ABC-system

Här diskuterar vi S-klass, CL, CLS och Maybach.
Görel Lundquist
Wannabe
Wannabe
Posts: 7
Joined: Thu 06 Nov, 2008 11:24

ABC-system

Postby Görel Lundquist » Tue 02 Feb, 2010 18:28

Jag har en mercedes 600 -00 där jag har problem med ABC-systemet. Bilen blir låg och hög hur den vill. Det gäller endast bakaxel, framaxel står i hägsta läge hela tiden. Kär man över t ex en trotoarkant så går bakaxel upp i högsta läge, likaså om marken är ojämn. Under färd varieras höjdnivån av sig själv, spelar ingen roll om jag stänger av förhöjt läge 1 o 2 eller att jag har landsvägshöjd. Det varnar i displayen när bilen är jättelåg bak, då står det Car too low. Instrumentvarningen varnar ömsom i vit och röd text att det är fel på ABC-systemet och ibland är det ingen varning alls. Stötdämpare har bytts bak på båda sidor för ca 500-1000 mil sedan.
Någon som har någon idé om detta?

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: ABC-system

Postby Uky » Tue 02 Feb, 2010 23:10

Gissar på glapp i lägesgivare. Tag bilen till en MB-verkstad och be att få en "Rodeo-test" utförd.

Ett sådant test "motionerar" också ventilerna i systemet.

Är oljan i systemet någonsin bytt? Efter några år har den härsknat och är inte längre grön, utan grådaskig och luktar skunk. Även filtret bör bytas.

:robot:

Görel Lundquist
Wannabe
Wannabe
Posts: 7
Joined: Thu 06 Nov, 2008 11:24

Re: ABC-system

Postby Görel Lundquist » Fri 05 Feb, 2010 21:47

Tack för tipset, har beställt tid för randomtest :-)

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: ABC-system

Postby Uky » Fri 05 Feb, 2010 22:01

Innan Rodeo-testet (Det var väl det Du menade): Läs av och sudda eventuella felkoder

(Det finns nog mängder utan att man därför behöver bli nervös, Mjukvaran i W220/C215 är full av buggar.)

Efter testet: Läs av felkoder igen.

En felyttring om man har ventilproblem är att en eller flera av stötdämparna blir "stela", men det framgår inte riktigt av det Du skriver.

:robot:


Return to “S-Klass, CL-Klass, CLS och Maybach”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests