Fixa skinnklädseln....

Förädling av bilens inre & yttre är väl aldrig fel?
User avatar
THHO
Expert
Expert
Posts: 622
Joined: Fri 11 Nov, 2005 01:56
Location: Stockholm

Fixa skinnklädseln....

Postby THHO » Wed 13 Aug, 2014 21:17

Hittade en artikel om interiörvård i senaste Teknikens Värld. Noterar att rekondaren rekommenderar BRISK Low Foam och Mirakelsvampen. Killen vet uppenbarligen vad han pratar om. Dessa medel är så outstanding så alla andra (inkl andra märkesmedel) kan slänga sig i väggen.

BRISK funkar i tillägg lika bra på textil och plast.

Noterar i förbifarten att rekondaren påpekar att moderna skinnklädslar inte behöver behandlas med NÅGOT medel då skinnet är lackat och INGET tränger in i skinnet. Det gäller ALLA skinnbehandlingsprodukter och lovord som ibland hörs här på forumet för diverse medel beror troligen på missförstånd/missuppfattningar. Det har jag hävdat hela tiden.

Det är till och med så att merparten av de sk skinnrekonditioneringsmedlen innehåller substanser som förstör lackskiktet och bildar en hinna som samlar fett, smuts och hudavlagringar som också skadar lackskiktet.

KOWALSKI 1

Re: Fixa skinnklädseln....

Postby KOWALSKI 1 » Thu 14 Aug, 2014 12:26

vart i butik hittar man Brisk medlet?

User avatar
THHO
Expert
Expert
Posts: 622
Joined: Fri 11 Nov, 2005 01:56
Location: Stockholm

Re: Fixa skinnklädseln....

Postby THHO » Thu 14 Aug, 2014 14:28

KOWALSKI 1 wrote:vart i butik hittar man Brisk medlet?


Sök på Google. Finns ett par webshoppar som säljer inkl mirakelsvampen. Pingens, Bollnäs Bilvård mfl eller ring SMARTAB och fråga.

Själv köper jag direkt från SMARTAB,s rullande butik (en lastbil, inredd som butik) som kör runt till rekondfirmor, men du måste ha företag för att handla direkt av SMARTAB,

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: Fixa skinnklädseln....

Postby @ndreas » Sun 23 Nov, 2014 20:14

Tjena! Uppar denna tråd då jag har lite positiv feedback om Brisk (primärt).

Handlade just Brisk-medlet från BBV tillsammans med allt möjligt annat. Nu tyckte jag det var dags att använda det på E55'an såhär innan vintersöl och elände. Min kollega hoppade på och idag körde vi sålunda interiörrengöring på bilarna på jobbet. (Vi jobbade idag, söndag) Han handlade i somras en Hmm Hmm W 335i, cabriolet med ljust beige skinn i, import från Italien!!

Blandade upp Brisken och började göra rent i min bil(jag var tidigare på plats). Använde mig av en tvätthandske microfibertyp. Körde den inuti hela bilen. På allt. Verkligen allt. Bilen blev som ny igen (invändigt i alla fall). Luktar riktigt fräscht som en bonus. Särskilt tack till
THHO
i vilkens tråd jag läste om Brisk-medlet första gången. Tack!
Är det förresten sant som du påstår att rekondare säger att det är helt onödigt att återfetta skinnet?

En annan som blev mäkta imponerad är kollegan. Helt ärligt tyckte han det var magiskt effektivt
med Brisk och Mirakelsvamp. Han gnodde som en riktigt vältränad idiot på den inredningen när han fick hem bilen. När han i somras kom förbi för att bjuda på en åktur var jag lite elak och frågade vem som haft den innan. Nån förlamad eller? Verkar ju inte varit nån med nån känsla för renlighet överhuvudtaget. Den såg smutsig ut i mina ögon. Plus det luktade RÖÖK. Tur han har dåligt luktsinne.
Jaja, men åter till idag. Han fick använda mitt kvarvarande Brisk typ 10:1. Jag sköljer alltid ur i separat hink så det kvarvarande var fräscht. Han var efter 10 minuter helt lyrisk. Jag kan inte annat än att hålla med honom. NU blev hans inredning återställd till sin forna fräschör. Det bästa med hela grejen är ju att man inte behöver gnida, gno, ta i eller kämpa med rengöringen. Det blir rent ändå. Helt fantastiskt!

Tveka inte. Handla detta om ni är en promille lata jämfört med mig. (och jag är LAT).. :-)

Vänligen Andreas

User avatar
THHO
Expert
Expert
Posts: 622
Joined: Fri 11 Nov, 2005 01:56
Location: Stockholm

Re: Fixa skinnklädseln....

Postby THHO » Sun 23 Nov, 2014 23:33

Kul @ndreas att du blev nöjd.

Ja Brisk Low Foam i kombination med Mirakelsvampen är verkligen magisk. Funkar ju inte bara på skinnklädseln utan lika bra på vinyl och textil.

OBS att jag inte har några som helst kopplingar vare sig till Smartab eller något bilvårdsföretag. Råkade bara snubbla på BRISK via en kontakt.

Vad gäller olika sätt att rengöra och behandla skinnklädseln så finns det lika många åsikter som bilägare, nästan. Det mesta är felaktigt och beror på missförstånd och okunskap.

Vad man ska veta är att skinnklädseln i en bil har få likheter med naturligt skinn. Skinnklädseln är både färgad/målad, lackad och behandlad med smutsfrånstötande medel, så alla vanliga produkter som ska "smörja" skinnet är helt förkastliga.

Det spelar ingen roll om dom kommer från den lokala möbelbutiken, skomakaren, bilfirman eller bildelsbutiken.

Att skinnet spricker beror inte på att det torkar ut utan har med mekanisk nötning att göra. Att skinnet blir blankt (de flesta skinnklädslar är matta/halvmatta från fabrik) beror på att hudavlagringar, smuts, fett och annat sätter sig på klädsen och tillslut polerar skinnet så att det blir blankt.

Smutsen i sig bidrar också till att bryta ner ytbehandlingen på skinnet och med tiden slipas även färgen bort. I kombination med att skinnet töjs och dynorna åldras får man med tiden ett säte som ser sjabbigt och slappt ut.

Ska man rekonditionera skinnklädseln är första steget rengöring. Dammsug NOGA och se till att få bort ALL lös smuts, sand och annat. Noggrannhet är A och O och det tar tid. Nästa steg är att ta till något rengöringsmedel, tex BRISK. Rengöringsmedlet i sig räcker dock inte och det är här Mirakelsvampen kommer in. Den funkar ju som ett mjukt "suddgummi" och är nyckeln till att få bort alla smutsrester. Var ganska lätt på handen och gnugga, gnugga, gnugga. Det tar rejält med tid. Torka sen torrt/rent med en lätt fuktad microfibertrasa så rester av rengöringsmedlet försvinner.

Nu är egentligen jobbet klart. Att i detta läge smeta på nått mirakellädersmöjmedel gör bara att en fet hinna bildas som drar till sig smuts och som sagt, mjukare blir det inte.

Är skinnet fortfarande blankt är det bara att börja om, givet att det inte var blankt från fabrik. Vissa bilar, tex många japanska, levereras ju med skinnklädsel som ser ut som plast.

Jag har inte hittat något bra efterbehandlingsmedel så har någon tips på sådant så är det välkommet. Det bör ju då vara ett medel som i första hand är smutsfrånstötande och inte lämnar någon hinna för smuts att fastna i. Alla medel som påstår sig "fetta in" skinnet går av förklarliga skäl bort.

Är färgen nött kan man färga om. Såg någon tråd här på forumet om nån som gjort det. Mindre sprickor spacklas då (lite beroende på sprickans art) eller lagas. Lagningar blir i princip helt osynliga om de görs av en fackman. Spackling, slipning och infärgning kan man i vissa fall göra själv. Finns bra satser att köpa på nätet men lika bra som om ett proffs rekonditionerar blir det inte. Ska man inte ha utställningsskick duger det nog för de flesta.

Ser stolarna säckiga ut (nedsuttna och uttöjt skinn) kan man ofta köpa ny stoppning från tillverkaren eller på nätet av tredjepartstillverkare. Ny stoppning/skumgummi spänner ut/upp skinnet igen och det blir som nytt.

De flesta historier om hur bra olika medel som man kan köpa på biltillbehörsbutiker eller hos bilåterförsäljare, som man hör talas om, ska man ta med en nypa salt. Sådant beröm beror i 99% av fallen på att man inte förstått hur det ska se ut efter en riktig rekonditionering. Varken tillverkare av dessa medel eller bilåterförsäljare verkar ha en susning om vad dom säljer.

Noggrannhet och tålamod, samt rätt produkter är A och O. Kolla på guiderna på Pingens tex och följ dem sedan till punkt och pricka så blir resultatet garanterat bra.

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: Fixa skinnklädseln....

Postby @ndreas » Mon 24 Nov, 2014 11:24

Tack igen för ditt svar.

JAg sökte lite själv igår efter mitt inlägg här och det du säger sammanfaller med många andra uttalanden.

Jag kan med lätthet ställa mig bakom det du säger. (och det inte enbart för att jag är lat), utan för att det verkar logiskt.

Vänligen Andreas

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Fixa skinnklädseln....

Postby pasi » Tue 13 Jan, 2015 19:14

Ska prova detta i min 210:a också. Alltid trott att skinnmedel är bra(fick det av en kompis, Mequiars). Måste man ta bort detta först innan man kör på med brisk?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
THHO
Expert
Expert
Posts: 622
Joined: Fri 11 Nov, 2005 01:56
Location: Stockholm

Re: Fixa skinnklädseln....

Postby THHO » Tue 13 Jan, 2015 20:45

pasi wrote:Ska prova detta i min 210:a också. Alltid trott att skinnmedel är bra(fick det av en kompis, Mequiars). Måste man ta bort detta först innan man kör på med brisk?


Nej, BRISK tar bort alla tidigare "medel" men framför allt smuts. Kör med mirakelsvampen och kanske en borste, typ nagelborste för att komma åt i alla skrymslen och vrår. Dammsug ordentligt först.

Ta textilmattorna med Brisk också. Ja ALLT faktiskt. Gummimattor, rubbet!

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Fixa skinnklädseln....

Postby M116 » Sat 28 Feb, 2015 16:44

Här är resultatet efter att ha kört med Smartab:s Brisk på ett mögligt mittarmstöd i beige skinn. Hittade armstödet på skroten där den varit utsatt för regn och rusk i minst ett års tid.

Image
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

User avatar
speeds_
Expert
Expert
Posts: 879
Joined: Sat 28 Aug, 2010 13:20
Location: Rättvik
Contact:

Re: Fixa skinnklädseln....

Postby speeds_ » Sat 28 Feb, 2015 21:04

Jag använde mig av mirakelsvamp och Cargloss Clean All när jag tvättade ur min skinninredning, det blev verkligen som nytt! Nu är det bara spackling av några sprickor samt lagning av ett hål som återstår. Köpte ett kit med "allt" för att laga hål och sprickor samt färg på ebay. Ska bli skoj att testa. :-)

Detta är från baksätet som jag knappt ansåg var lortigt... Synd att jag inte gjorde en jämförelse fram.

Image

Image

User avatar
THHO
Expert
Expert
Posts: 622
Joined: Fri 11 Nov, 2005 01:56
Location: Stockholm

Re: Fixa skinnklädseln....

Postby THHO » Sat 28 Feb, 2015 21:31

Ja mirakelsvampen och BRISK Low Foam är verkligen magiskt.

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Fixa skinnklädseln....

Postby psycho » Mon 02 Mar, 2015 12:43

Tänkte svara i din text

THHO wrote:Kul @ndreas att du blev nöjd.

