Jumpy 2002 hdi fråga ang termostattemperatur

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
trucker164

Re: Jumpy 2002 hdi fråga ang termostattemperatur

Postby trucker164 » Sun 22 Jan, 2012 02:08

Göran W wrote:Låter väl inte som att pumpen fungerar där, nej.


Finns det någon pump på den?

Göran W
Expert
Expert
Posts: 691
Joined: Fri 30 Jul, 2010 15:36

Re: Jumpy 2002 hdi fråga ang termostattemperatur

Postby Göran W » Sun 22 Jan, 2012 05:24

Ja, den ska ha en egen pump. Vet att en del har haft problem med polvändning på dessa efter att ha haft dem demonterade. Då får man problem med att den fungerar bra så länge motorn är avstängd men så fort man startar så motverkar pumparna varandra och då överhettas värmaren..... F´låt OT men det är därför jag vet att den finns. Värmaren i sig ska finnas på alla som är avsedda för den nordiska marknaden!

trucker164

Re: Jumpy 2002 hdi fråga ang termostattemperatur

Postby trucker164 » Sun 22 Jan, 2012 09:46

Göran W wrote:Ja, den ska ha en egen pump. Vet att en del har haft problem med polvändning på dessa efter att ha haft dem demonterade. Då får man problem med att den fungerar bra så länge motorn är avstängd men så fort man startar så motverkar pumparna varandra och då överhettas värmaren..... F´låt OT men det är därför jag vet att den finns. Värmaren i sig ska finnas på alla som är avsedda för den nordiska marknaden!


Ioch med att det enligt bilden som finns visar en Z värmare är det inte säkert att pumpen finns där då det är en tilsatsvärmare(utaget till vattenpumpen är heller aldrig anslutet på bilden).
PÅ bilden visar det att detta är en tillsatsvärmare som man bara verkar ha gjort någon inkoppling på stift tre(den gula kabeln) , man använder inte klockstyrningen via stift ett eller kupefläkten via stift fyra.

Detta för mig tillbaka till om det finns en elvattenpump överhuvudtaget

User avatar
anderswien
Proffs
Proffs
Posts: 281
Joined: Sun 09 Apr, 2006 22:01

Re: Jumpy 2002 hdi fråga ang termostattemperatur

Postby anderswien » Sun 22 Jan, 2012 13:22


trucker164

Re: Jumpy 2002 hdi fråga ang termostattemperatur

Postby trucker164 » Sun 22 Jan, 2012 16:12

anderswien wrote:Är inte detta vatten pumpen bredvid bränslepumpen?
Bild 1

http://dl.dropbox.com/u/21256558/diesel ... pumpen.jpg

Bild 2-
http://dl.dropbox.com/u/21256558/diesel ... ld%202.jpg


Jo det verkar det vara.
Då har du en egen typ av styrning från något annat än värmaren.
Dessa pumpar har en magnetkoppling som driven skovelhjulet och dom brukar ge upp med tiden.
Kolla om den pumpar vatten då värmaren går.

User avatar
anderswien
Proffs
Proffs
Posts: 281
Joined: Sun 09 Apr, 2006 22:01

Re: Jumpy 2002 hdi fråga ang termostattemperatur

Postby anderswien » Mon 23 Jan, 2012 00:30

trucker164 wrote:
anderswien wrote:Är inte detta vatten pumpen bredvid bränslepumpen?
Bild 1

http://dl.dropbox.com/u/21256558/diesel ... pumpen.jpg

Bild 2-
http://dl.dropbox.com/u/21256558/diesel ... ld%202.jpg


Jo det verkar det vara.
Då har du en egen typ av styrning från något annat än värmaren.
Dessa pumpar har en magnetkoppling som driven skovelhjulet och dom brukar ge upp med tiden.
Kolla om den pumpar vatten då värmaren går.


Ok , att den slangen blir varm handlar bara om självcirkulation då förmodar jag? Kan man höra att den går eller ska jag ta bort slangen som sitter på den för att se ev pumpeffekt? Den övre slangen värms först o först efter ett tag denna så då driver den väl vattnet genom D-värmaren? (Idag när jag testa stänga av motorn o sätta på värmaren, så försvann värmen från utblåsen i kupen fort o det var bara aningens varmare än yttertemp sen .)

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: Jumpy 2002 hdi fråga ang termostattemperatur

Postby MB_Star » Mon 23 Jan, 2012 12:44

Jo du har ju en cirkpump där i mitten..

När du kör värmaren med bilen avstängd så kan du klämma ihop vattenslangen vid pumpen så hör du om den ändrar läte så vet du om den pumpar... du kan även känna att själva pumpen vibrerar svagt.


Om pumpen inte funkar brukar värmaren starta och elda igång på högsta fart ganska fort men för att sedan ganska omgående gå ner på halvfart eller ibland stänga av sig för att den känner att den fått upp värmen.


Pumpen är dyr att köpa ny man har du tillgång till någon annan skrotad bil så brukar det sitta en el vattenpump.. tex på nästan alla mb som inte är veteraner.

Polvänder man pumpen går den inte alls.


Eftersom den är uppgradrad med pump så funkar det såhär:
Tiduret skickar signal till värmaren som ska starta och och även signal till ett relä som startar coupefläkten och vattenpumpen. vissa har 2 reläer. om du har 2st reläer så är det ett lite större som det står webasto på som brukar vara dåligt.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

trucker164

Re: Jumpy 2002 hdi fråga ang termostattemperatur

Postby trucker164 » Mon 23 Jan, 2012 16:10

MB_Star wrote:Jo du har ju en cirkpump där i mitten..

När du kör värmaren med bilen avstängd så kan du klämma ihop vattenslangen vid pumpen så hör du om den ändrar läte så vet du om den pumpar... du kan även känna att själva pumpen vibrerar svagt.
.


Har du med tiden fått in skit i magnetkopplingen som driver skovethjulet i vattenpumpen så går motorn men den pumpar inte tillräckligt med vatten, detta är vanligare på större system med mera vatten mängd i.
Dom har svårt bara det blir lite kallare att pumpa runt vattnet

User avatar
anderswien
Proffs
Proffs
Posts: 281
Joined: Sun 09 Apr, 2006 22:01

Re: Jumpy 2002 hdi fråga ang termostattemperatur

Postby anderswien » Tue 24 Jan, 2012 23:52

Suveränt tack., jag kollade upp pumpen genom att trycka på den mittre slangen samt känna på pumpen. Kände inget alls o precis som ni beskrev så slår värmaren snabbt av till medelgång. Så jag ska först kolla om det är ström till kabeln o sen kolla en ev extra relä annars blir det ny vattenpump. Detta har ju också bidragit till att det även med värmaren på ändå inte orkat dra upp motortempen när jag kört bilen förrän en bra stund efter körning. Kall orkar den ju dock värma motorn i alla fall.

User avatar
anderswien
Proffs
Proffs
Posts: 281
Joined: Sun 09 Apr, 2006 22:01

Re: Jumpy 2002 hdi fråga ang termostattemperatur

Postby anderswien » Wed 25 Jan, 2012 23:58

...http://viewitem.eim.ebay.se/EBERSPACHER ... 33155/item
Verkar vara exakt den pump jag ska ha :-D

User avatar
anderswien
Proffs
Proffs
Posts: 281
Joined: Sun 09 Apr, 2006 22:01

Re: Jumpy 2002 hdi fråga ang termostattemperatur

Postby anderswien » Sun 18 Aug, 2013 23:45

löst problem med webaston. Det var inte pumpen utan det behövdes omkoppling av slangar.

http://www.fildirekt.se/dl/1376909812.pdf


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests