Kylning bärbar pc

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
User avatar
Scoop
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2213
Joined: Wed 10 Sep, 2008 16:05
Location: Mora
Contact:

Kylning bärbar pc

Postby Scoop » Sat 18 Jul, 2009 18:03

Jag använder en bärbar dator i hemmet, en Acer c:a ett år gammal. Funkar väldigt bra enligt mitt tycke.

Men när man belastar den lite så den blir varm och fläkten kickar in på högvarv så blir datorn enormt slö, tänkte om det kanske finns nåt sorts kylclip att sätta under? har sett någon som byggt ett eget sådant, men det kanske finns att köra någonstans?

Tillägger att datorn så gott som alltid står på bord eller golv, aldrig i knät..
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker

User avatar
marty
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 393
Joined: Tue 30 May, 2006 11:53
Location: Leksand
Contact:

Re: Kylning bärbar pc

Postby marty » Sat 18 Jul, 2009 18:34

Scoop wrote:Jag använder en bärbar dator i hemmet, en Acer c:a ett år gammal. Funkar väldigt bra enligt mitt tycke.

Men när man belastar den lite så den blir varm och fläkten kickar in på högvarv så blir datorn enormt slö, tänkte om det kanske finns nåt sorts kylclip att sätta under? har sett någon som byggt ett eget sådant, men det kanske finns att köra någonstans?

Tillägger att datorn så gott som alltid står på bord eller golv, aldrig i knät..


Det här kanske kan vara nått.
http://www.dustinhome.se/pd_5010191720.aspx
samt prova blåsa ren datorn från eventuellt damm.
Volkswagen Passat 1.8T-04

User avatar
Scoop
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2213
Joined: Wed 10 Sep, 2008 16:05
Location: Mora
Contact:

Re: Kylning bärbar pc

Postby Scoop » Sat 18 Jul, 2009 20:49

Jättestort tack, de va nåt liknande ja letade efter :) beställning samt rescension kommer ;)
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Kylning bärbar pc

Postby Lasse-SL-500 » Sat 18 Jul, 2009 21:25

Du missförstår: det är precis tvärtom - precis som med en bilmotor - när datorn går på högvarv (CPU:n arbetar hårt och datorn svarar dåligt) alstras mycket värme, och fläktarna kickar in för att kyla.

Ta reda på vad det är som drar så mycket CPU, det är det som gör datorn seg och får fläkten att kicka in!
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

JohnL
Expert
Expert
Posts: 972
Joined: Tue 10 May, 2005 11:52
Location: Malmö (Limhamn)

Re: Kylning bärbar pc

Postby JohnL » Sat 18 Jul, 2009 21:47

Jag håller med föregående talare. En hårt arbetande maskin blir varm och det är egentligen inte farligt, mest irriterande. Blir det FÖR varmt så brukar de stänga av sig själva.

Jag tror du ska titta på vad för processer som är igång i maskinen. Att maskinen är slö är ett tecken på att processorn eller minnet jobbar hårt med något. Kolla i systemhanteraren vad för processer som är igång, där ser du om det är processorn eller minnet som är belastat. Du kanske har något antivirus eller anti-något-program som kör igång en schemalagd check (som du inte själv ställt in). Har du den olycksaliga kombinationen av tex Vista och Norton/Symantec Antivirus så är det antagligen normalt beteende, båda programmen ser till att ockupera alla resurser de kommer åt.

En bärbar dator drar generellt inte i sig lika mycket damm som en stationär, som ofta står under skrivbordet och suger i sig alla dammråttor som kommer i närheten. En stationär dator brukar oftast vara helt luddig inuti och ibland är den helt igentäppt. Då går den stackars fläkten på högvarv. Tar man isär en bärbar dator brukar fläkten oftast bara vara lite dammig men inte mer. Jag öppnade själv mina föräldrars fyra år gamla Dell Optiplex förra månaden. Det såg ut som formpressat skumgummi i den så mycket damm där var :lol:

Även om bärbara datorer kallas just laptops så är de sällan helt bekväma att ha på magen eller i knät. De är helt enkelt för varma. Den där saken från Dustin hade jag hoppat över, ta en bok eller något annat som inte kostar 650 kr istället.

/John
Ex MB
SLK 230K- 99
CL500 - 93
E 240 -05

User avatar
Scoop
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2213
Joined: Wed 10 Sep, 2008 16:05
Location: Mora
Contact:

Re: Kylning bärbar pc

Postby Scoop » Sun 19 Jul, 2009 09:21

Absolut, jag håller med er, grejen är bara den att ag letat som sjuttsingen vad de e som kan dra mycket, och kommer inte fram till något? eftersom att det är när man ex sitter på en sida som denna och skricer, kan fläkten plötsligt mojja igång, och allting blir helt plötsligt mycket segare. Hittar tyvärr inget om att cpun ska gå hårdare bara för det :S bara att den blir varmare och fläkten tar i j#$%&a mycket..

Funderar på att lämna in datorn så de får blåsa rent den, men kanske någon här som kan ge tips hur man lossar underredet och blåser rent själv? finns inga garantier eller nåt sånt på datorn längre..
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker

JohnL
Expert
Expert
Posts: 972
Joined: Tue 10 May, 2005 11:52
Location: Malmö (Limhamn)

Re: Kylning bärbar pc

Postby JohnL » Mon 20 Jul, 2009 14:48

Jag har haft isär ett par bärbara och det brukar inte vara så farligt. Titta på undersidan så är där antagligen ett par skruvar och luckor som du kan ta isär. Som jag skrev innan så brukar det inte vara så mycket damm i dem och en varm processor ska inte sakta ner. Det enda som ska hända om det blir värmeslag i maskinen är att den slocknar. Jag tror inte att det är damm eller hetta som gör din dator slö.

En teori som jag har är att du har en Acer. Var inte de några av de första med "högpresterande" bärbara i överkomlig prisklass? Kan tänka mig att en bieffekt av det är hög värmeutveckling. Men som sagt, en CPU blir inte långsam bara för att den blir varm.

Det kan vara så att kylningen faktiskt inte är optimal på din dator. Vissa bärbara har haft problem med kontakten mellan processorer och kylflänsar, prova att googla på Acer (eller annat valfritt märke) och heat. Värmen är en utmaning på alla högpresterande bärbara idag

/John
Ex MB
SLK 230K- 99
CL500 - 93
E 240 -05

User avatar
Scoop
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2213
Joined: Wed 10 Sep, 2008 16:05
Location: Mora
Contact:

Re: Kylning bärbar pc

Postby Scoop » Mon 20 Jul, 2009 15:45

JohnL wrote:Jag har haft isär ett par bärbara och det brukar inte vara så farligt. Titta på undersidan så är där antagligen ett par skruvar och luckor som du kan ta isär. Som jag skrev innan så brukar det inte vara så mycket damm i dem och en varm processor ska inte sakta ner. Det enda som ska hända om det blir värmeslag i maskinen är att den slocknar. Jag tror inte att det är damm eller hetta som gör din dator slö.

En teori som jag har är att du har en Acer. Var inte de några av de första med "högpresterande" bärbara i överkomlig prisklass? Kan tänka mig att en bieffekt av det är hög värmeutveckling. Men som sagt, en CPU blir inte långsam bara för att den blir varm.

Det kan vara så att kylningen faktiskt inte är optimal på din dator. Vissa bärbara har haft problem med kontakten mellan processorer och kylflänsar, prova att googla på Acer (eller annat valfritt märke) och heat. Värmen är en utmaning på alla högpresterande bärbara idag

/John


Jag förstår, tack för infon :) visst är det en acer, men om den va i så "bra" prisklass vette tusan eftersom att den kostade nå på 13 tusen enligt kvittot :S men de ska tydligen vara en värsting på sin tid eller va man säger.. kom öven den billigt, endast därför ja köpte den :P

Men det är fortf skumt varför den gör som den gör, tittar man på flm börjar den bete sig direkt fläkten startar, sitter man på internet blir den dum när fläkten startar o.s.v :Sblir galen..
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Kylning bärbar pc

Postby torake » Tue 21 Jul, 2009 00:54

Ni har både rätt och fel om värmen. Det finns mekanismer i nyare CPU:er som drar ned på hastigheten när det blir för varmt, t.ex. Intels Speedstep. Saker som kan dras ned på är klockfrekvens och med duo- och multicoreprocessorer så kan den slå av en eller flera kärnor när det blir för varmt.
Tycker du skall googla på din exakta datormodell och se om det är någon som pratar om liknande problem på nått dataforum, och så försöka fixa senaste firmware/bios från tillverkarens hemsida. MacBook Air hade ett liknande problem i början, men det fanns det ingen lösning på för det var ett konstruktionsfel.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Scoop
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2213
Joined: Wed 10 Sep, 2008 16:05
Location: Mora
Contact:

Re: Kylning bärbar pc

Postby Scoop » Tue 21 Jul, 2009 10:07

torake wrote:Ni har både rätt och fel om värmen. Det finns mekanismer i nyare CPU:er som drar ned på hastigheten när det blir för varmt, t.ex. Intels Speedstep. Saker som kan dras ned på är klockfrekvens och med duo- och multicoreprocessorer så kan den slå av en eller flera kärnor när det blir för varmt.
Tycker du skall googla på din exakta datormodell och se om det är någon som pratar om liknande problem på nått dataforum, och så försöka fixa senaste firmware/bios från tillverkarens hemsida. MacBook Air hade ett liknande problem i början, men det fanns det ingen lösning på för det var ett konstruktionsfel.


Tack för tipset :) skall sätta mig och forska lite! :)
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker

User avatar
Scoop
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2213
Joined: Wed 10 Sep, 2008 16:05
Location: Mora
Contact:

Re: Kylning bärbar pc

Postby Scoop » Thu 23 Jul, 2009 17:41

Update

Fick för mig idag att testa lite

Kollade aktivitetshanteraren om hur mkt den fick lov att jobba idag i "normalt fläktläge".. Inget konstigt där, allt var som det ska inget onaturligt

Och sedan när fläkten sopar i, öppnade ja hanteraren igen, och samma sak nu oxå! inget ovanligt, ingenting som har ökat i värde :S:S

Mer och mer förbryllande?
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker

N!
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2137
Joined: Wed 01 Aug, 2007 17:22

Re: Kylning bärbar pc

Postby N! » Thu 23 Jul, 2009 22:42

Scoop wrote:Update

Fick för mig idag att testa lite

Kollade aktivitetshanteraren om hur mkt den fick lov att jobba idag i "normalt fläktläge".. Inget konstigt där, allt var som det ska inget onaturligt

Och sedan när fläkten sopar i, öppnade ja hanteraren igen, och samma sak nu oxå! inget ovanligt, ingenting som har ökat i värde :S:S

Mer och mer förbryllande?

Åh jag har vant mig för länge sedan vid dessa beteenden, jag har ju fått in "Pyttemjuk" och säkert ett "kilo" skyddsprogram i min maskin, men kan tyvärr inte göra så mycket annat åt det än att stänga ned programmen och starta upp på nytt vad jag senast höll på med, då brukar tjäran i maskin mjukna och tempen gå ned. Jag vet att maskin går som ett spjut med så gott som alla Unix-varianter men p.g.a. så mycket andra omständigheter så orkar jag inte, men jag vägrar i alla fall att göra det än värre med Vista, XP får duga ;-)

Lycka till
...sålt min AMG E60 T S210 -98 7-sitsig med avtagbar dragkrok.

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: Kylning bärbar pc

Postby Winis Mbsca » Thu 23 Jul, 2009 23:49

Ett stort problem idag är Flash.

Prova att surfa in på t.ex. Aftonbladet, så efter ett tag är det inte helt ovanligt att fläkten kickar igång ordentligt. Hela aftonbladet är nedlusad av flash banners med reklam.
Flash har blivit olidligt segt. Det enda man kan hoppas på nu är att fler skall börja med html5 istället.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: Kylning bärbar pc

Postby Mercafreaket » Fri 24 Jul, 2009 02:40

Mot flash-banners finns "Adblock Plus" (ett ypperligt tillägg till FF) så slipper man skiten ;)
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

N!
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2137
Joined: Wed 01 Aug, 2007 17:22

Re: Kylning bärbar pc

Postby N! » Fri 24 Jul, 2009 12:58

Mercafreaket wrote:Mot flash-banners finns "Adblock Plus" (ett ypperligt tillägg till FF) så slipper man skiten ;)

Åh inte alls dumt, ska kolla på detta...
... hm, enligt en kommentar till denna artikel "Nättidningarnas mardröm" så funkar det inte att surfa på Aftonbladet då...
Edit: Nä nu läste jag slarvigt, ska prova den och gå på Aftonbladets sida och se om det blir en fröjd att läsa!
Edit2: Läste ned en ny Mozilla Firefox från "Hämta Firefox 3.5 på svenska"
Testade aftonbladet och det laddar fortare, men än har jag inte lagt på Adblocker... min lokala timme för timme väderprognos på Aftonbladet funkar inte och testar då vaderkanalen.se och det visar sig att Mozilla vill ladda ned ett "Flashtillägg" varefter vädret fungerar igen, även mitt lokala på Aftonbladet ;-)

Gick nu in under menyn Verktyg i Mozilla Firefox och installerar tillägg - Adblock Plus
Stängde programmet och öppnade igen, varefter en en bild där man lägger in filter visas, den stängde jag och startsidan visade exempel på import/prenumeration, jag klickade i USA och valde prenumenera. Ooops...
...hittade inte tillbaka men ser att det finns en ikon i form av en gammal stoppskylt med text ABP provar därifrån men kan bara hitta en dansk lista, blir visst tvungen att skapa en egen?!?!
Last edited by N! on Fri 24 Jul, 2009 13:58, edited 2 times in total.
...sålt min AMG E60 T S210 -98 7-sitsig med avtagbar dragkrok.


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 36 guests