Page 3 of 3

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Posted: Fri 27 Apr, 2018 09:36
by Gelgamesh
Baserat på hur bubbla efter bubbla kommit och gått så är det enda säkra att det inte går att ha en långsiktig strategi. Alltså kör jag gammal bil. Och även om jag vill ha en elbil (kul grej) så är det nog inte rätt ifall man som jag känner räckviddsångest redan med mobilen.

Vad blir min nästa bil jag lägger en större inköpssumma på? Ja, kanske en av väldigt många beggade dieslar när marknaden svämmat över och priserna rasat. Bara en känsla jag får. Råkade gå in på en Bilia häromdagen och samtliga begagnade bilar var dieslar. Den var jag inte riktigt beredd på kan jag säga.

Kanske man skulle skaffa etanolbil?


I vilket fall som helst, lita inte på politikerna...

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Posted: Mon 30 Apr, 2018 09:44
by brolle87
detta tror jag på: https://www.youtube.com/watch?v=6DjzcEyCeqE&t=1s förnyelsebar diesel, hvo100.

Känns onödigt att skrota en bra effektiv motorteknik, när det går tillverka bra bränslen istället. Sen om man lyckas på miljövänligt vis tillverka batterier , så tror jag på diesel-hybrider

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Posted: Tue 15 May, 2018 21:24
by Mercafreaket
Jag hade gärna haft en gasbil men pga dåligt gasnät (få tankställen norr om ångermanälven) så håller jag mig till bensindrivna och dieselknattrande kraftkällor.

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Posted: Tue 15 May, 2018 22:47
by V70tdi
Mercafreaket wrote:Jag hade gärna haft en gasbil men pga dåligt gasnät (få tankställen norr om ångermanälven) så håller jag mig till bensindrivna och dieselknattrande kraftkällor.

Åker gaskälke i jobbet och fullkomligt hatar den med sitt värdelösa botten vrid. Visserligen en VW men ger ofta f-n i att tanka gas så blir den lite trevligare att köra när den går på bensin.

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Posted: Mon 28 Jan, 2019 18:18
by AMG108
Vågar någon försöka sig på att gissa vad som kommer att ske beskattningsmässigt för bilar de närmsta åren?
Kommer både bensin och dieselbilar bli löjligt dyra att ha, eller bara vissa miljöklasser?
Först diesel och sedan bensinare kanske?

Vår "nya" regering kommer vilja att vi Svenskar själva skall rädda planeten och förbjuda det mesta är jag rädd för. Men om man tänker lägga ett par hundra K på en bil idag, som måste ha dragkrok och dessutom skall kunna dra ett par Ton, vad bör man titta på då för att minimera förlusterna så långt man kan?

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Posted: Mon 28 Jan, 2019 20:28
by Marie
Ja ni ungdomar har då bekymmer...

För mig är frågan hypotetisk eftersom jag tänkt mig att den här bilen helst skall vara min sista. Alltså planerar jag inte att den skall ha något värde när jag använt färdigt den, och dessutom blir den förhoppningsvis skattefri om tre år.

Någon "modern" bil med alla dessa nya trams vill jag definitivt inte ha ens om jag fick den gratis. Autobroms och självkörerier får mig att tänka på två av de sanningar jag fick lära mig då jag läste programmering på det orange-bruna nittonhundrasjuttiotalet... :

"Datorn är världens snabbaste idiot"

"Aldrig förr har så få kunnat åstadkomma så många fel på så kort tid"

Värt att begrunda, eller? :wink:

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Posted: Mon 28 Jan, 2019 20:45
by AMG108
Har några fler här svar på frågor som inte ställs så går det bra att skriva dom svaren någon annanstans...

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Posted: Mon 28 Jan, 2019 22:50
by V70tdi
Misstänker att skatten på elbilar går upp på ett eller annat vis. Väldigt många har tillgång till fri laddning på arbetsplatserna och att få åka i princip gratis oavsett drivmedel kommer nog inom kort att straffas bort. Visserligen ska man deklarera det som förmån men största delen "glömmer" nog den biten ;)
Tror att vätgasen kommer att växa på marknaden inom dom närmsta åren bara någon tillverkare börjar satsa på den tekniken. BMW har ju varit på gång länge och till deras elbil pratades det om egenladdning på kort tid med vätgasdriven bränslecell men har inte läst mer om den då eldrift varit tämligen ointressant för mig men med den tekniken så kan det bli något stort.

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Posted: Tue 29 Jan, 2019 16:47
by CE 36
AMG108 wrote:Vågar någon försöka sig på att gissa vad som kommer att ske beskattningsmässigt för bilar de närmsta åren?
Kommer både bensin och dieselbilar bli löjligt dyra att ha, eller bara vissa miljöklasser?
Först diesel och sedan bensinare kanske?

Vår "nya" regering kommer vilja att vi Svenskar själva skall rädda planeten och förbjuda det mesta är jag rädd för. Men om man tänker lägga ett par hundra K på en bil idag, som måste ha dragkrok och dessutom skall kunna dra ett par Ton, vad bör man titta på då för att minimera förlusterna så långt man kan?


Tyvärr vet regeringen inte vilket ben dom ska stå på. Dieselbilar har ju hög skatt redan nu, trots att man kör mest på biodiesel. Elförbrukning blir ju svårt att skilja på bilar och t ex värmepumpar ur skattesynpunkt. Sen måste man trots allt anpassa sig till resten av världen, som inte är lika uppskrämda som vi i klimatfrågan. Så skulle jag köpa helt nytt blir det nog en bensin-hybrid från MB... I ditt fall kanske en halvgammal G-wagen, dom stiger snarare än sjunker i pris...

Re: Omröstning: Vad för drivmedel härnäst?

Posted: Tue 29 Jan, 2019 19:39
by AMG108
På något sätt kommer beskattningen alltid att drabba bilägaren. Kanske kommer det bli en dyr och ren "bilskatt" som grund, och olika tillägg beroende på bränsle. Ska inte Kalifornien införa skatt även för elbilar nu?

Jag är inte rädd för att köpa en kanske Euro 6 dieselbil med en viss skatt just nu, även om jag skulle veta att skatten kommer att fördubblas de närmsta åren. Så mycket pengar blir det inte. Jag kan leva med en tusenlapp i månaden, även om jag hellre sett ett par hundralappar.

Vad jag är rädd för är att skatten kanske femdubblas, eller ännu mer. Då blir det helt plötsligt dyrt, och man kommer stå med en bil som tappat värde mångfalt gentemot en motsvarande bensinare. Man vill ju inte göra sämre affärer än nödvändigt.

Jag har en Navarra också, den kostar typ 8000:- om året. Dubblar man det blir det helt plötsligt mycket.

I min värsta fantasi så kommer det inom några år finnas mängder med bilar som ingen kommer att vilja köpa. Kanske går de då till Afrika och fortsätter rulla på övertid, och vi kvar här skall köpa batteribilar och fortsätta rädda planeter...