Har en sonata v6 aut -92 som har stått stilla i ca 2 år. Har tagit fram den för jag tänkte sälja av skiten.
Men nu när jag lägger i D så händer det ingenting.
Den lägger helt enkelt inte i växeln riktigt. Varvar jag upp till ca 4000rpm så börjar den krypa långsamt frammåt.
Lägger jag i R så går backen i som den ska. Rycker till i bilen och växeln går i.
Bilen fungerade ju fint när jag ställde av den?
Det finns olja i lådan.
Vad kan vara fel?
Hyundai växellådsproblem
- Starscream
- Guru
- Posts: 6161
- Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
- Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
- Contact:
Re: Hyundai växellådsproblem
byt olja o filter till att börja med.
Re: Hyundai växellådsproblem
hur mycket "drar" den framåt. jag upplever nog att dom flesta nästan vill dra något, ynka, lite, framåt även med väljaren i läge N.
alltså vid 4000r
att oljan/filtret skulle göra att detta fel uppkommer tycker jag känns långsökt.
det känns nog mer som om du av någon anledning inte får lådan att lägga i D "på riktigt"
det är inget mickel med nå´t länkage eller el?
tycker det låter långsökt att det ska bli ett så brutalt fel, inne i lådan, bara av att bilen står ett tag.
men det är bara vad jag tror. jag har nog aldrig ens suttit i en hunday, så jag har absolut ingen koll.
alltså vid 4000r
att oljan/filtret skulle göra att detta fel uppkommer tycker jag känns långsökt.
det känns nog mer som om du av någon anledning inte får lådan att lägga i D "på riktigt"
det är inget mickel med nå´t länkage eller el?
tycker det låter långsökt att det ska bli ett så brutalt fel, inne i lådan, bara av att bilen står ett tag.
men det är bara vad jag tror. jag har nog aldrig ens suttit i en hunday, så jag har absolut ingen koll.
Re: Hyundai växellådsproblem
Har den inte andra lägen, 1,2,3 osv..?
Isåfall har du testat dom?
Isåfall har du testat dom?
Robin -77
- Starscream
- Guru
- Posts: 6161
- Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
- Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
- Contact:
Re: Hyundai växellådsproblem
MBFL wrote:hur mycket "drar" den framåt. jag upplever nog att dom flesta nästan vill dra något, ynka, lite, framåt även med väljaren i läge N.
alltså vid 4000r
att oljan/filtret skulle göra att detta fel uppkommer tycker jag känns långsökt.
Varför då?
Tänk dig filtret som kleggat igen totalt så man måste höjjat trycket så enormt för den ska röra sig.
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Hyundai växellådsproblem
Är det en elektroniskt styrd låda? Isf kan det vara något så enkelt som glappkontakt.
Re: Hyundai växellådsproblem
Starscream wrote:MBFL wrote:hur mycket "drar" den framåt. jag upplever nog att dom flesta nästan vill dra något, ynka, lite, framåt även med väljaren i läge N.
alltså vid 4000r
att oljan/filtret skulle göra att detta fel uppkommer tycker jag känns långsökt.
Varför då?
Tänk dig filtret som kleggat igen totalt så man måste höjjat trycket så enormt för den ska röra sig.
som sagt jag har ingen egentlig koll, jag tyckte bara det känndes långsökt
om lådan jobbade som den skulle när bilen ställdes av, tycker jag det känns egendomligt att den ska "klägga ihop" så till den grad att bilen nu inte ens går att köra, bara av att den stått en tid.
och varför skulle i så fall backen smaska i som vanligt?
och som sagt att bilen strävar framåt något ynka, lite, vid så höga varv tror?? jag alla automater gör, även om man har "N" i, alltså vid 4000r. i alla fall har jag bestämt för mig att jag haft det fenomenet i mina..
Re: Hyundai växellådsproblem
Har kollat lite närmare på det.
När jag lägger i R utan att ha igång bilen men tändningen på. Så surrar det till sen slutar det precis som om växeln går i. När jag lägger i D så surrar det, slutar men kommer tillbaka efter någon sekund och försvinner inte.
Växeln går alltså inte i.
Har testat att dra ur diverse saker på lådan för att se vad som kan orsaka detta.
Sitter 2 givare på lådan och drar jag ut dom så blir det ingen skillnad.
Sitter också någon sorts ventil solenoid längst fram på lådan. Drar jag ut den så går lådan i något "felsäkert läge" och då funkar den igen, men bara på 3an.
Kanske ska säga att jag får inte upp några felkoder på lådan förens jag drar ur kontakten till solenoiden.
Måste vara så att det inte blir tillräckligt med tryck i lådan för att den ska orka lägga i 1an? eller om något kärvar i ventilpaketet där inne?
Känns som om enda lösningen är att ta ner tråget o se efter.
När jag lägger i R utan att ha igång bilen men tändningen på. Så surrar det till sen slutar det precis som om växeln går i. När jag lägger i D så surrar det, slutar men kommer tillbaka efter någon sekund och försvinner inte.
Växeln går alltså inte i.
Har testat att dra ur diverse saker på lådan för att se vad som kan orsaka detta.
Sitter 2 givare på lådan och drar jag ut dom så blir det ingen skillnad.
Sitter också någon sorts ventil solenoid längst fram på lådan. Drar jag ut den så går lådan i något "felsäkert läge" och då funkar den igen, men bara på 3an.
Kanske ska säga att jag får inte upp några felkoder på lådan förens jag drar ur kontakten till solenoiden.
Måste vara så att det inte blir tillräckligt med tryck i lådan för att den ska orka lägga i 1an? eller om något kärvar i ventilpaketet där inne?
Känns som om enda lösningen är att ta ner tråget o se efter.
Re: Hyundai växellådsproblem
Hej.
Min madam har en Huyndai, visserligen en manuell. men det har varit en del problem ändå.
Orsaken har varit att det inte finns något direkt länkage mellan spak och låda, utan olika wirear.
Det är kanske helt annorlunda på en automat, men det kanske är värt att kolla upp.
För övrigt anser jag att Huyndai skall förstöras!
Min madam har en Huyndai, visserligen en manuell. men det har varit en del problem ändå.
Orsaken har varit att det inte finns något direkt länkage mellan spak och låda, utan olika wirear.
Det är kanske helt annorlunda på en automat, men det kanske är värt att kolla upp.
För övrigt anser jag att Huyndai skall förstöras!
2 st w123, en krockad, en såld
w116, stulen
E320 cdi T -01 -såld
E320 cdi T -04
w116, stulen
E320 cdi T -01 -såld
E320 cdi T -04
Re: Hyundai växellådsproblem
låter det inte lite drastiskt att riva ner tråget, säkert med följd att packningar mm måste bytas. är det inte mer troligt att nån kontakt har erjat eller länkage går trögt. sånt brukar ju ha en tendens att kunna påverkas mer av att det blir stående, än något som är väl tillslutet och omgivet av olja..
bara en tanke
..fortfarande ingen egentlig koll
bara en tanke
..fortfarande ingen egentlig koll
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 26 guests