transportstyrelsen tar sitt uppdrag på allvar

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

transportstyrelsen tar sitt uppdrag på allvar

Postby torake » Sat 02 Nov, 2013 14:45

Ingen stor grej egentligen, men...

Ställde på en bil i början på månaden och fick då en faktura på resterande fordonsskatt för i år 470kr c:a, att betalas den 28:e. Jag brukar, som kanske de flesta, sätta mig ned och betala alla räkningar i slutet av månaden, denna månad har 31 dagar, så de flesta av mina andra fodringsägare har ställt ut sina fakturor på den 30:e, och av olika skäl dröjer jag till den 29:e med att sätta mig ned och knappa in räkningarna för betalning.

två dagar senare får jag ett brev från transportstyrelsen:
"Betalningen skulle ha bokförts senast den 2013-10-28. Betalningen bokfördes först 2013-10-30. Dröjsmålsavgift tas ut med en viss procent på beloppet ..." bla bla och så en faktura på 100kr.

WTF? De har ju fått in pengarna vid kontrollkörningen, så de har ju inte behövt påminna mig. Visst, jag var sen, men en rimlig dröjsmålsränta är väl 8%, vilket på det fakturerade beloppet och två dagars dröjsmål innebär ganska precis 20 öre! För dessa tjugo öre skickar de en faktura på 100kr?!? Snacka om paragrafrytteri!

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: transportstyrelsen tar sitt uppdrag på allvar

Postby doolar » Sat 02 Nov, 2013 16:15

torake wrote:Ingen stor grej egentligen, men...

Ställde på en bil i början på månaden och fick då en faktura på resterande fordonsskatt för i år 470kr c:a, att betalas den 28:e. Jag brukar, som kanske de flesta, sätta mig ned och betala alla räkningar i slutet av månaden, denna månad har 31 dagar, så de flesta av mina andra fodringsägare har ställt ut sina fakturor på den 30:e, och av olika skäl dröjer jag till den 29:e med att sätta mig ned och knappa in räkningarna för betalning.

två dagar senare får jag ett brev från transportstyrelsen:
"Betalningen skulle ha bokförts senast den 2013-10-28. Betalningen bokfördes först 2013-10-30. Dröjsmålsavgift tas ut med en viss procent på beloppet ..." bla bla och så en faktura på 100kr.

WTF? De har ju fått in pengarna vid kontrollkörningen, så de har ju inte behövt påminna mig. Visst, jag var sen, men en rimlig dröjsmålsränta är väl 8%, vilket på det fakturerade beloppet och två dagars dröjsmål innebär ganska precis 20 öre! För dessa tjugo öre skickar de en faktura på 100kr?!? Snacka om paragrafrytteri!


Ja det där är illa, riktigt paragrafrytteri. Det värsta dock från TS sida är att de säljer allas våra uppgifter utan medgivande till privata aktörer i annonssyfte. Transportstyrelsen är som SPAR i princip. Tex så finns uppgifter om dina fordon på Ratsit pga att TS sålt uppgifterna till tredje part.

Detta gör mig så in i helvete förbannad, myndigheter ska syssla med myndighetsutövning och inget annat, särskilt inte sälja mina uppgifter till privata företag. Hur f-n kan det ingå i uppdraget?

Som tur är kan man skicka ett brev till TS och be dem lägga en så kallad reklamspärr så blir man undantagen att lämnas ut. Det sjuka är bara att det borde vara tvärtom, dvs att TS borde bett om ett medgivande från alla först.

End of hate!
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

SUMO
Expert
Expert
Posts: 773
Joined: Sat 13 Nov, 2004 18:07

Re: transportstyrelsen tar sitt uppdrag på allvar

Postby SUMO » Sat 02 Nov, 2013 16:30

doolar wrote:Ja det där är illa, riktigt paragrafrytteri. Det värsta dock från TS sida är att de säljer allas våra uppgifter utan medgivande till privata aktörer i annonssyfte. Transportstyrelsen är som SPAR i princip. Tex så finns uppgifter om dina fordon på Ratsit pga att TS sålt uppgifterna till tredje part.

Detta gör mig så in i helvete förbannad, myndigheter ska syssla med myndighetsutövning och inget annat, särskilt inte sälja mina uppgifter till privata företag. Hur f-n kan det ingå i uppdraget?

Som tur är kan man skicka ett brev till TS och be dem lägga en så kallad reklamspärr så blir man undantagen att lämnas ut. Det sjuka är bara att det borde vara tvärtom, dvs att TS borde bett om ett medgivande från alla först.

End of hate!


Frågan är lite mer komplicerad än det du vill göra gällande..
Om du hade haft koll på hur det fungerar så skulle du också inse att det inte är TS du borde rikta ditt hat mot.

User avatar
Henrik
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2255
Joined: Wed 18 Jun, 2003 13:23
Location: Göteborg

Re: transportstyrelsen tar sitt uppdrag på allvar

Postby Henrik » Sat 02 Nov, 2013 16:40

Det är jättebra med centraliserad makt. O bättre kommer det bli när det visar sig saknas pengar till det ena efter det andra.. :)

Det roliga är att det aldrig är lika brottom åt andra hållet. Har man själv rätt till pengar från en statlig myndighet så kan de i princip dra ut på det hur länge som helst utan repressalier. Max 1 timmes faktiskt jobb kan lätt spridas ut till 1 månad om vi snackar myndigheter. Det är häftigt att betala skatt.
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92

Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: transportstyrelsen tar sitt uppdrag på allvar

Postby doolar » Sat 02 Nov, 2013 20:45

SUMO wrote:
doolar wrote:Ja det där är illa, riktigt paragrafrytteri. Det värsta dock från TS sida är att de säljer allas våra uppgifter utan medgivande till privata aktörer i annonssyfte. Transportstyrelsen är som SPAR i princip. Tex så finns uppgifter om dina fordon på Ratsit pga att TS sålt uppgifterna till tredje part.

Detta gör mig så in i helvete förbannad, myndigheter ska syssla med myndighetsutövning och inget annat, särskilt inte sälja mina uppgifter till privata företag. Hur f-n kan det ingå i uppdraget?

Som tur är kan man skicka ett brev till TS och be dem lägga en så kallad reklamspärr så blir man undantagen att lämnas ut. Det sjuka är bara att det borde vara tvärtom, dvs att TS borde bett om ett medgivande från alla först.

End of hate!


Frågan är lite mer komplicerad än det du vill göra gällande..
Om du hade haft koll på hur det fungerar så skulle du också inse att det inte är TS du borde rikta ditt hat mot.


Ingen idé att vara snorkig mot mig, var någonstans får du uppfattningen om att jag inte har någon koll?

Givetvis vet jag att det inte är Transportstyrelsen som fattat det beslutet och jag kan inte riktigt se att jag i min text skrivit så heller. Däremot riktar jag i mitt inlägg mitt agg mot det verkställande organet.
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: transportstyrelsen tar sitt uppdrag på allvar

Postby Dieselpower » Sat 02 Nov, 2013 21:07

doolar wrote:
Som tur är kan man skicka ett brev till TS och be dem lägga en så kallad reklamspärr.


Tack för tipset, brev är skickat. :-)
Har sedan tidigare en spärr hos spar men hade ingen aning om att det gick att spärra hos Transportstyrelsen också.

doolar wrote: Det sjuka är bara att det borde vara tvärtom, dvs att TS borde bett om ett medgivande från alla först.


+1

User avatar
anderswien
Proffs
Proffs
Posts: 281
Joined: Sun 09 Apr, 2006 22:01

Re: transportstyrelsen tar sitt uppdrag på allvar

Postby anderswien » Thu 12 Dec, 2013 23:16

Dem snor ju en på en månads inbetalad skatt om man ställer av bilen den 1.a i en månad, ....


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests