Diffbroms, hur stor skillnad gör det?

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
skaunejohan
Expert
Expert
Posts: 406
Joined: Mon 18 Jan, 2010 10:24
Location: Skauneland

Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?

Postby skaunejohan » Sat 06 Feb, 2016 15:30

diffbroms funkar bättre än att dra handnbroms då den inte stjäler nån effekt för att få bägge hjulen att snurra så det hjälper en hel del, minns ju hur det var på min förstabil(opel manta) den tog sig fram rätt bra med original diffbroms fasten den också var lite framtung

en annan anledning till dåliga vinteregenskaper med 740 och 940 är att de är riktigt framtunga jämfört med bland annat volvo 240 och bmw
Audi A6 avant 2.5 TDi-95
fröken habanero Image

w124 200D-93 Image
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81924

w124 E220-94 Image
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81729

User avatar
Henrik
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2255
Joined: Wed 18 Jun, 2003 13:23
Location: Göteborg

Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?

Postby Henrik » Sat 06 Feb, 2016 15:38

Hehe.. fysikens lagar tror jag inte är svammel.. Jag skulle dra mig ifrån att ifrågasätta dem för egen del :-D

Målet är ju att båda hjulen ska driva med den maximala kraft som går att föra ned till underlaget på båda sidor. Men i utgångsläget så levererar en vanlig öppen diff lika mkt moment till båda drivhjulen oavsett skillnad i underlag mellan sidorna. Dvs maximal framdrivningskraft blir motsvarande det hjul som har sämst grepp.. x2. Om du har 2-hjulsdriven bil.

Du kan ändra den maximala kraften som går till en axel endast genom att på nåt sätt bromsa upp den axeln. Antingen via friktion på marken.. eller via bromsar.. eller via nåt annat internt motstånd. Då kommer samma moment även att gå till den andra axeln. Det är fysikens lagar.

Så den enda fråga man kan ställa sig är.. går det på nåt sätt... via gubbtrix eller annat.. att aktivt ändra motståndet i en av axlarna mer än vad man då samtidigt ändrar motståndet i den andra axeln. Det är här gubbtrixen eventuellt kommer in.
Om en traktor tex tar sig fram bättre genom att växelvis på nåt sätt driva höger/vänster.. då beror det på yttre omständigheter.. som tex att det är mindre motstånd på ena sidan i snön... o då kanske den ena sidan kan röra sig lättare framåt än båda samtidigt... o då vrider sig traktorn lite grann framåt.. vilket kanske ger bättre grepp för ena hjulet tillfälligt så att det slutar spinna.. Men man har väl möjlighet att bromsa varje bakhjul individuellt på en traktor? Då kan man ju simulera en diffspärr manuellt...

Enda jag testat själv är att dra p-bromsen på min 4-matic en gång när jag stod på en garageuppfart. Framhjulen stod på grus nere i en mindre grop.. bakhjulen stod på is. Bilen rörde sig inte en millimeter när jag la i backen och gasade. Jag vet inte hur de designar de där systemen men den lägger inte på tillräckligt med bromskraft på bakhjulen i det läget. Då provade jag att dra p-bromsen... och bilen åkte upp som ingenting.
Men det är ju nåt helt annat... för där simulerar p-bromsen diffspärr mellan fram och bakaxel (precis som bilen själv borde ha gjort i tillräcklig utsträckning med de vanliga bakbromsarna om de där fusksystemen hade fungerat som reklamen säger). Men det hade inte hjälpt ett skit att bromsa alla 4 hjulen. Blir inte ett dugg lättare för bakhjulen att dra upp framhjulen om dessa också bromsas...
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92

Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad

ingemar
Proffs
Proffs
Posts: 227
Joined: Fri 13 Feb, 2004 08:11
Location: Skellefteå

Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?

Postby ingemar » Sat 06 Feb, 2016 18:36

Skillnaden mellan 245 och 945 är stor. Körde i så djup snö igår att det skrapade i hasplåten, det var dessutom skoterspår (hade ganska mycket jox i kofferten). 940:n hade aldrig klarat det då den är lägre och lättare bak. Jag har dessutom aluminiumbaklucka. Nu är 245:an i princip skrot och 945:an riktigt fin. Jag ska sätta in ett extrasäte bak och köpa en diffspärr, då kanske den blir skaplig. Att köra i snö i helt olastad bil är hopplöst, med Mercorna går det mycket bättre.

Vad menar du med fysikens lagar inte svammel? Det jag undrade om det var svammel var att en sliten differential kan ta sig fram bättre än en ny.

Du verkar inte riktigt tro på att det fungerar att fuskdiffa. Kraften att ta sig iväg på blankis är ju inte så stor, en stenhårt åtdragen handbroms går väldigt tungt att övervinna. Den lilla skillnaden att få iväg bilen är så liten att det övervinns av inre friktion, antingen i differentialen, bromsbackarna eller både och. Framförallt, det fungerar i praktiken. Bäst på is och sämre ju tyngre det går (tex djup snö, bra däck och högt axeltryck).
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo

Bm H10

ingemar
Proffs
Proffs
Posts: 227
Joined: Fri 13 Feb, 2004 08:11
Location: Skellefteå

Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?

Postby ingemar » Sat 06 Feb, 2016 19:51

Blev sugen på att köpa LSD till kompakten och W116. Har hittat att det fanns vissa 450 Se/L som hade samt alla 450 SEL 6,9. Enligt vad jag hittade så är V8:ornas fäste mot hardyskivan större, verkar som att det går lösa hyfsat enkelt. Men hur är det med drivaxlarna, passar de rakt av? På W116 borde ju drivaxlarna gå ta men på kompakten borde de från en W116 bli för lång, men kanske passar med kompaktens?

Sen såg jag även någon variant för kompakten att man skulle ta delar ur en sen 123:a, en 124 med LSD och någon tredje (kanske var kompakten). Dessutom var man tvungen att göra lite speciallösningar men verkade inte omöjligt. Är det någon som provat? Verkade lite för svårt för mig.

Måste man ta ut tanken för att byta differential på en 116?
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo

Bm H10

User avatar
Henrik
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2255
Joined: Wed 18 Jun, 2003 13:23
Location: Göteborg

Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?

Postby Henrik » Sat 06 Feb, 2016 21:30

ingemar wrote:Du verkar inte riktigt tro på att det fungerar att fuskdiffa. Kraften att ta sig iväg på blankis är ju inte så stor, en stenhårt åtdragen handbroms går väldigt tungt att övervinna. Den lilla skillnaden att få iväg bilen är så liten att det övervinns av inre friktion, antingen i differentialen, bromsbackarna eller både och. Framförallt, det fungerar i praktiken. Bäst på is och sämre ju tyngre det går (tex djup snö, bra däck och högt axeltryck).


..jodå.. men bara av rätt orsaker :-D Bromsar du båda axlarna lika mkt så har det i sig noll effekt. Om det ska ha nån effekt så MÅSTE p-bromsen på nåt sätt orsaka att det blir högre motstånd i den axeln med sämre grepp än i den andra.. om det ska ha nån effekt. Jag bara funderar på hur det skulle kunna ske.. Men det kan hända att om bilen ändå rullar lite framåt så kan glidfriktionen mot p-bromsen bli något högre för det spinnande hjulet pga ökad temperatur kanske.. eller allt man eldar bort fukt..

Missuppfattade dig.
Ja visst, om diffen är sliten så att det blivit ett högre inre motsånd i den.. då medför ju den friktionen en viss spärrverkan. Men den påverkas ju inte av p-bromsen då.
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92

Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?

Postby torake » Sat 06 Feb, 2016 21:55

Som jag tidigare antydde så ökar bromskraften i en trumbroms när hjulet snurrar pga att backen pivoterar kring en punkt inne i bromstrumman.

Detta gjorde att behovet av bromsservo inte var lika stort som efter skivbromsarna införts och skulle möjligen kunna vara förklaringen till att gubbtricket funkar.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Henrik
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2255
Joined: Wed 18 Jun, 2003 13:23
Location: Göteborg

Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?

Postby Henrik » Sat 06 Feb, 2016 23:25

Ja, kanske är det mest troliga.. det är väl 2 backar i varje trumma på var sin sida om centrum? ..o då trycks den ena mot trumman hårdare när hjulet roterar.. och ger en större friktionsökning än vad motstående bromsback i samma trumma borde lätta från backen pga hjulrotationen..
Men båda hjulen måste nog vara i rotation iaf för att det ska funka.. annars lär väl den statiska friktionen som p-bromsen orsakar på ett stillastående hjul vara högre än glidfriktionen på det andra hjulet. För jag tycker det brukar behövas mer p-broms för att stoppa en bil som satts i rullning än vad som krävdes när den stod still.
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92

Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?

Postby torake » Sat 06 Feb, 2016 23:35

Jag tror helt enkelt vi får leta upp en gammal volvo 240 som gått 50.000+ mil men som har en bra p-broms och göra lite försök på någon ort i norra sverige!


Eller inte. :lol:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

ingemar
Proffs
Proffs
Posts: 227
Joined: Fri 13 Feb, 2004 08:11
Location: Skellefteå

Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?

Postby ingemar » Sun 07 Feb, 2016 00:49

Varför leta när man har. :-)
Observera att det är två skilda saker, sliten differential är en (tveksamt om det gör någon större skillnad). Dra handbromsen en annan ( fungerar ganska bra).
Att ha en riktig diffspärr en tredje, till Volvona verkar det relativt billigt och enkelt men till kompakten verkar det lite knepigare. Lite godis måste man ju få kosta på gambilarna, det är de ju värda (för mig iallafall).
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo

Bm H10

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?

Postby torake » Sun 07 Feb, 2016 13:15

Tänkte mera på mig och Henrik, så vi kunde göra en vetenskaplig undersökning av fenomenet :wink:

Vi kommer hem till dig och så riggar vi upp varvtalssensorer och töjningssensorer på strategiska ställen på tvåförtin, kopplat till en dator med datalogger och så ut och köra i lössnön!

:lol:

Saknar faktiskt att jobba i fordonsindustrin, då fick man göra sånt! :shock:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

ingemar
Proffs
Proffs
Posts: 227
Joined: Fri 13 Feb, 2004 08:11
Location: Skellefteå

Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?

Postby ingemar » Sun 07 Feb, 2016 14:20

Det lät ju nördigt skojigt, ha ha. :-)
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo

Bm H10

G.
Expert
Expert
Posts: 405
Joined: Sun 10 Sep, 2006 20:25
Location: Stockholm.

Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?

Postby G. » Sun 07 Feb, 2016 14:36

Min teori om varför fuskdiffen fungerar är att skillnaden i friktion mellan höger resp. vänster drivhjul minskar genom att det tillförs mer
lika fördelad friktion och då fördelas drivkraften jämnare. Det kan ju inte bli 50-50 men det blir det väl inte med en diffbroms heller.
En diffspärr däremot ger alltid 50-50 men det är en annan sak.

ingemar
Proffs
Proffs
Posts: 227
Joined: Fri 13 Feb, 2004 08:11
Location: Skellefteå

Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?

Postby ingemar » Sun 07 Feb, 2016 16:48

"Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke ". Citat från tv-serien Sally. Det går bara man gasar mer. :-)
Däremot måste väl en diffspärr vara det bästa. W124 hade ett dyrt och påkostat 4-matic system, som jag fattat det är det mycket bättre än nyare 4-matic (undantag finns tex Geländewagen om det nu heter 4-matic på den). Är det så?
Någon som bytt diff på en kompakt till en från något annat?
280 SE -77
Volvo 245 GL -82
Volvo 245 GL - 92
Volvo 945 S 2,3 - 96
Volvo 940 limousine -96
w123 200 -85 om602 -85 till salu
w115 200 -75 om617 turbo

Bm H10

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?

Postby Scorpio » Mon 08 Feb, 2016 08:31

Handbromsmetoden har faktiskt en viss verkan. Kan låta lite skumt men så är det faktiskt. Men största skillnaden finns mellan ratten och förarstolen. En bekant, född och uppvuxen i Malmö, körde fast med en Volvo 740( i en 15 cm hög plogvall..) och försökte förgäves komma loss med bl.a handbromsmetoden. Jag tog över och löste problemet utan större besvär(i detta fall genom att gunga loss med kopplingen). Med detta exempel är jag inte ute efter att framhäva min egen förträfflighet utan att belysa att om man inte är van förhållandena så kan det vara besvärligt.

Diffbroms är inte på långa vägar jämförbart med en riktig 4wd men gör ändå stor skillnad. En annan bekant bytte i mitten på 90-talet sin 740 mot en ny 940. Han bockade för tillvalet diffbroms vilket var en stor skillnad mot den gamla bilen. Kan väl också nämnas att detta var i Norrland.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
Henrik
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2255
Joined: Wed 18 Jun, 2003 13:23
Location: Göteborg

Re: Diffbroms, hur stor skillnad gör det?

Postby Henrik » Mon 08 Feb, 2016 18:34

G. wrote:Min teori om varför fuskdiffen fungerar är att skillnaden i friktion mellan höger resp. vänster drivhjul minskar genom att det tillförs mer
lika fördelad friktion och då fördelas drivkraften jämnare. Det kan ju inte bli 50-50 men det blir det väl inte med en diffbroms heller.
En diffspärr däremot ger alltid 50-50 men det är en annan sak.


Är inte helt med på vad du menar.. hehe :wink: .. För friktionen mellan mark och hjul kan du ju aldrig ändra inifrån bilen. Inte på annat sätt än att försöka växla mellan glid och statisk friktion.
En diffspärr låser fast 50-50 i rotationshastighet... men inte 50-50 i kraftfördelning.... Det är bara en öppen diff som alltid ger 50-50 i kraft.. bromsar du båda sidor med lika mkt friktionskraft från bromsarna så är det fortfarande 50-50 i kraftfördelning ned till marken.
Last edited by Henrik on Mon 08 Feb, 2016 19:07, edited 1 time in total.
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92

Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests