Hej hur vet man ifall bilen är skottsäker jag har en 500sel-92 rutorna är 2cm tjocka och
vad är normalvikt respektive vikten på en skottsäker 500SEL. Jag har ingen taklucka på bilen
ändå är det en SEL och det finns en särskild knapp på instrumentbrädan för att låsa alla centrallås och bagage med. Jag trodde taklucka var standard på SEL. Det skulle va intressant och veta vikt på standard resp skottsäker. Jag tror min väger mer än standard jag tyckte det stod 3500kg eller nåt sånt är det normalvikt, tänk om jag har köpt en skottsäker bil.
skottsäker
- Starscream
- Guru
- Posts: 6161
- Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
- Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
- Contact:
Re: skottsäker
ungefär 2200 väger min har jag för mig..
Är dina rutor 2cm tjocka är den säkerhetsklassad.
Ganska coolt, man brukar inte se så många.
Är dina rutor 2cm tjocka är den säkerhetsklassad.
Ganska coolt, man brukar inte se så många.
Re: skottsäker
Starscream wrote:ungefär 2200 väger min har jag för mig..
Är dina rutor 2cm tjocka är den säkerhetsklassad.
Ganska coolt, man brukar inte se så många.
Tjocka rutor är väl standard på w140?
sen att folk skriver skottsäkra rutor i annonser är nog inget att lita på.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
- Starscream
- Guru
- Posts: 6161
- Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
- Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
- Contact:
Re: skottsäker
MB_Star wrote:Starscream wrote:ungefär 2200 väger min har jag för mig..
Är dina rutor 2cm tjocka är den säkerhetsklassad.
Ganska coolt, man brukar inte se så många.
Tjocka rutor är väl standard på w140?
sen att folk skriver skottsäkra rutor i annonser är nog inget att lita på.
2cm!
Det är bara SEL som är bepansrade också.
Re: skottsäker
Min 600:a har en tjänstevikt på 2270 kg.
Totalvikt på 2740 kg.
Rutorna på en "vanlig" W/C140 är väl bara ca. 3 mm tjocka/ruta?
Sedan är det ju dubbla rutor så många tror att den är skottsäker.
Om den är säkerhetsklassad och du köpt den för priset på en vanlig W140 har du gjort en riktigt bra affär.
De är nämligen betydligt dyrare än en "vanlig" W140.
Tyckte jag såg en säkerhetsklassad W140 för kring 500000:- i tyskland. En från mitten, tidigt 90-tal.
Nu tror jag ju ingen har gjort en så stor miss att sålt den som en vanlig W140.
Alltså det är relativt enkelt att avslöja om en bil är skottsäker.
Allt är ju tjockare och hjulen är enormt stora och tjocka för att bära vikten.
Funktionerna du beskriver i din bil finns i alla andra W140 också.
Att den saknar taklucka är bara för att bilköparen valde bort det.
Totalvikt på 2740 kg.
Rutorna på en "vanlig" W/C140 är väl bara ca. 3 mm tjocka/ruta?
Sedan är det ju dubbla rutor så många tror att den är skottsäker.
Om den är säkerhetsklassad och du köpt den för priset på en vanlig W140 har du gjort en riktigt bra affär.
De är nämligen betydligt dyrare än en "vanlig" W140.
Tyckte jag såg en säkerhetsklassad W140 för kring 500000:- i tyskland. En från mitten, tidigt 90-tal.
Nu tror jag ju ingen har gjort en så stor miss att sålt den som en vanlig W140.
Alltså det är relativt enkelt att avslöja om en bil är skottsäker.
Allt är ju tjockare och hjulen är enormt stora och tjocka för att bära vikten.
Funktionerna du beskriver i din bil finns i alla andra W140 också.
Att den saknar taklucka är bara för att bilköparen valde bort det.
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
-
- Guru
- Posts: 4038
- Joined: Sun 25 Apr, 2004 09:31
- Location: Ösmo
Re: skottsäker
Jadu... Väger den 3500kg som tjänstevikt då är den troligen medium gepanzert. Skulle den vara vollgepanzert så skulle den säkert väga minst ett ton till! Men det finns bilar med lägre säkerhetsklass också. Grattis till en riktig Panzerwagen!
220D -77 w123 34200 mil såld 1997 (Gul)
300D -82 w123 36600 mil krockad av kärringen numera reservdelsbil. (Helelfenben)
300SD -87 w126 35100 mil sommarbilen (Pärlemogråmetallic)
240TD -83 w123 54000 mil (Helelfenben). Avställd. Har fått Pension.
240D -82 w123 42000 mil vinterbilen (Vit). Tyvärr såld nu. Exporterad till Marocko.
Nissan Serena Cargo -98 21500 mil. Nya Arbetsredskapet (vit) Rejält sliten efter tjänst hos skogshuggar firma.
Alfa 75 "Grym" banpreppad men inte lättad, det kommer....He Den heter: Gulöra.
Alfa 155 TD 2,5 -97 Unik bil med sportsetupen, ytterst sällsynt...he!
300D -82 w123 36600 mil krockad av kärringen numera reservdelsbil. (Helelfenben)
300SD -87 w126 35100 mil sommarbilen (Pärlemogråmetallic)
240TD -83 w123 54000 mil (Helelfenben). Avställd. Har fått Pension.
240D -82 w123 42000 mil vinterbilen (Vit). Tyvärr såld nu. Exporterad till Marocko.
Nissan Serena Cargo -98 21500 mil. Nya Arbetsredskapet (vit) Rejält sliten efter tjänst hos skogshuggar firma.
Alfa 75 "Grym" banpreppad men inte lättad, det kommer....He Den heter: Gulöra.
Alfa 155 TD 2,5 -97 Unik bil med sportsetupen, ytterst sällsynt...he!
-
- Prospect
- Posts: 36
- Joined: Wed 06 Dec, 2006 20:53
Re: skottsäker
Lennartx wrote:Hej hur vet man ifall bilen är skottsäker jag har en 500sel-92 rutorna är 2cm tjocka och
vad är normalvikt respektive vikten på en skottsäker 500SEL. Jag har ingen taklucka på bilen
ändå är det en SEL och det finns en särskild knapp på instrumentbrädan för att låsa alla centrallås och bagage med. Jag trodde taklucka var standard på SEL. Det skulle va intressant och veta vikt på standard resp skottsäker. Jag tror min väger mer än standard jag tyckte det stod 3500kg eller nåt sånt är det normalvikt, tänk om jag har köpt en skottsäker bil.
Høres ut som helt normale, standard ruter på W140.
En original pansret S500 Lang har en egenvekt på 3665 kg, totalvekt 4100 kg - og den koster som det nevnes her myyyye.
W140 kunne leveres med akkurat det utstyret kunden ønsket - eller ikke ønsket. Låseknappen hadde jeg også på min 400 SE, denne tror jeg er standard på alle W140.
Jeg var og så på en pansret 500 for noen år siden, jeg husker ikke så mye i detalj, men rutene var nok iallefall 5 cm tykke. Ruten i førerdøren hadde gått sönder (ripet opp), ny kostet 80.000,- NOK den gangen :)
- Starscream
- Guru
- Posts: 6161
- Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
- Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
- Contact:
Re: skottsäker
Mercefreaken wrote:Lennartx wrote:Hej hur vet man ifall bilen är skottsäker jag har en 500sel-92 rutorna är 2cm tjocka och
vad är normalvikt respektive vikten på en skottsäker 500SEL. Jag har ingen taklucka på bilen
ändå är det en SEL och det finns en särskild knapp på instrumentbrädan för att låsa alla centrallås och bagage med. Jag trodde taklucka var standard på SEL. Det skulle va intressant och veta vikt på standard resp skottsäker. Jag tror min väger mer än standard jag tyckte det stod 3500kg eller nåt sånt är det normalvikt, tänk om jag har köpt en skottsäker bil.
Høres ut som helt normale, standard ruter på W140.
2cm tjocka rutor är då inte standard..
Re: skottsäker
Vem köper en bepansrad bil med cirka 15 år på nacken för en halv miljon? Behöver man åka skottsäkert har man nog råd att köpa nyare bilar. Surt att bli stående med överslag i motorkabelhärvan när någon skjuter på en.
Är bilen bepansrad bör dörrar, huv och baklucka ha annorlunda gångjärn. Som tidigare sagt här i tråden finns det dubbla fönster på vissa bilar (för ljudisolerin) och det tas ibland för skottsäkra rutor.
Du bör rimligen kunna kolla med MB om bilen är bepansrad från fabrik. Om den är extrautrustad i efterhand bör du kunna se det rätt lätt.
/John
Är bilen bepansrad bör dörrar, huv och baklucka ha annorlunda gångjärn. Som tidigare sagt här i tråden finns det dubbla fönster på vissa bilar (för ljudisolerin) och det tas ibland för skottsäkra rutor.
Du bör rimligen kunna kolla med MB om bilen är bepansrad från fabrik. Om den är extrautrustad i efterhand bör du kunna se det rätt lätt.
/John
Ex MB
SLK 230K- 99
CL500 - 93
E 240 -05
SLK 230K- 99
CL500 - 93
E 240 -05
Re: skottsäker
skulle jag kunna få en bild på en standard sidoruta till en w140 för att uppskatta tjockleken ?
Jag har alltid trott att w140 har dom där tjocka rutorna standrad.
typ minst 1cm iaf
Jag har alltid trott att w140 har dom där tjocka rutorna standrad.
typ minst 1cm iaf
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
Re: skottsäker
MB_Star wrote:Jag har alltid trott att w140 har dom där tjocka rutorna standrad.
typ minst 1cm iaf
jepp,de har jag också trott,aldrig sett något annat heller iofs
Matias - 82
W210 E270cdi -02
W210 E270cdi -02
Re: skottsäker
Tack för svar jag måste kolla upp detta. Jag tror den väger betydligt mer än standard.
Re: skottsäker
Om du bor i norrbotten så erbjuder jag mig att komma å testa om den är skottsäker. Jag täcker dock inte de skador som kan uppkomma av en älgstudsare
hehe, ta ett par bilder, det vore kul att se pansarvagnen!
hehe, ta ett par bilder, det vore kul att se pansarvagnen!
"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda." - Albert Einstein
Re: skottsäker
Älgstudsare går ju genom en järnvägsräls ju så de e ganska bra eldkraft.Frågan är hur skottsäker den e om man verkligen testar. Och tänk om man träffar motorkabelhärvan.
Re: skottsäker
Nja, genom järnvägsräls går den inte. Men det är bra med kraft i den =)
Jag roade mig med att skjuta genom ett isblock härom helgen... (uppsågat ur sjö) på högkant 50x50x30 cm. Kulan fick hela isklossen att krackelera, men den "exploderade" inte.
När jag gick fram och gav den en spark så rasade den ihop total. Det såg riktigt lustigt ut.
angående kulans energi så är den runt 3000 Joule.
Det ska vara en rejäl ruta för att klara den smällen...
Ta och he upp ett par bilder, jag är jättenyfiken! :)
Jag roade mig med att skjuta genom ett isblock härom helgen... (uppsågat ur sjö) på högkant 50x50x30 cm. Kulan fick hela isklossen att krackelera, men den "exploderade" inte.
När jag gick fram och gav den en spark så rasade den ihop total. Det såg riktigt lustigt ut.
angående kulans energi så är den runt 3000 Joule.
Det ska vara en rejäl ruta för att klara den smällen...
Ta och he upp ett par bilder, jag är jättenyfiken! :)
"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda." - Albert Einstein
Return to “S-Klass, CL-Klass, CLS och Maybach”
Who is online
Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 4 guests