Vinterförvaring

Här diskuterar vi S-klass, CL, CLS och Maybach.

Jag har min bil i:

carport
3
7%
kallt garage
10
23%
torrt garage
2
5%
varmt garage
15
34%
utomhus med presenning
2
5%
utomhus
12
27%
annat
0
No votes
 
Total votes: 44

Wallentin

Vinterförvaring

Postby Wallentin » Mon 15 Dec, 2003 21:14

Kära mercedes-entusiaster!

Nu kommer tiden då vi alla sälls inför ett prov på vår kärlek till bilen. Hur ska den behandlas inför vintern... Vissa kör den för det tycker den är så underbar, vissa kör i torrväder för att de inte kan låta bli och vissa låter den stå för att den som väntar på något gott....

W126 är ju ingen audi i rostskydds-bemärkelse och det är svårt att komma förbi. Rost uppstår vid luftfuktigheter över 55% och det har man med god marginal på vintern. Därför är ju det ultimata att ställa in bilen i ett torrt garage med en temperatur på minst 15 grader. Att ha bilen kallare och köra igång motorn då och då skapar bara vatten-problem i oljer och motorrum, accompanierat med diverse andra problem. Antingen kör man inte eller så kör man ordentligt så att oljetemperaturen kommer över 60 grader... Annars avdunstar inte vattnet i oljetråget.

Men jag vill köra min 126:a på vintern, jag har inget garage och jag har ingen car-port... Vad ska jag göra? Min senaste idé är att köpa en vattentät presenning och lägga över när den står på parkeringen, sedan köra bilen ordentligt så den blir varm i motor och kupé. Jag har även tänkt att tvätta den minst var 14e dag. Tror ni att detta är den bästa lösningen för mig? Eller finns det någon hemlighet jag inte känner till om vinterförvaring?

Tacksam för respons. Vi är nog många som har knep och fel i behandlingen av vår stjärna.

Daniel
Proffs
Proffs
Posts: 293
Joined: Wed 03 Dec, 2003 23:26
Location: Norrbotten, Luleå
Contact:

Postby Daniel » Mon 15 Dec, 2003 23:26

Jag brukar alltid förvara bilen i varmgarage "19grader"

allt annat är ju som våldtäkt
-: Stjärn Lös :-
Bor: Luleå

Danne -84
fd bilar:
c-280 sport 94

User avatar
fluan
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 177
Joined: Wed 24 Sep, 2003 09:29
Location: Staffanstorp
Contact:

Postby fluan » Tue 16 Dec, 2003 00:42

Jag har min i en maskinhall isolerad utan värme. :oops:
Bättre omkörd och bortkommen,
än omkommen och bortkörd

Uffe-59

MB 280 c -76

Westbacke

Postby Westbacke » Tue 16 Dec, 2003 01:17

Jag skullle vilja påstå att kallgarage är det bästa just ur rostsynpunkt. Att bilen åker varmt och kallt varje dag kan INTE var bra för den.

User avatar
Zwoachtzig
Expert
Expert
Posts: 596
Joined: Thu 20 Nov, 2003 15:33
Location: Luleå

Postby Zwoachtzig » Tue 16 Dec, 2003 07:38

Om man använder bilen på vintern är carport det bästa, rosten kommer snabbare om man ofta utsätter bilen för temperaturskillnader genom att köra ut och in i varmgarage. Helst ska man ha kallt inne i bilen åxå, men av bekvämlighet har man ju inte det :wink:
Men om bilen ska stå hela vintern eller bara köras nån enstaka gång är varmgarage förmodligen det bästa. Ställer man bort bilen i kallgarage ska man bara kolla att den klarar kylan. Det är inte kul att få tillbaks frostpluggarna! :D
280:n kör vi aldrig på saltade vägar, och den har klarat sig från rost.
/Zackarias

W414 Vaneo Family 1,6 - 03 Familjebilen
W123 200 2,5D såld till brorsan. Blir nog ett kärt återseende inom kort....

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Postby Winis Mbsca » Tue 16 Dec, 2003 15:40

Båda bilarna står ute fastän jag har garage. Just nu står traktorn där. :(
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

User avatar
Henrik
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2255
Joined: Wed 18 Jun, 2003 13:23
Location: Göteborg

Postby Henrik » Tue 16 Dec, 2003 15:52

..går en traktorjävel före Mercan?
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92

Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Postby Winis Mbsca » Tue 16 Dec, 2003 16:44

Vill ju inte sitta på en isig dyna om jag skulle behöva ploga vägen på morgonen.
Det är en gammal "grålle" Fergusson 35 från 1957, utan hytt och båge, så det blir lite kyligt....
Skall bifoga bild när jag kommer hem.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

Daniel
Proffs
Proffs
Posts: 293
Joined: Wed 03 Dec, 2003 23:26
Location: Norrbotten, Luleå
Contact:

Postby Daniel » Tue 16 Dec, 2003 17:59

visst så ökar rost risken med varm garage.

därför har jag högre tep i garaget + att fläkten suger kall o blöt luft under bilen = luften cirkulerar bättre.
Bilen är helt torr på morgonen !

Och motor mm mår bättre av att vara varm, tänk på att vinter kylan ligger på -20 grader här normalt ...
-: Stjärn Lös :-

Bor: Luleå



Danne -84

fd bilar:

c-280 sport 94

User avatar
1313
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 124
Joined: Wed 26 Nov, 2003 00:53
Location: Vintergatan, Telus, Europa, Sverige, Mälardalen, Södermanland, Eskilstuna

Postby 1313 » Wed 17 Dec, 2003 03:49

Vattentät press i all ära men låt den inte ligga och gno mot bilen bara. Rep risk och sen kan du få kondens och bilen blir blötare än utan press.

På Rusta (i Eskilstuna) har dom just nu en drive med ett tält som är bra mycket rejälare en partytälten som finns på marknaden. Finns i storlekarna 3x3m, 3x6m eller 3x9m. Det är kraftiga rör som en ram sen en vit press liknade material. Kör du med detta plus motorvärmare.
Fast du kanske har parkeringen hos ett stort kommunalt bolag. Då blir det väl värre med att slå upp tält och dra fram el till motorv plus kupev.

Förr i tiden fanns det silver tält att dra över bilarna. Det var många äldre herrar som höll på med detta men det finns väl inte längre. Men det finns därimot nåt bomullslikande täcke som tydligen andas bra. Fixa ett sånt och sedan på med vattentätta pressen. Fast det blir ett fasligt packande hit och dit om man ska ut och snurra.

Hmm nu hittade jag annonsen med dagens Silver tält fast bättre enligt annonsen. Jennico Bilkapell Softbond. För ute och innebruk, mjukt och tätt ja det står en massa grunker som det klarar av.
Prova och ring 0173-300 65 eller mobilen 0709-46 50 50
Kostar ca 1000 kr plus en lås sats för ca 175kr. Det kan vara värt att kolla upp i alla fall. Annonsen fanns med i Wheels nr 12/2002 fast jag har sett den skymtat för bi under det här året också. Lycka till.
1313, -64:a Lyssnar även till namnet "Gson"
Vagnparken just nu:
Cheva Panel truck-48 Cheva -34 likbil som ska bli en Rat Rod. Senaste i familjen är Mb W124 Combi

SL60 ///AMG

Postby SL60 ///AMG » Fri 19 Dec, 2003 18:44

Kan någon förklara vad ett "torrt" garage är, som är ett utav valen. Vad är motsatsen, "blött"? :wink:

Men som den medelSvensson man är, så retar man sig inte på petitesser utan röstade "kallgarage". Jag skulle nog kunna säga att det är ganska tortt därinne, eftersom bilen åkte in där i början på novemver, och jag släpper inte ut den förän i början på april.

Wallentin

Postby Wallentin » Sat 20 Dec, 2003 00:16

Jag har hört om tre sorters garage:

1. Uppvärmda och torra
2. Ej uppvärmda - kalla
3. Avfuktade, men ej uppvärmda - torra

Wallentin

Postby Wallentin » Sat 20 Dec, 2003 00:29

Om man köper en Bentley, finns det ett trevligt tillbehör. Ett slags tält som är helt lufttätt, fast med fläktar, filter, värme och hygrometer håller bilen i precis rätt klimat i det uppblåsta tältet. Den e dessutom avsedd för innomhusbruk! Somliga bilar har det bra, och vissa ägare har för mycket pengar....

JoHook

Postby JoHook » Wed 24 Dec, 2003 11:19

300D bankar å slår ute hela vintern! medan 400:an tar igen sig i varmgarage!


Return to “S-Klass, CL-Klass, CLS och Maybach”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests