Hej!
Har vågat mig iväg till Österrike med nyförvärvet. Har fått ett litet strul som jag inte kan förklara, och jag har ännu ej heller lyckats ringa in när det uppträder.
Jag packade kofferten *full* inför resan och då började det! Nu är kofferten tom men det strular ännu någon gång ibland.
Ibland lägger tillslutaren för kofferten av (och då strejkar även de båda dörrtillslutarna på vänstersidan). Drar jag säkring 9 i säkringscentralen till höger i kofferten så återställs det hele och börjar fungera igen. Och så efter X antal stängningsmanövrer så strejkar det igen.
Var skall jag börja felsökningen?
(som parentes kan sägas att koffettillslutaren inte fungerade när jag köpte bilen eftersom någon idiot monterat bakre regskylten i hållare och fått hela paketet att blockera det uthoppande hantaget till koffertluckan. Detta bör ju inte ha med det nya problemet att göra eftersom det funkade korrekt någon vecka mellan tillfixandet av bakre skylt och semesterpackandet av kofferten, och när det problemet fanns så funkade ändå dörrtillslutarna på båda sidorna...)
Kan det vara den rörliga öglan i koffertlocket som behöver smörjelse, eller är det någon elektronikbox som fått frispel?
Sitter i min husvagn (stationär i Österrike) och har tillgång till internet via campingens WLAN.
Problem med tillslutare "stängningshjälp" W140 -92
Re: Problem med tillslutare "stängningshjälp" W140 -92
Verkligen inte några idéer eller förslag?
Re: Problem med tillslutare "stängningshjälp" W140 -92
du tror inte att det är vacum pumpen som strular,
kanske fått läckage i nån vacum slang, och du packa den full och den försöker stänga så kanske trycket vart för högt ?
kanske fått läckage i nån vacum slang, och du packa den full och den försöker stänga så kanske trycket vart för högt ?
Re: Problem med tillslutare "stängningshjälp" W140 -92
Nyberg wrote:du tror inte att det är vacum pumpen som strular,
kanske fått läckage i nån vacum slang, och du packa den full och den försöker stänga så kanske trycket vart för högt ?
Jo jag har funderat i de banorna, men:
1) Skulle det då inte strula varje gång nu? Strular kanske 1 gång per dag... Ungefär var 10:e stängning.
2) Skulle det då 'repareras' av att lyfta säkring nr 9?
Re: Problem med tillslutare "stängningshjälp" W140 -92
Marie wrote:Ibland lägger tillslutaren för kofferten av (och då strejkar även de båda dörrtillslutarna på vänstersidan). Drar jag säkring 9 i säkringscentralen till höger i kofferten så återställs det hele och börjar fungera igen. Och så efter X antal stängningsmanövrer så strejkar det igen.
Var skall jag börja felsökningen?
Hei Marie,
Jeg ville ha begynt med å lese her;
http://www.v12uberalles.com/Closing_Assist_Pump.htm
og konsentrert meg om å finne ut hva som gjør at pumpen stenger av sidedørene.
Først, men bagasjeluka åpen, ta sikring 9 igjen, og sett den inn igjen uten å stenge luka.
Når du lukker en dør på venstresiden, se på at den dras innover og hvor lang tid det
tar før den slapnar av (altså hvor lenge pumpen kjører). Hvis det er ca 10 sec, betyr
det at pumpen får "time-out" og vil stenge kretsen til døren hvis den får 2 slike (>10sec) på rad.
Hvis det er det som skjer, må du ta ut pumpen og justere shutoff pressure, så pumpen slutter
å kjøre etter ca 4-3 sekunder. Det kan være bare det som er galt.
Det var ihvertfall alt som var feil på min.
Lykke til,
syljua
C140 CL500 1998
W123 230E 1984
W123 230E 1984
Re: Problem med tillslutare "stängningshjälp" W140 -92
syljua wrote:Marie wrote:Ibland lägger tillslutaren för kofferten av (och då strejkar även de båda dörrtillslutarna på vänstersidan). Drar jag säkring 9 i säkringscentralen till höger i kofferten så återställs det hele och börjar fungera igen. Och så efter X antal stängningsmanövrer så strejkar det igen.
Var skall jag börja felsökningen?
Hei Marie,
Jeg ville ha begynt med å lese her;
http://www.v12uberalles.com/Closing_Assist_Pump.htm
og konsentrert meg om å finne ut hva som gjør at pumpen stenger av sidedørene.
Først, men bagasjeluka åpen, ta sikring 9 igjen, og sett den inn igjen uten å stenge luka.
Når du lukker en dør på venstresiden, se på at den dras innover og hvor lang tid det
tar før den slapnar av (altså hvor lenge pumpen kjører). Hvis det er ca 10 sec, betyr
det at pumpen får "time-out" og vil stenge kretsen til døren hvis den får 2 slike (>10sec) på rad.
Hvis det er det som skjer, må du ta ut pumpen og justere shutoff pressure, så pumpen slutter
å kjøre etter ca 4-3 sekunder. Det kan være bare det som er galt.
Det var ihvertfall alt som var feil på min.
Lykke til,
syljua
Det här låter som en teori värd att undersöka! Det kan vara så att man slår både dörrar (båda) och luckan inom några sekunders avstånd när man är några på semester, och då får pumprackarn jobba........
Den länkade sajten är ju tyvärr på engelska, så den hjälper mig inte långt. Jag behärskar tyska och svenska helt flytande samt naturligtvis mitt modersmål som är skånska. Jag kan även en aning italienska, franska, latin, danska och ryska, men engelska har jag misslyckats med att lära ens de första grunderna av.
Re: Problem med tillslutare "stängningshjälp" W140 -92
Marie wrote:Det här låter som en teori värd att undersöka! Det kan vara så att man slår både dörrar (båda) och luckan inom några sekunders avstånd när man är några på semester, och då får pumprackarn jobba........
Den länkade sajten är ju tyvärr på engelska, så den hjälper mig inte långt. Jag behärskar tyska och svenska helt flytande samt naturligtvis mitt modersmål som är skånska. Jag kan även en aning italienska, franska, latin, danska och ryska, men engelska har jag misslyckats med att lära ens de första grunderna av.
Ok, den på engelsk trenger du kanskje først når du vet at du må ta fram pumpen og justere den.
Har du prøvd det jeg sa?
mvh,
syljua
C140 CL500 1998
W123 230E 1984
W123 230E 1984
Re: Problem med tillslutare "stängningshjälp" W140 -92
syljua wrote:Marie wrote:Det här låter som en teori värd att undersöka! Det kan vara så att man slår både dörrar (båda) och luckan inom några sekunders avstånd när man är några på semester, och då får pumprackarn jobba........
Den länkade sajten är ju tyvärr på engelska, så den hjälper mig inte långt. Jag behärskar tyska och svenska helt flytande samt naturligtvis mitt modersmål som är skånska. Jag kan även en aning italienska, franska, latin, danska och ryska, men engelska har jag misslyckats med att lära ens de första grunderna av.
Ok, den på engelsk trenger du kanskje først når du vet at du må ta fram pumpen og justere den.
Har du prøvd det jeg sa?
mvh,
syljua
Jodå, jag har kört tillslutarna i alla dörrar/luckor i en dryg halvtimma. Tiden från stängd dörr/lucka tills pumpen 'pyste' var 3-6 sekunder (mätt med mobiltelefon som stoppur). Jag höll på tills det kom en rejäl störtskur, då slutade jag. Jag märkte att tiden blev allt kortare ju längre jag höll på. Inte heller lyckades jag provocera fram en enda tidsspärr.
Nåja, nu vet jag en del om hur de där tillslutarna arbetar, och jag börjar alltmera misstänka att det handlar om att bilen stått stilla så mycket på senare tid. De sista fem åren har den totalt rullat ett par hundra mil, och i drygt två år har den stått helt stilla i en bilhall. Mycket verkar vara kärvt som t.ex. fönsterhissarna. Efter semestern blir det nog att klä av alla dörrar och smörja upp den teknik som finns inuti, hissar, låsar m.m.
Helt klart är att bilar inte mår bra av att bara stå stilla....
Många tack för den här lektionen i arbetssättet hos Mercedes dörrtillslutare.
Jag återkommer när jag kommit hem med frågor om hur man klär av dörrarna utan att fördärva nånting... :)
Re: Problem med tillslutare "stängningshjälp" W140 -92
även kallat softclose
Nuvarande
E 270 cdi -01 http://www.garaget.org/?car=213549&image=2019133
Gamla MBs
500SEL -92 http://www.garaget.org/micke_B
190 2,5d -89
E420 -97
190 2,3-88
300d -78
220d -70
E 270 cdi -01 http://www.garaget.org/?car=213549&image=2019133
Gamla MBs
500SEL -92 http://www.garaget.org/micke_B
190 2,5d -89
E420 -97
190 2,3-88
300d -78
220d -70
Re: Problem med tillslutare "stängningshjälp" W140 -92
Mickeb wrote:även kallat softclose
?
Nej, det gällde inte någon klosett....
Re: Problem med tillslutare "stängningshjälp" W140 -92
Det kan bero på dåligt bilbatteri till och med, men jag skulle tro att det e vakumpumpen som behöver justeras shut off mekanismen, har själv en bakdörr som gått i baklås, och ska greja med det till helgen innan besiktning. Frågan e bara hur man ska få loss slangarna uppe på pumpen utan att förstöra grejer. Har du ett nytt bilbatteri pröva annars med det först för det kan va det. När bakdörren på din mb e låst kan du då öppna den inifrån det kan inte jag så jag misstänker att det e nåt inne i dörren på min mb som gett sig men jag ska försöka med vakumpumpen först.
Re: Problem med tillslutare "stängningshjälp" W140 -92
Lennartx wrote:När bakdörren på din mb e låst kan du då öppna den inifrån det kan inte jag så jag misstänker att det e nåt inne i dörren på min mb som gett sig men jag ska försöka med vakumpumpen först.
Tror neppe det er noe med pumpa. Den bruker trykk, ikke vakuum for å stenge døra.
Selv med en pumpe som går konstant, vil det være mulig å åpne døra.
Er det barnesikring på dine bakdører?
mvh,
syljua
C140 CL500 1998
W123 230E 1984
W123 230E 1984
Re: Problem med tillslutare "stängningshjälp" W140 -92
Ska kolla när jag kommer hem, var sitter barnsäkerhetslåset nån stans isåna fall
jag e på jobbet nu så kan inte kolla
jag e på jobbet nu så kan inte kolla
- Starscream
- Guru
- Posts: 6161
- Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
- Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
- Contact:
Re: Problem med tillslutare "stängningshjälp" W140 -92
jag skulle rengöra softclosepumpen.
Re: Problem med tillslutare "stängningshjälp" W140 -92
I mitt fall så lade pumpen av helt igår kväll. Säkring 9 gick och sen funkar inte tillslutarna någonstans trots att jag bytt säkringen (och den nya är hel)
Får börja med att tömma kofferten på semesterpackning, sen lär jag lossa batteriet och hjälper inte det så får jag riva ut pumpen.
Jag tror inte att din bakdörr i baklås har nånting med tillslutaren att göra. Även med säkring 9 borta går alla dörrar och luckor att både öppna och stänga, fast utan "draghjälp"
Eftersom det är de moderna MB-dörrlåsarna så kan det inte heller vara att den koniska styrpinnen blivit 'torr'. När det händer på äldre MB så 'fastnar' dörren och kan öppnas genom att någon håller handtaget utdraget på utsidan medan någon annan lägger sig inuti bilen och försöker 'stampa' upp dörren... Det kan ju dock kanske vara läge att pröva detta lite försiktigt ändå... Man vet ju aldrig....
Får börja med att tömma kofferten på semesterpackning, sen lär jag lossa batteriet och hjälper inte det så får jag riva ut pumpen.
Jag tror inte att din bakdörr i baklås har nånting med tillslutaren att göra. Även med säkring 9 borta går alla dörrar och luckor att både öppna och stänga, fast utan "draghjälp"
Eftersom det är de moderna MB-dörrlåsarna så kan det inte heller vara att den koniska styrpinnen blivit 'torr'. När det händer på äldre MB så 'fastnar' dörren och kan öppnas genom att någon håller handtaget utdraget på utsidan medan någon annan lägger sig inuti bilen och försöker 'stampa' upp dörren... Det kan ju dock kanske vara läge att pröva detta lite försiktigt ändå... Man vet ju aldrig....
Return to “S-Klass, CL-Klass, CLS och Maybach”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests