vad styr tomgången på 560sec?
vad styr tomgången på 560sec?
nån som vet vad som sköter tomgången?. tomgången är för hög när bilen är varm. kallstartad är tomgången bra.
Nuvarande mercor:
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,
Re: vad styr tomgången på 560sec?
jag tror jag ställde denna fråga förut en gåg också utan svar. är det ingen som haft problem på dessa motorer?
det är ju vanligt på w124:an iallfall, och då brukar det va tomgångsmotorn
det är ju vanligt på w124:an iallfall, och då brukar det va tomgångsmotorn
Nuvarande mercor:
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,
Re: vad styr tomgången på 560sec?
Finns det inte en CO skruv vid luftmängdmätaren? Ovanpå K-jet? En lång insex-fyra krävs (har jag för mig)
Man ser bara ett litet hål.
Har för mig att det finns ett litet gummiklätt hål på luftburken som leder ner till den om man nu inte har plockat bort luftburken vill säga.
Man ser bara ett litet hål.
Har för mig att det finns ett litet gummiklätt hål på luftburken som leder ner till den om man nu inte har plockat bort luftburken vill säga.
MB S211 E 500 T - 04
MB S210 E 320 CDI - 01
MB R107 350 SL - 71
Chevrolet Avalanche - 05 - Såld
MB C126 500 SEC -88 - Såld
MB C208 CLK 430 -99 - Såld
MB S210 E 320 CDI - 01
MB R107 350 SL - 71
Chevrolet Avalanche - 05 - Såld
MB C126 500 SEC -88 - Såld
MB C208 CLK 430 -99 - Såld
Re: vad styr tomgången på 560sec?
är det så enkelt kanske? vet att det är så på 84 års 190e iallfall men inte på senare årsmodeller. min 560 e en 89:a
ska kika lite iallfall
ska kika lite iallfall
Nuvarande mercor:
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,
Re: vad styr tomgången på 560sec?
brolle87 wrote:är det så enkelt kanske? vet att det är så på 84 års 190e iallfall men inte på senare årsmodeller. min 560 e en 89:a
ska kika lite iallfall
Jag tror det!
Min 126 med "hyvelbänk" (rak 6:a) och KE-jetronic har ett litet hål ner genom luftrenarburken där man justerar med en insexnyckel... Den är också 1989 års modell.
Re: vad styr tomgången på 560sec?
Hej!
Det är CO-halten man justerar med en insexnyckel, men han frågar om tomgången!
Siter det verkligen en tomgångsmotor på K-Jetronic?
Det brukar vara en bypass-kanal , med en justerskruv typ nålventil, som man reglerar tomgången med på detta insprutningssystem.
Det är CO-halten man justerar med en insexnyckel, men han frågar om tomgången!
Siter det verkligen en tomgångsmotor på K-Jetronic?
Det brukar vara en bypass-kanal , med en justerskruv typ nålventil, som man reglerar tomgången med på detta insprutningssystem.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: vad styr tomgången på 560sec?
k-jet i merca har tomgångsmotor. Strular tomgången kan det vara lite vadsomhelst...kärvande tomgångsmotor, tjyvluft, kärvande kolv i bränslefördelaren, div elglapp...inge kul alls.
Men med en jämn men för hög tomgång skulle jag börja med att leta tjyvluft samt göra ren och smörja tomgångsmotorn.
Men med en jämn men för hög tomgång skulle jag börja med att leta tjyvluft samt göra ren och smörja tomgångsmotorn.
Re: vad styr tomgången på 560sec?
K-Jetronic = ingen tomgångsmotor
KE-Jetronic = tomgångsmotor
En vild gissning är kolla så att gasspjället är rent.
Jocke
KE-Jetronic = tomgångsmotor
En vild gissning är kolla så att gasspjället är rent.
Jocke
MB 500SL-1991, MB 450SLC-1973, VW Amarok TDI-2012
Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.
Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.
Re: vad styr tomgången på 560sec?
Mimmi wrote:Hej!
Det är CO-halten man justerar med en insexnyckel, men han frågar om tomgången!
Siter det verkligen en tomgångsmotor på K-Jetronic?
Det brukar vara en bypass-kanal , med en justerskruv typ nålventil, som man reglerar tomgången med på detta insprutningssystem.
Stämmer bra. Börja INTE skruva på co justeringen innan allt annat är genomgånget och kontrollerat.
Vet ej hur Merca har sin tomgångs justering men på tex Volvo och Saab så har man bypass kanalen förbi gas-spjället och en tillsats luftslid som är bimetallstyrd med elektrisk värmeslinga i för att ha tomgång vid kall motor. Vanligt att dom beckar ihop och fastnar/kärvar men det löses lätt med WD40 eller liknande spray
Re: vad styr tomgången på 560sec?
V70tdi wrote:Mimmi wrote:Hej!
Det är CO-halten man justerar med en insexnyckel, men han frågar om tomgången!
Siter det verkligen en tomgångsmotor på K-Jetronic?
Det brukar vara en bypass-kanal , med en justerskruv typ nålventil, som man reglerar tomgången med på detta insprutningssystem.
Stämmer bra. Börja INTE skruva på co justeringen innan allt annat är genomgånget och kontrollerat.
Vet ej hur Merca har sin tomgångs justering men på tex Volvo och Saab så har man bypass kanalen förbi gas-spjället och en tillsats luftslid som är bimetallstyrd med elektrisk värmeslinga i för att ha tomgång vid kall motor. Vanligt att dom beckar ihop och fastnar/kärvar men det löses lätt med WD40 eller liknande spray
Och framförallt.. INTE justera CO-halten utan att ha en CO-mätare inkopplad. Been there, done that. Höll på att fibbla med just den skruven utan att hamna rätt. Numera står den helt rätt. Har dock samma problem som trådstartaren fortfarande. Jag ska pröva med "coldstart valve" när vädret tillåter.
Har den konstant hög tomgång eller är det från och till? Det kan alltså vara så att kallstartsventilen inte slår ifrån även fast motorn blivit varm. Sedan kan det som vanligt tydligen vara 5-10 andra grejor, tyvärr...
MB 500 SEC -84 (glidaren)
Miata -90 (leksaken)
Jaguar XJ 3,2 executive -97 (bruksbilen)
Mitsubishi Colt CZ3 -07 (den helt onödiga firmabilen)
Miata -90 (leksaken)
Jaguar XJ 3,2 executive -97 (bruksbilen)
Mitsubishi Colt CZ3 -07 (den helt onödiga firmabilen)
Re: vad styr tomgången på 560sec?
Hittade en förklarande skiss på hur tillsatsluftsliden sitter på en Volvo.
Vanligt vid tomgångsproblem mm är tjyvluft så alla slangar,spridartätningar mm har du väl redan kontrollerat.
Edit: Då kom ju inte texten med men Nr 10 är luftsliden och 9 är justeringen genom bypasskanalen
Vanligt vid tomgångsproblem mm är tjyvluft så alla slangar,spridartätningar mm har du väl redan kontrollerat.
Edit: Då kom ju inte texten med men Nr 10 är luftsliden och 9 är justeringen genom bypasskanalen
Re: vad styr tomgången på 560sec?
tomgången är bra när bilen är nystartad o kall, men sen blir den för hög när motorn är varm. men den kan även vara bra varm ibland också.
det känns som ett elfel. nånting som ska hålla ner tomgången när motorn är varm som krånglar?
tomgången har ju varit bra förut, och inga co skruvar och liknande är mixtrad me, så dom låter jag nog bli.
kallstartventilen är bytt pga lekage, så den är fungerande.
hur gör man för att ta lös spjällhuset å det "bläckfisken" steg för steg då?
behövs nya packningar å sånt?
det känns som ett elfel. nånting som ska hålla ner tomgången när motorn är varm som krånglar?
tomgången har ju varit bra förut, och inga co skruvar och liknande är mixtrad me, så dom låter jag nog bli.
kallstartventilen är bytt pga lekage, så den är fungerande.
hur gör man för att ta lös spjällhuset å det "bläckfisken" steg för steg då?
behövs nya packningar å sånt?
Nuvarande mercor:
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,
Re: vad styr tomgången på 560sec?
brolle87 wrote:tomgången är bra när bilen är nystartad o kall, men sen blir den för hög när motorn är varm. men den kan även vara bra varm ibland också.
det känns som ett elfel. nånting som ska hålla ner tomgången när motorn är varm som krånglar?
tomgången har ju varit bra förut, och inga co skruvar och liknande är mixtrad me, så dom låter jag nog bli.
kallstartventilen är bytt pga lekage, så den är fungerande.
hur gör man för att ta lös spjällhuset å det "bläckfisken" steg för steg då?
behövs nya packningar å sånt?
Låter precis som en kärvande tillsatsluftslid. Finns det ingen sådan på din? (heter säkert något annat på mercaspråk)
Re: vad styr tomgången på 560sec?
kan nån få fram tillsatslufsliden på sprängskiss?
och vet nån hur man gör när man tar isär allt?
och vet nån hur man gör när man tar isär allt?
Nuvarande mercor:
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: vad styr tomgången på 560sec?
Köpte en 500SEC med våldsam tomgång när den blev varm, saknade OVP relä (Over Voltage Protection) , när jag satte dit ett sjönk tomgången med 500rpm.
Det sitter också ett Idle Speed Control relä framme på golvet under plastkåpa på passagerarsidan.
Vet inte om detta är felet på din bil, jag är inte så tekniskt kunnig, men det är iallafall ett par förslag. Kan också tala om att jag har ett ISC relä från 560SEC -89 om du behöver, kostar nog en slant nya/Lycka till.
Det sitter också ett Idle Speed Control relä framme på golvet under plastkåpa på passagerarsidan.
Vet inte om detta är felet på din bil, jag är inte så tekniskt kunnig, men det är iallafall ett par förslag. Kan också tala om att jag har ett ISC relä från 560SEC -89 om du behöver, kostar nog en slant nya/Lycka till.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Return to “S-Klass, CL-Klass, CLS och Maybach”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 6 guests