Ja Brisk Low Foam i kombination med Mirakelsvampen är verkligen magisk. Funkar ju inte bara på skinnklädseln utan lika bra på vinyl och textil.
Gillar svampen och den fungerar bra på nästan alla material på inredningen. men köp ett gäng då dom nöts ner rätt rätt snabbt

OBS att jag inte har några som helst kopplingar vare sig till Smartab eller något bilvårdsföretag. Råkade bara snubbla på BRISK via en kontakt.

Vad gäller olika sätt att rengöra och behandla skinnklädseln så finns det lika många åsikter som bilägare, nästan. Det mesta är felaktigt och beror på missförstånd och okunskap.

Instämmer!

Vad man ska veta är att skinnklädseln i en bil har få likheter med naturligt skinn. Skinnklädseln är både färgad/målad, lackad och behandlad med smutsfrånstötande medel, så alla vanliga produkter som ska "smörja" skinnet är helt förkastliga.

Du har både fel och rätt. Mercedes använder sig av olika kvaliteter av skinn. Har tex delskin i min B-klass och det skinnet är nog det du pratar om här. Det spricker lätt och nöts ner mekaniskt. Ofta lägger man "skinnet" på en syntetbotten för att det ska hålla bättre. Det blir inte bättre av att man smörjer. Däremot skinnet i W220, R129, W124 är nått annat. Här krävs det förutom rengöring att man smörjer in skinnet för att behålla det mjukt och undvika torrsprickor. Viss återfärgning kan behövas över tid pga nötning. Nu pratar vi genomfärgat skinn som inte är spraymålat och hårt processat. Så jag hoppas att vi kan vara överens om att det finns olika kvaliteter av skinn somkräver olika behandling.

Det spelar ingen roll om dom kommer från den lokala möbelbutiken, skomakaren, bilfirman eller bildelsbutiken.
Jo, det gör det. man ska undvika silikonbaserade medel

Att skinnet spricker beror inte på att det torkar ut utan har med mekanisk nötning att göra. Att skinnet blir blankt (de flesta skinnklädslar är matta/halvmatta från fabrik) beror på att hudavlagringar, smuts, fett och annat sätter sig på klädsen och tillslut polerar skinnet så att det blir blankt.

Sprickor i skinnet beror ju som sagt på vilken kvalitet skinnet har och hur det är behandlat från fabrik

Smutsen i sig bidrar också till att bryta ner ytbehandlingen på skinnet och med tiden slipas även färgen bort. I kombination med att skinnet töjs och dynorna åldras får man med tiden ett säte som ser sjabbigt och slappt ut.

Ska man rekonditionera skinnklädseln är första steget rengöring. Dammsug NOGA och se till att få bort ALL lös smuts, sand och annat. Noggrannhet är A och O och det tar tid. Nästa steg är att ta till något rengöringsmedel, tex BRISK. Rengöringsmedlet i sig räcker dock inte och det är här Mirakelsvampen kommer in. Den funkar ju som ett mjukt "suddgummi" och är nyckeln till att få bort alla smutsrester. Var ganska lätt på handen och gnugga, gnugga, gnugga. Det tar rejält med tid. Torka sen torrt/rent med en lätt fuktad microfibertrasa så rester av rengöringsmedlet försvinner.

Har inte använt BRISK men det verkar vara ett vettigt rengöringsmedel då det är PH-neutralt och skonsamt mot läder. Lädertvål är ett annat tipps som fungerar på bra skinnkvaliteter.

Nu är egentligen jobbet klart. Att i detta läge smeta på nått mirakellädersmöjmedel gör bara att en fet hinna bildas som drar till sig smuts och som sagt, mjukare blir det inte.

Stämmer utmärkt på hårt processat skinn

Är skinnet fortfarande blankt är det bara att börja om, givet att det inte var blankt från fabrik. Vissa bilar, tex många japanska, levereras ju med skinnklädsel som ser ut som plast.

Jag har inte hittat något bra efterbehandlingsmedel så har någon tips på sådant så är det välkommet. Det bör ju då vara ett medel som i första hand är smutsfrånstötande och inte lämnar någon hinna för smuts att fastna i. Alla medel som påstår sig "fetta in" skinnet går av förklarliga skäl bort.

Kan rekomendera Rapide Leather Creme. Lämnar ingen fet yta utan en sidenmatt yta som inte klibbar eller "släpper" på kläder. Detta förutsatt att skinnet från början är av bra kvalitet och inte behandlat för att vara blankt.

Är färgen nött kan man färga om. Såg någon tråd här på forumet om nån som gjort det. Mindre sprickor spacklas då (lite beroende på sprickans art) eller lagas. Lagningar blir i princip helt osynliga om de görs av en fackman. Spackling, slipning och infärgning kan man i vissa fall göra själv. Finns bra satser att köpa på nätet men lika bra som om ett proffs rekonditionerar blir det inte. Ska man inte ha utställningsskick duger det nog för de flesta.

Ser stolarna säckiga ut (nedsuttna och uttöjt skinn) kan man ofta köpa ny stoppning från tillverkaren eller på nätet av tredjepartstillverkare. Ny stoppning/skumgummi spänner ut/upp skinnet igen och det blir som nytt.

De flesta historier om hur bra olika medel som man kan köpa på biltillbehörsbutiker eller hos bilåterförsäljare, som man hör talas om, ska man ta med en nypa salt. Sådant beröm beror i 99% av fallen på att man inte förstått hur det ska se ut efter en riktig rekonditionering. Varken tillverkare av dessa medel eller bilåterförsäljare verkar ha en susning om vad dom säljer.

Som i alla andra branscher finns det dom som kan och dom som inte kan.

Noggrannhet och tålamod, samt rätt produkter är A och O. Kolla på guiderna på Pingens tex och följ dem sedan till punkt och pricka så blir resultatet garanterat bra.


Det finns billiga skor i läder som ser snygga ut några veckor och det finns fina och dyra läderskor som håller många år. Samma sak är det med skinn i bilar. Skillnaden att sitta på galon och att sitta på en bra skinnkvalitet är påfallande och det gäller ju både soffan och bilstolen. Så skinn på bilsäten kan vara allt från lackat "skyläder" på en syntetbotten, till Connolyläder i en Maybach. Är man osäker på vad man har för skinnkvalitet i sin bil kan man ju alltid fråga en bil-sadelmakare innan man börjar pilla själv.
Så kontentan borde då vara att sköta om din läderklädsel utifrån vilken kvalitet skinnet har.

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Fixa skinnklädseln....

Postby Hynboholm » Mon 02 Mar, 2015 13:56

speeds_ wrote:Jag använde mig av mirakelsvamp och Cargloss Clean All när jag tvättade ur min skinninredning, det blev verkligen som nytt!
Detta är från baksätet som jag knappt ansåg var lortigt... Synd att jag inte gjorde en jämförelse fram.

Image


Är det till denna pärla?

Image

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Fixa skinnklädseln....

Postby M116 » Mon 02 Mar, 2015 16:12

Hynboholm wrote:
speeds_ wrote:Jag använde mig av mirakelsvamp och Cargloss Clean All när jag tvättade ur min skinninredning, det blev verkligen som nytt!
Detta är från baksätet som jag knappt ansåg var lortigt... Synd att jag inte gjorde en jämförelse fram.

Image


Är det till denna pärla?

Image


Nix det var till nån 201:a. Grymt snyggt med beige Sportline skinn i en hunknitti!!
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

User avatar
speeds_
Expert
Expert
Posts: 879
Joined: Sat 28 Aug, 2010 13:20
Location: Rättvik
Contact:

Re: Fixa skinnklädseln....

Postby speeds_ » Mon 02 Mar, 2015 16:58

Nope det där är min lillebrors S124. Sitter dock Mushroom Cream läder i den med :-)

Inredningen sitter i min 190E som M116 sa. Läderrep kitet anläder vilken dag som helst, återkommer med resultat från det sen. Som synes är det någon spricka och den klassiska nötningen på kudden i förarsätet. Sen skall det in en mörk träratt, Momo Benetton'n passar inte så himla bra längre. :lol:
Image

Image

Image

Image


Return to “Styling & inredning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests