Precis, det är den killen som jag har haft kontakt med.
Blir runt 10 000 om man köper till "Köp nu"-pris. Om man har is i magen och bjuder kanske man kan komma undan lite billigare...
Skuren kolv CL600..
är det du? http://www.blocket.se/vi/7475412.htm?ca=11_s
S420 - 96 (Långfärdsbilen)
560 SEC - 90 (Famlijens ferrari)
300 SE - 87 (SVT Livet i Fagerbil-bilen)
Plåtlådan Ford Focus kombi -07 (A-->B eller B-->Dagis)
ex:420 SEL - 87 (kamkedjeras)
ex:200 - 83 (Orange)
560 SEC - 90 (Famlijens ferrari)
300 SE - 87 (SVT Livet i Fagerbil-bilen)
Plåtlådan Ford Focus kombi -07 (A-->B eller B-->Dagis)
ex:420 SEL - 87 (kamkedjeras)
ex:200 - 83 (Orange)
- Christer Gustafson
- Hedersmedlem
- Posts: 1476
- Joined: Thu 01 May, 2003 16:02
- Location: Arvika/Värmland
MBmedMB wrote:är det du? http://www.blocket.se/vi/7475412.htm?ca=11_s
Tänkte det samma när jag såg annonsen.
Men det kanske är sköra motorer i 600:an
Christer 52:a
190ägare
190ägare
Christer Gustafson wrote:MBmedMB wrote:är det du? http://www.blocket.se/vi/7475412.htm?ca=11_s
Tänkte det samma när jag såg annonsen.
Men det kanske är sköra motorer i 600:an
PRECIS OFTA RAS PÅ DOM. pga. misskötsel dyra bilar att hålla igång,
En gång byggda för miljonärer. delarna är fortfarande för miljonärer
..........sylwe
sylwe;
även om flera av dom som gett kommentarer i denna tråd har koll på motorrenoveringar har vi ju knappt lyckats komma fram till vad det är för typ av foder/legering/behandling av cylindrarna....
och även om du och några till har järn-koll skadar det ju inte att få några fler kommentarer från andra som är duktiga på motorer och dom kanske man når bäst genom andra rubriken "motor & tunning"
Bateman:
återigen; det kostar dig ju inte mer än några knapptryckningar + lite tid att maila/fråga runt lite mer om ditt befintliga block. går det att göra något åt det tror jag chanserna är goda att komma under 7.000:- och då vet du ju dessutom vad du får!
förresten... en idé till... varför inte ringa killen som nu säljer 600:an på blocket och se om han eller nästa ägare är intresserad av att släppa den motorn? alternativt du säljer din till honom? det lär väl knappast vara exakt samma fel på den, så chanserna att ni ska kunna pyssla ihop en av två motorer borde väl vara väldigt goda.
förövrigt när det gäller köp av lösa motorer som man inte vet varifrån /vilken bil dom kommer ifrån skulle jag vara mycket, mycket skeptisk. framförallt om dom ska köpas i och fraktas från ett helt annat land!!! hjälp!!!
även om flera av dom som gett kommentarer i denna tråd har koll på motorrenoveringar har vi ju knappt lyckats komma fram till vad det är för typ av foder/legering/behandling av cylindrarna....
och även om du och några till har järn-koll skadar det ju inte att få några fler kommentarer från andra som är duktiga på motorer och dom kanske man når bäst genom andra rubriken "motor & tunning"
Bateman:
återigen; det kostar dig ju inte mer än några knapptryckningar + lite tid att maila/fråga runt lite mer om ditt befintliga block. går det att göra något åt det tror jag chanserna är goda att komma under 7.000:- och då vet du ju dessutom vad du får!
förresten... en idé till... varför inte ringa killen som nu säljer 600:an på blocket och se om han eller nästa ägare är intresserad av att släppa den motorn? alternativt du säljer din till honom? det lär väl knappast vara exakt samma fel på den, så chanserna att ni ska kunna pyssla ihop en av två motorer borde väl vara väldigt goda.
förövrigt när det gäller köp av lösa motorer som man inte vet varifrån /vilken bil dom kommer ifrån skulle jag vara mycket, mycket skeptisk. framförallt om dom ska köpas i och fraktas från ett helt annat land!!! hjälp!!!
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Legeringen skulle kunna vara en sk. Alusil-legering.... (Aluminium+den andra metallen)
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Bateman:
återigen; det kostar dig ju inte mer än några knapptryckningar + lite tid att maila/fråga runt lite mer om ditt befintliga block. går det att göra något åt det tror jag chanserna är goda att komma under 7.000:- och då vet du ju dessutom vad du får!
förresten... en idé till... varför inte ringa killen som nu säljer 600:an på blocket och se om han eller nästa ägare är intresserad av att släppa den motorn? alternativt du säljer din till honom? det lär väl knappast vara exakt samma fel på den, så chanserna att ni ska kunna pyssla ihop en av två motorer borde väl vara väldigt goda.
förövrigt när det gäller köp av lösa motorer som man inte vet varifrån /vilken bil dom kommer ifrån skulle jag vara mycket, mycket skeptisk. framförallt om dom ska köpas i och fraktas från ett helt annat land!!! hjälp!!!
Jodå, jag har mailat runt bilderna till olika firmor men de flesta vill se och känna på cylindrarna innan de uttalar sig. Men prisuppgifterna går väl från 5 000kr upp till obegränsat... Bara kolven går på närmare 3 000kr.
Ang. material så är det enligt en motorfirma någon form av aluminumlegering precis som Mercafreaket säger.
Om blocket och kolvarna på ebay är schyssta kan det ju vara en bra investering. Får några kolvar och en vevaxel i reserv också.
Har pratat med killen som har bilen på blocket. Kamkedjan hade gått trodde han. Kan ju vara en bra reservdelsbil om kolvarna klarat sig från ventilerna!
det var ju det jag sa, nicasil, och det är också det man har i många cross-cylindrar. där borrar eller slipar man inget. det är bara att dunka i en ny kolv och gasa...
i alla fall är det så vi gjort och det i cylindrar som sett ännu värre ut. prestanda-mässigt har det inte ens märkts någon skillnad.
självklart är inte en encylindrig cross samma sak som en v12 men i denna jämförelse tycker jag inte det ska spela nån roll, direkt. möjligtvis i så fall till crossens nackdel. cylindervolymen är (i ett fall) samma 500cc men varvtalet är ju brutalt mycket högre i crossen.
men som sagt, återigen, jag är absolut inget proffs på detta!!
i alla fall är det så vi gjort och det i cylindrar som sett ännu värre ut. prestanda-mässigt har det inte ens märkts någon skillnad.
självklart är inte en encylindrig cross samma sak som en v12 men i denna jämförelse tycker jag inte det ska spela nån roll, direkt. möjligtvis i så fall till crossens nackdel. cylindervolymen är (i ett fall) samma 500cc men varvtalet är ju brutalt mycket högre i crossen.
men som sagt, återigen, jag är absolut inget proffs på detta!!
Return to “S-Klass, CL-Klass, CLS och Maybach”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 11 guests