Skuren kolv CL600..

Här diskuterar vi S-klass, CL, CLS och Maybach.
User avatar
bjoern_
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 103
Joined: Thu 15 Dec, 2005 15:09
Location: Håknäs

Re: Skuren kolv CL600..

Postby bjoern_ » Sun 19 Feb, 2006 12:24

Bateman wrote:Sitter här och funderar... så jag tänkte be alla duktiga grabbar här om lite råd.

Har länge varit sugen på en lite värre Merca, men som vanligt har ekonomin varit långt ifrån tillräcklig. Nu har jag möjlighet att komma över en CL600 från 93 till ett bra pris. Ett problem bara; en av de tolv kolvarna är skuren.

Har mekat en hel del Opel och Volvo, samt lite äldre Merca men långt ifrån någon sån här bjässe.

Motorn är redan urplockad och delad. Hur mycket jobb skulle det innebära att lämna iväg blocket på borrning? Och sen i med en överdimensionerad kolv. Och i med motorn i bilen igen. Framförallt, blir det ekonomiskt försvarbart? Bilen i övrigt är fin.

Och vad händer om man borrar upp endast en cylinder? Går det att ha lite mer komp på en cylinder utan att riskera ett ytterligare ras?

Frågorna är många... Tacksam för alla råd jag kan få!


Jag tycker att du ska fodra om ...

Sl 500

Re: Skuren kolv CL600..

Postby Sl 500 » Sun 19 Feb, 2006 13:04

bjoern_ wrote:
Bateman wrote:Sitter här och funderar... så jag tänkte be alla duktiga grabbar här om lite råd.

Har länge varit sugen på en lite värre Merca, men som vanligt har ekonomin varit långt ifrån tillräcklig. Nu har jag möjlighet att komma över en CL600 från 93 till ett bra pris. Ett problem bara; en av de tolv kolvarna är skuren.

Har mekat en hel del Opel och Volvo, samt lite äldre Merca men långt ifrån någon sån här bjässe.

Motorn är redan urplockad och delad. Hur mycket jobb skulle det innebära att lämna iväg blocket på borrning? Och sen i med en överdimensionerad kolv. Och i med motorn i bilen igen. Framförallt, blir det ekonomiskt försvarbart? Bilen i övrigt är fin.

Och vad händer om man borrar upp endast en cylinder? Går det att ha lite mer komp på en cylinder utan att riskera ett ytterligare ras?

Frågorna är många... Tacksam för alla råd jag kan få!


Jag tycker att du ska fodra om ...


Vadå fodra om? Alublock med speciallegering i cylindrarna.


Det bästa rådet fick du utav mig ATT INTE KÖPA DEN, Kan väl inte bara borra upp en cylinder lär ju bli obalans . är det nån Ved-bodsrenovering. skaffa en annan motor eller så coventera till en Diesel å sälj den.

kan låta hårt men men sådan är verkligheten..........
,,,,,,,,sylwe

janli

Postby janli » Sun 19 Feb, 2006 14:33

Det är väl inte lösa foder i v12-an, du måste borra upp alla cylindrarna.
håller med Sylwe köp en beg bil eller en ny motor.

Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Postby Bateman » Wed 01 Mar, 2006 12:31

Ja en utbytesmotor vore väl kanske inte fel. Ni får gärna komma med tips om ni känner till någon motor eller kanske någon demonteringsobjekt!

Sl 500

Postby Sl 500 » Thu 02 Mar, 2006 02:11

http://www.autoscout24.de/home/index/de ... etail_bild


reservdelsbil går säkert å pruta bra pga. hagelskador.
kan ju provköras .

Jag skulle aldrig köpa en V12) motor som står på golvet å stått ett tag .Det enda alternativet är att kunna provköra. med tanke på ALLT jobb med i och ur mm. mm. Men det är jag det.
..........sylwe

MBFL
Guru
Guru
Posts: 3678
Joined: Thu 20 Oct, 2005 22:44

Postby MBFL » Thu 02 Mar, 2006 18:08

men om du ändå ska kassera den motor som du nu fick med varför inte köpa bara en ny /annan kolv och kasta i och prova?

eller ser cylindern för jklig ut?

förr när vi körde cross hände det att kolvar skar i vad jag tror hette "nickasil... ...nånting" -legering i cylindern dom borrades aldrig, vi kastade bara i ny kolv.

förutom jobbet och kostanden för kolven har du ju inget att förlora...?!

annars får du väl ta bort kolven och hänga upp vevstaken i en gummisnodd, den lär väl gå fint på 11cylindrar oxå.... :wink: :lol:

MBFL
Guru
Guru
Posts: 3678
Joined: Thu 20 Oct, 2005 22:44

Postby MBFL » Thu 02 Mar, 2006 18:11

förresten jag har bestämmt för mig att jag sett en 92, 93 ans w140 600 på blocket, som var aktersmälld. såg fräsch ut för övrigt och kostade 25.000:- borde väl gå att plcoka ner och sälja av i delar och sedan behålla motorn...?

Sl 500

Postby Sl 500 » Thu 02 Mar, 2006 18:13

det är inte järnspisar det handlar om.
blocken är av aliminium. men det går väl å mäta upp cylindern.

.......sylwe

Sl 500

Postby Sl 500 » Thu 02 Mar, 2006 18:16

MBFL wrote:förresten jag har bestämmt för mig att jag sett en 92, 93 ans w140 600 på blocket, som var aktersmälld. såg fräsch ut för övrigt och kostade 25.000:- borde väl gå att plcoka ner och sälja av i delar och sedan behålla motorn...?



måste hålla sig inom rätt motorgrupp har med årsmodell att göra om man vill slippa en massa extra arbete. men har man en kompl.reservdelsbil så borde det inte vara några svårigheter.

...........sylwe

Sl 500

Postby Sl 500 » Thu 02 Mar, 2006 18:23

MBFL wrote:förresten jag har bestämmt för mig att jag sett en 92, 93 ans w140 600 på blocket, som var aktersmälld. såg fräsch ut för övrigt och kostade 25.000:- borde väl gå att plcoka ner och sälja av i delar och sedan behålla motorn...?


verkar vara borta.............sylwe

MBFL
Guru
Guru
Posts: 3678
Joined: Thu 20 Oct, 2005 22:44

Postby MBFL » Thu 02 Mar, 2006 18:26

jo men det var just därför jag drog paralellen med crossen, det är ju ingen "järnspis" dom har också cylindrar i alu.

rätt motorgrupp....? inte har dom väl olika motorer i 600SEL och 600CL från samma år.....?

Sl 500

Postby Sl 500 » Thu 02 Mar, 2006 18:38

MBFL wrote:jo men det var just därför jag drog paralellen med crossen, det är ju ingen "järnspis" dom har också cylindrar i alu.

rätt motorgrupp....? inte har dom väl olika motorer i 600SEL och 600CL från samma år.....?


nej så sa jag inte . det ändras på en del under produktionenstiden det var det jag avsåg med rätt motorgrupp.

........sylwe

MBFL
Guru
Guru
Posts: 3678
Joined: Thu 20 Oct, 2005 22:44

Postby MBFL » Thu 02 Mar, 2006 18:59

8)

Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Postby Bateman » Thu 02 Mar, 2006 19:42

Tack för alla svar...

En reservdelsbil för runt 20-30 000 vore ju helt klart intressant! Synd att den där krockade på Blocket inte finns kvar. Letade men hittade inget.

Har ringt runt till några svenska skrotar, men har inte hittat något intressant än. Hittade en CL600 som någon hade stulit motorn ur! :shock:

Annars får man väl försöka hitta något objekt i Tyskland som man plockar hem som reservdelsbil. Tack för tipset Sylwe!

Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Postby Bateman » Thu 02 Mar, 2006 20:26

men om du ändå ska kassera den motor som du nu fick med varför inte köpa bara en ny /annan kolv och kasta i och prova?

eller ser cylindern för jklig ut?

förr när vi körde cross hände det att kolvar skar i vad jag tror hette "nickasil... ...nånting" -legering i cylindern dom borrades aldrig, vi kastade bara i ny kolv.

förutom jobbet och kostanden för kolven har du ju inget att förlora...?!

annars får du väl ta bort kolven och hänga upp vevstaken i en gummisnodd, den lär väl gå fint på 11cylindrar oxå....


Ja det vore kanske en idé att bara byta kolv och testa. Eftersom det ändå lutar åt att skaffa en utbytesmotor.

Bilder på kolv och cylinder finns på länken nedan, tyvärr lite suddiga! Finns dock en bild där man ser reporna i cylindern ganska tydligt.

https://lagring.storegate.se/user/Share.aspx?id=833454f3-02e9-47c1-b226-43e4d64585db


Return to “S-Klass, CL-Klass, CLS och Maybach”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests