Batteriladdning

Här diskuterar vi S-klass, CL, CLS och Maybach.
User avatar
mattajas
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 109
Joined: Wed 21 Nov, 2007 15:48

Batteriladdning

Postby mattajas » Sun 10 Aug, 2008 16:54

Hur lång tid ska det ta för bilens generator att ladda upp bilbatteriet, så att det är så mycket kräm så man kan starta bilen?

har köpt ett helt nytt 100aH batteri till min 380, och var tvungen o starta med startkablar idag.

Undrar bara hur länge man måste köra med bilen, tills dess att batteriet är såpas laddat så man starta bilen utan problem sen?

/Mattias

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Batteriladdning

Postby Fotografen » Sun 10 Aug, 2008 17:12

För att kunna starta bilen, tja, en timme borde räcka om det inte är -30.
Mät spänningen över batteriet när motorn går på tomgång utan några andra förbrukare än halvljuset, ska vara minst 13,5 volt, helst 13,8-14.

Lennartx
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1245
Joined: Sun 27 May, 2007 22:58

Re: Batteriladdning

Postby Lennartx » Mon 11 Aug, 2008 11:04

Starta inte bilen med dåligt batteri, växelströmsgeneratorerna har benägenhet att mata batteriet fullt på kortast möjliga tid vilket resulterar i att batteriet går sönder,plocka istället ur batteriet och ladda med en laddare som laddar batteriet sakta = låg ström, nä tacka vet jag dom gamla likströms generatorerna dom förstörde inga batterier på samma sätt som växelströmsgeneratorerna gör.
Jag laddar alltid med en lågströmsladdare, har heller alldrig behövt byta batteri.
Det som händer e att blyplattorna bränner av den höga strömmen som växelströmsgeneratorn levererar, många batt haverier pgn av växelstömgenerator. :|

User avatar
mattajas
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 109
Joined: Wed 21 Nov, 2007 15:48

Re: Batteriladdning

Postby mattajas » Mon 11 Aug, 2008 12:19

Okej jättebra tips tack så mycket!

Det står på laddning nu, vill inte förstöra mitt nya batteri

Lennartx
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1245
Joined: Sun 27 May, 2007 22:58

Re: Batteriladdning

Postby Lennartx » Mon 11 Aug, 2008 12:35

Helt riktigt ta ur batteriet och ladda det med en bra laddare först, sen får man ha koll för har bilen stått en längre tid e det bara ladda med batteriladdaren, jag har en spak som jag kan slå av strömmen på batteriet e att föredra då elektroniken kan dra ur batteriet, bagagerumsbelysningen kan lysa utan att man vet om det. :roll:


Return to “S-Klass, CL-Klass, CLS och Maybach”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests