Nu e den baklåsta dörren ÖPPNAD MB500SEL-92

Här diskuterar vi S-klass, CL, CLS och Maybach.
Lennartx
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1245
Joined: Sun 27 May, 2007 22:58

Nu e den baklåsta dörren ÖPPNAD MB500SEL-92

Postby Lennartx » Sun 07 Sep, 2008 19:34

Hej nu har jag fått upp dörren efter 2 dars arbete på bilen och jag e glad. Mitt förfarande va lossa alla skruvar som höll dörrklädseln innifrån kupe därefter dra dörrklädsel rakt upp måste hissa ner fönsterhiss och stå och jobba utifrån smörja sidor med såpa eller diskmedel så det glider. Använde krok för och haka av ovansidan på dörrklädseln där sitter den hårdast men lossade i ettryck. Nu till låsen gick inte på något vis att få upp utan att skära lite med vinkelslip på dörrplåten och därefter pilla på låsmekanismen, va nått som kärvat så nu blir det smörja för låset funkar nu. :P
Hur ska man kunna smörja en låsmekanism som e inplåtad mercedes borde skäkpa sig i det fallet. :evil:
Last edited by Lennartx on Thu 08 Dec, 2011 15:50, edited 1 time in total.

User avatar
Starscream
Guru
Guru
Posts: 6161
Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
Contact:

Re: Nu e den baklåsta dörren ÖPPNAD MB500SEL-92

Postby Starscream » Sun 07 Sep, 2008 19:41

Grattis!! :-) Bra jobbat.

Lennartx
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1245
Joined: Sun 27 May, 2007 22:58

Re: Nu e den baklåsta dörren ÖPPNAD MB500SEL-92

Postby Lennartx » Sun 07 Sep, 2008 20:23

Tack det va inget lätt jobb men nu i efterhand tycker jag ändå det för man visste ju inte riktigt hur det va konstruerat, men bilderna på den ryska sidan hjälpte mycket. Nu funkar även softclosen på alla dörrar så nu blir det smörjning av alla lås så det inte händer igen, jag tror att det berodde på att bilen stod ute under två års tid innan garaget blev färdigt,mycke fukt helt enkelt plus att jag vart dålig på att smörja, ska ta vasselin på låsmekanismen för det e bra. Frågan e hur man ska komma åt och smörja på dom andra låsmekanismerna när det e konstruerat på detta vis, svårt å få smörjolja på dom rätta ställena. Dörrklädseln klara sig också bra så det va bra, verkar som man drar dörrklädseln rakt upp för å få loss den hakar av den och för och få dit den hakar på och därefter trycker ner dörrklädseln bra konstruktion tycker jag lätt att få loss, Går inte sitta inne i bilen och dra mot sig utan dörrklädseln hakas av rakt upp klipsen kan lossna från massoniten och dom går enkelt att limma fast, några clips gick sönder för mig därför att dörren va stängd men e den öppen går dörrklädseln ta loss lätt. :P

User avatar
Mickeb
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 341
Joined: Mon 25 Sep, 2006 15:51
Location: Haparanda
Contact:

Re: Nu e den baklåsta dörren ÖPPNAD MB500SEL-92

Postby Mickeb » Sun 07 Sep, 2008 20:55

Lennartx wrote:Tack det va inget lätt jobb men nu i efterhand tycker jag ändå det för man visste ju inte riktigt hur det va konstruerat, men bilderna på den ryska sidan hjälpte mycket. Nu funkar även softclosen på alla dörrar så nu blir det smörjning av alla lås så det inte händer igen, jag tror att det berodde på att bilen stod ute under två års tid innan garaget blev färdigt,mycke fukt helt enkelt plus att jag vart dålig på att smörja, ska ta vasselin på låsmekanismen för det e bra. Frågan e hur man ska komma åt och smörja på dom andra låsmekanismerna när det e konstruerat på detta vis, svårt å få smörjolja på dom rätta ställena. Dörrklädseln klara sig också bra så det va bra, verkar som man drar dörrklädseln rakt upp för å få loss den hakar av den och för och få dit den hakar på och därefter trycker ner dörrklädseln bra konstruktion tycker jag lätt att få loss, Går inte sitta inne i bilen och dra mot sig utan dörrklädseln hakas av rakt upp klipsen kan lossna från massoniten och dom går enkelt att limma fast, några clips gick sönder för mig därför att dörren va stängd men e den öppen går dörrklädseln ta loss lätt. :P


Va juh skönt de va??:D
Skrev juh att den skulle uppåt i mitt inlägg i andra tråden du gjorde:)
Nuvarande
E 270 cdi -01 http://www.garaget.org/?car=213549&image=2019133

Gamla MBs
500SEL -92 http://www.garaget.org/micke_B
190 2,5d -89
E420 -97
190 2,3-88
300d -78
220d -70

Lennartx
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1245
Joined: Sun 27 May, 2007 22:58

Re: Nu e den baklåsta dörren ÖPPNAD MB500SEL-92

Postby Lennartx » Sun 07 Sep, 2008 21:19

Ja känslan när dörren gick upp va obeskrivlig, jag kunde bara gå ut ur bilen och blev helt stirrig, hur f-n gjorde jag det tänkte jag, var närmast en religiös känsla en befrielse, ja det va mycke som snurra i huvudet då. :mrgreen:
Tack för alla tipsen från detta eminenta forum, nu kan man skratta åt den baklåsta dörren och göra nåt annat. :drinking:

User avatar
Plupp
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 329
Joined: Tue 22 May, 2007 10:36
Location: Norrbotten

Re: Nu e den baklåsta dörren ÖPPNAD MB500SEL-92

Postby Plupp » Mon 08 Sep, 2008 09:32

Ska du smörja i lås så ska du för fanken inte ha isterbaserat klägg...

Ta å köp en sprayburk med vapenolja. Det är fina fisken.
<:
"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda." - Albert Einstein

Lennartx
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1245
Joined: Sun 27 May, 2007 22:58

Re: Nu e den baklåsta dörren ÖPPNAD MB500SEL-92

Postby Lennartx » Mon 08 Sep, 2008 12:14

Nä bara vasselin på låsflärpen inte på själva låsmekanismen där får det bli som du säger vapen olja. :roll:

User avatar
Anders Eriksson
Medlem
Medlem
Posts: 66
Joined: Sun 08 Apr, 2007 21:27

Re: Nu e den baklåsta dörren ÖPPNAD MB500SEL-92

Postby Anders Eriksson » Mon 08 Sep, 2008 17:09

Bra att du fick upp dörren till sist och dessutom klarade sig ju klädseln fint! :-D
Aningen OT men är det din valp? Jag har två själv så man tittar ju till lite extra när man ser något bekant. /A.E

Lennartx
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1245
Joined: Sun 27 May, 2007 22:58

Re: Nu e den baklåsta dörren ÖPPNAD MB500SEL-92

Postby Lennartx » Mon 08 Sep, 2008 22:47

Ja valpen e riktigt rolig på vintern och i skogen, håller på och grejar med den parallellt med mbn byter en del av golvet på valpen plus svetsat en del rost och allmän lagning har ju också stått ute flera år men startar och går kanon, man har ju jobb uppöver öronen och bara fixa till allt som stått ute och rostat under alla år man inte hade garage och fick ligga i snödrivorna och meka. Det va ju tur att inte låskistan va sönder på mbn utan att det bara kärvade i låsarmar för annars hade det inte vart roligt att få loss låset sitter ju lite svåråtkomligt till, så ni som har MB glöm för guds skull inte smörja låsen överallt för havererar låsen verkar det va ett helvete och byta det, ska inte sätta dit dörrklädseln på ett tag utan prova låsen ett tag först och smörja ordentligt man vet ju inte det kan ju hända igen om det e nått som e trasigt men låset verkar helt. :wink:


Return to “S-Klass, CL-Klass, CLS och Maybach”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests