Vilka bilar blir "klassiker"?

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Vilka bilar blir "klassiker"?

Postby Cpt Tuttle » Fri 22 Feb, 2013 23:03

torake wrote:
Cpt Tuttle wrote:Vad är det för fel på en 504 nu? :?

Inget alls, men ställ en t.ex. en W123, en Peugeot 504 och en Volvo 164 i ett motsvarande bra skick bredvid varandra, och sätt en prislapp på 80.000 var och se vilka som blir sålda och vilka som inte blir det.

I och för sig risk att både pegan och W123:an blir sålda på 10 minuter och satta på en båt till afrika för en slavtjänst inom taxibranchen. :lol:


Volvo 164 verkar förvisso vara en rätt så iskall bil, försökte sälja min för 3500 kr vilket jag inte tyckte var något överpris, men det gick segt.... :roll:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: Vilka bilar blir "klassiker"?

Postby kentapenta » Fri 22 Feb, 2013 23:38

M116 wrote:
Absinthe-Racing wrote:[size=200]Med lite kaxigt stuk och fälgar kan man ju få den tristaste gamlingen att kännas cool!


:drinking:

:mrgreen:
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: Vilka bilar blir "klassiker"?

Postby Jojjet » Sat 23 Feb, 2013 04:40

En tanke...

"Våra" klassiker är ju den 123:a taxi som körde skolskjutsen, eller den ford scorpio som hade taxiskyltar och automatlåda som "neg" när man lade i driven... Eller den gnekande kopplingen på volvo 240... Eller när man kommer ihåg att farsan (eller morsan) bara tryckte pedalen i botten på vintern, och automatchoken ordnade resten...

Mina grabbar får ju inte samma "minnen" till bilarna som vi hade. De kommer aldrig att vara med om att choken hänger sig eller att pappa fick justera tändningen innan man kunde åka på en 10 mila tripp....

Så... Det där med klassiker kanske är utdöende?

Tror att vi som bilentusiaster idag har en hel del viktiga saker att föra vidare till nästa generationer, för att det öht skall kunna bli några klassiker i framtiden...
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Vilka bilar blir "klassiker"?

Postby torake » Sat 23 Feb, 2013 09:41

Cpt Tuttle wrote:
torake wrote:
Cpt Tuttle wrote:Vad är det för fel på en 504 nu? :?

Inget alls, men ställ en t.ex. en W123, en Peugeot 504 och en Volvo 164 i ett motsvarande bra skick bredvid varandra, och sätt en prislapp på 80.000 var och se vilka som blir sålda och vilka som inte blir det.

I och för sig risk att både pegan och W123:an blir sålda på 10 minuter och satta på en båt till afrika för en slavtjänst inom taxibranchen. :lol:


Volvo 164 verkar förvisso vara en rätt så iskall bil, försökte sälja min för 3500 kr vilket jag inte tyckte var något överpris, men det gick segt.... :roll:


Jaha, det kanske är så att det är Volvo 164:an som inte är en klassiker då, och att 504:an är det? Det visar hur svårt det är att spå vilken bil som blir klassiker.

Men får jag fråga, i vilket skick var din 164? Motsvarade skicket försäljningspriset så kan jag tänka mig att den var lite svårsåld. :lol:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

amadeusz
Expert
Expert
Posts: 954
Joined: Tue 27 Jul, 2004 08:48

Re: Vilka bilar blir "klassiker"?

Postby amadeusz » Sat 23 Feb, 2013 11:33

164 passerade sin all time low på 90-talet och är nu på väg upp i värde. Jag fick kylaren stulen från min första bil - en 164 - i mitten av 90-talet. Den var rätt risig men besiktigad och hade varit körbar före stölden. Efter flera veckors annonsering fick jag den såld till en missbrukare - för 200 kr. Idag går motsvarande objekt för betydligt mer och priserna stiger sakta men säkert för varje år.
Nu: W123 280E -77, milanbraun Image, Volvo V90 -98 Image
Förr:
W123 200 -85, riedgrün; W116 350 SE -75, gelb; W123 230E -84, hellelfenbein; S124 230TE -89, arcticweiß; W123 280E -77, silbergrün

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vilka bilar blir "klassiker"?

Postby Marie » Sat 23 Feb, 2013 17:39

Jojjet wrote:Mina grabbar får ju inte samma "minnen" till bilarna som vi hade. De kommer aldrig att vara med om att choken hänger sig eller att pappa fick justera tändningen innan man kunde åka på en 10 mila tripp....


Inget av det har jag upplevt, och ändå var jag barn på 1950-60 talen. Och inte har jag själv som bilägare varken råkat ut för att choken hängt sig eller att jag behövt justera tändningen (annat än som punkt på serviceschemat), och då har jag ju ändå kört diverse skrot från 1950, -60, -70 och -80-talen.
Lustigt nog har jag svårt att se bilar nyare än sådär 1953 som intressanta klassiker eller än mindre veteranbilar. Klassiker för mig är bilar från 1930 och -40-talen, och veteraner är -20-talare och äldre, och det synsättet har knappast ändrats under de 35 år jag varit medlem i MHS (Motorhistoriska Sällskapet).
Allt efter cirka 1953 är ju vanliga vardagsbilar som man kört (och fortfarande lätt kan köra) i ur och skur....

Hur ofta har jag inte t.ex. lånat farfars Volvo 445 från 1953 och kört ett halvt ton kodynga eller ett lass gipsplattor?
Och hade inte pappa sålt den i slutet av 1980-talet efter att farfar dog, så hade jag inte tvekat på att använt den på samma sätt än idag.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Vilka bilar blir "klassiker"?

Postby Cpt Tuttle » Sat 23 Feb, 2013 17:49

Helt korrekt, Marie.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Vilka bilar blir "klassiker"?

Postby torake » Sat 23 Feb, 2013 19:29

Marie wrote:
Jojjet wrote:Mina grabbar får ju inte samma "minnen" till bilarna som vi hade. De kommer aldrig att vara med om att choken hänger sig eller att pappa fick justera tändningen innan man kunde åka på en 10 mila tripp....


Inget av det har jag upplevt, och ändå var jag barn på 1950-60 talen. Och inte har jag själv som bilägare varken råkat ut för att choken hängt sig eller att jag behövt justera tändningen (annat än som punkt på serviceschemat), och då har jag ju ändå kört diverse skrot från 1950, -60, -70 och -80-talen.
Lustigt nog har jag svårt att se bilar nyare än sådär 1953 som intressanta klassiker eller än mindre veteranbilar. Klassiker för mig är bilar från 1930 och -40-talen, och veteraner är -20-talare och äldre, och det synsättet har knappast ändrats under de 35 år jag varit medlem i MHS (Motorhistoriska Sällskapet).
Allt efter cirka 1953 är ju vanliga vardagsbilar som man kört (och fortfarande lätt kan köra) i ur och skur....

Hur ofta har jag inte t.ex. lånat farfars Volvo 445 från 1953 och kört ett halvt ton kodynga eller ett lass gipsplattor?
Och hade inte pappa sålt den i slutet av 1980-talet efter att farfar dog, så hade jag inte tvekat på att använt den på samma sätt än idag.


Vi talar om moderna klassiker här, inte veteranbilar och museieföremål. Bilar som är äldre än de flesta människor är inte samma grej.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vilka bilar blir "klassiker"?

Postby Marie » Sat 23 Feb, 2013 20:08

Jamen? Vanliga vardagsbilar som man själv kört är väl ingenting intressant?
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Vilka bilar blir "klassiker"?

Postby torake » Sat 23 Feb, 2013 20:36

Marie wrote:Jamen? Vanliga vardagsbilar som man själv kört är väl ingenting intressant?

Det beror helt på bilen. De flesta är inte så intressanta, men några är. Och det är de bilarna den här tråden handlar om. Kan vi fortsätta nu?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

amadeusz
Expert
Expert
Posts: 954
Joined: Tue 27 Jul, 2004 08:48

Re: Vilka bilar blir "klassiker"?

Postby amadeusz » Sat 23 Feb, 2013 20:41

Frågeställningen var ju som sagt vilka modeller folk tror *blir* klassiker. Alla får ju förstås ha sina egna definitioner ha vad en klassiker är. Själv har jag svårt att tänka mig en bruksbil från 1953 och tycker att det finns 70-talare som idag kan kallas klassiker.
Nu: W123 280E -77, milanbraun Image, Volvo V90 -98 Image
Förr:
W123 200 -85, riedgrün; W116 350 SE -75, gelb; W123 230E -84, hellelfenbein; S124 230TE -89, arcticweiß; W123 280E -77, silbergrün

Rob

-

Postby Rob » Sun 24 Feb, 2013 15:07

-
Last edited by Rob on Sun 11 Jan, 2015 15:30, edited 1 time in total.

dekewi
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 139
Joined: Fri 16 Jul, 2004 16:28

Re: Vilka bilar blir "klassiker"?

Postby dekewi » Sun 24 Feb, 2013 17:20

Rob wrote:Vissa modeller av W124 är klassiker bla i Tyskland betraktas dem som det... och man kan tro att de är billiga där tex Coupé, TE modellerna osv... men vissa av dessa är faktiskt dyrare än i Sverige. Jag såg för ett tag sedan en 320 TE 1995 på en bilfirma i Tyskland och begärt pris var 10800 Euro! Då hade den gått 16000 mil har jag för mig. En fin 320 CE Sportline från 1992 brukar sällan kosta under 6000 Euro, ibland mer. I Sverige är dessa modeller hyfsat billiga eftersom det bara är en viss typ av människor som köper dessa bilar idag även om många tycker att de är fina. Jag var och besiktade min bil på Dekra (Ligger vägg i vägg med Hedin Bil i Borås) förra veckan efter att jag tagit ut den då den stått inne rätt länge och jag fick beröm av besiktningen om att det var en himla fin bil och det säger nästan alla som jag träffar på, när jag är ute och kör på vägarna märker jag att bilen drar till sig uppmärksamhet i bilköerna bla. Det var som min mekaniker sa: Alla bilar ser ju likadana ut idag och din bil har ju äkta mercastuk... så det är klart att modellen syns och sticker ut bland övriga nyare bilar.



Riktigt jäkla snygg!! Grattis! :-D
Självklart en samlarbil och klassiker i mina ögon.

Får man fråga hur långt denna klenod rullat?

User avatar
Absinthe-Racing
Proffs
Proffs
Posts: 236
Joined: Sat 17 Nov, 2012 20:51

Re: Vilka bilar blir "klassiker"?

Postby Absinthe-Racing » Sun 24 Feb, 2013 17:49

Minns att jag tänkte igenom vad jag var mest glad att ha sett efter Powermeet för ett par år sedan. Dom 2 fordonen jag blev mest inponerade av var en BMW 2002 och en Yamaha RD 125a från 1974 någon hade gjort ett seriöst renoveringsjobb på.
Image ImageImageImageImageImageImageImage

Rob

-

Postby Rob » Sun 24 Feb, 2013 19:40

-
Last edited by Rob on Sun 11 Jan, 2015 15:32, edited 1 time in total.


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests