Mercedes 400SE 1991-1994

Här diskuterar vi S-klass, CL, CLS och Maybach.
Lennartx
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1245
Joined: Sun 27 May, 2007 22:58

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Postby Lennartx » Mon 22 Dec, 2008 13:04

Nedgångna ramlager efter 10000mil verkar konstigt, e du säker på att bilen hade gått 10000mil måste va ovanligt me ras på en mb som gått 10000mil men det kan hända med vilken bil som helst, Ramlageras e inget som inträffar hupp som haver, du har nog råkat ut för ett måndags ex. :roll: mindre motorer brukar inte påfresta växelåda å drivlina på samma sätt som en stor motor heller. :roll:

User avatar
Merca-Hakan
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
Location: Norrland

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Postby Merca-Hakan » Mon 22 Dec, 2008 14:50

Lennartx wrote: mindre motorer brukar inte påfresta växelåda å drivlina på samma sätt som en stor motor heller. :roll:


du bör ju även tänka på att växellåda och drivlina kanske är anpassade efter motorns storlek också.. jag har väldigt svårt å tro att en tex. w124 200 har likadan drivlina och växellåda som en w124 500E, bara för att göra ett exempel. :wink:
Håkan -84

User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Postby André MBSCA » Mon 22 Dec, 2008 22:59

Merca-Hakan wrote:
Lennartx wrote: mindre motorer brukar inte påfresta växelåda å drivlina på samma sätt som en stor motor heller. :roll:


du bör ju även tänka på att växellåda och drivlina kanske är anpassade efter motorns storlek också.. jag har väldigt svårt å tro att en tex. w124 200 har likadan drivlina och växellåda som en w124 500E, bara för att göra ett exempel. :wink:

Det har du rätt i Håkan - det har de inte! :wink:
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

User avatar
Scoop
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2213
Joined: Wed 10 Sep, 2008 16:05
Location: Mora
Contact:

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Postby Scoop » Mon 22 Dec, 2008 23:02

+1
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker

Lennartx
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1245
Joined: Sun 27 May, 2007 22:58

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Postby Lennartx » Tue 23 Dec, 2008 12:09

Jo Jo men nog e påfrestningarna högre på växellåda å drivlina på en MB 400 500 600 än vad det e på en mb220diesel från 1975. :mrgreen: å det e just därför det håller på dom gamla MB-dieslarna så de så. :wink: :mrgreen: eller e jag helt ute å cyklar numer.

User avatar
Anders Eriksson
Medlem
Medlem
Posts: 66
Joined: Sun 08 Apr, 2007 21:27

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Postby Anders Eriksson » Tue 23 Dec, 2008 13:30

Drivlinorna är nog dimensionerade för respektive motor, men säkerhetsmarginalerna kan ju vara olika tilltagna. Kan tänka mig att de tidiga dieslarna skulle kunnat klara sig med ännu klenare lådor men då hade nog inte livslängden blivit lika bra. /A.E

User avatar
Merca-Hakan
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
Location: Norrland

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Postby Merca-Hakan » Tue 23 Dec, 2008 17:35

Lennartx wrote:Jo Jo men nog e påfrestningarna högre på växellåda å drivlina på en MB 400 500 600 än vad det e på en mb220diesel från 1975. :mrgreen: å det e just därför det håller på dom gamla MB-dieslarna så de så. :wink: :mrgreen: eller e jag helt ute å cyklar numer.


drivlina och växellåda är nog anpassat efter motorns storlek ska du se, samt att de kanske klarar lite till.
likaså som hos 220d tror jag.

fast de klart lennart.. du kan ju köpa en w115 220d, då slipp du ju oroa dig för haveri på din.. :lol:
Håkan -84

Lennartx
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1245
Joined: Sun 27 May, 2007 22:58

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Postby Lennartx » Wed 24 Dec, 2008 15:14

Ja när min volvo244dl-79 sopbil ger upp skulle ja vilja ha en riktigt gammel MB med en diesel i. :mrgreen:
Det värsta e att ja får la åka livet ut i 244dl-79(skitbrun) för skiten går inte sönder, men man ska ju inte önska livet ur sin gamla bil men denna 244dl har ja plågat ett tag nu men den verkar inte vilja ge upp, bilen ser ut som en sopstation och ja har ingen lust att lägga några pengar på den, nästan så man vill att bilen ska haverera så man kan köpa en annan, men jag har insett att en brun volvo 244dl-79 e ganska seg bil men å åka i den livet ut e inte skoj. :x

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Postby Marie » Wed 24 Dec, 2008 17:39

Lennartx wrote:Ja när min volvo244dl-79 sopbil ger upp skulle ja vilja ha en riktigt gammel MB med en diesel i. :mrgreen:
Det värsta e att ja får la åka livet ut i 244dl-79(skitbrun) för skiten går inte sönder, men man ska ju inte önska livet ur sin gamla bil men denna 244dl har ja plågat ett tag nu men den verkar inte vilja ge upp, bilen ser ut som en sopstation och ja har ingen lust att lägga några pengar på den, nästan så man vill att bilen ska haverera så man kan köpa en annan, men jag har insett att en brun volvo 244dl-79 e ganska seg bil men å åka i den livet ut e inte skoj. :x


Nääää det är ju därför som man aldrig skall köpa en Volvo. Man får ju dras med samma bil livet ut....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “S-Klass, CL-Klass, CLS och Maybach”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests