Går bara på ena motorhalvan w140 600

Här diskuterar vi S-klass, CL, CLS och Maybach.
190E
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 164
Joined: Tue 20 Feb, 2007 21:16
Location: Ärs´n
Contact:

Går bara på ena motorhalvan w140 600

Postby 190E » Thu 11 Sep, 2008 11:21

Efter en kickdown går bilen bara på ena motorhalvan?
Vad kan va fel förutom fördelare och sånt?
Don´t drink and drive
Smoke and FLY

Lennartx
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1245
Joined: Sun 27 May, 2007 22:58

Re: Går bara på ena motorhalvan w140 600

Postby Lennartx » Thu 11 Sep, 2008 11:51

Är tändstiften bytta, har du hällt i insprutningsrengöring i bensinen annars kan det hjälpa, tror inte det e nåt komplicerat fel om bilen gått bra den senaste tiden. Tändkablar e det bytt, ja det finns så mycke som kan va fel, men jag hade kollat hela tändsystemet och e det inte det så hade jag kollat hela bränslesystemet för det låter som de e där felet sitter, men pröva hälla i en flaska insprutningsrengöring det kan hjälpa. :roll:

User avatar
brolle87
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Sun 28 Jan, 2007 22:16
Location: krokom- jämtland

Re: Går bara på ena motorhalvan w140 600

Postby brolle87 » Thu 11 Sep, 2008 13:40

Det är egentligen jag som frågar men pga att internet i mobilen funkar skit, kunde jag inte starta ett nytt ämne, så jag frågade mb190e om han kunde skriva.
Tack.
Jo d e så att jag funderar på att köpa en fin 600 sel-92 me detta problem. Tändstift,rotor va bytt men alla tändstift kan ju inte paja på en gång.
Har läst nåt om att d kan bli så om kickdown-knappen pajar eller nåt, vilket jag tycker är konstig. Varför ska tändningen sluta funka på ena sidan av d?
Nuvarande mercor:
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,

User avatar
brolle87
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Sun 28 Jan, 2007 22:16
Location: krokom- jämtland

Re: Går bara på ena motorhalvan w140 600

Postby brolle87 » Thu 11 Sep, 2008 14:14

Vad ska man kolla för grejer som sitter före fördelarn? Tändspole vet jag, men är d nån box av nå slag som man kan kastbyta till andra sidan o testa?
Sen undrar jag en annan sak.
Lampan med en hydraulkolv lyser. Jag såg att d va väldigt lite olja till nivåregleringen. Är det det som lampan e till för?
Nuvarande mercor:
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,

Lennartx
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1245
Joined: Sun 27 May, 2007 22:58

Re: Går bara på ena motorhalvan w140 600

Postby Lennartx » Thu 11 Sep, 2008 15:03

Man måste börja med nya fördelarlock och rotor därefter tändkablar sedan tändstift och kvarstår felet skulle jag hälla i en flaska insprutningsrengöring och tanka fullt med bensin, kvarstår felet skulle jag kolla Kablar till LMM och ETA och rengöra spjället som sagts på forumet förut. Jag har inte behövt byta kablar till LMM och ETA än men min mb500 gick konstigt och jag hällde i en flaska insprutningsrengöring i bensinen och det blev en ny bil,det va det som va felet på min och det verka som den gick på 4 cylindrar då. :roll:

Lennartx
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1245
Joined: Sun 27 May, 2007 22:58

Re: Går bara på ena motorhalvan w140 600

Postby Lennartx » Thu 11 Sep, 2008 15:45

Vad gäller nivåregleringen kan jag inte så mycket men det borde ju gå och kolla om man har nått läckage i systemet. :roll:

User avatar
brolle87
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Sun 28 Jan, 2007 22:16
Location: krokom- jämtland

Re: Går bara på ena motorhalvan w140 600

Postby brolle87 » Thu 11 Sep, 2008 16:35

Glömde skriva att det alltså inte är nån gnista på nåt tändstift på sidan som inte funkar.
han startade motorn också. Den startade lätt och gick lika jämnt som en 6a.
Kan dom gå så jämnt fast ena halvan inte funkar? Men den var orkeslös. Kan nån kolla i instruktionsboken vad hydraulkolvs lampan betyder?
Nuvarande mercor:
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,

User avatar
Pärlan
Guru
Guru
Posts: 3695
Joined: Sun 01 Oct, 2006 13:11
Location: Luleå
Contact:

Re: Går bara på ena motorhalvan w140 600

Postby Pärlan » Thu 11 Sep, 2008 20:23

Jag hade detta problem och det slutade med att jag kontrollmätte fördelarlocket som visade sig vara trasigt.

Det som kan vara trasigt är tändspolen, tändkabeln från tändspolen till centrum på fördelarlocket, fördelarlocket eller rotorn.

Tändspolarna sitter under/bakom strålkastarna.

Testa dem genom att koppla ett tändstift i kabeln från tändspolen. Den som går till centrum på fördelarlocket. Vrid sedan till kort på startnyckeln. Kommer gnista funkar spolen.

När du löst problemet och motorn funkar kommer den vara ordentligt sur och därför svårstartad.

Byt olja och stift efter att du fått igång motorn och kört den ett tag. Stiften går nämligen ofta sönder direkt motorn blir sur och oljan späds ut av bensinen som pumpas in i motorn.

Lycka till!
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi

Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361

User avatar
brolle87
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Sun 28 Jan, 2007 22:16
Location: krokom- jämtland

Re: Går bara på ena motorhalvan w140 600

Postby brolle87 » Sun 14 Sep, 2008 10:05

så här står det om ads i instruktionsboken:

"if the battery was disconnected, the indicatorlamp will only go out after the engine is started and the steeringwheel is turned full to the left to full right rock and returned to center position"

lampan betyder för övrigt att det är nåt fel på ads, inte att vätskenivån är låg
Nuvarande mercor:
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,

User avatar
Pärlan
Guru
Guru
Posts: 3695
Joined: Sun 01 Oct, 2006 13:11
Location: Luleå
Contact:

Re: Går bara på ena motorhalvan w140 600

Postby Pärlan » Sun 14 Sep, 2008 10:22

Lennartx wrote:Man måste börja med nya fördelarlock och rotor därefter tändkablar sedan tändstift och kvarstår felet skulle jag hälla i en flaska insprutningsrengöring och tanka fullt med bensin, kvarstår felet skulle jag kolla Kablar till LMM och ETA och rengöra spjället som sagts på forumet förut. Jag har inte behövt byta kablar till LMM och ETA än men min mb500 gick konstigt och jag hällde i en flaska insprutningsrengöring i bensinen och det blev en ny bil,det va det som va felet på min och det verka som den gick på 4 cylindrar då. :roll:


Men att motorhalvan saknar gnista har inget med LMM eller ETA:n att göra.
Eta:n styr luftflödet till motorn och LMM justerar bränsleinsprutningen. (tror jag :oops: :roll: )

Om varken tändspolen, tändkabeln, fördelarlocket eller rotorn är trasig kan det bara vara "tändmodulen" kvar.

Dvs. aparaturen som styr signalen till tändspolen. Var den sitter eller hur den ser ut vet jag inte men den borde existera.
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi

Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361

Lennartx
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1245
Joined: Sun 27 May, 2007 22:58

Re: Går bara på ena motorhalvan w140 600

Postby Lennartx » Mon 29 Sep, 2008 13:21

Ja e det ingen gnista på ena motorhalvan sitter felet i tändsystemet, jag skrev bara vilken ordning jag skulle göra felsökningen, men då e felet förmodligen i tändsystemet, börja byta tändstift därefter tänd kablar därefter fördelarlock och rotor på den sida som inte funkar därefter kolla tändspolen, därefter tändmodul, byt allt som har med den sidan av motorn att göra i tändsystemet. Kan finnas billiga delar på bildelsbasen vet ej men man behöver ju inte köpa ny databox. :P

User avatar
Plupp
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 329
Joined: Tue 22 May, 2007 10:36
Location: Norrbotten

Re: Går bara på ena motorhalvan w140 600

Postby Plupp » Mon 29 Sep, 2008 15:49

Eftersom hela sidan är "död", så ligger felet mest troligt nånstans mellan tändspolen -> fördelarlocket. Om det är nått begripligt fysiskt som gått sönder.

Steg 1: Kolla så du har spänning ut till tändspolen. Då snackar vi alså om inkommande till den när du försöker starta bilen.

Gå vidare med:
Ta å kastbyt tändspolarna och kolla om motorn går.
Har felet "bytt" sida? Tändspolen var kass, köp ny.
Går motorn inte alls?Kass tändspole, + nått som styr den "gamla" sidan fortfarande.
Är felet fortfarande på samma sida? Kolla tändkabeln mellan tändspolen -> fördelarlockets distributionskontakt, eller vad man ska kalla den anslutningen där högspänningen kommer in i rotorn.
Tändspolarna är hela, problemet ligger i antingen distributionskabeln, kass rotor/fördelare, eller kass tändmodul/box (det sistnämda har jag INGEN aning om hur det fungerar/inte fungerar/vad det är)

Oavsett om motorn går, eller inte går; Kastbyt den där distributionskabeln för att eliminera att det inte är ett dubbelfel där. (både distributionskabeln OCH och tändspolen som havererat.)

Sen så kan det givetvis vara som Pärlan säger... ett trasigt lock eller rotor.
Men det låter otroligt, om det var nybytt. Speciellt då det fungerat tidigare.

Nån annan som förstår sig på får svara ang tändmodul/box.
Jag är lessen om jag skrivit obegripligt, barnsligt, stavfel, konstiga uttryck... 160 mil flyg och en hel arbetsdag med alldeles för lite sömn i bagaget har gjort min hjärna seg.
Lycka till! :sleeping:
"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda." - Albert Einstein

Lennartx
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1245
Joined: Sun 27 May, 2007 22:58

Re: Går bara på ena motorhalvan w140 600

Postby Lennartx » Wed 01 Oct, 2008 14:18

E det inte så på den motorn att man kan stänga av halva motorn för att den ska dra mindre vet inte om man stänger ena delen eller hur det funkar men det kanske har blitt nå vajsing där också med avstängningen av halva motorn har för mig att det finns på 600an och då går den som en sexa. :|

User avatar
Plupp
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 329
Joined: Tue 22 May, 2007 10:36
Location: Norrbotten

Re: Går bara på ena motorhalvan w140 600

Postby Plupp » Fri 03 Oct, 2008 08:19

Hur går det för dig Brolle87? Hittar du några fel?

Nyfikna hälsningar!
"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda." - Albert Einstein

User avatar
brolle87
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Sun 28 Jan, 2007 22:16
Location: krokom- jämtland

Re: Går bara på ena motorhalvan w140 600

Postby brolle87 » Fri 03 Oct, 2008 08:37

Plupp wrote:Hur går det för dig Brolle87? Hittar du några fel?

Nyfikna hälsningar!



om ni läser inlägget "köpte 600:an i sollefteå" så ser ni att jag köpte en i toppskick istället som fungerade :-D
Nuvarande mercor:
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,


Return to “S-Klass, CL-Klass, CLS och Maybach”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests