skottsäker

Här diskuterar vi S-klass, CL, CLS och Maybach.
User avatar
Petta2
Expert
Expert
Posts: 426
Joined: Thu 22 Mar, 2007 15:44
Location: Stockhom, Sverige

Re: skottsäker

Postby Petta2 » Mon 04 Aug, 2008 18:55

Dieselpower wrote:
Lennartx wrote:Tänkte att jag skulle laga bilen innan jag besiktarn,och då måste man få köra till och från besiktning plus till och från verkstad. Det står ju till och med på besiktningspappret att man får detta, så jag har ryggen fri. :wink:


Till verkstad ja, om du ska köra från så måste nu åka närmaste vägen till bilprovningen.

Körförbud
Om du inte besiktar fordonet i tid, får du automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till en besiktningsstation.


Man får väl tillåmed provköra en sväng efter reparation, en gammal granne besiktigade aldrig, betalade ingen försäkring eller skatt, men blev han stoppad sa han bara att den var under reparation och snart skulle besiktigas (han körde ju inga långa sträckor, jobbigt att bli stoppad i Överkalix om man bor i Stockholm...)

men tar samma snutar dig två gånger är det nog kört
-------------------------------
Ex Mercor:
220D -1968 (1:a bilen)
230TE -1988 (likbilen)
nuvarande
E280 4MATIC -1998 (Frank)

Ja frugan döper mina bilar...

User avatar
Mickeb
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 341
Joined: Mon 25 Sep, 2006 15:51
Location: Haparanda
Contact:

Re: skottsäker

Postby Mickeb » Mon 04 Aug, 2008 19:34

Inga bilder ännu heller????? :roll:
Nuvarande
E 270 cdi -01 http://www.garaget.org/?car=213549&image=2019133

Gamla MBs
500SEL -92 http://www.garaget.org/micke_B
190 2,5d -89
E420 -97
190 2,3-88
300d -78
220d -70

Biörn Bladh
Guru
Guru
Posts: 4038
Joined: Sun 25 Apr, 2004 09:31
Location: Ösmo

Re: skottsäker

Postby Biörn Bladh » Mon 04 Aug, 2008 19:38

Mickeb wrote:Inga bilder ännu heller????? :roll:


Behövs ju inte! Det är ju uträtt.. Inget pansar! :|
220D -77 w123 34200 mil såld 1997 (Gul)
300D -82 w123 36600 mil krockad av kärringen numera reservdelsbil. (Helelfenben)
300SD -87 w126 35100 mil sommarbilen (Pärlemogråmetallic)
240TD -83 w123 54000 mil (Helelfenben). Avställd. Har fått Pension.
240D -82 w123 42000 mil vinterbilen (Vit). Tyvärr såld nu. Exporterad till Marocko.
Nissan Serena Cargo -98 21500 mil. Nya Arbetsredskapet (vit) Rejält sliten efter tjänst hos skogshuggar firma.
Alfa 75 "Grym" banpreppad men inte lättad, det kommer....He Den heter: Gulöra.
Alfa 155 TD 2,5 -97 Unik bil med sportsetupen, ytterst sällsynt...he!

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: skottsäker

Postby Marie » Mon 04 Aug, 2008 19:40

Lennartx wrote:Tänkte att jag skulle laga bilen innan jag besiktarn,och då måste man få köra till och från besiktning plus till och från verkstad. Det står ju till och med på besiktningspappret att man får detta, så jag har ryggen fri. :wink:


Jo, till verkstad och besiktning får du köra, trots inträtt körförbud
MEN ABSOLUT INTE MED ETT AVSTÄLLT FORDON!!!!!
Ett avställt fordon får du inte ens bogsera på väg, minst en av axlarna måste vara upplyft på dragfordon eller s.k. dolly.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: skottsäker

Postby Dieselpower » Mon 04 Aug, 2008 20:32

Petta2 wrote:
Dieselpower wrote:
Lennartx wrote:Tänkte att jag skulle laga bilen innan jag besiktarn,och då måste man få köra till och från besiktning plus till och från verkstad. Det står ju till och med på besiktningspappret att man får detta, så jag har ryggen fri. :wink:


Till verkstad ja, om du ska köra från så måste nu åka närmaste vägen till bilprovningen.

Körförbud
Om du inte besiktar fordonet i tid, får du automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till en besiktningsstation.


Man får väl tillåmed provköra en sväng efter reparation, en gammal granne besiktigade aldrig, betalade ingen försäkring eller skatt, men blev han stoppad sa han bara att den var under reparation och snart skulle besiktigas (han körde ju inga långa sträckor, jobbigt att bli stoppad i Överkalix om man bor i Stockholm...)

men tar samma snutar dig två gånger är det nog kört


Förr fick man även provköra men inte nu längre.

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: skottsäker

Postby Dieselpower » Mon 04 Aug, 2008 20:47

Marie wrote:
Lennartx wrote:Tänkte att jag skulle laga bilen innan jag besiktarn,och då måste man få köra till och från besiktning plus till och från verkstad. Det står ju till och med på besiktningspappret att man får detta, så jag har ryggen fri. :wink:


Jo, till verkstad och besiktning får du köra, trots inträtt körförbud
MEN ABSOLUT INTE MED ETT AVSTÄLLT FORDON!!!!!
Ett avställt fordon får du inte ens bogsera på väg, minst en av axlarna måste vara upplyft på dragfordon eller s.k. dolly.


Till och från bilprovningen får man faktiskt köra även med ett avställt fordon.
Dock måste det vara trafikförsäkrat och det får inte finnas obetalda skatter.

User avatar
walle
Expert
Expert
Posts: 691
Joined: Sun 24 Feb, 2008 14:54

Re: skottsäker

Postby walle » Mon 04 Aug, 2008 21:40

Låna en grönskylt känner du ingen på någon bilfirma :lol: :lol:
Image

User avatar
Mickeb
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 341
Joined: Mon 25 Sep, 2006 15:51
Location: Haparanda
Contact:

Re: skottsäker

Postby Mickeb » Mon 04 Aug, 2008 23:27

Biörn Bladh wrote:
Mickeb wrote:Inga bilder ännu heller????? :roll:


Behövs ju inte! Det är ju uträtt.. Inget pansar! :|

Men han säger juh att de är 3 lagers rutor på 2cm???????
Vill se dom... :roll:
Nuvarande
E 270 cdi -01 http://www.garaget.org/?car=213549&image=2019133

Gamla MBs
500SEL -92 http://www.garaget.org/micke_B
190 2,5d -89
E420 -97
190 2,3-88
300d -78
220d -70

User avatar
THHO
Expert
Expert
Posts: 622
Joined: Fri 11 Nov, 2005 01:56
Location: Stockholm

Re: skottsäker

Postby THHO » Mon 04 Aug, 2008 23:36

Förstår faktiskt inte riktigt varför ni ligger på Lennartx om "bevis" för att han har (eller inte har) en skottsäker bil. Han påstår, eller tror, att han har det. Jamen det är ju lysande, kul för honom. Om han vill suga på karamellen, vilket han hel uppenbart vill, låt honom då göra det.

Huruvida det stämmer eller ej är ju totalt ointressant. Vad spelar det för roll. Låt honom tro det då. Allt pekar ju på att han inte har en skottsäker bil men genom att dra ut på processen får Lennartx lite uppmärksamhet och det är ju DET han vill ha.

User avatar
Mr-sportline
Guru
Guru
Posts: 2768
Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
Location: Kiruna
Contact:

Re: skottsäker

Postby Mr-sportline » Tue 05 Aug, 2008 03:41

Marie wrote:
Lennartx wrote:Tänkte att jag skulle laga bilen innan jag besiktarn,och då måste man få köra till och från besiktning plus till och från verkstad. Det står ju till och med på besiktningspappret att man får detta, så jag har ryggen fri. :wink:


Jo, till verkstad och besiktning får du köra, trots inträtt körförbud
MEN ABSOLUT INTE MED ETT AVSTÄLLT FORDON!!!!!
Ett avställt fordon får du inte ens bogsera på väg, minst en av axlarna måste vara upplyft på dragfordon eller s.k. dolly.


o var står det i lennarts text att han ska köra bilen avställd till besiktningen?
nåja som dieselpower skrev så får man faktiskt kör en avställd bil till besiktningen.
men nu tycker ja att detta börjar likna en j#$%&a fars från din sida som att du försöker köra över lennart till vilket pris som helst, till o med ljuga o snacka skit. tycker du kan ta o lugna dej med dina kontrollbehov.
visst ska man säga till när man har rätt men föra osanningar ska man inte, speciellt inte vid såna här fall :wink:

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: skottsäker

Postby Dieselpower » Tue 05 Aug, 2008 08:07

Det kvittar nog om den är skottsäker eller inte, jag tror ändå inte att det är någon som tänkt skjuta Lennartx och om så skulle vara så tror jag inte att dom låter sig hindras av några rutor. :|

User avatar
Mr-sportline
Guru
Guru
Posts: 2768
Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
Location: Kiruna
Contact:

Re: skottsäker

Postby Mr-sportline » Tue 05 Aug, 2008 08:33

ja återigen till trådens mening. det är som du säger diselpower.
o ja skulle skatta mej lycklig om ja vore lennart o slippa skottsäkra rutor det vill säga en onödigt tung bil.

Lennartx
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1245
Joined: Sun 27 May, 2007 22:58

Re: skottsäker

Postby Lennartx » Tue 05 Aug, 2008 09:20

Man kan säga att jag hamnat mellan stolarna, först denna glykolläcka och sedan en digitalkamera som inte fungerar riktigt, problem, efter problem. Var ute igår i garaget och hade bestämt att ta en bild med ett skjutmått över rutan så det skulle synas och vad hände jo skjutmåttet e nå kromad rostfri historia så det bara blänkte te på fotot å bilden blev skit, vad göra, men rutan verka vara 1,5cm och det kanske e standard, tittar man uppifrån verkar det va tre lager ruta, och e det någon som blitt arg på mig vill jag be ödmjukast om ursäkt för det, men jag har råkat ut för en glykolläcka med allt va det kan innebära och då e det inte roligt. Men jag tror som ni att skottsäker e den nog inte, och uppgifterna på skylten under huven e nog bara därför den kommer från belgien och dom skriver nog uppgifterna på annat sätt där.
Just nu känns det nästan som att sitta med snorren i skruvstät. :roll:
Jag beklagar att tråden inte lett nå vart hitils.

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: skottsäker

Postby Dieselpower » Tue 05 Aug, 2008 10:00

Inte behöver du be om ursäkt Lennart, ibland kan tillfälligheterna göra att den enklaste saken blir oerhört komplicerad. :wink:
Tids nog så löser det nog sig ändå... 8)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: skottsäker

Postby Marie » Tue 05 Aug, 2008 11:33

Dieselpower wrote:Till och från bilprovningen får man faktiskt köra även med ett avställt fordon.
Dock måste det vara trafikförsäkrat och det får inte finnas obetalda skatter.


Jo du har rätt där!
Jag ber om ursäkt!
Däremot får man knappast varken provköra eller köra till verkstad med bilen avställd. Och vad jag förstår var det inte på väg till eller från bilprovningen som glykolläckan uppstod, men nog om det nu.

Standardrutan har tre ungefär lika tjocka skikt. Det är två glasskikt och ett mellanliggande tätskikt ungefär som en isolerglasruta.

OBS! nedanstående riktar sig inte till Lennartx utan är mera en reflektion kring ämnet för den här tråden:

Av någon anledning är det i många blocketannonser "skottsäkra rutor" på W140. Åker man sen och tittar på bilen så är det vanliga standardrutor..... Jag har väl skrattat ut förhoppningsfulla bilsäljare några gånger. Kanske de själva blivit lurade några månader tidigare? I synnerhet en del nysvenska smågrabbar har enormt svårt att tåla att bli utskrattade av en medelålders kärring när det handlar om bilar :?: :shock: :wink:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “S-Klass, CL-Klass, CLS och Maybach”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests