Page 1 of 3

Mercedes 400SE 1991-1994

Posted: Wed 10 Dec, 2008 21:39
by fespar
Var kan jag läsa on denna modell,bra/dåligt etc?

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Posted: Thu 11 Dec, 2008 18:45
by Pärlan
Det mesta kan du nog läsa om den här på forumet.

Generellt sett är alla W140 oavsett motoralternativ likadana. 600:an kom oftare än de övriga (320, 400 och 500) med mer utrustning från fabrik men samma utrustning gick att få på de mindre motoralternativen.

Snabba tips:

Årsmodeller mellan 1991-1996 har dåliga kablar i motorutrymmet. De vittrar sönder med tiden. 1997 och uppåt sattes bättre kablar in.

Kolla rost i underkanten på alla dörrar och under gummilisten till bagageluckan.

Förövrigt är bilen bra rostskyddad från fabrik. Mekaniskt sett kan samma sak hända med denna bil som med vilken bil som helst. Ingen direkt svag punkt.

Nybilstest från 1992 av W140 (600 SE): viewtopic.php?f=45&t=50122

Här kan du läsa lite tekniskt om den: http://www.mb-w140.de/Technische_Daten/ ... _S_420.htm

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Posted: Thu 11 Dec, 2008 20:58
by Starscream
Kolla läckage från servopump och styrväxel också.. inte ett dugg kul att byta :-)

Sen vibrationer, skakar ratten och det inte försvinner helt så kan du få byta
hela framvagnen utan att det blir bättre.

Va helt säker att ac'n kyler riktigt.

Va noga att växellådan växlar perfekt, inga fördröjningar, slir, ryck eller duns.

Kolla så C-lås, backspröt, ortopedstolar mm.. fungerar.

Kolla även så softclose fungerar på alla dörrar + bagage.

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Posted: Fri 12 Dec, 2008 11:53
by Lennartx
Finns inget å säga om 400:an oerhört slitstark v8a ska va bättre än 500an vad gäller hållbarhet, men det e lättare att få tag i en 400 i bra skick än en 500 i bra skick också, så en 300 eller 400 e bra val för priset e lägre också. Vad gäller 500 och 600 ska man se upp dom kan va i riktigt dåligt skick, ska helst lämna bilen till Mercedes för fullständig test så dom kollar upp bilen, motor å drivlina måste va i bra skick ,övrigt går å fixa för billig penning. :roll:

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Posted: Sat 13 Dec, 2008 12:59
by Pärlan
Varför skulle 500:or och 600:or vara risigare än 400:or och 320:or?

Det är ju samma bil i grund och botten. :?

Min uppfattning är att ju mindre motor ju mer får den "kämpa" för att framföra denna tunga bil och därför bör också de mindre motorerna slitas mer.

I grund och botten ska man hitta sig ett fint exemplar så blir man nog nöjdast.

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Posted: Sat 13 Dec, 2008 13:30
by Scoop
en motor "slits" inte mer för att den får kämpa mer, motorerna är inte sämre byggda för att de är mindre..

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Posted: Sat 13 Dec, 2008 13:58
by Pärlan
Scoop wrote:en motor "slits" inte mer för att den får kämpa mer, motorerna är inte sämre byggda för att de är mindre..


Stämmer. De är inte sämre byggda för att de är mindre men det tror jag ingen menade heller. Däremot slits alla mekaniska maskiner och komponenter mer om de utsätts för motstånd. Ju mer motstånd ju mer slitage. Ganska naturligt.

På många MB ambulanser gick motorerna sönder pga. att de var för små i förhållande till den relativt tunga bil med alla tillbehör osv.

Det är iaf. vad utredningen sa.

S350:n W140 fick tidigt problem med toppen som enligt utredningar berodde på tung bil i förhållande till motornstorleken.

Man kortar också ner serviceintervallet på maskiner inom industrin om driftförhållandena förändras till det "sämre" t.ex. ökad drifttid eller tungre drift. Detta pga. av ökat slitage.

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Posted: Sat 13 Dec, 2008 14:07
by Scoop
Vilken utredning? Jag påstår att en ambulans har en HELT annan drift än en daily driver, och att industrimotorer har annan serviceintervall är en annan sak, de kan servas i drift för att gå så länge som möjligt, ska man jämföra detta kommer det gå långt, jag vill inte påstå att en större motor slits mindre.

Isf skulle bara större motorer finnas

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Posted: Sat 13 Dec, 2008 14:17
by Fotografen
Pärlan wrote:Varför skulle 500:or och 600:or vara risigare än 400:or och 320:or?

Det är ju samma bil i grund och botten. :?

Min uppfattning är att ju mindre motor ju mer får den "kämpa" för att framföra denna tunga bil och därför bör också de mindre motorerna slitas mer.

I grund och botten ska man hitta sig ett fint exemplar så blir man nog nöjdast.


Beror nog isf mer på ägarna än bilarna.

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Posted: Sat 13 Dec, 2008 14:48
by Dieselpower
Service (eller brist på) och handhavande påverkar nog livslängden mer än vad bilen den sitter i väger.
S350dt motorn hade nog inte funkat bättre om den så suttit i en hunkoja.

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Posted: Sat 13 Dec, 2008 19:53
by Scoop
dessutom var det NÅGON som påpekade att man ökar servicetillfällen på industrimotorer i hård drift med mera, och det gör motorn sämre eller?

Serva måste man alltid göra, att man måste göra det någon gång mer är väl smällen man får ta isf?

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Posted: Sat 13 Dec, 2008 20:23
by Pärlan
Scoop wrote:dessutom var det NÅGON som påpekade att man ökar servicetillfällen på industrimotorer i hård drift med mera, och det gör motorn sämre eller?

Serva måste man alltid göra, att man måste göra det någon gång mer är väl smällen man får ta isf?


Nja... att man öka serviceintervallet pga. hårdare drift låter väl inte så smart? Vem menade det? :lol:

Du menade att en motor inte slits mer om den får "kämpa" mer.

Jag menar att den gör det. Som ex. kortar man ner serviceintervallen på motorer, växellådor osv. när driftförhållanderna förändras till det sämre.

Det skulle man ju inte göra om det inte behövdes.

Att det finns stora och små motorer i bilar beror ju på kundens efterfrågan. Hur viktigt bränsleförbrukningen är osv.
Att bara bygga stora motorer i alla bilar skulle ju innebära att alla måste vara miljonärer för att ha råd med en bil... Eller hur menar du?

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Posted: Sat 13 Dec, 2008 20:27
by Pärlan
Dieselpower wrote:Service (eller brist på) och handhavande påverkar nog livslängden mer än vad bilen den sitter i väger.


Sant.


Dieselpower wrote:S350dt motorn hade nog inte funkat bättre om den så suttit i en hunkoja.


Motorer kan faktiskt "plågas" sönder. Eller iaf. köras så hårt att de slits ut i förtid.

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Posted: Sat 13 Dec, 2008 23:19
by Scoop
Jag påpekar absolut å de grövsta att de som bygger motorerna gör sitt bästa med den motor dom ska bygga, för att det ska vara så bra på alla sätt och vis, och en större motor kostar nödvändigtvis inte mer, nog skulle det gå att banta ner kostander till de minsta för att folk skulle haft råd, biltillverkarna säljer inte bilar med små motorer om dom är dåliga, de skulle ju förstöra ryktet omgående :S


En motor kan plågas ja, men säg att de bestämmer sig för att planera ner en jättestor v12 (bara för att göra ett exempel) i en hundkoja, så skulle väl bilbyggaren se till att den gick så bra som möjligt ihop med denna hundkoja?

Serviceintervaller ställer biltillverkaren in efter de som de forskat fram vara bäst för motorn/fordonet antar jag. Jag vill säga att det finns många små motorer som går i evigheters evigheter, så länge man sköter om dem? precis som stora motorer. Har sällan hört om några motorer som bara går sönder internt, bara för att dem är små i en förhållandevis stor bil? Framför allt i nyare bilar, motorer verkar gå hur långt som helst, utan nå vidare bekymmer.

Är jag helt ute och cyklar? skulle kostat på mig en större motor till bilen :S

P.S fler servicetillfällen betyder väl att det är fler gånger man servar?

Re: Mercedes 400SE 1991-1994

Posted: Sat 13 Dec, 2008 23:43
by Pärlan
Jag håller med dig i mycket av det du säger.
Biltillverkarna gör sitt bästa MEN försöker samtidigt göra bilen så billig som möjligt.

Efter några år visar det sig vilka modelltypiska fel en viss bilmodell har. T.ex. svaga spindelleder, kulleder eller rostskydd. Sånt som går att läsa om i begagnattester i olika tidningar. I fallet med MB Ambulanserna visade det sig efter några år att motorerna i bilarna höll förhållandevis dåligt och resultatet av en utredning (Landstinget krävde en utredning) visade att bilarnas tyngd gjorde att motorerna fick slita onödigt mycket och att det var den troligaste orsaken till motorhaverierna.

Att en V8 400 skulle hålla sämre än en 500:a eller 600:a tror jag inte. 400:an är ju också en stor motor.

En jämförelse:

Ta två Volvo V70. (som ex.)

Koppla ett 600 kg tungt släp bakom den ena och kör 20000 mil med bägge bilarna.

Visst håller bägge bilarna men jag är säkert på att bilen med släpet slits mer mekaniskt sett.

Nåja... man får ha olika uppfattningar.

PS. Med kortare serviceintervall servas bilen oftare.