Motorolja på klädseln... hur få bort?

Förädling av bilens inre & yttre är väl aldrig fel?
jarlh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1080
Joined: Tue 28 Oct, 2008 13:44

Motorolja på klädseln... hur få bort?

Postby jarlh » Fri 25 May, 2018 13:57

Jag klantade till det och råkade spilla lite motorolja på passagerarsätet. Har fejk-skinnklädsel, artico eller vad det nu heter.

Hur gör man enklast rent så att passageraren slipper oljefläckar på byxorna/kjolen?

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: Motorolja på klädseln... hur få bort?

Postby Lasse Bender » Fri 25 May, 2018 20:48

jarlh wrote:Jag klantade till det och råkade spilla lite motorolja på passagerarsätet. Har fejk-skinnklädsel, artico eller vad det nu heter.

Hur gör man enklast rent så att passageraren slipper oljefläckar på byxorna/kjolen?


På den gamla goda tiden använde jag på tygklädslar potatismöl och perkloretylen som man masserar in. Tog de flesta fettfläckar. Vet dock inte hur det funkar på den typen av klädsel som du har. Rekommenderar att testa på undanskymt ställe.

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Motorolja på klädseln... hur få bort?

Postby Mimmi » Fri 25 May, 2018 23:16

Hej!

Galonklädsel, som det handlar om i detta fallet tål det mesta. Vanlig motorbensin på en trasa tar bort oljan utan problem, men ännu bättre, åtminstone i det närmaste luktfri, är kemiskt ren bensin som finns i småflaskor i vanliga affärer. Men som Lasse Bender skriver, testa först på något ställe som inte syns för att säkerställa att ytan inte skadas. Vem vet om inte modern galon skall vara miljövänlig och alltså är framställd av en sämre plast :roll: .
Även på tygklädsel fungerar det alldeles utmärkt med bensin, kemtvätt heter på tyska inte för inte Benzinreinigung.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

jarlh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1080
Joined: Tue 28 Oct, 2008 13:44

Re: Motorolja på klädseln... hur få bort?

Postby jarlh » Mon 28 May, 2018 08:19

Tack för tipsen!

Jag testade med det jag hade hemma, vanligt diskmedel. (Det fungerar ju på matolja, så varför inte motorolja?) Det ser bra ut och känns torrt och rent. Och förhoppningsvis har inte allt för mycket gått igenom alla porerna. (Klädseln är ju perforerad med små hål var femte millimeter.)

Dock är jag lite tveksam över valet av diskmedel, brukar vanligtvis ha oparfymerat men just den här gången råkade det lukta jordgubbsgodis. :shock:


Return to “Styling & inredning”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests