Problem med tillslutare "stängningshjälp" W140 -92

Här diskuterar vi S-klass, CL, CLS och Maybach.
User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Problem med tillslutare "stängningshjälp" W140 -92

Postby Marie » Fri 25 Jul, 2008 02:11

Hej!

Har vågat mig iväg till Österrike med nyförvärvet. Har fått ett litet strul som jag inte kan förklara, och jag har ännu ej heller lyckats ringa in när det uppträder.
Jag packade kofferten *full* inför resan och då började det! Nu är kofferten tom men det strular ännu någon gång ibland.

Ibland lägger tillslutaren för kofferten av (och då strejkar även de båda dörrtillslutarna på vänstersidan). Drar jag säkring 9 i säkringscentralen till höger i kofferten så återställs det hele och börjar fungera igen. Och så efter X antal stängningsmanövrer så strejkar det igen.

Var skall jag börja felsökningen?

(som parentes kan sägas att koffettillslutaren inte fungerade när jag köpte bilen eftersom någon idiot monterat bakre regskylten i hållare och fått hela paketet att blockera det uthoppande hantaget till koffertluckan. Detta bör ju inte ha med det nya problemet att göra eftersom det funkade korrekt någon vecka mellan tillfixandet av bakre skylt och semesterpackandet av kofferten, och när det problemet fanns så funkade ändå dörrtillslutarna på båda sidorna...)

Kan det vara den rörliga öglan i koffertlocket som behöver smörjelse, eller är det någon elektronikbox som fått frispel?

Sitter i min husvagn (stationär i Österrike) och har tillgång till internet via campingens WLAN.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Problem med tillslutare "stängningshjälp" W140 -92

Postby Marie » Sat 26 Jul, 2008 00:43

Verkligen inte några idéer eller förslag?
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Nyberg

Re: Problem med tillslutare "stängningshjälp" W140 -92

Postby Nyberg » Sat 26 Jul, 2008 09:37

du tror inte att det är vacum pumpen som strular,
kanske fått läckage i nån vacum slang, och du packa den full och den försöker stänga så kanske trycket vart för högt ?

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Problem med tillslutare "stängningshjälp" W140 -92

Postby Marie » Sat 26 Jul, 2008 13:36

Nyberg wrote:du tror inte att det är vacum pumpen som strular,
kanske fått läckage i nån vacum slang, och du packa den full och den försöker stänga så kanske trycket vart för högt ?


Jo jag har funderat i de banorna, men:
1) Skulle det då inte strula varje gång nu? Strular kanske 1 gång per dag... Ungefär var 10:e stängning.
2) Skulle det då 'repareras' av att lyfta säkring nr 9?
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

syljua
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 104
Joined: Thu 20 Jan, 2005 17:12
Location: norge

Re: Problem med tillslutare "stängningshjälp" W140 -92

Postby syljua » Sat 26 Jul, 2008 13:43

Marie wrote:Ibland lägger tillslutaren för kofferten av (och då strejkar även de båda dörrtillslutarna på vänstersidan). Drar jag säkring 9 i säkringscentralen till höger i kofferten så återställs det hele och börjar fungera igen. Och så efter X antal stängningsmanövrer så strejkar det igen.

Var skall jag börja felsökningen?


Hei Marie,

Jeg ville ha begynt med å lese her;
http://www.v12uberalles.com/Closing_Assist_Pump.htm

og konsentrert meg om å finne ut hva som gjør at pumpen stenger av sidedørene.

Først, men bagasjeluka åpen, ta sikring 9 igjen, og sett den inn igjen uten å stenge luka.

Når du lukker en dør på venstresiden, se på at den dras innover og hvor lang tid det
tar før den slapnar av (altså hvor lenge pumpen kjører). Hvis det er ca 10 sec, betyr
det at pumpen får "time-out" og vil stenge kretsen til døren hvis den får 2 slike (>10sec) på rad.

Hvis det er det som skjer, må du ta ut pumpen og justere shutoff pressure, så pumpen slutter
å kjøre etter ca 4-3 sekunder. Det kan være bare det som er galt.

Det var ihvertfall alt som var feil på min.

Lykke til,
syljua
C140 CL500 1998
W123 230E 1984

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Problem med tillslutare "stängningshjälp" W140 -92

Postby Marie » Sat 26 Jul, 2008 13:55

syljua wrote:
Marie wrote:Ibland lägger tillslutaren för kofferten av (och då strejkar även de båda dörrtillslutarna på vänstersidan). Drar jag säkring 9 i säkringscentralen till höger i kofferten så återställs det hele och börjar fungera igen. Och så efter X antal stängningsmanövrer så strejkar det igen.

Var skall jag börja felsökningen?


Hei Marie,

Jeg ville ha begynt med å lese her;
http://www.v12uberalles.com/Closing_Assist_Pump.htm

og konsentrert meg om å finne ut hva som gjør at pumpen stenger av sidedørene.

Først, men bagasjeluka åpen, ta sikring 9 igjen, og sett den inn igjen uten å stenge luka.

Når du lukker en dør på venstresiden, se på at den dras innover og hvor lang tid det
tar før den slapnar av (altså hvor lenge pumpen kjører). Hvis det er ca 10 sec, betyr
det at pumpen får "time-out" og vil stenge kretsen til døren hvis den får 2 slike (>10sec) på rad.

Hvis det er det som skjer, må du ta ut pumpen og justere shutoff pressure, så pumpen slutter
å kjøre etter ca 4-3 sekunder. Det kan være bare det som er galt.

Det var ihvertfall alt som var feil på min.

Lykke til,
syljua


Det här låter som en teori värd att undersöka! Det kan vara så att man slår både dörrar (båda) och luckan inom några sekunders avstånd när man är några på semester, och då får pumprackarn jobba........

Den länkade sajten är ju tyvärr på engelska, så den hjälper mig inte långt. Jag behärskar tyska och svenska helt flytande samt naturligtvis mitt modersmål som är skånska. Jag kan även en aning italienska, franska, latin, danska och ryska, men engelska har jag misslyckats med att lära ens de första grunderna av.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

syljua
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 104
Joined: Thu 20 Jan, 2005 17:12
Location: norge

Re: Problem med tillslutare "stängningshjälp" W140 -92

Postby syljua » Sat 26 Jul, 2008 15:04

Marie wrote:Det här låter som en teori värd att undersöka! Det kan vara så att man slår både dörrar (båda) och luckan inom några sekunders avstånd när man är några på semester, och då får pumprackarn jobba........

Den länkade sajten är ju tyvärr på engelska, så den hjälper mig inte långt. Jag behärskar tyska och svenska helt flytande samt naturligtvis mitt modersmål som är skånska. Jag kan även en aning italienska, franska, latin, danska och ryska, men engelska har jag misslyckats med att lära ens de första grunderna av.


Ok, den på engelsk trenger du kanskje først når du vet at du må ta fram pumpen og justere den.
Har du prøvd det jeg sa?

mvh,
syljua
C140 CL500 1998

W123 230E 1984

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Problem med tillslutare "stängningshjälp" W140 -92

Postby Marie » Sat 26 Jul, 2008 18:06

syljua wrote:
Marie wrote:Det här låter som en teori värd att undersöka! Det kan vara så att man slår både dörrar (båda) och luckan inom några sekunders avstånd när man är några på semester, och då får pumprackarn jobba........

Den länkade sajten är ju tyvärr på engelska, så den hjälper mig inte långt. Jag behärskar tyska och svenska helt flytande samt naturligtvis mitt modersmål som är skånska. Jag kan även en aning italienska, franska, latin, danska och ryska, men engelska har jag misslyckats med att lära ens de första grunderna av.


Ok, den på engelsk trenger du kanskje først når du vet at du må ta fram pumpen og justere den.
Har du prøvd det jeg sa?

mvh,
syljua


Jodå, jag har kört tillslutarna i alla dörrar/luckor i en dryg halvtimma. Tiden från stängd dörr/lucka tills pumpen 'pyste' var 3-6 sekunder (mätt med mobiltelefon som stoppur). Jag höll på tills det kom en rejäl störtskur, då slutade jag. Jag märkte att tiden blev allt kortare ju längre jag höll på. Inte heller lyckades jag provocera fram en enda tidsspärr.

Nåja, nu vet jag en del om hur de där tillslutarna arbetar, och jag börjar alltmera misstänka att det handlar om att bilen stått stilla så mycket på senare tid. De sista fem åren har den totalt rullat ett par hundra mil, och i drygt två år har den stått helt stilla i en bilhall. Mycket verkar vara kärvt som t.ex. fönsterhissarna. Efter semestern blir det nog att klä av alla dörrar och smörja upp den teknik som finns inuti, hissar, låsar m.m.

Helt klart är att bilar inte mår bra av att bara stå stilla....

Många tack för den här lektionen i arbetssättet hos Mercedes dörrtillslutare.
Jag återkommer när jag kommit hem med frågor om hur man klär av dörrarna utan att fördärva nånting... :)
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Mickeb
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 341
Joined: Mon 25 Sep, 2006 15:51
Location: Haparanda
Contact:

Re: Problem med tillslutare "stängningshjälp" W140 -92

Postby Mickeb » Sat 26 Jul, 2008 20:15

även kallat softclose :-)
Nuvarande
E 270 cdi -01 http://www.garaget.org/?car=213549&image=2019133

Gamla MBs
500SEL -92 http://www.garaget.org/micke_B
190 2,5d -89
E420 -97
190 2,3-88
300d -78
220d -70

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Problem med tillslutare "stängningshjälp" W140 -92

Postby Marie » Sun 27 Jul, 2008 20:59

Mickeb wrote:även kallat softclose :-)

?
Nej, det gällde inte någon klosett....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Lennartx
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1245
Joined: Sun 27 May, 2007 22:58

Re: Problem med tillslutare "stängningshjälp" W140 -92

Postby Lennartx » Fri 08 Aug, 2008 10:06

Det kan bero på dåligt bilbatteri till och med, men jag skulle tro att det e vakumpumpen som behöver justeras shut off mekanismen, har själv en bakdörr som gått i baklås, och ska greja med det till helgen innan besiktning. Frågan e bara hur man ska få loss slangarna uppe på pumpen utan att förstöra grejer. Har du ett nytt bilbatteri pröva annars med det först för det kan va det. :roll: När bakdörren på din mb e låst kan du då öppna den inifrån det kan inte jag så jag misstänker att det e nåt inne i dörren på min mb som gett sig men jag ska försöka med vakumpumpen först. :roll:

syljua
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 104
Joined: Thu 20 Jan, 2005 17:12
Location: norge

Re: Problem med tillslutare "stängningshjälp" W140 -92

Postby syljua » Fri 08 Aug, 2008 11:32

Lennartx wrote:När bakdörren på din mb e låst kan du då öppna den inifrån det kan inte jag så jag misstänker att det e nåt inne i dörren på min mb som gett sig men jag ska försöka med vakumpumpen först. :roll:


Tror neppe det er noe med pumpa. Den bruker trykk, ikke vakuum for å stenge døra.
Selv med en pumpe som går konstant, vil det være mulig å åpne døra.

Er det barnesikring på dine bakdører?

mvh,
syljua
C140 CL500 1998

W123 230E 1984

Lennartx
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1245
Joined: Sun 27 May, 2007 22:58

Re: Problem med tillslutare "stängningshjälp" W140 -92

Postby Lennartx » Fri 08 Aug, 2008 11:42

Ska kolla när jag kommer hem, var sitter barnsäkerhetslåset nån stans isåna fall
jag e på jobbet nu så kan inte kolla :roll:

User avatar
Starscream
Guru
Guru
Posts: 6161
Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
Contact:

Re: Problem med tillslutare "stängningshjälp" W140 -92

Postby Starscream » Fri 08 Aug, 2008 12:26

jag skulle rengöra softclosepumpen.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Problem med tillslutare "stängningshjälp" W140 -92

Postby Marie » Sat 09 Aug, 2008 00:25

I mitt fall så lade pumpen av helt igår kväll. Säkring 9 gick och sen funkar inte tillslutarna någonstans trots att jag bytt säkringen (och den nya är hel)

Får börja med att tömma kofferten på semesterpackning, sen lär jag lossa batteriet och hjälper inte det så får jag riva ut pumpen.

Jag tror inte att din bakdörr i baklås har nånting med tillslutaren att göra. Även med säkring 9 borta går alla dörrar och luckor att både öppna och stänga, fast utan "draghjälp"

Eftersom det är de moderna MB-dörrlåsarna så kan det inte heller vara att den koniska styrpinnen blivit 'torr'. När det händer på äldre MB så 'fastnar' dörren och kan öppnas genom att någon håller handtaget utdraget på utsidan medan någon annan lägger sig inuti bilen och försöker 'stampa' upp dörren... Det kan ju dock kanske vara läge att pröva detta lite försiktigt ändå... Man vet ju aldrig.... ;)
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “S-Klass, CL-Klass, CLS och Maybach”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests