MÅSTE man...

Förädling av bilens inre & yttre är väl aldrig fel?
@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

MÅSTE man...

Postby @ndreas » Sun 11 Jan, 2015 16:10

..göra bilen strömlös då man ska ha ur ratten? Gäller en w211 -04.

Vänligen Andreas

ollle03
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 150
Joined: Wed 18 Nov, 2009 22:26

Re: MÅSTE man...

Postby ollle03 » Sun 11 Jan, 2015 21:39

Beror på om du vill ha en airbag i nyllet eller inte.

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: MÅSTE man...

Postby @ndreas » Sun 11 Jan, 2015 21:45

Helst inte. Jag är skelögd nog som det är. :wink:

Jag tolkar det som att det är nödvändigt då.

Vänligen Andreas

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: MÅSTE man...

Postby Lasse Bender » Sun 11 Jan, 2015 21:49

ollle03 wrote:Beror på om du vill ha en airbag i nyllet eller inte.


Jag har då aldrig gjort bilen strömlös för att ta bort ratten och det skall man inte behöva heller.

User avatar
TheMPG
Moderator
Moderator
Posts: 1092
Joined: Sat 30 Aug, 2003 02:23
Location: Sthlm/Järfälla
Contact:

Re: MÅSTE man...

Postby TheMPG » Sun 11 Jan, 2015 21:54

Lasse Bender wrote:
ollle03 wrote:Beror på om du vill ha en airbag i nyllet eller inte.


Jag har då aldrig gjort bilen strömlös för att ta bort ratten och det skall man inte behöva heller.


Jo det ska man behöva, det står i alla arbetsbeskrivningar. Alla arbeten med SRS inkl bätessträckare ska göras med batteri frånkopplat.
Jag fixar din AC!
W108 280SE 3.5, W124 E420, S203 C200T K, S202 C220 CDI, W124 200E, W202 C180, S202 C43T AMG, W123 200, W220 S500, W208 CLK 320 cab Högerstyrd, S210 E420T, W126 300 SE, W126 500 SEL B2 Armored, W116 450 SEL, W126 280SE, W124 200, W123 230E

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: MÅSTE man...

Postby Lasse Bender » Sun 11 Jan, 2015 22:08

TheMPG wrote:
Lasse Bender wrote:
ollle03 wrote:Beror på om du vill ha en airbag i nyllet eller inte.


Jag har då aldrig gjort bilen strömlös för att ta bort ratten och det skall man inte behöva heller.


Jo det ska man behöva, det står i alla arbetsbeskrivningar. Alla arbeten med SRS inkl bätessträckare ska göras med batteri frånkopplat.


Även när tändningen är av? Jag har gjort den operationen säkert tjugotals gånger på olika bilar utan problem.

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: MÅSTE man...

Postby Van der Verhart » Sun 11 Jan, 2015 22:33

Det tar 2sek innan SRS är avaktiverat efter att FBS3 nyckeln är vriden i nolläget alternativt är urtagen ur EZS,många andra bilmärken tar det betydligt längre tid på.

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: MÅSTE man...

Postby pasi » Sun 11 Jan, 2015 22:54

När jag bytte ratt i min 210:a så koppla jag ur batteriet och väntade en halvtimme innan jag börja pilla med nåt bara för att vara säker att inget händer..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: MÅSTE man...

Postby @ndreas » Mon 12 Jan, 2015 18:47

Jag fegar nog jag med och gör så att jag kopplar ur batteriet dagen innan jag skruvar av ratten. Lika bäst.


Tackar för alla svar ändå.

Vänligen Andreas...

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: MÅSTE man...

Postby Van der Verhart » Mon 12 Jan, 2015 18:58

Det är ju lika stor risk att det händer nåt med Airbagen när den är demonterad och ligger på sidan som att det skulle hända nåt när batteriet är anslutet till bilen,som jag skrev tidigare så är SRS avaktiverat efter 2sek när nyckeln är urtagen från EZS. Långt torx T30 bits för att demontera Airbag,för undan låsning och dra upp den andra låsningen och därefter tar du lös kontakten,brukar vara en grön och en gul kontakt.

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: MÅSTE man...

Postby @ndreas » Mon 12 Jan, 2015 20:16

Tackar och bockar VdV.

Då vet jag med säkerhet....

Andreas

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: MÅSTE man...

Postby Lasse Bender » Mon 12 Jan, 2015 20:26

Van der Verhart wrote:Det är ju lika stor risk att det händer nåt med Airbagen när den är demonterad och ligger på sidan som att det skulle hända nåt när batteriet är anslutet till bilen,som jag skrev tidigare så är SRS avaktiverat efter 2sek när nyckeln är urtagen från EZS. Långt torx T30 bits för att demontera Airbag,för undan låsning och dra upp den andra låsningen och därefter tar du lös kontakten,brukar vara en grön och en gul kontakt.


Kan det verkligen hända något med en airbag när den är bortmonterad och lös? Hur fungerar det då med alla som man kan köpa på nätet? Minns för ganska många år sedan när vi plockade ur airbagen från en Ford Mondeo som skulle skrotas och vi slängde den i backen upprepade gånger för att få den att utlösa, men icke.

User avatar
TheMPG
Moderator
Moderator
Posts: 1092
Joined: Sat 30 Aug, 2003 02:23
Location: Sthlm/Järfälla
Contact:

Re: MÅSTE man...

Postby TheMPG » Mon 12 Jan, 2015 20:38

Ingen risk att den löser ut när den är bortmonterad, men statisk elektricitet kan ställa till det ibland :D
Jag fixar din AC!
W108 280SE 3.5, W124 E420, S203 C200T K, S202 C220 CDI, W124 200E, W202 C180, S202 C43T AMG, W123 200, W220 S500, W208 CLK 320 cab Högerstyrd, S210 E420T, W126 300 SE, W126 500 SEL B2 Armored, W116 450 SEL, W126 280SE, W124 200, W123 230E

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: MÅSTE man...

Postby Mike Bike » Mon 12 Jan, 2015 22:31

Men det finns bara ett sätt som är bäst. Och det är ju självklart att koppla bort alla ström och vara försiktig med airbagen. Varför ta onödiga risker. Vill man göra det enkelt för sig i framtiden köper man en strömbrytare och monterar på batteriet, så går det lätt och fort att bryta strömen.

/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: MÅSTE man...

Postby Uky » Sun 05 Apr, 2015 12:06

Gammal tråd - jag kompletterar med litet information:

I SRS-styrdonet sitter ett antal elektrolytkondensatorer
som skall kunna tända Airbag'arn om batteriet förstörs
vid en krock. De håller laddningen "tillräckligt" länge
för att man skall vänta efter att ha kopplat bort batteriet
i enlighet med serviceinstruktionen.

:robot:


Return to “Styling & inredning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests