Bästa köpet 25-45k?

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Bästa köpet 25-45k?

Postby Scorpio » Mon 25 Nov, 2013 22:08

Marie wrote:För de pengarna får man en snuskigt fin Volvo S80 från runt sekelskiftet, och då slipper man också allt vad rostproblem heter...


Och får byta länkarmar var 5000:e mil. Med mera..

Men, handen på hjärtat, nog är det tveksamt om jag hade härdat ut med rostproblemen i 210-serien :-(
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
2_FAST
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1964
Joined: Mon 10 Oct, 2005 22:14
Location: Södertälje
Contact:

Sv: Bästa köpet 25-45k?

Postby 2_FAST » Mon 25 Nov, 2013 23:23

Åker ju som sagt Volvo redan nu och är ganska nöjd. Finns inte en rostfläck trots 28k mil/12 år. Det och förbrukningen på 0,6l milen med min körning är stora plus i kanten. Och när det väl kommer till kritan är det bra mycket roligare att byta framvagnsdetaljer än att laga rost...
Efter att ha dammsugit marknaden har jag kommit fram till att nästa bil också kommer vara en Volvo. Helt enkelt mest bil för pengarna med mina krav...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Markus -88
MB C220 CDI AMG --13..
Tidigare MB:
E320 W211 -04
E240 W210 -00
C180 W202 -97
C180 W203 -01
E200K W211 -05
C32 AMG S203 -01
Vito 112 CDI -01
Vito 120 CDI -07

User avatar
huklen
Expert
Expert
Posts: 692
Joined: Wed 10 Sep, 2008 07:52

Re: Bästa köpet 25-45k?

Postby huklen » Tue 26 Nov, 2013 00:23

Jag vet att du verkligen inte vill ha w123/w124, men det finns enormt mycke komfort i en w124 och man får en relativt fin 124a än i dagens läge för inte så stora pengar och slipper dom j#$%&a enorma rostproblemen bilarna har efter 96-
MB w123 250D -83
MB w124 250TD -93
MB w124 220E -93
MB w123 300D -77
MB w124 200E -92
MB w123 300D -77
MB w124 200 -88
MB w201 190E -84

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Bästa köpet 25-45k?

Postby M116 » Tue 26 Nov, 2013 17:21

huklen wrote: det finns enormt mycke komfort i en w124 och man får en relativt fin 124a i dagens läge för inte så stora pengar och slipper dom j#$%&a enorma rostproblemen bilarna har efter 96-


Amen! :salute:
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: Bästa köpet 25-45k?

Postby Mercafreaket » Tue 26 Nov, 2013 20:58

Skullle inte ens kolla åt 210:ans håll, ÖHT... Känns som rappligare än 124, inte lika välbyggd etc...

124:an är ett järnspett i jmf.

Hursom... Skulle nog hellre titta åt 202:an om du nu vill ha en nyare Merc för skapligt pris. Men 124 är fortfarande most bang for the bucks sammantaget.

Har tillgång till 3 generationer E-klass. 124 coupe, 210 sedan och 211 sedan. 211:an är den som känns bäst att köra, sen kommer 124, sist kommer 210. Alla 3 välskötta. Meeen... Vi vänder på det. En av polarna har en 124 Diesel. Gått 60.000 mil, haft 20+ ägare, känns kronslut, inte alls trevlig att köra.

ALLT är beroende på skick. En välskött 124 är nog det bästa att satsa på. De facto.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
2_FAST
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1964
Joined: Mon 10 Oct, 2005 22:14
Location: Södertälje
Contact:

Sv: Bästa köpet 25-45k?

Postby 2_FAST » Wed 27 Nov, 2013 08:51

Jo jag har tillgång till två generationer E-klass, W210 samt W124. Har haft W203, S203 samt W211 själv så jag har lite att jämföra med.
Tycker att W124 är en fantastisk bil. En av dom vackraste och mest stilrena karosserna någonsin. Dock tycker jag den är alldeles för gammal. Tyvärr.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Markus -88
MB C220 CDI AMG --13..
Tidigare MB:
E320 W211 -04
E240 W210 -00
C180 W202 -97
C180 W203 -01
E200K W211 -05
C32 AMG S203 -01
Vito 112 CDI -01
Vito 120 CDI -07

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Bästa köpet 25-45k?

Postby pasi » Fri 29 Nov, 2013 11:59

Mercafreaket wrote:Skullle inte ens kolla åt 210:ans håll, ÖHT... Känns som rappligare än 124, inte lika välbyggd etc...

124:an är ett järnspett i jmf.

Hursom... Skulle nog hellre titta åt 202:an om du nu vill ha en nyare Merc för skapligt pris. Men 124 är fortfarande most bang for the bucks sammantaget.

Har tillgång till 3 generationer E-klass. 124 coupe, 210 sedan och 211 sedan. 211:an är den som känns bäst att köra, sen kommer 124, sist kommer 210. Alla 3 välskötta. Meeen... Vi vänder på det. En av polarna har en 124 Diesel. Gått 60.000 mil, haft 20+ ägare, känns kronslut, inte alls trevlig att köra.

ALLT är beroende på skick. En välskött 124 är nog det bästa att satsa på. De facto.


210:an är enligt min mening bra byggd med bra detaljkvalitet. känns som 124:an är rappligare i vissa ställen, som tex bakluckan. Lyssna på ljudet när du stänger en lucka på 124 och 210 (sedan). Talar för 210:ans fördel. Sen håller jag dock med att just av rostproblemens skull så är det ingen bil jag rekommenderar om du inte gillar att svetsa, tyvärr. Men att säga att den är sämre än 124:an konstruktionsmässigt är felaktig kritik enligt mig. Är betydligt bättre ljudisolering i 210:an än 124:an som ett exempel så helt värdelös är inte 210:an heller.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: Bästa köpet 25-45k?

Postby Roger J » Fri 29 Nov, 2013 16:31

pasi wrote:
Mercafreaket wrote:Skullle inte ens kolla åt 210:ans håll, ÖHT... Känns som rappligare än 124, inte lika välbyggd etc...

124:an är ett järnspett i jmf.

Hursom... Skulle nog hellre titta åt 202:an om du nu vill ha en nyare Merc för skapligt pris. Men 124 är fortfarande most bang for the bucks sammantaget.

Har tillgång till 3 generationer E-klass. 124 coupe, 210 sedan och 211 sedan. 211:an är den som känns bäst att köra, sen kommer 124, sist kommer 210. Alla 3 välskötta. Meeen... Vi vänder på det. En av polarna har en 124 Diesel. Gått 60.000 mil, haft 20+ ägare, känns kronslut, inte alls trevlig att köra.

ALLT är beroende på skick. En välskött 124 är nog det bästa att satsa på. De facto.


210:an är enligt min mening bra byggd med bra detaljkvalitet. känns som 124:an är rappligare i vissa ställen, som tex bakluckan. Lyssna på ljudet när du stänger en lucka på 124 och 210 (sedan). Talar för 210:ans fördel. Sen håller jag dock med att just av rostproblemens skull så är det ingen bil jag rekommenderar om du inte gillar att svetsa, tyvärr. Men att säga att den är sämre än 124:an konstruktionsmässigt är felaktig kritik enligt mig. Är betydligt bättre ljudisolering i 210:an än 124:an som ett exempel så helt värdelös är inte 210:an heller.



Känns 100år nyare om inte annat...

xX
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1036
Joined: Fri 15 Aug, 2003 18:25
Location: Stockholm

Re: Bästa köpet 25-45k?

Postby xX » Sun 01 Dec, 2013 16:21

Roger J wrote:
pasi wrote:
Mercafreaket wrote:Skullle inte ens kolla åt 210:ans håll, ÖHT... Känns som rappligare än 124, inte lika välbyggd etc...

124:an är ett järnspett i jmf.

Hursom... Skulle nog hellre titta åt 202:an om du nu vill ha en nyare Merc för skapligt pris. Men 124 är fortfarande most bang for the bucks sammantaget.

Har tillgång till 3 generationer E-klass. 124 coupe, 210 sedan och 211 sedan. 211:an är den som känns bäst att köra, sen kommer 124, sist kommer 210. Alla 3 välskötta. Meeen... Vi vänder på det. En av polarna har en 124 Diesel. Gått 60.000 mil, haft 20+ ägare, känns kronslut, inte alls trevlig att köra.

ALLT är beroende på skick. En välskött 124 är nog det bästa att satsa på. De facto.


210:an är enligt min mening bra byggd med bra detaljkvalitet. känns som 124:an är rappligare i vissa ställen, som tex bakluckan. Lyssna på ljudet när du stänger en lucka på 124 och 210 (sedan). Talar för 210:ans fördel. Sen håller jag dock med att just av rostproblemens skull så är det ingen bil jag rekommenderar om du inte gillar att svetsa, tyvärr. Men att säga att den är sämre än 124:an konstruktionsmässigt är felaktig kritik enligt mig. Är betydligt bättre ljudisolering i 210:an än 124:an som ett exempel så helt värdelös är inte 210:an heller.



Känns 100år nyare om inte annat...


Håller med, har åkt massor i både w124 och w210, tycker att w210 är en mycket bättre bil om man bortser från rosten.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Bästa köpet 25-45k?

Postby Marie » Sun 01 Dec, 2013 18:52

xX wrote:tycker att w210 är en mycket bättre bil om man bortser från rosten.


Njaaaa....
Får väl lägga till styrningen också?
124 känns ju fortfarande som en riktig bil i ratten, medan 210 har en sån där otäck kuggstångstyrning...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Bästa köpet 25-45k?

Postby Feliks » Sun 01 Dec, 2013 19:05

Har haft både 124, 210 och 211 och den nyaste av dessa är bäst enligt mig och sedan kommer 210an och sist 124an som känns väldigt gammal nu, vilken den också är... Jag hittar tyvärr inte den där kvalitetskänslan som alla pratar om i 124orna heller, trots att jag ägt ett par stycken. Kvalitetskänslan i 210an är snäppet högre skulle jag vilja påstå :-D
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

xX
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1036
Joined: Fri 15 Aug, 2003 18:25
Location: Stockholm

Re: Bästa köpet 25-45k?

Postby xX » Mon 02 Dec, 2013 08:35

Marie wrote:
xX wrote:tycker att w210 är en mycket bättre bil om man bortser från rosten.


Njaaaa....
Får väl lägga till styrningen också?
124 känns ju fortfarande som en riktig bil i ratten, medan 210 har en sån där otäck kuggstångstyrning...


Kuggstång tycker jag personligen är att föredra framför snäcka,men det är ju en smaksak givetvis :)

Inte helt ovanligt att bygga om äldre bilar från snäcka till kuggstång... ;-)

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: Bästa köpet 25-45k?

Postby Roger J » Mon 02 Dec, 2013 10:11

xX wrote:
Marie wrote:
xX wrote:tycker att w210 är en mycket bättre bil om man bortser från rosten.


Njaaaa....
Får väl lägga till styrningen också?
124 känns ju fortfarande som en riktig bil i ratten, medan 210 har en sån där otäck kuggstångstyrning...


Kuggstång tycker jag personligen är att föredra framför snäcka,men det är ju en smaksak givetvis :)

Inte helt ovanligt att bygga om äldre bilar från snäcka till kuggstång... ;-)


+1 kuggstången är att föredra tycker jag, känns mycket modernare på alla sätt. Jag hade en -97 w 140 som jag bytte mot en -99 w210 och den kändes mycket bättre :-)

User avatar
henrikh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1260
Joined: Tue 04 Oct, 2005 15:25
Location: Sthlm

Re: Bästa köpet 25-45k?

Postby henrikh » Mon 02 Dec, 2013 14:37

pasi wrote:Lyssna på ljudet när du stänger en lucka på 124 och 210 (sedan). Talar för 210:ans fördel.

Drar man igen bakluckan för hårt på en 210 flagnar väl lacken av :-)
Men håller med om att ljudet från 124ans baklucka inte låter så respektingivande som dörrarna.
300E - 88
200 - 88 skrotad

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: Bästa köpet 25-45k?

Postby doolar » Mon 02 Dec, 2013 15:20

henrikh wrote:
pasi wrote:Lyssna på ljudet när du stänger en lucka på 124 och 210 (sedan). Talar för 210:ans fördel.

Drar man igen bakluckan för hårt på en 210 flagnar väl lacken av :-)
Men håller med om att ljudet från 124ans baklucka inte låter så respektingivande som dörrarna.


Beror lite på årsmodell också, tidiga bilar (som din) har inte klädsel på bakluckans insida vilket gör att det låter lite burkigt. Senare årsmodeller fick inklädnad och då blir känslan betydligt bättre. Rätt justerad låsmekanism samt färska stopp gör underverk också, jag har bytt och justerat på min och det blev en helt annan grej. Liten sving på luckan så går den igen med ett dovt "thump".
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests