Skuren kolv CL600..

Här diskuterar vi S-klass, CL, CLS och Maybach.
Sl 500

Postby Sl 500 » Thu 02 Mar, 2006 20:34

Bateman wrote:
men om du ändå ska kassera den motor som du nu fick med varför inte köpa bara en ny /annan kolv och kasta i och prova?

eller ser cylindern för jklig ut?

förr när vi körde cross hände det att kolvar skar i vad jag tror hette "nickasil... ...nånting" -legering i cylindern dom borrades aldrig, vi kastade bara i ny kolv.

förutom jobbet och kostanden för kolven har du ju inget att förlora...?!

annars får du väl ta bort kolven och hänga upp vevstaken i en gummisnodd, den lär väl gå fint på 11cylindrar oxå....





-------då är det kört legeringen lär vara gången

......sylwe

Ja det vore kanske en idé att bara byta kolv och testa. Eftersom det ändå lutar åt att skaffa en utbytesmotor.

Bilder på kolv och cylinder finns på länken nedan, tyvärr lite suddiga! Finns dock en bild där man ser reporna i cylindern ganska tydligt.

https://lagring.storegate.se/user/Share.aspx?id=833454f3-02e9-47c1-b226-43e4d64585db

MBFL
Guru
Guru
Posts: 3678
Joined: Thu 20 Oct, 2005 22:44

Postby MBFL » Thu 02 Mar, 2006 21:44

det syndes ju ganska väl på bilderna vad som hänt, tyvärr....

jag är ju bara en glad ammatör men jag skulle nog inte ge upp tanken på att försöka få snurr på grejjerna du har. jag tycker att man på något vis borde kunna få lite ordning på det där.

mitt tips är nog att du lyssnar runt lite mer innan du kasserar motorn du har.

ring några motorfirmor, mercedes i sthlm/gbg (som är någorlunda vana vid dessa maskiner) mfl och lyssna. eller bäst av allt maila dina bilder dit.

det skadar väl inte att du gör ett nytt inlägg här inne också, under "motor & tunning" och klipper in bilderna i inlägget. jag tror du missar en del "motor-proffs" som inte kikar just under s-klasse, så ofta.

glöm inte att rapportera vad som händer, alltid kul att veta.

lycka till!

Sl 500

Postby Sl 500 » Thu 02 Mar, 2006 22:06

MBFL wrote:det syndes ju ganska väl på bilderna vad som hänt, tyvärr....

jag är ju bara en glad ammatör men jag skulle nog inte ge upp tanken på att försöka få snurr på grejjerna du har. jag tycker att man på något vis borde kunna få lite ordning på det där.

mitt tips är nog att du lyssnar runt lite mer innan du kasserar motorn du har.

ring några motorfirmor, mercedes i sthlm/gbg (som är någorlunda vana vid dessa maskiner) mfl och lyssna. eller bäst av allt maila dina bilder dit.

det skadar väl inte att du gör ett nytt inlägg här inne också, under "motor & tunning" och klipper in bilderna i inlägget. jag tror du missar en del "motor-proffs" som inte kikar just under s-klasse, så ofta.

glöm inte att rapportera vad som händer, alltid kul att veta.

lycka till!



ang. motorproffs.
kan bara klargöra att jag har skruvat i sär och renovera en och annan mercedes-motor och satt ihop dessa igen. så det är inget bullshit i mitt resenomang ang, denna motor. ...........

...........sylwe

janli

Postby janli » Thu 02 Mar, 2006 23:07

Kolla med Lindells motorrenovering, det ser inte så j#$%&a ut.
Jag tror att det går att fylla repan och sedan slipa om cylindern om den inte är oval.

http://www.lindellsmotor.se/index.htm

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Postby Fotografen » Thu 02 Mar, 2006 23:11

Sl 500 wrote:
MBFL wrote:det syndes ju ganska väl på bilderna vad som hänt, tyvärr....

jag är ju bara en glad ammatör men jag skulle nog inte ge upp tanken på att försöka få snurr på grejjerna du har. jag tycker att man på något vis borde kunna få lite ordning på det där.

mitt tips är nog att du lyssnar runt lite mer innan du kasserar motorn du har.

ring några motorfirmor, mercedes i sthlm/gbg (som är någorlunda vana vid dessa maskiner) mfl och lyssna. eller bäst av allt maila dina bilder dit.

det skadar väl inte att du gör ett nytt inlägg här inne också, under "motor & tunning" och klipper in bilderna i inlägget. jag tror du missar en del "motor-proffs" som inte kikar just under s-klasse, så ofta.

glöm inte att rapportera vad som händer, alltid kul att veta.

lycka till!



ang. motorproffs.
kan bara klargöra att jag har skruvat i sär och renovera en och annan mercedes-motor och satt ihop dessa igen. så det är inget bullshit i mitt resenomang ang, denna motor. ...........

...........sylwe


Hur är blocket tillverkat, niccasilade cylindrar?

janli

Postby janli » Thu 02 Mar, 2006 23:20

Är det Nicasilbeläggning så går det inte att slipa utan man får lägga en ny beläggning, men kolla med Lindells motor dom vet.

koff
Expert
Expert
Posts: 532
Joined: Mon 03 Nov, 2003 01:00
Location: Metropolen i Sörmland

Postby koff » Thu 02 Mar, 2006 23:26

Det blir nog billigast att ta hem en bil från tyskland och plocka motorn ur och sälj sedan tyskbilen i delar eller med den defekta motorn gjorde så själv blir absolut billigast, beg motor här hemma om du hittar någon 40000 kr :cry: och uppåt.
Last edited by koff on Thu 02 Mar, 2006 23:32, edited 2 times in total.
Vito w447 114 CDI-15,Cls 350 Cdi -11 w218

janli

Postby janli » Thu 02 Mar, 2006 23:27

Jag håller med

koff wrote:Det blir nog billigast att ta hem en bil från tyskland och plocka motorn ur och sälj sedan tyskbilen i delar eller med den defekta motorn gjorde så själv blir absulut billigast, beg motor här hemma om du hittar någon 40000 kr :cry: och uppåt.

Sl 500

Postby Sl 500 » Fri 03 Mar, 2006 00:02

janli wrote:Jag håller med

koff wrote:Det blir nog billigast att ta hem en bil från tyskland och plocka motorn ur och sälj sedan tyskbilen i delar eller med den defekta motorn gjorde så själv blir absulut billigast, beg motor här hemma om du hittar någon 40000 kr :cry: och uppåt.



javisst det föeslog jag redan i början av denna tråd. :lol:

....sylwe

Haagbard
Guru
Guru
Posts: 3480
Joined: Sun 10 Aug, 2003 05:59
Location: Nora

Postby Haagbard » Fri 03 Mar, 2006 01:13

Fotografen wrote:
Sl 500 wrote:
MBFL wrote:det syndes ju ganska väl på bilderna vad som hänt, tyvärr....

jag är ju bara en glad ammatör men jag skulle nog inte ge upp tanken på att försöka få snurr på grejjerna du har. jag tycker att man på något vis borde kunna få lite ordning på det där.

mitt tips är nog att du lyssnar runt lite mer innan du kasserar motorn du har.

ring några motorfirmor, mercedes i sthlm/gbg (som är någorlunda vana vid dessa maskiner) mfl och lyssna. eller bäst av allt maila dina bilder dit.

det skadar väl inte att du gör ett nytt inlägg här inne också, under "motor & tunning" och klipper in bilderna i inlägget. jag tror du missar en del "motor-proffs" som inte kikar just under s-klasse, så ofta.

glöm inte att rapportera vad som händer, alltid kul att veta.

lycka till!



ang. motorproffs.
kan bara klargöra att jag har skruvat i sär och renovera en och annan mercedes-motor och satt ihop dessa igen. så det är inget bullshit i mitt resenomang ang, denna motor. ...........

...........sylwe


Hur är blocket tillverkat, niccasilade cylindrar?


Vill jag oxå veta....
MB 500E -92, 280SE 3,5 coupé -70, MB 200T -85
(Fiat Strada -06, Volvo 240 Turbo -81, Volvo Amazon kombi -69 f.d civilpolisbil)

Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Postby Bateman » Fri 03 Mar, 2006 13:19

det syndes ju ganska väl på bilderna vad som hänt, tyvärr....

jag är ju bara en glad ammatör men jag skulle nog inte ge upp tanken på att försöka få snurr på grejjerna du har. jag tycker att man på något vis borde kunna få lite ordning på det där.

mitt tips är nog att du lyssnar runt lite mer innan du kasserar motorn du har.

ring några motorfirmor, mercedes i sthlm/gbg (som är någorlunda vana vid dessa maskiner) mfl och lyssna. eller bäst av allt maila dina bilder dit.

det skadar väl inte att du gör ett nytt inlägg här inne också, under "motor & tunning" och klipper in bilderna i inlägget. jag tror du missar en del "motor-proffs" som inte kikar just under s-klasse, så ofta.

glöm inte att rapportera vad som händer, alltid kul att veta.

lycka till!


TACK!
Ja det blir ju lite jobb med motorn med det har ju vetat om hela tiden. Hade jag velat ha en fungerande bil hade jag köpt en sådan. :-)

Själva grejen var att jag var ute efter ett projekt att meka med. Kan ju hända att man tagit sig vatten över huvudet... men då får man väl sälja av bilen i delar. Fick den ändå rätt billigt, 38k, och då är bilen i övrigt väldigt fin, plus 19-tums Brabus med nya däck. Så i värsta fall, om allt skiter sig så borde jag väl inte förlora mer än arbete + några tusenlappar...

Har en bättre begagnad, helt komplett, underdel på gång. Finns i Tyskland och får den för runt 7 000 kr. Om den är schysst, vilket den verkar vara, så är det nog ett bättre alternativ än att lämna iväg mitt befintliga block... Känns som om man inte kan komma under 7 000 kr för jobbet på det?

Sl 500

Postby Sl 500 » Fri 03 Mar, 2006 13:34

en kompl. underdel för 7000- i tyskland då är den stulen e nåt annat skumt. så pass upp.
.....sylwe

Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Postby Bateman » Fri 03 Mar, 2006 21:39

Jo, att den skulle vara stulen är ju svårt att kolla upp. Risken är väl att den är sliten eller skadad eller nåt...

Sl 500

Postby Sl 500 » Fri 03 Mar, 2006 21:47

Bateman wrote:Jo, att den skulle vara stulen är ju svårt att kolla upp. Risken är väl att den är sliten eller skadad eller nåt...


Jo för även i tyskland kostar motorer pengar.så denna för 650:- euro kan inte vara mycke bevänt med.

..........sylwe

koff
Expert
Expert
Posts: 532
Joined: Mon 03 Nov, 2003 01:00
Location: Metropolen i Sörmland

Postby koff » Sat 04 Mar, 2006 13:13

Vito w447 114 CDI-15,Cls 350 Cdi -11 w218


Return to “S-Klass, CL-Klass, CLS och Maybach”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests