Hej var ute och körde med mercedesen idag och testade kickdownen, bilen gick som en dröm tryckte på gasen gång på gång och vad hände jo jag blev blöt om fötterna, körde in till vägkanten fort som f-n. Det droppade nåt ner på pedalerna, va f-n e nu detta tänkte jag, åkte hem och plockade ner klädseln under ratten, startade bilen och varvade, fick en stråle rätt i ögat med glykol, lyckades lokalisera felet två alu rör som kommer från motorum och går in under ratten vid styrstången den ena var det ett litet hål i som man stuckit med en nål ungefär, frågan e hur lagar jag det e det bara och sätta dit en slangbit och slangklämmor eller ska man ta stålepoxi eller alu poxi, lägger in bilder på vilka rör det e så andra inte blir drabbade av samma problem tempmätarn steg fyra grader undra va som hänt om jag inte haft min fula alu matta på golvet såg med en gång att det va glykol smaka till och med på skiten.
Glad att jag hittade felet
Glykolläckage MB500SEL-92
Glykolläckage MB500SEL-92
Last edited by Lennartx on Thu 08 Dec, 2011 01:23, edited 1 time in total.
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Glykolläckage MB500SEL-92
ett rör till värmepaketet som har sprungit läck för att byta värmepaket måste man bort med brädan och mittenkonsolen och sedan dela på fläktpaketet, mycket liv för en pilsner blir det...
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: Glykolläckage MB500SEL-92
Ja detta va inte roligt, ska försöka laga det men det e trångt å komma åt jag tror jag kan klara det utan att montera loss alurören men detta hade jag inte räknat med, och nu när det e så varmt oxå, glykolen hade inte synts om det inte hade vart för alu mattan, brukar slänga i den när jag kör en sväng, jag känner varjefall så att denna lilla provturen med bilen gör att jag alldrig vill göra mig av med den, det e som att åka ut å sväva fram. Nu har jag varjefall tvättat bilen så ska försöka få in bilder på rutan i skottsäkertråden men hann tyvärr inte idag.
Last edited by Lennartx on Thu 08 Dec, 2011 15:42, edited 1 time in total.
Re: Glykolläckage MB500SEL-92
Ja vämepaktet e nog inte lite komplicerat att byta som tur var e det ett litet hål i röret bara än så länge men det kan ju finnas fler läckage vem vet, ska ivarjefall börja med att täta detta. Hålet e inte större än spetsen på en knappnål och varje gång jag gasade så kom det en tunn stråle glykol, någon som har bra tips på hur man skall laga detta,jag lura på och klippa isär en gummislang och trä över och sätta dit två slangklämmor får la pensla lite med packningstätning på röret först kanske.
Re: Glykolläckage MB500SEL-92
Går väl att laga med slang, men frågan är hur skicket på resten av röret är, kanske börjar läcka på ett nytt ställe snart..
/P
/P
-------------------------------
Ex Mercor:
220D -1968 (1:a bilen)
230TE -1988 (likbilen)
nuvarande
E280 4MATIC -1998 (Frank)
Ja frugan döper mina bilar...
Ex Mercor:
220D -1968 (1:a bilen)
230TE -1988 (likbilen)
nuvarande
E280 4MATIC -1998 (Frank)
Ja frugan döper mina bilar...
Re: Glykolläckage MB500SEL-92
Ja slang känns mer rejält med riktiga slangklämmor, men det verkar som röret e ganska skört så jag lura på ett tunt lager kemisk metall eller repair express sont som man knådar med härdare, e en korv som man skär av en bit och knådar ihop tål 150 grader och -30.
Re: Glykolläckage MB500SEL-92
Hej lagade Glykolläckan igår med ett medel som heter SUPER STÅL från plastick padding än så länge håller det tätt,var ute igår och testkörde bilen låg på temp lite över 80 grader, och jag har ett problem fläcktarna som sitter framför kylarn går inte igång, skall det till väldigt hög temp för att dom skall starta, och sen jag upptäckte en kran eller ratt som satt till höger sett framifrån där EL-kylfläcktarna sitter e det nån justering för när fläcktarna ska gå igång eller va e det för en kran. Hade fullt upp igår med glykolläckan men nu e det fixat.
Re: Glykolläckage MB500SEL-92
Lennartx wrote:Hej lagade Glykolläckan igår med ett medel som heter SUPER STÅL från plastick padding än så länge håller det tätt,var ute igår och testkörde bilen låg på temp lite över 80 grader, och jag har ett problem fläcktarna som sitter framför kylarn går inte igång, skall det till väldigt hög temp för att dom skall starta, och sen jag upptäckte en kran eller ratt som satt till höger sett framifrån där EL-kylfläcktarna sitter e det nån justering för när fläcktarna ska gå igång eller va e det för en kran. Hade fullt upp igår med glykolläckan men nu e det fixat.
Fläktarna skall i princip gå när ACn arbetar. Det är nämligen kylfläktar för kondensorn till ACn. Fläkten för motorns kylare är i vanlig ordning remdriven och sitter innanför kylaren.
"Ratten" är en ventil till kylmediekretsen i ACn så på den har du inget att hämta.
Re: Glykolläckage MB500SEL-92
Ac funkade när jag körde ibörjan men det kommer lite kyla mindre och mindre och kläktarna har alldrig vart igång, kan det va kylmedel som fattas och hur fyller man på det, den blå knappen lyste men lyser inte längre, den sitter inne i kupen mellan mittersta fläktutblåsen. en blå och en röd knapp har det med acn att göra. Konstigt att fläktarna framför kylet alldrig startar. Får kolla säkringarna för den blå knappen lyser inte längre. men den lyste förut.
Men lagningen med super stål kan jag rekomendera,går och laga spruckna vattenpumpar till och med, svetsa med tig e nog inte att rekomendera då kisel halten i dessa alu rör förmodligen e för hög, kräver en tig för omkring hundra papp för å klarat och det va ju ganska trångt å komma åt oxå men super stål e inte att underskatta, blir starkare än röret själv. Nästa steg blir å byta röret men det får bli vinterarbete. Finns tydligen ett medel som man kan köpa på marinan båtgrejer, som man kan laga alupropeller till utombordare med ska tydligen va kanongrejer, det e ju lite krafter i en utbordare på 100hp på propellern, så dessa preparat skall man definitivt inte underskatta.
Men lagningen med super stål kan jag rekomendera,går och laga spruckna vattenpumpar till och med, svetsa med tig e nog inte att rekomendera då kisel halten i dessa alu rör förmodligen e för hög, kräver en tig för omkring hundra papp för å klarat och det va ju ganska trångt å komma åt oxå men super stål e inte att underskatta, blir starkare än röret själv. Nästa steg blir å byta röret men det får bli vinterarbete. Finns tydligen ett medel som man kan köpa på marinan båtgrejer, som man kan laga alupropeller till utombordare med ska tydligen va kanongrejer, det e ju lite krafter i en utbordare på 100hp på propellern, så dessa preparat skall man definitivt inte underskatta.
Re: Glykolläckage MB500SEL-92
Jag vill tipsa er med w140 an en gång, har ni hög motor temp over 80grader och ni inte hittar nå läckage av glykol kolla under instrumentpanelen där två alurör går in till värmepaketet, dom e gjorda i tunnt gods och kan bli små hål på, jag hade detta och motortempen pendlade mellan 80 och 90 grader vilket den inte ska göra oavsett temp ute motortempen ska va stabilt på 80, jag fixade läckaget med ett medel från plastic padding super stål heter det och det e starkare än röret självt och denna reparationen lyckades mycket bra, körde från trollhättan till ystad i helgen via helsingborg och malmö och tempen låg under 80grader hela tiden oavsett stadskörning eller motorväg ett tips kolla rören för får man stora tempväxlingar på motortemp e det inte bra. Som tur va hade jag lagt in plastmattor alulock från harald nyborg för att inte smutsa ner orginalmattorna, det syntes väl nåt grönt på dom och det va då jag upptäckte glykoläckan, så dom fula mattorna gjorde att jag upptäckte glykoläckan i tid.
- Starscream
- Guru
- Posts: 6161
- Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
- Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
- Contact:
Re: Glykolläckage MB500SEL-92
de flesta w140 pendlar mellan 80-90 som jag förstått det.. min gjorde det också.
Re: Glykolläckage MB500SEL-92
Men nu pendlar inte min längre utan den e 80 grader standby.
- Starscream
- Guru
- Posts: 6161
- Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
- Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
- Contact:
Re: Glykolläckage MB500SEL-92
Lennartx wrote:Men nu pendlar inte min längre utan den e 80 grader standby.
härligt försvann inte en droppe ur min på typ 3 år så jag hade nog inget läckage.
Re: Glykolläckage MB500SEL-92
Man har ju tryck i systemet också, trycket spelar stor roll i samanhanget också, har man ett litet hål förlorar systemet tryck och då kan man räkna ut vad som händer, jo tempen stiger en logisk förklaring. Detta e ett fenomen i sig själv.
Och det konstiga var att det inte fattades glykol i min heller före reparationen.
Och det konstiga var att det inte fattades glykol i min heller före reparationen.
Return to “S-Klass, CL-Klass, CLS och Maybach”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests