Skuren kolv CL600..

Här diskuterar vi S-klass, CL, CLS och Maybach.
Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Skuren kolv CL600..

Postby Bateman » Fri 27 Jan, 2006 11:05

Sitter här och funderar... så jag tänkte be alla duktiga grabbar här om lite råd.

Har länge varit sugen på en lite värre Merca, men som vanligt har ekonomin varit långt ifrån tillräcklig. Nu har jag möjlighet att komma över en CL600 från 93 till ett bra pris. Ett problem bara; en av de tolv kolvarna är skuren.

Har mekat en hel del Opel och Volvo, samt lite äldre Merca men långt ifrån någon sån här bjässe.

Motorn är redan urplockad och delad. Hur mycket jobb skulle det innebära att lämna iväg blocket på borrning? Och sen i med en överdimensionerad kolv. Och i med motorn i bilen igen. Framförallt, blir det ekonomiskt försvarbart? Bilen i övrigt är fin.

Och vad händer om man borrar upp endast en cylinder? Går det att ha lite mer komp på en cylinder utan att riskera ett ytterligare ras?

Frågorna är många... Tacksam för alla råd jag kan få!

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Postby Dieselpower » Fri 27 Jan, 2006 11:35

Det skulle isåfall vara bättre att fodra om en cylinder så du får samma storlek på kolven som resten av motorn...

User avatar
Onkel-Benz
Superspammer
Superspammer
Posts: 10327
Joined: Sun 21 Nov, 2004 23:19
Contact:

Postby Onkel-Benz » Fri 27 Jan, 2006 12:27

Din bil är svart va? och med snygga brabusfälgar? :wink:

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Postby JQ » Fri 27 Jan, 2006 12:41

Har för mig att V-12:an har något system där halva motorn stängs av dom det blir något motorkrångel. Så du kanske kan använda bilen som deb är, fast du får bara en rak 6:a förstås... :-)

Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Postby Bateman » Fri 27 Jan, 2006 13:28

Tack för svaren! :-)

Fodra om cylindern? Har jag faktiskt aldrig hört talas om, men det låter ju som en bra lösning om man hittar någon som kan göra det.

Japp det stämmer bra det, svart med fina fälgar! :wink:

Undrar om man tar sig vatten över huvudet med detta projekt... :? :?
Vore ju grymt kul att fixa till den.

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Postby Dieselpower » Fri 27 Jan, 2006 13:36

Bateman wrote:
Fodra om cylindern? Har jag faktiskt aldrig hört talas om, men det låter ju som en bra lösning om man hittar någon som kan göra det.


Ta med dig motorblocket och åk till någon motorrenoveringsfirma så ska du se att det löser sig... :wink:

Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Postby Bateman » Fri 27 Jan, 2006 16:21

Hehe... ja det blir nog bra det. Har precis snackat med en kille som renoverar motorer. Det skulle väl inte vara någon omöjlighet att fixa, men det är klart att det kommer att kosta.

Får se vad som händer :-)

Tar gärna emot fler tips :wink:

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Postby Dieselpower » Fri 27 Jan, 2006 19:57

Kosta kommer det att göra vad du än väljer att göra men hoppas det löser sig och inte blir allt för dyrt iaf...

User avatar
Mercedes-Benz
Guru
Guru
Posts: 4330
Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
Location: Södertälje

Postby Mercedes-Benz » Sat 28 Jan, 2006 22:49

JQ wrote:Har för mig att V-12:an har något system där halva motorn stängs av dom det blir något motorkrångel. Så du kanske kan använda bilen som deb är, fast du får bara en rak 6:a förstås... :-)


Nja, funkar nog inte så bra om det är ett mekaniskt strul.
Nödläget stänger ju bara av halva motorn (bränsle/tändning) om det händer nått i kringutrustningen (bränsle/tändning) på den halvan. Alla mekaniska delar är ju ändå i rörelse, så det blir nog inte så bra med en trasig kolv! :wink:
Tor Andersson

Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85

MBFL
Guru
Guru
Posts: 3678
Joined: Thu 20 Oct, 2005 22:44

Postby MBFL » Sun 29 Jan, 2006 20:34

var inte den bilen till salu nyss? på blocket? i så fall kanske man ska fundera på vaför den rivits och nu är till salu igen? kanske är ngt mer som är knas. annars skulle väl den som nyss köpte den klämt ihop den, själv?

Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Postby Bateman » Mon 30 Jan, 2006 12:20

Jo den låg ute på Blocket men det var fel i annonsen, bl.a. priset så den togs bort.

Men det är lite så jag tänker också... man vet ju inte vad det kan finnas för fel utöver motorn. Och jag har kommit fram till att det är långt ifrån att meka Opel när man börjar riva i en sån där maskin. :?

MBFL
Guru
Guru
Posts: 3678
Joined: Thu 20 Oct, 2005 22:44

Postby MBFL » Mon 30 Jan, 2006 13:17

allt beror ju på priset. är det bara tillräckligt lågt är det ju bara att köpa den och sedan sälja vidare, hel eller i delar, om du skulle tröttna.

men min erfarneht av sådana där projekt är att man ska vara lite mer på sin vakt när nuvarande ägare själv rivit och rotat. ofta har ju han eller hon då provat men gett upp. och då kan man ju fundera på vad anledningen till det är.

men om jag förstog dig rätt köper du bilen av han som hade annonsen på blocket, som det var fel i? han har alltså inte blivit av med den än?


annars får du väl bygga en CL 250 D av den. bättre hybrid än så kan man väl knappast få... :wink:

sen har du ju en halvkomplett 12:a att sälja vidare...

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Postby Dieselpower » Mon 30 Jan, 2006 15:53

MBFL wrote:

annars får du väl bygga en CL 250 D av den. bättre hybrid än så kan man väl knappast få... :wink:


Nog för att en 250 d motor är bra men vissa gränser finns det ju ändå...

MBFL
Guru
Guru
Posts: 3678
Joined: Thu 20 Oct, 2005 22:44

Postby MBFL » Mon 30 Jan, 2006 16:26

det vore väl fint att smattra omkring i en cl med 86hästkrafter... :wink:


det är väl bara att trycka ner 2-3 tempurmadrasser eller nåt innan man svetsar igen huven. sen kan man ju lansera sig själv och bilen som mer åt glidarhållet. tankar gör man väl ändå från fat ute i skogen nån stans så inte heller där behöver man bli avslöjad.

förresten... att det var just du diesel power som hade synpunkter på den här lösningen...? jag trodde du också var bokstavstroende... :wink:


hur går det förresten för dig bateman?

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Postby Dieselpower » Mon 30 Jan, 2006 16:30

MBFL wrote:det vore väl fint att smattra omkring i en cl med 86hästkrafter... :wink:


det är väl bara att trycka ner 2-3 tempurmadrasser eller nåt innan man svetsar igen huven. sen kan man ju lansera sig själv och bilen som mer åt glidarhållet. tankar gör man väl ändå från fat ute i skogen nån stans så inte heller där behöver man bli avslöjad.

förresten... att det var just du diesel power som hade synpunkter på den här lösningen...? jag trodde du också var bokstavstroende... :wink:


Haha jo jag är nog lite förvånad själv också men efter lite funderingar på hur det skulle var med en CL med 250:i snurra så kom jag fram till ett NEJ!

Men en 320 ell 400 cdi så... :lol: :wink:

Men då blir det ju en annan prisklass också... :cry:


Return to “S-Klass, CL-Klass, CLS och Maybach”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests