Sitter här och funderar... så jag tänkte be alla duktiga grabbar här om lite råd.
Har länge varit sugen på en lite värre Merca, men som vanligt har ekonomin varit långt ifrån tillräcklig. Nu har jag möjlighet att komma över en CL600 från 93 till ett bra pris. Ett problem bara; en av de tolv kolvarna är skuren.
Har mekat en hel del Opel och Volvo, samt lite äldre Merca men långt ifrån någon sån här bjässe.
Motorn är redan urplockad och delad. Hur mycket jobb skulle det innebära att lämna iväg blocket på borrning? Och sen i med en överdimensionerad kolv. Och i med motorn i bilen igen. Framförallt, blir det ekonomiskt försvarbart? Bilen i övrigt är fin.
Och vad händer om man borrar upp endast en cylinder? Går det att ha lite mer komp på en cylinder utan att riskera ett ytterligare ras?
Frågorna är många... Tacksam för alla råd jag kan få!
Skuren kolv CL600..
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
- Onkel-Benz
- Superspammer
- Posts: 10327
- Joined: Sun 21 Nov, 2004 23:19
- Contact:
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
- Mercedes-Benz
- Guru
- Posts: 4330
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
- Location: Södertälje
JQ wrote:Har för mig att V-12:an har något system där halva motorn stängs av dom det blir något motorkrångel. Så du kanske kan använda bilen som deb är, fast du får bara en rak 6:a förstås...
Nja, funkar nog inte så bra om det är ett mekaniskt strul.
Nödläget stänger ju bara av halva motorn (bränsle/tändning) om det händer nått i kringutrustningen (bränsle/tändning) på den halvan. Alla mekaniska delar är ju ändå i rörelse, så det blir nog inte så bra med en trasig kolv!
Tor Andersson
Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85
Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85
allt beror ju på priset. är det bara tillräckligt lågt är det ju bara att köpa den och sedan sälja vidare, hel eller i delar, om du skulle tröttna.
men min erfarneht av sådana där projekt är att man ska vara lite mer på sin vakt när nuvarande ägare själv rivit och rotat. ofta har ju han eller hon då provat men gett upp. och då kan man ju fundera på vad anledningen till det är.
men om jag förstog dig rätt köper du bilen av han som hade annonsen på blocket, som det var fel i? han har alltså inte blivit av med den än?
annars får du väl bygga en CL 250 D av den. bättre hybrid än så kan man väl knappast få...
sen har du ju en halvkomplett 12:a att sälja vidare...
men min erfarneht av sådana där projekt är att man ska vara lite mer på sin vakt när nuvarande ägare själv rivit och rotat. ofta har ju han eller hon då provat men gett upp. och då kan man ju fundera på vad anledningen till det är.
men om jag förstog dig rätt köper du bilen av han som hade annonsen på blocket, som det var fel i? han har alltså inte blivit av med den än?
annars får du väl bygga en CL 250 D av den. bättre hybrid än så kan man väl knappast få...
sen har du ju en halvkomplett 12:a att sälja vidare...
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
det vore väl fint att smattra omkring i en cl med 86hästkrafter...
det är väl bara att trycka ner 2-3 tempurmadrasser eller nåt innan man svetsar igen huven. sen kan man ju lansera sig själv och bilen som mer åt glidarhållet. tankar gör man väl ändå från fat ute i skogen nån stans så inte heller där behöver man bli avslöjad.
förresten... att det var just du diesel power som hade synpunkter på den här lösningen...? jag trodde du också var bokstavstroende...
hur går det förresten för dig bateman?
det är väl bara att trycka ner 2-3 tempurmadrasser eller nåt innan man svetsar igen huven. sen kan man ju lansera sig själv och bilen som mer åt glidarhållet. tankar gör man väl ändå från fat ute i skogen nån stans så inte heller där behöver man bli avslöjad.
förresten... att det var just du diesel power som hade synpunkter på den här lösningen...? jag trodde du också var bokstavstroende...
hur går det förresten för dig bateman?
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
MBFL wrote:det vore väl fint att smattra omkring i en cl med 86hästkrafter...
det är väl bara att trycka ner 2-3 tempurmadrasser eller nåt innan man svetsar igen huven. sen kan man ju lansera sig själv och bilen som mer åt glidarhållet. tankar gör man väl ändå från fat ute i skogen nån stans så inte heller där behöver man bli avslöjad.
förresten... att det var just du diesel power som hade synpunkter på den här lösningen...? jag trodde du också var bokstavstroende...
Haha jo jag är nog lite förvånad själv också men efter lite funderingar på hur det skulle var med en CL med 250:i snurra så kom jag fram till ett NEJ!
Men en 320 ell 400 cdi så...
Men då blir det ju en annan prisklass också...
Return to “S-Klass, CL-Klass, CLS och Maybach”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 20 guests