Allo!
Min W126 / 560 SEC (1991'a, "svensksåld") har fått för sig att starta upp kylfläkten (och fäkten till AC'n, den som sitter framför kylaren) så fort man startar bilen och det är lite varmt ute... Dvs bilen kan ha stått sen dagen innan och är "kall"...
Troligen en givare som klappat ihop(?), någon som vet vilken man ska byta och var den sitter?
Tack på förhand,
/Rikard
Kylfläkten går igång för tidigt (W126/560 SEC)
Re: Kylfläkten går igång för tidigt (W126/560 SEC)
Tror den sitter på torkfiltret, men om du tar bort den så tömmer du den på köldmedia.
- Starscream
- Guru
- Posts: 6161
- Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
- Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
- Contact:
Re: Kylfläkten går igång för tidigt (W126/560 SEC)
sitter inte den frampå motorn?
Ska inte den starta då motorn överstiger en viss temperatur?
Ska inte den starta då motorn överstiger en viss temperatur?
Re: Kylfläkten går igång för tidigt (W126/560 SEC)
Jo, så vitt jag förstår ska den "bara" gå när motorn uppnår en viss temperatur. Men den verkar vara trasig/felaktig på något sätt. Om det är bara runt 10 grader ute så startar den inte när man slår på tändningen men om det är runt 20 så går den igång direkt när man vrider på nyckeln...
Får nog låta hovmekanikern min titta på den...
/Rikard
Får nog låta hovmekanikern min titta på den...
/Rikard
Re: Kylfläkten går igång för tidigt (W126/560 SEC)
Jag menade fläkten framför kylaren (kondensor fläkten)
-
- Guru
- Posts: 4038
- Joined: Sun 25 Apr, 2004 09:31
- Location: Ösmo
Re: Kylfläkten går igång för tidigt (W126/560 SEC)
Jo men kondensorfläkten skall ju starta väldigt tidigt, men kanske inte direkt men efter nån minut max, för att Ac/klima skall fungera på rätt sätt...
220D -77 w123 34200 mil såld 1997 (Gul)
300D -82 w123 36600 mil krockad av kärringen numera reservdelsbil. (Helelfenben)
300SD -87 w126 35100 mil sommarbilen (Pärlemogråmetallic)
240TD -83 w123 54000 mil (Helelfenben). Avställd. Har fått Pension.
240D -82 w123 42000 mil vinterbilen (Vit). Tyvärr såld nu. Exporterad till Marocko.
Nissan Serena Cargo -98 21500 mil. Nya Arbetsredskapet (vit) Rejält sliten efter tjänst hos skogshuggar firma.
Alfa 75 "Grym" banpreppad men inte lättad, det kommer....He Den heter: Gulöra.
Alfa 155 TD 2,5 -97 Unik bil med sportsetupen, ytterst sällsynt...he!
300D -82 w123 36600 mil krockad av kärringen numera reservdelsbil. (Helelfenben)
300SD -87 w126 35100 mil sommarbilen (Pärlemogråmetallic)
240TD -83 w123 54000 mil (Helelfenben). Avställd. Har fått Pension.
240D -82 w123 42000 mil vinterbilen (Vit). Tyvärr såld nu. Exporterad till Marocko.
Nissan Serena Cargo -98 21500 mil. Nya Arbetsredskapet (vit) Rejält sliten efter tjänst hos skogshuggar firma.
Alfa 75 "Grym" banpreppad men inte lättad, det kommer....He Den heter: Gulöra.
Alfa 155 TD 2,5 -97 Unik bil med sportsetupen, ytterst sällsynt...he!
Return to “S-Klass, CL-Klass, CLS och Maybach”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 18 guests