skottsäker

Här diskuterar vi S-klass, CL, CLS och Maybach.
Lennartx
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1245
Joined: Sun 27 May, 2007 22:58

Re: skottsäker

Postby Lennartx » Sat 17 Apr, 2010 19:23

Jag har googlat en hel del nu och det verkar va samma på alla tror nog den varken e skottsäker eller säkerhetsklassad, men vad ska man tro när rutorna e tjocka, då har vi fått ett avslut på tråden den e inte skottsäker. :shock:

User avatar
Starscream
Guru
Guru
Posts: 6161
Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
Contact:

Re: skottsäker

Postby Starscream » Tue 20 Apr, 2010 12:23

Ja, det är endast för att hålla oljudet borta.

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: skottsäker

Postby Mimmi » Tue 20 Apr, 2010 13:59

Starscream wrote:Ja, det är endast för att hålla oljudet borta.



Hej!

Inte bara ljudet. Även kylan hålls ute, vilket alla som åker W140 på vintern märkt. I en vanlig enkelglasad bil är det inte behagligt att hålla armbågen på kanten nedanför sidorutan om det är kallt ute och man bara har en tunn blus på sig. Men i en sådan bil går det obehindrat i -10° -15°. (jag tillhör dem som helst är klädd för inomhusvistelse när jag åker bil)

Vem skulle komma på att bygga ett hus med enkelglasade fönster i vårt klimat i dag?
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: skottsäker

Postby Cpt Tuttle » Tue 20 Apr, 2010 16:18

Det har jag funderat på många gånger...
Hemma isolerar vi överallt, tätar så mycket som möjligt och sätter två- och treglasfönster.
Bilen är fortfarande ett dragigt plåtskjul med lite tygtrasor invändigt, dragiga lister och enkla rutor... :roll:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: skottsäker

Postby torake » Tue 20 Apr, 2010 16:34

Det där kommer att bli ändring på när man inte har tillgång till massvis med överbliven värme från törstiga bensinmotorer längre.

De nyaste dieslarna har ju redan problem, man får sätta extravärmare och hålla på. I elbilar är det ändå värre, där får man ta av den stackars batterikraften för att hålla värmen.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Starscream
Guru
Guru
Posts: 6161
Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
Contact:

Re: skottsäker

Postby Starscream » Wed 21 Apr, 2010 22:47

Mimmi wrote:
Starscream wrote:Ja, det är endast för att hålla oljudet borta.



Hej!

Inte bara ljudet. Även kylan hålls ute, vilket alla som åker W140 på vintern märkt. I en vanlig enkelglasad bil är det inte behagligt att hålla armbågen på kanten nedanför sidorutan om det är kallt ute och man bara har en tunn blus på sig. Men i en sådan bil går det obehindrat i -10° -15°. (jag tillhör dem som helst är klädd för inomhusvistelse när jag åker bil)

Vem skulle komma på att bygga ett hus med enkelglasade fönster i vårt klimat i dag?


nja, det är en bonuseffekt..

Enligt försäljningsbroshyrerna så står det bara om ljud.

Lennartx
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1245
Joined: Sun 27 May, 2007 22:58

Re: skottsäker

Postby Lennartx » Sat 24 Apr, 2010 09:11

W140 kallas också för "legenden" eftersom den har den perfekta och mest dominanta designen vilket gjorde den till en legend som sagt. Många exemplar av modellen gjordes skottsäker för olika viktiga och högt uppsatta personer som tex. presidenter. Modellen kunde även göras ljudisolerad och med dubbla glasskikt. W140 kom med följande olika motorer: - fr. 1990 - 1993: 300SE(L), 400SE(L), 500SE(L) och 600SE(L) hösten 1992 kom 300SE 2,8 och 300SD, hösten 1993 döptes alla modellerna om till S-klass = S280, S320 (L), S420 (L), S500 (L), S600 (L) samt S350 Turbodiesel, våren 1994 faceliftades S-klass med bland annat vita framblinkers nya stötfångare och Saccoplank samt ny bagagelucka och bakljus, nästa facelift kom 1996 då ersattes S350 Turbodiesel av S300 Turbodiesel trots den mindre motorn gav den 27hk extra, att den är en sen W140 syns på dom vita bakblinkersena, S500L och S600L fanns även med bepansring från fabrik.

Bla. kom S600 (W140) med en säkerhetsknapp (SOS) som var placerad uppe i taket framför bakspegeln. Denna knapp kunde installeras till att ringa upp ett visst telefonnummer, dvs. 112 -polisen. Bredvid knappen fanns en mikrofon så att man kunde prata direkt med polisen.
Fick fram detta via enklocypedin så vad ska man tro, har ju rullat i belgien också så misstanken om skottsäker fanns länge. :wink:
fICK FRAM DETTA VIA OLD MB CLUB
Model 500 SEL / S 500
Chassis 1400511A084874
Engine 119970 12 021862
Transmission 722370 03 736977
Order 0 1 513 17719
Lights BOSCH
Wiper BOSCH
Cab 05016
Delivery date 01.06.92
Dealer Belgium (513)
Interior leather blue (262)
Paint
929 nautical blue metallic (с 01.01.1984)
Options
221 left front seat, electrically adjustable (с 01.11.1978)

222 right front seat, electrically adjustable (с 01.11.1978)

284 trunk set, 5-piece
wood selector lever
shift lever in wood/leather combination (с 01.01.1990)

471 acceleration skid control (ASR) (с 01.07.1984)

540 roller blind, electric, for rear window (с 01.05.1985)

551 anti-theft warning system (с 01.11.1978 по 31.03.1998)

581 automatic climate control (с 01.01.1977)

592 heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane (laminated glass), band filter
green heat-insulating glass all round, heated rear window, laminated safety glass - tinted strip (с 01.01.1972)

600 headlamp wiper/washer (с 01.08.1971)

630 ECE warning triangle (с 01.08.1980)

652 8-hole light alloy rims (с 01.01.1990)

731 wood trim, burred walnut root (с 01.08.1980)

756 Becker radio Mexico 2000 (с 01.06.1990 по 31.03.1994)

810 loudspeaker, sound package
sound package (bose) (с 01.12.1986)

857 new shift-/selector lever generation br 140 (с 01.01.1990)

872 electric seat heater for rear seat bench, left and right (с 01.10.1972)

880 closing system with infrared remote control (с 01.02.1988)

883 closed aid for doors and trunk lid (с 01.07.1989)

884 trunk lid additional locking mechanism (hzs) (с 01.10.1989)

200A Unknown code

User avatar
Starscream
Guru
Guru
Posts: 6161
Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
Contact:

Re: skottsäker

Postby Starscream » Mon 26 Apr, 2010 21:10

Dessa rutor klassas som skottsäker.

Image

User avatar
Dreamscape
Proffs
Proffs
Posts: 297
Joined: Tue 17 Apr, 2007 15:21

Re: skottsäker

Postby Dreamscape » Mon 26 Apr, 2010 23:53

mista bilden ever! :D
Assumption is the mother of all f**k ups

F.d MB's
300E - 87 w124 (skrotad)
250DT - 93b s124 (skrotad)
300TDT - 93 s124 (såld)
250D -93b w124 (såld)
S500 -93 w140 (såld)
300TD -91 s124 (såld)
300D -79 w123 (såld)

Nuvarande
S4 2.2tq 20v -93
500SEL -85 (mysarN)

http://www.garaget.org/nicedreams

User avatar
Starscream
Guru
Guru
Posts: 6161
Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
Contact:

Re: skottsäker

Postby Starscream » Tue 27 Apr, 2010 19:18

haha, hittar bara 126an.. men men

Image

User avatar
Dreamscape
Proffs
Proffs
Posts: 297
Joined: Tue 17 Apr, 2007 15:21

Re: skottsäker

Postby Dreamscape » Wed 28 Apr, 2010 02:24

såg ju ganska stabila ut :D
Assumption is the mother of all f**k ups

F.d MB's
300E - 87 w124 (skrotad)
250DT - 93b s124 (skrotad)
300TDT - 93 s124 (såld)
250D -93b w124 (såld)
S500 -93 w140 (såld)
300TD -91 s124 (såld)
300D -79 w123 (såld)

Nuvarande
S4 2.2tq 20v -93
500SEL -85 (mysarN)

http://www.garaget.org/nicedreams

TRUCKER
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 126
Joined: Tue 29 Jul, 2008 17:11
Location: Vimmerby

Re: skottsäker

Postby TRUCKER » Sat 29 May, 2010 14:08

manuell fönstervev eller?

:lol:

(fiktion eller var det elhissar? isf vore dem något att ha.... )


nästa facelift kom 1996 då ersattes S350 Turbodiesel av S300 Turbodiesel trots den mindre motorn gav den 27hk extra

huh? var det den strokade om606an du pratar om eller?
Låter intressant

User avatar
Starscream
Guru
Guru
Posts: 6161
Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
Contact:

Re: skottsäker

Postby Starscream » Fri 04 Jun, 2010 22:25

Nädå, elhissar :)

User avatar
Jovani
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2396
Joined: Thu 13 May, 2004 16:38
Location: Göteborg

Re: skottsäker

Postby Jovani » Tue 17 Aug, 2010 13:08

-------------------
Hälsningar
Johan

CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P

Lennartx
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1245
Joined: Sun 27 May, 2007 22:58

Re: skottsäker

Postby Lennartx » Sun 03 Oct, 2010 09:09

Theo albrekts s-klass verkar ju ha en del utrustning :mrgreen:


Return to “S-Klass, CL-Klass, CLS och Maybach”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests