byta airmatic kompressor själv? w220

Här diskuterar vi S-klass, CL, CLS och Maybach.
twinny
Prospect
Prospect
Posts: 26
Joined: Sat 31 May, 2008 16:11

byta airmatic kompressor själv? w220

Postby twinny » Sun 01 Jun, 2008 14:26

Hej. Har köpt relä+ny Airmatic kompressor. Hur går jag till väga med att byta denna själv?
Ingen som har tips till nått DIY ? hur kommer jag åt pumpen? var finns den ? Vad ska jag lossa så jag kommer åt den? Den bör ligga under högra fram lyktan ? Tar man bort plastkåpapan som är under motorn fram? Skriv gärna en "story" hur ni gick väga då ni bytt denna pump/kompressor

tacksam för svar
W220 S320

User avatar
Rotationsknä
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 176
Joined: Tue 13 Sep, 2005 21:10
Location: Västerbotten Umeå

Re: byta airmatic kompressor själv? w220

Postby Rotationsknä » Sun 01 Jun, 2008 20:21

twinny wrote:Hej. Har köpt relä+ny Airmatic kompressor. Hur går jag till väga med att byta denna själv?
Ingen som har tips till nått DIY ? hur kommer jag åt pumpen? var finns den ? Vad ska jag lossa så jag kommer åt den? Den bör ligga under högra fram lyktan ? Tar man bort plastkåpapan som är under motorn fram? Skriv gärna en "story" hur ni gick väga då ni bytt denna pump/kompressor

tacksam för svar
W220 S320

Enkelt att byta- ta bort första pappskivan på höger sida - ta ävenden första på mitten så kommer du bätter åt.
Sedan är det bara att skruva bort pumpen sedan du tagit bort luftslangen som går till ventilblocket som är placerad ovanför pumpen. Eter montage kolla med soplösning att du fått tätt i anslutningen till pumpen.
Tidigare skrivit :
För info, slangen från luftmotor hade en skada - om någon bälj i dämpare skulle vara dålig så orkar ej pumpen med.
Så vad jag kan se idag så beöver det ej bli höga kostnader för w220 luftfjädringen. Problem är ofta vid pumpen samt att
ventilblocket måste bytas som sitter ovanför pumpen nr: 220 320 0258 pris c:a 2300.-

Lycka till
Image
Mats Jacobsson, 41
MB W 220, S320

twinny
Prospect
Prospect
Posts: 26
Joined: Sat 31 May, 2008 16:11

Re: byta airmatic kompressor själv? w220

Postby twinny » Sun 01 Jun, 2008 21:03

Tack .För att gå rätt till väga:

*Man lyfter upp bilen, samt arbetar under ifrån ?
*Svarta plastkåporna under motor skruvar jag bort ?
*På högersidan bör jag nu kunna lokalisera Airmatic-kompressorn?
*Jag tar bort Airmatic säkringen innan jag gör byte?

User avatar
Rotationsknä
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 176
Joined: Tue 13 Sep, 2005 21:10
Location: Västerbotten Umeå

Re: byta airmatic kompressor själv? w220

Postby Rotationsknä » Mon 02 Jun, 2008 09:34

twinny wrote:Tack .För att gå rätt till väga:

*Man lyfter upp bilen, samt arbetar under ifrån ?
*Svarta plastkåporna under motor skruvar jag bort ?
*På högersidan bör jag nu kunna lokalisera Airmatic-kompressorn?
*Jag tar bort Airmatic säkringen innan jag gör byte?


Hej!
Man lyfter upp bilen, samt arbetar under ifrån =OK
Svarta plastkåporna under motor skruvar jag bort =OK
På högersidan bör jag nu kunna lokalisera Airmatic-kompressorn =OK rakt upp
Jag tar bort Airmatic säkringen innan jag gör byte = drar isär hylsan med ström för pumpen typ lika andra kontakter
Image

Mats Jacobsson, 41

MB W 220, S320

twinny
Prospect
Prospect
Posts: 26
Joined: Sat 31 May, 2008 16:11

Re: byta airmatic kompressor själv? w220

Postby twinny » Mon 02 Jun, 2008 10:50

Tack

Jag kör på nu här, återkommer

twinny
Prospect
Prospect
Posts: 26
Joined: Sat 31 May, 2008 16:11

Re: byta airmatic kompressor själv? w220

Postby twinny » Mon 02 Jun, 2008 14:45

bytte pumpen nu

felet är det samma som innan (tror jag) Pumpen går fast bilen är avstängd/drog ut nyckeln
ändå pumpar pumpen . Trotts relä byte oxå . Varför gör den det? . Hittar inga läckage
Drog ur relät efter att den fortsatte pumpa efter två minuter (bilen höjdes till max redan efter 30sec ca) ville ej bränna nya pumpen oxå , vad kan det vara för glapp fel ?

det går upp en slang med en vit färgad plast manick ,liknande typ filter=? den luktar illa .bör man byta den oxå? Men som sagt vad gör att pumpen bara går och går?

User avatar
Rotationsknä
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 176
Joined: Tue 13 Sep, 2005 21:10
Location: Västerbotten Umeå

Re: byta airmatic kompressor själv? w220

Postby Rotationsknä » Mon 02 Jun, 2008 17:42

twinny wrote:bytte pumpen nu

felet är det samma som innan (tror jag) Pumpen går fast bilen är avstängd/drog ut nyckeln
ändå pumpar pumpen . Trotts relä byte oxå . Varför gör den det? . Hittar inga läckage
Drog ur relät efter att den fortsatte pumpa efter två minuter (bilen höjdes till max redan efter 30sec ca) ville ej bränna nya pumpen oxå , vad kan det vara för glapp fel ?

det går upp en slang med en vit färgad plast manick ,liknande typ filter=? den luktar illa .bör man byta den oxå? Men som sagt vad gör att pumpen bara går och går?

Hej!
Denna bil är känslig för olika ingrepp typ kapa kablar etc. Kan vara så att dator fått indikering att pumpa upp på grund av något fel som är gjort. Man bör nog koppla upp den till en dator och kåda av pumpkörningen. Idag har dom flesta verkstäder program för detta. Här i Umeå kan säkert 7 ge denna tjänst - priser från 400 till 1000:-
Image

Mats Jacobsson, 41

MB W 220, S320

twinny
Prospect
Prospect
Posts: 26
Joined: Sat 31 May, 2008 16:11

Re: byta airmatic kompressor själv? w220

Postby twinny » Mon 02 Jun, 2008 17:48

tack

då blir det kolla upp nån med diagnos


Return to “S-Klass, CL-Klass, CLS och Maybach”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests