puch maxi motorrenovering gjord men fråga om cylinder/kolvlj

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
User avatar
anderswien
Proffs
Proffs
Posts: 281
Joined: Sun 09 Apr, 2006 22:01

puch maxi motorrenovering gjord men fråga om cylinder/kolvlj

Postby anderswien » Thu 09 Aug, 2012 22:32

Hej igen nu är det nya problem :mrgreen:

Bytt vevstake o lager o tätningar -automatkopplingen mm. Cylindern har alltid rasslat en del o det har jag struntat i förut. Men nu med motorn renoverad började jag kolla upp det. Den klickar i övre läget (TDC) märkte jag när jag drar hastigt svänghjulet fram o tillbaka. Trodde först toppen tog i men det gör den inte. Men det låter precis så. Känner inget glapp i vevstaken. När jag håller på kolven med motstånd i TDC så blir det också ett klonkljud men mindre för motståndet för dåligt. Sätter jag på topplocket o testar med tändstiftet i så får jag klonkljudet. Kan det vara kolvringen eller kolvbulten? (kolven har en ring endast då det är en 70cc) har gått hårt i ett år i en annan motor förut. Även lagret i kolv bytt. Men kolv o kolvbult är sen förut.....

Blev nojig nu efter renoveringen.....

User avatar
anderswien
Proffs
Proffs
Posts: 281
Joined: Sun 09 Apr, 2006 22:01

Re: puch maxi motorrenovering gjord men fråga om cylinder/ko

Postby anderswien » Sat 11 Aug, 2012 12:57

anderswien wrote:Hej igen nu är det nya problem :mrgreen:

Bytt vevstake o lager o tätningar -automatkopplingen mm. Cylindern har alltid rasslat en del o det har jag struntat i förut. Men nu med motorn renoverad började jag kolla upp det. Den klickar i övre läget (TDC) märkte jag när jag drar hastigt svänghjulet fram o tillbaka. Trodde först toppen tog i men det gör den inte. Men det låter precis så. Känner inget glapp i vevstaken. När jag håller på kolven med motstånd i TDC så blir det också ett klonkljud men mindre för motståndet för dåligt. Sätter jag på topplocket o testar med tändstiftet i så får jag klonkljudet. Kan det vara kolvringen eller kolvbulten? (kolven har en ring endast då det är en 70cc) har gått hårt i ett år i en annan motor förut. Även lagret i kolv bytt. Men kolv o kolvbult är sen förut.....

Blev nojig nu efter renoveringen.....


EDIT! Efter en del kollande o känna på så verkar det som det är kolven som klonkar i. Troligtvis slut på kolvringarna då den känns glappig i cylindern. Så jag beställer en ny kolv.

User avatar
anderswien
Proffs
Proffs
Posts: 281
Joined: Sun 09 Apr, 2006 22:01

Re: puch maxi motorrenovering gjord men fråga om cylinder/ko

Postby anderswien » Wed 15 Aug, 2012 23:39

anderswien wrote:
anderswien wrote:Hej igen nu är det nya problem :mrgreen:

Bytt vevstake o lager o tätningar -automatkopplingen mm. Cylindern har alltid rasslat en del o det har jag struntat i förut. Men nu med motorn renoverad började jag kolla upp det. Den klickar i övre läget (TDC) märkte jag när jag drar hastigt svänghjulet fram o tillbaka. Trodde först toppen tog i men det gör den inte. Men det låter precis så. Känner inget glapp i vevstaken. När jag håller på kolven med motstånd i TDC så blir det också ett klonkljud men mindre för motståndet för dåligt. Sätter jag på topplocket o testar med tändstiftet i så får jag klonkljudet. Kan det vara kolvringen eller kolvbulten? (kolven har en ring endast då det är en 70cc) har gått hårt i ett år i en annan motor förut. Även lagret i kolv bytt. Men kolv o kolvbult är sen förut.....

Blev nojig nu efter renoveringen.....


EDIT! Efter en del kollande o känna på så verkar det som det är kolven som klonkar i. Troligtvis slut på kolvringarna då den känns glappig i cylindern. Så jag beställer en ny kolv.


Tja med ny kolv hjälpte det inte. Har kollat upp detta väldigt noga. Det är inte vid TDC ljudet uppkommer utan vid passering av utbås o insugskanaler. Ser inte särskilt konstigt ut i cylindern. Men visst skulle det kunna plinga till där vid viss ojämnhet där. Men cylindern ser fin ut men använd. Kolven har ju bara en kolvring o då blir det väl än känsligare för minsta ojämnhet. Skickar med en ljudfil när jag svänger fram o tillbaka med svänghjulet utan topplock o jag håller fast cylndern med händerna. Låter mer illa på ljudfilen än i verkligheten. Det låter bara med cylindern ska tilläggas. kan inte framkalla det på annat sätt utan.

http://dl.dropbox.com/u/21256558/puch%20maxi%20.wav

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: puch maxi motorrenovering gjord men fråga om cylinder/ko

Postby torake » Wed 15 Aug, 2012 23:53

Är cylindern portad?

Det är ju ett ganska vanligt problem med breda portar att kolvringen hoppar ut i kanalen och i värsta fall går den av. Man kan antingen ha en mittbalk i porten, men det bromsar ju flödet, alternativt kan man v-slipa ovankanten lite, och sedan hona, så att kolvringen inte får en knäck. Har kolven ett spärrstift för kolvringsgapet, och är det stiftet åt rätt håll (bakåt på en puch maxi tror jag)?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Conny-mx
Hangaround
Hangaround
Posts: 15
Joined: Thu 10 Nov, 2011 10:15
Location: Mariestad

Re: puch maxi motorrenovering gjord men fråga om cylinder/ko

Postby Conny-mx » Thu 16 Aug, 2012 00:16

Har du mätt upp cylindern så det inte är den som är sliten då??

Är ju lätt hänt att dom går ner sig fort om man har en "dålig" olja i bränslet eller felaktigt blandningsförhållande på bränslet, har ju själv råkat ut för detta :-"

User avatar
anderswien
Proffs
Proffs
Posts: 281
Joined: Sun 09 Apr, 2006 22:01

Re: puch maxi motorrenovering gjord men fråga om cylinder/ko

Postby anderswien » Thu 16 Aug, 2012 10:57

torake wrote:Är cylindern portad?

Det är ju ett ganska vanligt problem med breda portar att kolvringen hoppar ut i kanalen och i värsta fall går den av. Man kan antingen ha en mittbalk i porten, men det bromsar ju flödet, alternativt kan man v-slipa ovankanten lite, och sedan hona, så att kolvringen inte får en knäck. Har kolven ett spärrstift för kolvringsgapet, och är det stiftet åt rätt håll (bakåt på en puch maxi tror jag)?


Nix den är inte portad o spärrstiftet för kolvringsgapet kan bara vara åt ett håll.
Känner ingen kant i cylindern längst upp. Har inte mätt upp cylindern. Det räcker väl inte med skjutmått där? Men vore den sliten skulle man väl känna en kant längst upp med nageln? Antagligen är det nåt strul med nån port hursom. Nån kant eller så det är det enda jag kan komma på. Svårare nå in o känna med en nagel där. Men ska testa kolven i cylindern utan vevstake nu så får jag se.....

amgen
Expert
Expert
Posts: 806
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: puch maxi motorrenovering gjord men fråga om cylinder/ko

Postby amgen » Thu 16 Aug, 2012 14:45

På min Puch Dakota finns det dubbla kolvringar och spärrstiften vetter framåt (i färdriktningen)...

Jag skulle gissa i ditt fall att mässingsbussningen där kolvbulten går igenom
är utsliten med glapp som följd.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
anderswien
Proffs
Proffs
Posts: 281
Joined: Sun 09 Apr, 2006 22:01

Re: puch maxi motorrenovering gjord men fråga om cylinder/ko

Postby anderswien » Thu 16 Aug, 2012 23:55

har en ny kolv med kolvbult o den låter också. Kolla glappet o klonket på videon här. Uppenbarligen måste cylindern vara sliten? För det är ju glapp o det låter. Denna 70cc modell jag har en kolvring på kolven endast. Kan jag köra med denna eller är risken stor för haveri (titta på filmsnutten) Tacksam för råd......

http://db.tt/atSz0hdC ljudet i cylindern

http://db.tt/P7Lnew5J Glappet i cylindern

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: puch maxi motorrenovering gjord men fråga om cylinder/ko

Postby torake » Fri 17 Aug, 2012 03:37

Den där cylindern är slut som artist är min bedömning, antingen det eller så har du fel dimension på kolven. Att kolvringen fjädrar ut i porten beror nog på att cylindern inte är speciellt rund längre.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Conny-mx
Hangaround
Hangaround
Posts: 15
Joined: Thu 10 Nov, 2011 10:15
Location: Mariestad

Re: puch maxi motorrenovering gjord men fråga om cylinder/ko

Postby Conny-mx » Fri 17 Aug, 2012 04:04

Det behöver inte vara någon "vändkant" för att cylindern är sliten, Den behöver mätas upp dock kommer jag inte ihåg vad det verktyget heter som man mäter invändigt med men det finns hos motorrenoverare med fler folk, större MC-verkstäder har ofta sådanna verktyg att mäta med,

Så ta cylindern och knalla in någonstans och få den mätt genom hela cylinderloppet så ser du ju snart hur den mår,

Har inte kollat filmklippet men av din beskrivning att döma så låter det som kolven "glappar" inne i cylindern

Mvh

crister
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1043
Joined: Wed 11 Feb, 2009 00:25

Re: puch maxi motorrenovering gjord men fråga om cylinder/ko

Postby crister » Fri 17 Aug, 2012 13:37

mikrometer kanske..

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: puch maxi motorrenovering gjord men fråga om cylinder/ko

Postby torake » Fri 17 Aug, 2012 13:47

Det kallas för "cylinderindikator", och jag har sett både tvåbenta och trebenta.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
anderswien
Proffs
Proffs
Posts: 281
Joined: Sun 09 Apr, 2006 22:01

Re: puch maxi motorrenovering gjord men fråga om cylinder/ko

Postby anderswien » Fri 17 Aug, 2012 20:27

tack pojkar . Trist att jag köpte ny kolv. Det får bli ny cylinder också då.

Conny-mx
Hangaround
Hangaround
Posts: 15
Joined: Thu 10 Nov, 2011 10:15
Location: Mariestad

Re: puch maxi motorrenovering gjord men fråga om cylinder/ko

Postby Conny-mx » Sat 18 Aug, 2012 02:41

Skulle mäta upp cylindern först innan ja köpt en ny för att vara helt säker

Mvh


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests