Hyundai växellådsproblem

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
User avatar
Gunde
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1499
Joined: Tue 17 Aug, 2004 23:00
Location: Varberg
Contact:

Hyundai växellådsproblem

Postby Gunde » Sun 02 Dec, 2007 11:26

Har en sonata v6 aut -92 som har stått stilla i ca 2 år. Har tagit fram den för jag tänkte sälja av skiten.
Men nu när jag lägger i D så händer det ingenting.
Den lägger helt enkelt inte i växeln riktigt. Varvar jag upp till ca 4000rpm så börjar den krypa långsamt frammåt.
Lägger jag i R så går backen i som den ska. Rycker till i bilen och växeln går i.
Bilen fungerade ju fint när jag ställde av den?
Det finns olja i lådan.

Vad kan vara fel?

User avatar
Starscream
Guru
Guru
Posts: 6161
Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
Contact:

Re: Hyundai växellådsproblem

Postby Starscream » Sun 02 Dec, 2007 11:43

byt olja o filter till att börja med.

MBFL
Guru
Guru
Posts: 3678
Joined: Thu 20 Oct, 2005 22:44

Re: Hyundai växellådsproblem

Postby MBFL » Wed 05 Dec, 2007 01:45

hur mycket "drar" den framåt. jag upplever nog att dom flesta nästan vill dra något, ynka, lite, framåt även med väljaren i läge N.

alltså vid 4000r

att oljan/filtret skulle göra att detta fel uppkommer tycker jag känns långsökt.

det känns nog mer som om du av någon anledning inte får lådan att lägga i D "på riktigt"

det är inget mickel med nå´t länkage eller el?

tycker det låter långsökt att det ska bli ett så brutalt fel, inne i lådan, bara av att bilen står ett tag.

men det är bara vad jag tror. jag har nog aldrig ens suttit i en hunday, så jag har absolut ingen koll.

User avatar
Robin
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 373
Joined: Sat 22 Oct, 2005 18:59
Location: Södermanland Nyköping
Contact:

Re: Hyundai växellådsproblem

Postby Robin » Wed 05 Dec, 2007 01:54

Har den inte andra lägen, 1,2,3 osv..?
Isåfall har du testat dom?
Robin -77

User avatar
Starscream
Guru
Guru
Posts: 6161
Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
Contact:

Re: Hyundai växellådsproblem

Postby Starscream » Wed 05 Dec, 2007 21:37

MBFL wrote:hur mycket "drar" den framåt. jag upplever nog att dom flesta nästan vill dra något, ynka, lite, framåt även med väljaren i läge N.

alltså vid 4000r

att oljan/filtret skulle göra att detta fel uppkommer tycker jag känns långsökt.



Varför då?

Tänk dig filtret som kleggat igen totalt så man måste höjjat trycket så enormt för den ska röra sig.

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Hyundai växellådsproblem

Postby Fotografen » Wed 05 Dec, 2007 22:12

Är det en elektroniskt styrd låda? Isf kan det vara något så enkelt som glappkontakt.

MBFL
Guru
Guru
Posts: 3678
Joined: Thu 20 Oct, 2005 22:44

Re: Hyundai växellådsproblem

Postby MBFL » Wed 05 Dec, 2007 23:24

Starscream wrote:
MBFL wrote:hur mycket "drar" den framåt. jag upplever nog att dom flesta nästan vill dra något, ynka, lite, framåt även med väljaren i läge N.

alltså vid 4000r

att oljan/filtret skulle göra att detta fel uppkommer tycker jag känns långsökt.



Varför då?

Tänk dig filtret som kleggat igen totalt så man måste höjjat trycket så enormt för den ska röra sig.


som sagt jag har ingen egentlig koll, jag tyckte bara det känndes långsökt

om lådan jobbade som den skulle när bilen ställdes av, tycker jag det känns egendomligt att den ska "klägga ihop" så till den grad att bilen nu inte ens går att köra, bara av att den stått en tid.

och varför skulle i så fall backen smaska i som vanligt?

och som sagt att bilen strävar framåt något ynka, lite, vid så höga varv tror?? jag alla automater gör, även om man har "N" i, alltså vid 4000r. i alla fall har jag bestämt för mig att jag haft det fenomenet i mina..

User avatar
Gunde
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1499
Joined: Tue 17 Aug, 2004 23:00
Location: Varberg
Contact:

Re: Hyundai växellådsproblem

Postby Gunde » Sat 08 Dec, 2007 13:16

Har kollat lite närmare på det.
När jag lägger i R utan att ha igång bilen men tändningen på. Så surrar det till sen slutar det precis som om växeln går i. När jag lägger i D så surrar det, slutar men kommer tillbaka efter någon sekund och försvinner inte.
Växeln går alltså inte i.
Har testat att dra ur diverse saker på lådan för att se vad som kan orsaka detta.
Sitter 2 givare på lådan och drar jag ut dom så blir det ingen skillnad.
Sitter också någon sorts ventil solenoid längst fram på lådan. Drar jag ut den så går lådan i något "felsäkert läge" och då funkar den igen, men bara på 3an.

Kanske ska säga att jag får inte upp några felkoder på lådan förens jag drar ur kontakten till solenoiden.

Måste vara så att det inte blir tillräckligt med tryck i lådan för att den ska orka lägga i 1an? eller om något kärvar i ventilpaketet där inne?

Känns som om enda lösningen är att ta ner tråget o se efter. :roll:

320cdi01
Expert
Expert
Posts: 518
Joined: Wed 05 May, 2004 11:10
Location: Gbg

Re: Hyundai växellådsproblem

Postby 320cdi01 » Sun 09 Dec, 2007 00:48

Hej.
Min madam har en Huyndai, visserligen en manuell. men det har varit en del problem ändå.
Orsaken har varit att det inte finns något direkt länkage mellan spak och låda, utan olika wirear.
Det är kanske helt annorlunda på en automat, men det kanske är värt att kolla upp.
För övrigt anser jag att Huyndai skall förstöras!
2 st w123, en krockad, en såld
w116, stulen
E320 cdi T -01 -såld
E320 cdi T -04

MBFL
Guru
Guru
Posts: 3678
Joined: Thu 20 Oct, 2005 22:44

Re: Hyundai växellådsproblem

Postby MBFL » Sun 09 Dec, 2007 19:11

låter det inte lite drastiskt att riva ner tråget, säkert med följd att packningar mm måste bytas. är det inte mer troligt att nån kontakt har erjat eller länkage går trögt. sånt brukar ju ha en tendens att kunna påverkas mer av att det blir stående, än något som är väl tillslutet och omgivet av olja..

bara en tanke :-)


..fortfarande ingen egentlig koll :roll: :lol:


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests