Var inne och besiktiga 380in idag och fick en två på ojämn bromsverkan fram.
Kollade beläggen lite snabbt och dom såg bra ut, skivan ser också fin ut.
Kan det vara så att själva kolven tjärvar? Bilen hade stått en lång tid innan jag köpte den och den stod även stilla en bra tid innan jag fick körkort.
Kan det vara så att det helt enkelt har rostat och tjärvat ihop inne vid kolven,
så att den ej trycker lika hårt som de andra bromsarna?
Det är vänster frambroms det handlar om, de andra bromsarna bromsar bra.
Tänkte bara höra om det är någon som vet nåt innan jag kör ner bilen i garaget och börjar jobba med det
Väldigt tacksam för tips!
/Mattias
2a på besiktningen för bromsar...
- Starscream
- Guru
- Posts: 6161
- Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
- Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
- Contact:
Re: 2a på besiktningen för bromsar...
Det är säkert som du säger med kolven, men testa lufta också.
Re: 2a på besiktningen för bromsar...
Testa med att ta loss beläggen och gör rent ordentligt
och ta nåt och försök bända loss kolven om den sitter fast
sen köp kopparspray och lätta lite på damaskerna om spruta in där
Hoppas att det funkar med det..På min 126:a hade jag samma fel
men blev tvungen att byta båda bromsoken..men det finns utbytes att köpa isf
om du skulle behöva göra det
och ta nåt och försök bända loss kolven om den sitter fast
sen köp kopparspray och lätta lite på damaskerna om spruta in där
Hoppas att det funkar med det..På min 126:a hade jag samma fel
men blev tvungen att byta båda bromsoken..men det finns utbytes att köpa isf
om du skulle behöva göra det
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: 2a på besiktningen för bromsar...
Jag kan ha fel, men kopparpasta bakom damaskerna är kanske inte att rekommendera, skulle nog hellre ta någon olja, däremot beläggens anliggningsytor mot oken kan man väl efter rengöring ha lite koppar eller aluminiumpasta på ...
- Mr-sportline
- Guru
- Posts: 2768
- Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
- Location: Kiruna
- Contact:
Re: 2a på besiktningen för bromsar...
istället för att tjorva med kopparpasta o sånt...
gör som ja när ja har haft tjärvande bromsar.
du tar helt sonika lös oken o plockar lös damasken o kolven.
sen ser du ifall du har fått rost elr skit på kolven. tar ett stycke smärjelduk o putsar bort rosten.
sedan rengör du oket o smäller ihop den på nytt, monterar o luftar ordentligt.
har du fått ordentligt med rost på kolven så att det bildats "kratrar" så är det bara kasta o fixa bättre begagnade.
Ja gör detta för att då vet ja att problemet är ordentligt löst o att grejjerna funkar.
o mest av allt slippa joxa med detta fram o tillbaka o tappa behärskningen över en för mej ganska enkel sak.
gör som ja när ja har haft tjärvande bromsar.
du tar helt sonika lös oken o plockar lös damasken o kolven.
sen ser du ifall du har fått rost elr skit på kolven. tar ett stycke smärjelduk o putsar bort rosten.
sedan rengör du oket o smäller ihop den på nytt, monterar o luftar ordentligt.
har du fått ordentligt med rost på kolven så att det bildats "kratrar" så är det bara kasta o fixa bättre begagnade.
Ja gör detta för att då vet ja att problemet är ordentligt löst o att grejjerna funkar.
o mest av allt slippa joxa med detta fram o tillbaka o tappa behärskningen över en för mej ganska enkel sak.
Re: 2a på besiktningen för bromsar...
Motion är bra för bromsar med. Inte bara för tjocka magar.
Mercedes S500 lång-00.
Volvo C70 T5 CAB-00
JEEP grand cherokee 5,2l-94
Volvo C70 T5 CAB-00
JEEP grand cherokee 5,2l-94
Re: 2a på besiktningen för bromsar...
Okej tack för alla bra tips!
Prövade att lufta förut men det fanns ingen luft i systemet
Måste man skruva isär oket för att kunna ta ut kolven?
isåfall så gör jag det imorgon, lika bra o göra allt ordentligt.
Skall även ta en tur och göra kraftiga inbromsningar och se om det blir nåt bättre.
Blir det inte det så tar jag isär allt och rengör/smörjer kolven
Prövade att lufta förut men det fanns ingen luft i systemet
Måste man skruva isär oket för att kunna ta ut kolven?
isåfall så gör jag det imorgon, lika bra o göra allt ordentligt.
Skall även ta en tur och göra kraftiga inbromsningar och se om det blir nåt bättre.
Blir det inte det så tar jag isär allt och rengör/smörjer kolven
Re: 2a på besiktningen för bromsar...
Ta isär bromsarna gör rent smörja med kopparpasta på rörliga delar, men i oket smärjla av eventuell rost smörja kolven med bromsvätska gör rent inne i oket där kolv går smörja absolut inte kolven med kopparpasta den ska smörjas med bilens bromsvätska tål temperatur etc.
Re: 2a på besiktningen för bromsar...
Alltså smörja absolut inte kolven med kopparpasta, kolven ska smörjas med vanlig bromsvätska.
Re: 2a på besiktningen för bromsar...
Och när du ändå håller på ,så ta andra sidan också.... Äh, gå igenom bakbromsarna också , å byt bromsvätska, och handbromsbackarna, och smörj upp vajrarna till handbromsen inför vintern, då har du nåt å göra på lördag. man kan fixa lite fast inte besiktningen kräver det
Re: 2a på besiktningen för bromsar...
Verkar som du har prövat att lufta....då har du fått loss luftningsnipplarna. Annars är det en god idé att kolla det först INNAN man tar loss och bort kolvarna.
Lycka till!
/Anders
Lycka till!
/Anders
Mest prylar när han dör vinner!
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83
Re: 2a på besiktningen för bromsar...
Kan det vara så att det är luft någon annanstans i systemet, som ligger och spökar så att vänster fram inte tar ordentligt?
Jag har bara prövat att luftat vänster fram och där fanns ingen luft
haha ja det låter som en riktig sysselsättning under hela helgen
Jag har bara prövat att luftat vänster fram och där fanns ingen luft
Mäster wrote:Och när du ändå håller på ,så ta andra sidan också.... Äh, gå igenom bakbromsarna också , å byt bromsvätska, och handbromsbackarna, och smörj upp vajrarna till handbromsen inför vintern, då har du nåt å göra på lördag. man kan fixa lite fast inte besiktningen kräver det
haha ja det låter som en riktig sysselsättning under hela helgen
Re: 2a på besiktningen för bromsar...
Har du luft i systemet någonstans, brukar det kunna märkas om du sätter dig i och trycker ner bromsen, och känner hur långt ner den går, släpp upp och pumpa några gånger, tar den då högre upp , kan man ju misstänka att det är luft någonstans,
Men jag skulle tro att det har kärvat ihop någonstans, eftersom den stått ett tag, det behöver ju inte vara kolvarna heller, kanske bara är beläggen som kärvat fast i oket, man kan ju nöja sig med lite rostlösning och rycka lite med polygripen, om det känns motigt att plocka isär..
Alternativt, ta bort beläggen och bromsa lite lagom, försiktigt, så inte kolvarna trillar ur, och sedan trycka in dom igen , gör det några gånger, så dom blir motionerade,
Bra är ju om man kan tvinga en kompis att hjälpa till, då kan ju den sitta och kolla så inte kolvarna hoppar ut/alternativt se vilken som kärvar
"Var inte lat, gå och hämta pallbocken, innan du stoppar in huvet i hjulhuset"
Men jag skulle tro att det har kärvat ihop någonstans, eftersom den stått ett tag, det behöver ju inte vara kolvarna heller, kanske bara är beläggen som kärvat fast i oket, man kan ju nöja sig med lite rostlösning och rycka lite med polygripen, om det känns motigt att plocka isär..
Alternativt, ta bort beläggen och bromsa lite lagom, försiktigt, så inte kolvarna trillar ur, och sedan trycka in dom igen , gör det några gånger, så dom blir motionerade,
Bra är ju om man kan tvinga en kompis att hjälpa till, då kan ju den sitta och kolla så inte kolvarna hoppar ut/alternativt se vilken som kärvar
"Var inte lat, gå och hämta pallbocken, innan du stoppar in huvet i hjulhuset"
Re: 2a på besiktningen för bromsar...
Mäster wrote:Har du luft i systemet någonstans, brukar det kunna märkas om du sätter dig i och trycker ner bromsen, och känner hur långt ner den går, släpp upp och pumpa några gånger, tar den då högre upp , kan man ju misstänka att det är luft någonstans,
Men jag skulle tro att det har kärvat ihop någonstans, eftersom den stått ett tag, det behöver ju inte vara kolvarna heller, kanske bara är beläggen som kärvat fast i oket, man kan ju nöja sig med lite rostlösning och rycka lite med polygripen, om det känns motigt att plocka isär..
Alternativt, ta bort beläggen och bromsa lite lagom, försiktigt, så inte kolvarna trillar ur, och sedan trycka in dom igen , gör det några gånger, så dom blir motionerade,
Bra är ju om man kan tvinga en kompis att hjälpa till, då kan ju den sitta och kolla så inte kolvarna hoppar ut/alternativt se vilken som kärvar
"Var inte lat, gå och hämta pallbocken, innan du stoppar in huvet i hjulhuset"
Glöm inte sätta något mellan kolv och skiva så du kommer åt att pressa in kolven igen om du provar
Re: 2a på besiktningen för bromsar...
Mäster wrote:Har du luft i systemet någonstans, brukar det kunna märkas om du sätter dig i och trycker ner bromsen, och känner hur långt ner den går, släpp upp och pumpa några gånger, tar den då högre upp , kan man ju misstänka att det är luft någonstans,
Men jag skulle tro att det har kärvat ihop någonstans, eftersom den stått ett tag, det behöver ju inte vara kolvarna heller, kanske bara är beläggen som kärvat fast i oket, man kan ju nöja sig med lite rostlösning och rycka lite med polygripen, om det känns motigt att plocka isär..
Alternativt, ta bort beläggen och bromsa lite lagom, försiktigt, så inte kolvarna trillar ur, och sedan trycka in dom igen , gör det några gånger, så dom blir motionerade,
Bra är ju om man kan tvinga en kompis att hjälpa till, då kan ju den sitta och kolla så inte kolvarna hoppar ut/alternativt se vilken som kärvar
"Var inte lat, gå och hämta pallbocken, innan du stoppar in huvet i hjulhuset"
precis som du sa så var det beläggen som kärvat fast i oket.
jag lyckades efter mycket om och men att få loss dom och smörja dom utan att behöva ta bort oket helt och lufta hela skiten.
prövade förut och det kändes mycket bättre ska köra lite mer imorgon och motionera bromsarna riktigt ordentligt, förhoppningsvis så var det bara det som var problemet. Fungerar det inte efter imorgon så tar jag isär hela oket och smörjer allt.
Return to “S-Klass, CL-Klass, CLS och Maybach”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 9 guests