Fråga om frakt på eBay

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
Hellgren
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1277
Joined: Wed 04 Feb, 2004 00:24
Location: Gävle
Contact:

Fråga om frakt på eBay

Postby Hellgren » Sat 23 Jan, 2010 01:05

Just skaffat eBay och sitter och slökollar massa grejer på eBay och på vissa står de "free shipping", när det står de får man grejerna hem till sig då eller till sverige sen tillkommer frakt hem till mig inom sverige?
Tycker det låter så konstigt bara när de är "free shipping" på vissa saker som kostar kanske bara 3-5 dollar, bara en fundering som dök upp som jag gärna vill ha svar på :-)

Så om nån beställt saker med "free shipping" berätta gärna hur de funkar.
David Hellgren -85

Mercedes 300TE 3.4 AMG -92
Mercedes 190E 2.3 16v -87 svensksåld

Mercedes C63 AMG kombi -08 (såld)
Mercedes E55 AMG -03 (såld)
Mercedes C230 Kompressor -97 med C43 AMG optik (såld)
Mercedes 190E 2.3 16v -87 (såld)

User avatar
tomsa
Guru
Guru
Posts: 3382
Joined: Sun 28 Aug, 2005 21:02

Re: Fråga om frakt på eBay

Postby tomsa » Sat 23 Jan, 2010 02:48

Hellgren wrote:Just skaffat eBay och sitter och slökollar massa grejer på eBay och på vissa står de "free shipping", när det står de får man grejerna hem till sig då eller till sverige sen tillkommer frakt hem till mig inom sverige?
Tycker det låter så konstigt bara när de är "free shipping" på vissa saker som kostar kanske bara 3-5 dollar, bara en fundering som dök upp som jag gärna vill ha svar på :-)

Så om nån beställt saker med "free shipping" berätta gärna hur de funkar.


Skaffat ebay :shock: :mrgreen:


free shipping är om du bor i samma land/stat eller liknande
Du får kolla om de skickar wordwide
Sen får du ev maila ang fraktkostnaden om det inte framgår

Sen tillkommer moms & tull om grejerna går genom tullen + ev frakt inom sverige om inte avsändaren ordnat det
Image
"Life is a tragedy for those who feel, but a comedy to those who think."

Hellgren
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1277
Joined: Wed 04 Feb, 2004 00:24
Location: Gävle
Contact:

Re: Fråga om frakt på eBay

Postby Hellgren » Sat 23 Jan, 2010 10:04

tomsa wrote:
Hellgren wrote:Just skaffat eBay och sitter och slökollar massa grejer på eBay och på vissa står de "free shipping", när det står de får man grejerna hem till sig då eller till sverige sen tillkommer frakt hem till mig inom sverige?
Tycker det låter så konstigt bara när de är "free shipping" på vissa saker som kostar kanske bara 3-5 dollar, bara en fundering som dök upp som jag gärna vill ha svar på :-)

Så om nån beställt saker med "free shipping" berätta gärna hur de funkar.


Skaffat ebay :shock: :mrgreen:


free shipping är om du bor i samma land/stat eller liknande
Du får kolla om de skickar wordwide
Sen får du ev maila ang fraktkostnaden om det inte framgår

Sen tillkommer moms & tull om grejerna går genom tullen + ev frakt inom sverige om inte avsändaren ordnat det


Skaffat ebay-användare mer nöjd så :wink:

På väldigt många som har free shipping har de även till sverige, allt med moms tull har jag koll på beställt från usa tidigare och då har alltid frakt hem ingått i fraktpriset.
Så undran var om de är nån som beställt saker med free shipping och vet hur det är? Men kanske är olika från säljare till säljare?

Provat maila om de med säljaren för några dar sen men får inte nå svar.
David Hellgren -85

Mercedes 300TE 3.4 AMG -92
Mercedes 190E 2.3 16v -87 svensksåld

Mercedes C63 AMG kombi -08 (såld)
Mercedes E55 AMG -03 (såld)
Mercedes C230 Kompressor -97 med C43 AMG optik (såld)
Mercedes 190E 2.3 16v -87 (såld)

User avatar
tomsa
Guru
Guru
Posts: 3382
Joined: Sun 28 Aug, 2005 21:02

Re: Fråga om frakt på eBay

Postby tomsa » Sat 23 Jan, 2010 10:29

Där ser man
Jag har aldrig sett nå´t som frakten till Sverige ingått direkt i det angivna priset
Inte heller att de har inkluderat svensk moms mm i priset

Låter ju som en dålig affär för dem eftersom det även för en "jiffy påse" säkert kostar mer än 3-5 $ att åka över pölen

Vad är det du ska handla?
Image
"Life is a tragedy for those who feel, but a comedy to those who think."

gnorf
Prospect
Prospect
Posts: 27
Joined: Thu 05 Mar, 2009 20:32
Location: Norrtälje

Re: Fråga om frakt på eBay

Postby gnorf » Sat 23 Jan, 2010 15:34

Kineserna brukar ha "free shipping" på småkrafs och då är det fri frakt wörldwide, framgår lite oklart när man ställer in hemort och kollar frakten.

Ägnar mig glatt åt att tjacka electronikmojs, lysdiodslampor, gud vet vad och en och annan piratad mercedesdel för leksakspengar från dom glada asiaterna, har nästan bara positiva saker att säga om det.. grejjorna kommer, men det tar tid.. en månad är snarast standard.

Enda aber jag åkt på var tull och tjafs på en pryttel som blev märkt $50 från hongkong.. som tullverket tyckte det var us dollares.. orkade inte tjafsa.. så länge man håller sig under tullverkets radar (100:- i avgift, dvs typ under 300:- i värde) så har jag kommit undan sånt :), inom EU är det ju lugnt.. mercedes stuff finns det gott om i tyskland.. men priskillnaden med frakt och omak iaf på "vanliga" saker är oftast inte värt det gämfört med tex mbsca shoppen, så kolla först.

Största fynden är nog lysdiodslampor.. T10 för instrumentbelysningen tex går att hitta ett par för en dollar med frakt, det lyser fint i mina bilar numera :roll:

mvh
g
280CE Astralsilber

User avatar
SL Jocke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1216
Joined: Sun 13 Aug, 2006 11:28

Re: Fråga om frakt på eBay

Postby SL Jocke » Sat 23 Jan, 2010 15:45

Jag köpte precis en grej för $1,25 med free shippng. Det satt frimärken för $1,44 på kuvertet.

Så ibland går säljarna back. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Är det free shippng så ingår givetvis frakt till dörren. Det går inte att betala frakt för
säljaren fram till gränsen.
MB 500SL-1991, MB 450SLC-1973, VW Amarok TDI-2012

Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.

Hellgren
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1277
Joined: Wed 04 Feb, 2004 00:24
Location: Gävle
Contact:

Re: Fråga om frakt på eBay

Postby Hellgren » Sat 23 Jan, 2010 17:01

tomsa Vissa har tydligen free shipping till sverige men svensk moms är aldrig inkluderat i de angivna priset.
Va en mössa för typ 6 dollar med free shipping jag tänkte beställa som är beställd nu.

gnorf & SL Jocke Tackar för svaren, nu klarnade det om hur de funkar med frakten, bra att veta tullen "gräns" på 300:- också.
David Hellgren -85

Mercedes 300TE 3.4 AMG -92
Mercedes 190E 2.3 16v -87 svensksåld

Mercedes C63 AMG kombi -08 (såld)
Mercedes E55 AMG -03 (såld)
Mercedes C230 Kompressor -97 med C43 AMG optik (såld)
Mercedes 190E 2.3 16v -87 (såld)

User avatar
tomsa
Guru
Guru
Posts: 3382
Joined: Sun 28 Aug, 2005 21:02

Re: Fråga om frakt på eBay

Postby tomsa » Sat 23 Jan, 2010 19:06

SL Jocke wrote:Är det free shippng så ingår givetvis frakt till dörren. Det går inte att betala frakt för
säljaren fram till gränsen.


Beror på vad det handlar om för grejer
Köper du en pall med saker så kan de skicka med dorr to airport
Se får mottagaren själv hämta eller fixa inrikes frakt
Pratar vi om brev går det naturligtvis inte


Hellgren wrote:tomsa Vissa har tydligen free shipping till sverige men svensk moms är aldrig inkluderat i de angivna priset.
Va en mössa för typ 6 dollar med free shipping jag tänkte beställa som är beställd nu.

Har iofs bara handlat bildelar så jag har bara sett free shipping men då har det gällt inom usa
Men om det nu skickas en vara med free shipping å den ska beläggas med moms
När betalar du momsen då?
Om den bara hamnar hemma i din brevlåda menar jag
Image
"Life is a tragedy for those who feel, but a comedy to those who think."

User avatar
SL Jocke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1216
Joined: Sun 13 Aug, 2006 11:28

Re: Fråga om frakt på eBay

Postby SL Jocke » Sat 23 Jan, 2010 19:46

tomsa wrote:
SL Jocke wrote:Är det free shippng så ingår givetvis frakt till dörren. Det går inte att betala frakt för
säljaren fram till gränsen.


Beror på vad det handlar om för grejer
Köper du en pall med saker så kan de skicka med dorr to airport
Se får mottagaren själv hämta eller fixa inrikes frakt
Pratar vi om brev går det naturligtvis inte


Pallfrakt är ju något helt annat, än så länge har ju inte brevbäraren plats för en pall på sin cykel. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
MB 500SL-1991, MB 450SLC-1973, VW Amarok TDI-2012

Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.

gnorf
Prospect
Prospect
Posts: 27
Joined: Thu 05 Mar, 2009 20:32
Location: Norrtälje

Re: Fråga om frakt på eBay

Postby gnorf » Sat 23 Jan, 2010 19:51

tomsa wrote:Om den bara hamnar hemma i din brevlåda menar jag


Glädjedödarna på tullverket sonderar ju igenom posten, är det ett deklarerat värde på så pass mycket att dom kan debitera en hundring eller mer på moms och hanteringsavgift (och ev tull för den delen) så gör dom det och mottagaren får så snällt lösa ut försändelsen, geungefär som postförskott.. tilläggas ska ju att det fuskas något massa med det deklarerade värdet på försändelser.. så dom kan oxå "sköntaxera" om dom tycker att det är dyrare saker, så det är inte säkert även om sändaren trixar med beloppen på tull lappen..

beent there, done that.

mvh
g
280CE Astralsilber

User avatar
tomsa
Guru
Guru
Posts: 3382
Joined: Sun 28 Aug, 2005 21:02

Re: Fråga om frakt på eBay

Postby tomsa » Sat 23 Jan, 2010 19:56

gnorf wrote:
tomsa wrote:Om den bara hamnar hemma i din brevlåda menar jag


Glädjedödarna på tullverket sonderar ju igenom posten, är det ett deklarerat värde på så pass mycket att dom kan debitera en hundring eller mer på moms och hanteringsavgift (och ev tull för den delen) så gör dom det och mottagaren får så snällt lösa ut försändelsen, geungefär som postförskott.. tilläggas ska ju att det fuskas något massa med det deklarerade värdet på försändelser.. så dom kan oxå "sköntaxera" om dom tycker att det är dyrare saker, så det är inte säkert även om sändaren trixar med beloppen på tull lappen..

beent there, done that.

mvh
g

Kankse man ska börja handla div "kul-krafs" åxå då :mrgreen:
Fast jag tycker jag har tillräckligt små "vill ha pryttlar" liggandes så jag skiter i det tills vidare :-D
Image
"Life is a tragedy for those who feel, but a comedy to those who think."

gnorf
Prospect
Prospect
Posts: 27
Joined: Thu 05 Mar, 2009 20:32
Location: Norrtälje

Re: Fråga om frakt på eBay

Postby gnorf » Sat 23 Jan, 2010 21:02

tomsa wrote:Kankse man ska börja handla div "kul-krafs" åxå då :mrgreen:
Fast jag tycker jag har tillräckligt små "vill ha pryttlar" liggandes så jag skiter i det tills vidare :-D


Bra, akta dig.. ebay är farliga saker för prylnördar, beroendeframkallande och läskigt.. billigt :P

mvh
g
280CE Astralsilber

User avatar
Scoop
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2213
Joined: Wed 10 Sep, 2008 16:05
Location: Mora
Contact:

Re: Fråga om frakt på eBay

Postby Scoop » Sat 23 Jan, 2010 21:02

Snor tråden lite, eftersom även jag blivit med Ebay :mrgreen:

Är det någon viss summa på en vara, eller vikt på en vara som avgör om det blir tull på grejerna?
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker

Hellgren
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1277
Joined: Wed 04 Feb, 2004 00:24
Location: Gävle
Contact:

Re: Fråga om frakt på eBay

Postby Hellgren » Sun 24 Jan, 2010 02:28

Scoop wrote:Snor tråden lite, eftersom även jag blivit med Ebay :mrgreen:

Är det någon viss summa på en vara, eller vikt på en vara som avgör om det blir tull på grejerna?


gnorf skrev detta tidigare, de enda jag läst och vet om någon viss summa.

"Enda aber jag åkt på var tull och tjafs på en pryttel som blev märkt $50 från hongkong.. som tullverket tyckte det var us dollares.. orkade inte tjafsa.. så länge man håller sig under tullverkets radar (100:- i avgift, dvs typ under 300:- i värde) så har jag kommit undan sånt :), inom EU är det ju lugnt.. mercedes stuff finns det gott om i tyskland.. men priskillnaden med frakt och omak iaf på "vanliga" saker är oftast inte värt det gämfört med tex mbsca shoppen, så kolla först."

Åker man på momsen är den 25% och tullen ligger på några % beroende på vad det är för saker man köper har jag för mig.
David Hellgren -85

Mercedes 300TE 3.4 AMG -92
Mercedes 190E 2.3 16v -87 svensksåld

Mercedes C63 AMG kombi -08 (såld)
Mercedes E55 AMG -03 (såld)
Mercedes C230 Kompressor -97 med C43 AMG optik (såld)
Mercedes 190E 2.3 16v -87 (såld)

User avatar
Scoop
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2213
Joined: Wed 10 Sep, 2008 16:05
Location: Mora
Contact:

Re: Fråga om frakt på eBay

Postby Scoop » Sun 24 Jan, 2010 12:00

Jo ja såg det, men ja tänkte mer om det fanns något riktigt fakta på vad det är för gränser som gäller? Har iofs inte kollat och letat nånting själv, tänkte bara höra om det fanns någon som visste ;)
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests