Page 1 of 1

Stannar när den blir varm!

Posted: Thu 01 Jan, 2009 15:18
by forever_young
Hej allihopa o god fortsättning! jag har en w140 4,2v8-92.den har stått i ca 2månader då jag skaffat en w220,nu har jag laddat upp batteriet och startat den och den går perfekt tills den kommer upp i normal temp sedan bluddrar den och stannar! den går inte att få igång tills den har blivit kall igen! innan användes den dagligen utan problem! någon som råkat ut för ngt liknande?

Re: Stannar när den blir varm!

Posted: Thu 01 Jan, 2009 18:03
by Pärlan
Kan kanske vara en trasig tändspole. Symtomen verkar påminna om en trasig tändspole som när den blivit varm felar.

Re: Stannar när den blir varm!

Posted: Fri 02 Jan, 2009 16:53
by Somni
Kan ju vara sprickor i fördelarlocket också. Prova plocka av det när motorn är ordentligt varm och spring in och skölj under kallt vatten eller lägg det i en påse i frysen tills det är kallt och prova sen igen.

Är ju i varje fall ett enkelt sätt att utesluta att det inte är locket.

Re: Stannar när den blir varm!

Posted: Fri 02 Jan, 2009 17:03
by Starscream
jag tror också på fördelarlock, rotor..

men jag hade ett liknande problem på min, då den va varm och jag varvade upp och släppte gasen så stannade den.

Det löste jag genom att rengöra gasspjället.

Bytte även motorkabelhärvan, men det va nog inte det som löste problemet.

Re: Stannar när den blir varm!

Posted: Fri 02 Jan, 2009 18:29
by forever_young
Hej allihopa! har inte tillgång till bilen förran efter helgen,men det som slår mig är att det är ju två fördelare på v8`an skulle det vara ngn spricka så skulle ena motorhalvan tända! Är det bara en tändspole eller två?

Re: Stannar när den blir varm!

Posted: Fri 02 Jan, 2009 22:11
by Pärlan
Det ska nog sitta två tändspolar på den. Om den går sönder upphör all tändning på den motorsidan. Detta borde göra att motorn stannar.

Ett trasigt fördelarlock borde istället göra gången orolig men inte nödvändigtvis stanna motorn.

Kolla allt. Tändspole, lock och rotor.

Re: Stannar när den blir varm!

Posted: Fri 02 Jan, 2009 23:17
by Somni
Visst tusan, det är ju dubbla rotorer på den ja. Tänk va glömsk man är ibland.

Kolla igenom tändsystemet. Kablarna kan du ju utesluta, likaså stiften, kan vara rotor(erna).
Är det dubbla tändspolar är det nog någon givare som bråkar istället skulle jag tro.

Finns en del avgasgivare som kanske klöddar till det. Hur är det med lambda och LMM?

Inga felsignaler?