KYL/FRYS problematik klimatklass N ståendes i ett torp

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
User avatar
anderswien
Proffs
Proffs
Posts: 281
Joined: Sun 09 Apr, 2006 22:01

KYL/FRYS problematik klimatklass N ståendes i ett torp

Postby anderswien » Thu 12 Dec, 2013 23:22

Bosch kdv 24n00 heter mitt kyl/frysskåp. Problemet är att jag bor i ett torp och temperaturen blir under 19 gr ibland när jag inte är hemma . Frysdelen börjar konstra redan vid innetemperatur på 18 gr under vintern. Frysens temperatur ökar till -17 och upptill bara -13gr då rumstemperaturen går ned till 14gr. Det är dyrt med el därför vill jag inte värma när jag inte är hemma för mkt. Är det möjligt att isolera kompressorn eller köpa nån slags elektrisk värme tråd o vira runt som kan avhjälpa problemet? Hmm eller en frostvakt som går upp till 16gr att ställa bakom?

Då jag studerar heltid o inte dränks av pengar ,så om jag blir tvungen får jag köpa ett begagnat kyl/frys. Men min Kyl/frys är bara 140cm högt ,har ett köksskåp över som jag skulle kunna höja så jag kan ha ett kylskåp/frys som är ca 150 ist. Men inte så lätt att hitta kanske + dubbla kompressorer måste det väl ha i så fall? Eller klimatklass SN ska tydligen fixa ned till 10gr ist för det jag har (N 16gr min)

Ska testa om det kan hjälpa att det inte står så nära väggen utan det kan cirkulera mer luft bakom kanske hjälper lite...
Tacksam för förslag

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: KYL/FRYS problematik klimatklass N ståendes i ett torp

Postby pasi » Sat 14 Dec, 2013 11:09

behöver du verkligen ha på kyl/frys om du är där så sällan? Bara att ta med maten som blir över eller ge till grannarna?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
anderswien
Proffs
Proffs
Posts: 281
Joined: Sun 09 Apr, 2006 22:01

Re: KYL/FRYS problematik klimatklass N ståendes i ett torp

Postby anderswien » Sun 15 Dec, 2013 14:17

Tja jag bor ju där....

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: KYL/FRYS problematik klimatklass N ståendes i ett torp

Postby torake » Sun 15 Dec, 2013 14:39

Köp en liten elradiator på 400W eller så och ställ bakom. Du kan ju inte ha aldeles kloss mot, men 10cm eller så bör vara ok. Sedan ställer du in termotstaten på radiatorn på 18 grader så drar den ju ingen ström när du är hemma. Finns på Jula för 300kr och upp.

Jäkla konstigt att ett frysskåp inte funkar bra i 18 graders rumstemperatur?!? Det är inte så att den står mot en yttervägg så det blir svinkallt bakom?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
anderswien
Proffs
Proffs
Posts: 281
Joined: Sun 09 Apr, 2006 22:01

Re: KYL/FRYS problematik klimatklass N ståendes i ett torp

Postby anderswien » Tue 17 Dec, 2013 20:52

jo den står mot en vägg som vetter utåt sas. Ska testa med elementet ,

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: KYL/FRYS problematik klimatklass N ståendes i ett torp

Postby Mercafreaket » Tue 17 Dec, 2013 22:05

Problemet med vissa kylkretsar är att dom tappar effekt när det kondenserade köldmediet blir för kallt, du får ett lägre tryck och en sämre fart på soppan att ta sig genom stryporganet, vilket medför att förångaren utnyttjas sämre=lägre effekt, detta gör att fyllnadsgraden också blir sämre i kompressorn, lägre fyllnadsgrad=mindre effekt, detta ger också att kondensortrycket blir lägre (mindre avgiven energi) eftersom du har mindre upptagen energi från förångaren. Hamsterhjulet är igång s.a.s.

Får du upp värmen/trycket i kondensorn så kommer det att snurra igång bättre för dig. I mitt jobb används det kondensortrycksregleringar av alla de slag, pressostater, vattensparventiler etc som startar igång fläktar eller pytsarpå/stänger av kylvatten till kondensorer, allt beroende på konstruktion.

MEN... Låt det inte bli FÖR varmt, 20-25 grader omgivande kondensorn bör räcka. På kort tid tappar du effekt, på lång tid (nu pratar vi om år) stryker kompressorn med pga hårdare arbete och mindre returkylning (ja kompressormotorn kyls av den kalla gasen som kommer tillbaka från förångaren.)
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 56 guests