vad styr tomgången på 560sec?

Här diskuterar vi S-klass, CL, CLS och Maybach.
User avatar
brolle87
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Sun 28 Jan, 2007 22:16
Location: krokom- jämtland

vad styr tomgången på 560sec?

Postby brolle87 » Sat 03 Jan, 2009 13:03

nån som vet vad som sköter tomgången?. tomgången är för hög när bilen är varm. kallstartad är tomgången bra.
Nuvarande mercor:
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,

User avatar
brolle87
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Sun 28 Jan, 2007 22:16
Location: krokom- jämtland

Re: vad styr tomgången på 560sec?

Postby brolle87 » Sun 04 Jan, 2009 15:04

jag tror jag ställde denna fråga förut en gåg också utan svar. är det ingen som haft problem på dessa motorer?
det är ju vanligt på w124:an iallfall, och då brukar det va tomgångsmotorn
Nuvarande mercor:
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,

Somni
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 175
Joined: Sat 30 Sep, 2006 18:59
Location: Vittskövle
Contact:

Re: vad styr tomgången på 560sec?

Postby Somni » Mon 05 Jan, 2009 00:17

Finns det inte en CO skruv vid luftmängdmätaren? Ovanpå K-jet? En lång insex-fyra krävs (har jag för mig)

Man ser bara ett litet hål.

Har för mig att det finns ett litet gummiklätt hål på luftburken som leder ner till den om man nu inte har plockat bort luftburken vill säga.
MB S211 E 500 T - 04
MB S210 E 320 CDI - 01
MB R107 350 SL - 71
Chevrolet Avalanche - 05 - Såld
MB C126 500 SEC -88 - Såld
MB C208 CLK 430 -99 - Såld

User avatar
brolle87
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Sun 28 Jan, 2007 22:16
Location: krokom- jämtland

Re: vad styr tomgången på 560sec?

Postby brolle87 » Mon 05 Jan, 2009 02:05

är det så enkelt kanske? vet att det är så på 84 års 190e iallfall men inte på senare årsmodeller. min 560 e en 89:a
ska kika lite iallfall
Nuvarande mercor:
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: vad styr tomgången på 560sec?

Postby Marie » Mon 05 Jan, 2009 02:17

brolle87 wrote:är det så enkelt kanske? vet att det är så på 84 års 190e iallfall men inte på senare årsmodeller. min 560 e en 89:a
ska kika lite iallfall


Jag tror det!
Min 126 med "hyvelbänk" (rak 6:a) och KE-jetronic har ett litet hål ner genom luftrenarburken där man justerar med en insexnyckel... Den är också 1989 års modell.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: vad styr tomgången på 560sec?

Postby Mimmi » Mon 05 Jan, 2009 02:27

Hej!

Det är CO-halten man justerar med en insexnyckel, men han frågar om tomgången!

Siter det verkligen en tomgångsmotor på K-Jetronic?
Det brukar vara en bypass-kanal , med en justerskruv typ nålventil, som man reglerar tomgången med på detta insprutningssystem.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: vad styr tomgången på 560sec?

Postby Fotografen » Mon 05 Jan, 2009 02:36

k-jet i merca har tomgångsmotor. Strular tomgången kan det vara lite vadsomhelst...kärvande tomgångsmotor, tjyvluft, kärvande kolv i bränslefördelaren, div elglapp...inge kul alls.
Men med en jämn men för hög tomgång skulle jag börja med att leta tjyvluft samt göra ren och smörja tomgångsmotorn.

User avatar
SL Jocke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1216
Joined: Sun 13 Aug, 2006 11:28

Re: vad styr tomgången på 560sec?

Postby SL Jocke » Mon 05 Jan, 2009 08:07

K-Jetronic = ingen tomgångsmotor
KE-Jetronic = tomgångsmotor

En vild gissning är kolla så att gasspjället är rent.

Jocke
MB 500SL-1991, MB 450SLC-1973, VW Amarok TDI-2012

Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: vad styr tomgången på 560sec?

Postby V70tdi » Mon 05 Jan, 2009 14:15

Mimmi wrote:Hej!

Det är CO-halten man justerar med en insexnyckel, men han frågar om tomgången!

Siter det verkligen en tomgångsmotor på K-Jetronic?
Det brukar vara en bypass-kanal , med en justerskruv typ nålventil, som man reglerar tomgången med på detta insprutningssystem.


Stämmer bra. Börja INTE skruva på co justeringen innan allt annat är genomgånget och kontrollerat.
Vet ej hur Merca har sin tomgångs justering men på tex Volvo och Saab så har man bypass kanalen förbi gas-spjället och en tillsats luftslid som är bimetallstyrd med elektrisk värmeslinga i för att ha tomgång vid kall motor. Vanligt att dom beckar ihop och fastnar/kärvar men det löses lätt med WD40 eller liknande spray
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
bigb
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 145
Joined: Fri 25 Mar, 2005 09:29
Location: Stockholm, Solna

Re: vad styr tomgången på 560sec?

Postby bigb » Tue 06 Jan, 2009 11:05

V70tdi wrote:
Mimmi wrote:Hej!

Det är CO-halten man justerar med en insexnyckel, men han frågar om tomgången!

Siter det verkligen en tomgångsmotor på K-Jetronic?
Det brukar vara en bypass-kanal , med en justerskruv typ nålventil, som man reglerar tomgången med på detta insprutningssystem.


Stämmer bra. Börja INTE skruva på co justeringen innan allt annat är genomgånget och kontrollerat.
Vet ej hur Merca har sin tomgångs justering men på tex Volvo och Saab så har man bypass kanalen förbi gas-spjället och en tillsats luftslid som är bimetallstyrd med elektrisk värmeslinga i för att ha tomgång vid kall motor. Vanligt att dom beckar ihop och fastnar/kärvar men det löses lätt med WD40 eller liknande spray



Och framförallt.. INTE justera CO-halten utan att ha en CO-mätare inkopplad. Been there, done that. Höll på att fibbla med just den skruven utan att hamna rätt. Numera står den helt rätt. Har dock samma problem som trådstartaren fortfarande. Jag ska pröva med "coldstart valve" när vädret tillåter.

Har den konstant hög tomgång eller är det från och till? Det kan alltså vara så att kallstartsventilen inte slår ifrån även fast motorn blivit varm. Sedan kan det som vanligt tydligen vara 5-10 andra grejor, tyvärr...
MB 500 SEC -84 (glidaren)
Miata -90 (leksaken)
Jaguar XJ 3,2 executive -97 (bruksbilen)
Mitsubishi Colt CZ3 -07 (den helt onödiga firmabilen)

ImageImageImage

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: vad styr tomgången på 560sec?

Postby V70tdi » Tue 06 Jan, 2009 11:31

Hittade en förklarande skiss på hur tillsatsluftsliden sitter på en Volvo.
Image
Vanligt vid tomgångsproblem mm är tjyvluft så alla slangar,spridartätningar mm har du väl redan kontrollerat.

Edit: Då kom ju inte texten med :oops: men Nr 10 är luftsliden och 9 är justeringen genom bypasskanalen
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
brolle87
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Sun 28 Jan, 2007 22:16
Location: krokom- jämtland

Re: vad styr tomgången på 560sec?

Postby brolle87 » Wed 14 Jan, 2009 02:35

tomgången är bra när bilen är nystartad o kall, men sen blir den för hög när motorn är varm. men den kan även vara bra varm ibland också.
det känns som ett elfel. nånting som ska hålla ner tomgången när motorn är varm som krånglar?
tomgången har ju varit bra förut, och inga co skruvar och liknande är mixtrad me, så dom låter jag nog bli.
kallstartventilen är bytt pga lekage, så den är fungerande.
hur gör man för att ta lös spjällhuset å det "bläckfisken" steg för steg då?
behövs nya packningar å sånt?
Nuvarande mercor:
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: vad styr tomgången på 560sec?

Postby V70tdi » Wed 14 Jan, 2009 20:18

brolle87 wrote:tomgången är bra när bilen är nystartad o kall, men sen blir den för hög när motorn är varm. men den kan även vara bra varm ibland också.
det känns som ett elfel. nånting som ska hålla ner tomgången när motorn är varm som krånglar?
tomgången har ju varit bra förut, och inga co skruvar och liknande är mixtrad me, så dom låter jag nog bli.
kallstartventilen är bytt pga lekage, så den är fungerande.
hur gör man för att ta lös spjällhuset å det "bläckfisken" steg för steg då?
behövs nya packningar å sånt?


Låter precis som en kärvande tillsatsluftslid. Finns det ingen sådan på din? (heter säkert något annat på mercaspråk)
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
brolle87
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Sun 28 Jan, 2007 22:16
Location: krokom- jämtland

Re: vad styr tomgången på 560sec?

Postby brolle87 » Fri 16 Jan, 2009 00:17

kan nån få fram tillsatslufsliden på sprängskiss?
och vet nån hur man gör när man tar isär allt?
Nuvarande mercor:
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: vad styr tomgången på 560sec?

Postby kentapenta » Fri 16 Jan, 2009 01:11

Köpte en 500SEC med våldsam tomgång när den blev varm, saknade OVP relä (Over Voltage Protection) , när jag satte dit ett sjönk tomgången med 500rpm.

Det sitter också ett Idle Speed Control relä framme på golvet under plastkåpa på passagerarsidan.

Vet inte om detta är felet på din bil, jag är inte så tekniskt kunnig, men det är iallafall ett par förslag. Kan också tala om att jag har ett ISC relä från 560SEC -89 om du behöver, kostar nog en slant nya/Lycka till.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.


Return to “S-Klass, CL-Klass, CLS och Maybach”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests