Jojjet wrote:Mina grabbar får ju inte samma "minnen" till bilarna som vi hade. De kommer aldrig att vara med om att choken hänger sig eller att pappa fick justera tändningen innan man kunde åka på en 10 mila tripp....
Inget av det har jag upplevt, och ändå var jag barn på 1950-60 talen. Och inte har jag själv som bilägare varken råkat ut för att choken hängt sig eller att jag behövt justera tändningen (annat än som punkt på serviceschemat), och då har jag ju ändå kört diverse skrot från 1950, -60, -70 och -80-talen.
Lustigt nog har jag svårt att se bilar nyare än sådär 1953 som intressanta klassiker eller än mindre veteranbilar. Klassiker för mig är bilar från 1930 och -40-talen, och veteraner är -20-talare och äldre, och det synsättet har knappast ändrats under de 35 år jag varit medlem i MHS (Motorhistoriska Sällskapet).
Allt efter cirka 1953 är ju vanliga vardagsbilar som man kört (och fortfarande lätt kan köra) i ur och skur....
Hur ofta har jag inte t.ex. lånat farfars Volvo 445 från 1953 och kört ett halvt ton kodynga eller ett lass gipsplattor?
Och hade inte pappa sålt den i slutet av 1980-talet efter att farfar dog, så hade jag inte tvekat på att använt den på samma sätt än idag.
MB 400SE -92
BMW K100RS -85
Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)