Mercedes 400SE 1991-1994

Här diskuterar vi S-klass, CL, CLS och Maybach.
User avatar
Scoop
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2213
Joined: Wed 10 Sep, 2008 16:05
Location: Mora
Contact:

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Postby Scoop » Sun 14 Dec, 2008 11:36

Jag håller med, en ambulans är ett tungt fordon, och jag tror inte att de la ner helt rätt motor i dem? Men en ambulans har enligt mig inte direkt en normal körstil, utan går bra mycke hårdare än en vanlig bil, av naturliga skäl.

Och om du kopplar på ett släp på v70n, så är det ju upp till dig hur du kör den? Tror dock inte att just motorn slits mycket me rän utan släpvagnen, så länge du kör på ett sätt man ska med en släpvagn på v70n.

P.SS Fler servicetillfällen skrev jag, inte längre serviceintervall.
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker

Somni
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 175
Joined: Sat 30 Sep, 2006 18:59
Location: Vittskövle
Contact:

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Postby Somni » Sun 14 Dec, 2008 19:11

Finns ju massor med exempel på just det Pärlan påpekar - Liten motor = större påfrestning för samma prestanda.

Du som är lastbilsmekaniker Scoop borde ju framförallt veta detta. Ta en 380 alt. 420 och sätt den att köra timmer i norrland får du se hur länge någon vill köra den.

Ibland har man löst detta i bilvärlden med mindre motorer med att ändra utväxlingen på lådan och då vet i tusan om argumentet håller längre eftersom motorn då ej längre får en speciellt mycket större påfrestning vid normalt bruk.
Däremot blir ju prestandan lidande istället.

Och som alltid, det är skicket som avgör om en w140 är ett bra köp eller inte - inte storleken på motorn.
Såvida man inte vill att det ska röra sig lite extra när man trycker på gasen då w140 är en STOOOR bil.
MB S211 E 500 T - 04
MB S210 E 320 CDI - 01
MB R107 350 SL - 71
Chevrolet Avalanche - 05 - Såld
MB C126 500 SEC -88 - Såld
MB C208 CLK 430 -99 - Såld

User avatar
Scoop
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2213
Joined: Wed 10 Sep, 2008 16:05
Location: Mora
Contact:

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Postby Scoop » Sun 14 Dec, 2008 21:36

Somni wrote:Finns ju massor med exempel på just det Pärlan påpekar - Liten motor = större påfrestning för samma prestanda.

Du som är lastbilsmekaniker Scoop borde ju framförallt veta detta. Ta en 380 alt. 420 och sätt den att köra timmer i norrland får du se hur länge någon vill köra den.

Ibland har man löst detta i bilvärlden med mindre motorer med att ändra utväxlingen på lådan och då vet i tusan om argumentet håller längre eftersom motorn då ej längre får en speciellt mycket större påfrestning vid normalt bruk.
Däremot blir ju prestandan lidande istället.

Och som alltid, det är skicket som avgör om en w140 är ett bra köp eller inte - inte storleken på motorn.
Såvida man inte vill att det ska röra sig lite extra när man trycker på gasen då w140 är en STOOOR bil.



v8 dominerar i skogen, och det enda som styr deras beställningar av motorer är deras tycken, gamla chaufförsuvar vill ha det största oftast för att "det är bäst" enligt dem, när det finns flertalet argument som talar för att ta en något mindre motor och spara en hel del pengar till deras eget företag. Att man sedan ändrar utväxling via växellåda och bakaxel är ju givet, allt detta kommer efter kunds förfrågan när det gäller lastbilar, där man kan välja exakt vad man vill ha för något, personbilar (som jag förstår det) kan man naturligtvis välja sin växellåda och bakaxel (?) men de är även dom avstämda efter motorn, eller är jag helt ute och cyklar?

När en kund kommer och beställer en ny bil, får de ALLTID de bästa råden, för just deras bruk, vad de borde välja, och man lägger fram alla argument för den ena respektvice den andra växellådan/bakaxeln/motorn, sedan väljer man själv, i slutändan handlar det om hur man använder, samt servar bilen. Kan ju avsluta med att berätta att Scania säljer allt fler av sina 6cyl turbocomp. motorer till de åkare som kör maskintrailers, till viss del av att de ligger före i utsläppstekniken, de behöver ingen AD-blue tank, och de finner att dessa motore faktiskt går bättre än de största 16 liters v8orna som även erbjuds, och som faktiskt alltid varit Scanias främsta, deras "grej" så att säga. Tillverkaren lägger naturligtvis tid och pengar för att göra sina motorer och andra delar BÄST, endast för att kunden ska vara så nöjd som möjligt.

Men jag ska inte säga att jag vet, säger bara det som jag upplever det :)
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Postby Fotografen » Sun 14 Dec, 2008 23:46

Scoop wrote:Jag håller med, en ambulans är ett tungt fordon, och jag tror inte att de la ner helt rätt motor i dem? Men en ambulans har enligt mig inte direkt en normal körstil, utan går bra mycke hårdare än en vanlig bil, av naturliga skäl.



Dessutom, kallstart och omedelbart pjäxan i pannrummet...

User avatar
Scoop
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2213
Joined: Wed 10 Sep, 2008 16:05
Location: Mora
Contact:

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Postby Scoop » Mon 15 Dec, 2008 17:38

Precis, det är så mycket som ställer in, det här kan diskuteras i evigheter, on and on, kan ge säkert 100 skäl varför en stor motor är bättre än en mindre, respektive en liten motor som är bättre än en större. Tycker det är orättvist att säga endera, en viss motor kan vara dålig, att "dra alla över en kam" är dock något att avstå från.

Och huruvida chaufförerna VILL åka en 380 ute i skogen har nog inte så stor inverkan på hur bra motorn är ;)
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Postby kentapenta » Thu 18 Dec, 2008 02:08

Lennartx wrote:Finns inget å säga om 400:an oerhört slitstark v8a ska va bättre än 500an vad gäller hållbarhet, men det e lättare att få tag i en 400 i bra skick än en 500 i bra skick också, så en 300 eller 400 e bra val för priset e lägre också. Vad gäller 500 och 600 ska man se upp dom kan va i riktigt dåligt skick, ska helst lämna bilen till Mercedes för fullständig test så dom kollar upp bilen, motor å drivlina måste va i bra skick ,övrigt går å fixa för billig penning. :roll:
Egentligen spårade tråden ur en aning och kom mer att handla o stora mot "små" motorer. Lennartx, när du säjer att 300 eller 400 motorer är bättre än 500 och 600.
300 - 600 för mej är det lika med 6 cyl. - 12 cyl. du jämför äpplen med päron. Skall vi hålla oss till något som är jämförbart så är det väl 380 420 mot 500, och att dom två förstnämnda skulle vara bättre är ju bara nys, om du sköter dom här motorerna håller dom hur länge som helst.
400:an ska vara bättre än 500:an, vem har sagt att den "ska" vara det???
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

Lennartx
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1245
Joined: Sun 27 May, 2007 22:58

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Postby Lennartx » Thu 18 Dec, 2008 08:43

Då ska jag förklara för dig varför exempelvis 400 håller bättre än 500:an, det e så här att motorn e samma 400 som 500 det enda som skiljer e att den e mindre borrad 4lit istället för 5lit det gör att vridet blir mindre och slitage på kamaxlar å dyligt e inte lika påfrestande för dimensioner e lika på kamaxlar å dylikt enda skillnaden e liter antalet som e av väldig betydelse vad gäller hållbarhet, finns många exempel på motorer som blivit uppborrade och det som har fått stryka på foten e hållbarheten på motorerna, det finns praktiskt taget hur många exempel som helst, så anledningen till att du ifrågasätter mitt resonemang e för mig en gåta, då resonemanget faktiskt gällde just 400motorn och mercedes 400SE 1991-1994.
Jag brukar ha som tumregel att borrar man exempelvis en orginal moped vad händer jo det som får stryka på foten e hållbarheten på motordelar, detta gäller generellt alla typer av motorer då man har olika borrning men samma motordelar. :roll: Jag kan tillägga det att jag vill inte leka bror duktig genom mitt resonemang, men jag har fått detta förklarat för mig av en duktig motor-renoverare, men jag kan hålla med om att 600:an e en helt annan motor och bör igentligen inte jämföras som jag gjorde för det e en V12:a inte V8:a och det e skillnad, men 300:an jämför jag ändå för den e så pass vanligt förekommande.
Last edited by Lennartx on Thu 18 Dec, 2008 09:27, edited 1 time in total.

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Postby Dieselpower » Thu 18 Dec, 2008 09:08

Det är inte riktigt så enkelt att större cylindervolym per automatik innebär kortare livslängd.
Foder tjockleken kan mycket väl var lika eller t.o.m tjockare trots större volym.
Sen påverkar vevstaksgeometrin också en del.
Och många gånger har motorer med större volym även längre slaglängd.
Och det finns en rad med exempel på motorer som volymen ökats på med hjälp av längre slanglängd och då har geometrin blivt fel med en del problem som följd.
men när det gäller dessa motorer så vet jag inte om det är slagläng, borr eller både och som skiljer.

Lennartx
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1245
Joined: Sun 27 May, 2007 22:58

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Postby Lennartx » Thu 18 Dec, 2008 09:35

Skillnaden på 400 å 500 e väl bara borrningen inte slag-längden skulle ja tro, men det vet ja faktiskt inte, men ökad slaglängd innebär väl högre vridmoment på motorn och det e väl vridet som sliter mest på motorerna i och för sig, men även borrning har ja fått förklarat för mig att det sliter på motorn, 500an e väl en uppborrad 400 e det så. :roll:

User avatar
Scoop
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2213
Joined: Wed 10 Sep, 2008 16:05
Location: Mora
Contact:

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Postby Scoop » Thu 18 Dec, 2008 13:27

Jag kan hålla med om att specifika motorer kan vara dåliga, men att säga att en motor som är byggd på ett vis alltid är sämre pga att den är mindre/större kommer aldrig hålla..

Renoverar motorer gör jag en hel del i arbetet, även om det låter helt knas att jämföra med detta, men jag kan inte se nåt mönster i att större motorer är sämre/bättre än små, hur pass påfrestade dom är.

Referar till sopbilar, som har nå av de tuffaste körstilarna, har dock sällan, ja mycket sällan fel på sina motorer, pga att det är stora företag, som verkligen håller efter sina fordon, och dessa motorer är de minsta som erbjuds iaf av scania.

Varna om specifikt dåliga motorer, alltid bra att veta vad man skall titta efter!
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker

Lennartx
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1245
Joined: Sun 27 May, 2007 22:58

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Postby Lennartx » Thu 18 Dec, 2008 16:41

Jo men lastbilar blir en helt annan femma, du vet dom motorerna e ju kraftigare i dimensioneringen på alla delar i motorn, robustare grejer i allt, titta bara på en bakaxel till en sån går ju inte jämföra, bilar e bilar å lastbilar e lastbilar, å jämför man lastbilar sins emellan tror ja nog att dom stora motorerna håller bättre men där behövs det kraft och allt e överdimensionerat vad gäller hållbarhet för man ska dra tungt, och jag har fått berättat för mig att mellan motorerna som mercedes har ska va riktigt bra å det e ju MB300 Å MB400 320 280 osv men ja kan ju ha fel, han som ja prata me kanske ljög för mig vem vet. :mrgreen:

User avatar
Scoop
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2213
Joined: Wed 10 Sep, 2008 16:05
Location: Mora
Contact:

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Postby Scoop » Thu 18 Dec, 2008 17:09

ok, men en motor är en motor, vet du. Och det är precis samma sak att diskutera, det är olika stora motorer, av olika anledningar, och jag som mekaniker kan säga en sak, en av mina kollegor exempelvis, kan påstå en HELT annan, vem man vill lyssna på är helt upp till en annan.

Att dra allt över en kam går bara inte. allt är relativt, beroende på hur man jämför. Lastbilsmotorer går sönder precis som personbilsmotorer...

Och om det inte går att säga en sak om lastbilar för att jämföra med bilar, hur kom mopeder in i bilden :?

Allt är ju naturligtvis dimensionerat efter syftet, att dra referenslinjer, är enligt mig helt ok :)


Ska lägga till att jag aldrig har renoverat en mercedesmotor för att den varit dålig, har faktiskt aldrig hört talas om (person mot person) att en mercedes skurit eller liknande :S Fantastiska motorer, punkt slut :)
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Postby Mimmi » Thu 18 Dec, 2008 20:49

Scoop wrote: // har faktiskt aldrig hört talas om (person mot person) att en mercedes skurit eller liknande :S Fantastiska motorer, punkt slut :)


Hej!
Läs min fullständigt sanna berättelse (det är nästan ordagrant återgivit efter vad Ivar berättade för mig) i följande länk :-) :
viewtopic.php?f=2&t=49643
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
Scoop
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2213
Joined: Wed 10 Sep, 2008 16:05
Location: Mora
Contact:

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Postby Scoop » Thu 18 Dec, 2008 21:33

Mimmi wrote:
Scoop wrote: // har faktiskt aldrig hört talas om (person mot person) att en mercedes skurit eller liknande :S Fantastiska motorer, punkt slut :)


Hej!
Läs min fullständigt sanna berättelse (det är nästan ordagrant återgivit efter vad Ivar berättade för mig) i följande länk :-) :
viewtopic.php?f=2&t=49643


Okey, jag ger mig ;)
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Postby Mimmi » Fri 19 Dec, 2008 00:59

Hej igen!

Jag har kommit på några fler fel på MB-motorer. Min Pappa hade en 280SE (W108) -70. Den fick dåligt oljetryck, knackade och läckte olja redan -74 eller -75. Då hade den gått ca 10.000 mil. Den sköttes noggrant med servicear, och MOBILs då bästa olja.
Orsaken var nedgångna ramlager... Det blev alltså en vevaxelslipning, nya lager och tätningar på den. Tyvärr minns jag inte vad motortypen heter.

På min W116, -75 280SE, alltså motor 110, fick jag byta en kamaxel, en nock var helt nedsliten. (För övrigt ett ganska trist och bökigt arbete. Det tog mig en hel dag... Men då plockade jag i och för sig den "nya" kammen från en lös frisk motor jag hade stående.)
En vän till mig hade också en sådan W116 fast en S, flera år före mig. Den motorn rasade, och jag har för mig att det var oljepumpdrivningen som lade av på hans.
Jag vill med detta inlägg alls inte påstå att MB gör dåliga motorer, alls icke! Men även de kan gå sönder....
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!


Return to “S-Klass, CL-Klass, CLS och Maybach”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests