Skuren kolv CL600..

Här diskuterar vi S-klass, CL, CLS och Maybach.
Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Postby Bateman » Sat 04 Mar, 2006 13:22

Precis, det är den killen som jag har haft kontakt med.

Blir runt 10 000 om man köper till "Köp nu"-pris. Om man har is i magen och bjuder kanske man kan komma undan lite billigare...

koff
Expert
Expert
Posts: 532
Joined: Mon 03 Nov, 2003 01:00
Location: Metropolen i Sörmland

Postby koff » Sat 04 Mar, 2006 14:39

Det är bara och vänta till den sista timen,har du frågat vad frakten går på och att det inte är några skador på kolvarna ,för det har ju varit kamkedje ras på den motorn så någon ventil kan ha slagit i kolvarna ?
Vito w447 114 CDI-15,Cls 350 Cdi -11 w218

Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Postby Bateman » Sat 04 Mar, 2006 14:57

Ja enligt honom ska allt vara helt okej. Frakten skulle han kolla upp. Han kunde tänka sig att skicka hit i alla fall. Men jag måste nog ha några högupplösta bilder innan jag bestämmer mig.

MBmedMB
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 119
Joined: Fri 19 Sep, 2003 14:31
Location: Stockholm

Postby MBmedMB » Sun 05 Mar, 2006 11:06

S420 - 96 (Långfärdsbilen)
560 SEC - 90 (Famlijens ferrari)
300 SE - 87 (SVT Livet i Fagerbil-bilen)
Plåtlådan Ford Focus kombi -07 (A-->B eller B-->Dagis)
ex:420 SEL - 87 (kamkedjeras)
ex:200 - 83 (Orange)

Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Postby Bateman » Sun 05 Mar, 2006 12:17

Jag? Nix... :-)

User avatar
Christer Gustafson
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1476
Joined: Thu 01 May, 2003 16:02
Location: Arvika/Värmland

Postby Christer Gustafson » Sun 05 Mar, 2006 15:57


Tänkte det samma när jag såg annonsen.
Men det kanske är sköra motorer i 600:an
Christer 52:a
190ägare

Sl 500

Postby Sl 500 » Sun 05 Mar, 2006 20:20

Christer Gustafson wrote:

Tänkte det samma när jag såg annonsen.
Men det kanske är sköra motorer i 600:an



PRECIS OFTA RAS PÅ DOM. pga. misskötsel dyra bilar att hålla igång,
En gång byggda för miljonärer. delarna är fortfarande för miljonärer :-D

..........sylwe

MBFL
Guru
Guru
Posts: 3678
Joined: Thu 20 Oct, 2005 22:44

Postby MBFL » Mon 06 Mar, 2006 12:03

sylwe;

även om flera av dom som gett kommentarer i denna tråd har koll på motorrenoveringar har vi ju knappt lyckats komma fram till vad det är för typ av foder/legering/behandling av cylindrarna....

och även om du och några till har järn-koll skadar det ju inte att få några fler kommentarer från andra som är duktiga på motorer och dom kanske man når bäst genom andra rubriken "motor & tunning"


Bateman:

återigen; det kostar dig ju inte mer än några knapptryckningar + lite tid att maila/fråga runt lite mer om ditt befintliga block. går det att göra något åt det tror jag chanserna är goda att komma under 7.000:- och då vet du ju dessutom vad du får!


förresten... en idé till... varför inte ringa killen som nu säljer 600:an på blocket och se om han eller nästa ägare är intresserad av att släppa den motorn? alternativt du säljer din till honom? det lär väl knappast vara exakt samma fel på den, så chanserna att ni ska kunna pyssla ihop en av två motorer borde väl vara väldigt goda.

förövrigt när det gäller köp av lösa motorer som man inte vet varifrån /vilken bil dom kommer ifrån skulle jag vara mycket, mycket skeptisk. framförallt om dom ska köpas i och fraktas från ett helt annat land!!! hjälp!!! :wink:

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Postby Mercafreaket » Mon 06 Mar, 2006 13:32

Legeringen skulle kunna vara en sk. Alusil-legering.... (Aluminium+den andra metallen)
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Postby Bateman » Tue 07 Mar, 2006 14:37

Bateman:

återigen; det kostar dig ju inte mer än några knapptryckningar + lite tid att maila/fråga runt lite mer om ditt befintliga block. går det att göra något åt det tror jag chanserna är goda att komma under 7.000:- och då vet du ju dessutom vad du får!


förresten... en idé till... varför inte ringa killen som nu säljer 600:an på blocket och se om han eller nästa ägare är intresserad av att släppa den motorn? alternativt du säljer din till honom? det lär väl knappast vara exakt samma fel på den, så chanserna att ni ska kunna pyssla ihop en av två motorer borde väl vara väldigt goda.

förövrigt när det gäller köp av lösa motorer som man inte vet varifrån /vilken bil dom kommer ifrån skulle jag vara mycket, mycket skeptisk. framförallt om dom ska köpas i och fraktas från ett helt annat land!!! hjälp!!!


Jodå, jag har mailat runt bilderna till olika firmor men de flesta vill se och känna på cylindrarna innan de uttalar sig. Men prisuppgifterna går väl från 5 000kr upp till obegränsat... Bara kolven går på närmare 3 000kr.

Ang. material så är det enligt en motorfirma någon form av aluminumlegering precis som Mercafreaket säger.

Om blocket och kolvarna på ebay är schyssta kan det ju vara en bra investering. Får några kolvar och en vevaxel i reserv också. :-)

Har pratat med killen som har bilen på blocket. Kamkedjan hade gått trodde han. Kan ju vara en bra reservdelsbil om kolvarna klarat sig från ventilerna!

Sl 500

Postby Sl 500 » Tue 07 Mar, 2006 15:16

Nicasil-legering är det pratade med min Guru-meck på Mercedes-city i sthlm när jag besökte han på jobbet igår. det går att renovera men det kostar fläsk.
Han nämde namn på 2 firmor som gjör det i sverige.

.........sylwe

Haagbard
Guru
Guru
Posts: 3480
Joined: Sun 10 Aug, 2003 05:59
Location: Nora

Postby Haagbard » Tue 07 Mar, 2006 16:46

Jag trodde svenska Nicasil-jobb oftast utfördes i england :?
MB 500E -92, 280SE 3,5 coupé -70, MB 200T -85
(Fiat Strada -06, Volvo 240 Turbo -81, Volvo Amazon kombi -69 f.d civilpolisbil)

MBFL
Guru
Guru
Posts: 3678
Joined: Thu 20 Oct, 2005 22:44

Postby MBFL » Tue 07 Mar, 2006 21:16

det var ju det jag sa, nicasil, och det är också det man har i många cross-cylindrar. där borrar eller slipar man inget. det är bara att dunka i en ny kolv och gasa... :wink:

i alla fall är det så vi gjort och det i cylindrar som sett ännu värre ut. prestanda-mässigt har det inte ens märkts någon skillnad.

självklart är inte en encylindrig cross samma sak som en v12 men i denna jämförelse tycker jag inte det ska spela nån roll, direkt. möjligtvis i så fall till crossens nackdel. cylindervolymen är (i ett fall) samma 500cc men varvtalet är ju brutalt mycket högre i crossen.

men som sagt, återigen, jag är absolut inget proffs på detta!!

MBFL
Guru
Guru
Posts: 3678
Joined: Thu 20 Oct, 2005 22:44

Postby MBFL » Tue 07 Mar, 2006 21:18

man får ju också ta med en nypa salt vad motorrenoveringsfirmorna säger att man "måste" göra.

ska man lyssna på allt som man "måste" är man ju snart barskrapad...

...och i många fall halvlurad

MBFL
Guru
Guru
Posts: 3678
Joined: Thu 20 Oct, 2005 22:44

Postby MBFL » Wed 05 Apr, 2006 23:50

hur har det gått för dig med motorn?

kommit någon vart?


Return to “S-Klass, CL-Klass, CLS och Maybach”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests