BÖTES-LISTAN

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

BÖTES-LISTAN

Postby André MBSCA » Tue 01 May, 2007 03:42

Image

Böter

Vilka bötesbelopp gäller vid de vanligaste trafikförseelserna?

Följande bötesbelopp gäller från och med den 1 oktober 2006.

Hastighet

* Hastighetsöverträdelser på 30- och 50-väg:
1-10 kilometer över hastighetsgränsen 2.000 kr
11-15 kilometer över hastighetsgränsen 2.400 kr
16-20 kilometer över hastighetsgränsen 2.800 kr
21-25 kilometer över hastighetsgränsen 3.200 kr
26-30 kilometer över hastighetsgränsen 3.600 kr,
31-40 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kr.
Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren.

* Hastighetsöverträdelser på 70-, 90-, 110- och 120 väg:

1-10 kilometer över hastighetsgränsen 1.500 kronor
11-15 kilometer över hastighetsgränsen 2.000 kr
16-20 kilometer över hastighetsgränsen 2.400 kr
21-25 kilometer över hastighetsgränsen 2.800 kr
26-30 kilometer över hastighetsgränsen 3.200 kr
31-35 kilometer över hastighetsgränsen 3.600 kr
36-40 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kronor.
41-50 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kronor.
Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren.

Skyddsutrustning

* Ej använt bilbälte förare 1.500 kr.
Inte sett till att minderåring använder bilbälte
eller motsvarande (till exempel bilbarnstol/kudde) 2.500 kr.
* Ej använt skyddshjälm knäppt eller oknäppt för moped,
EU-moped och motorcykel för förare 1.500 kr,
för passagerare över 15 år 1.500 kr,
för passagerare under 15 år 2.500 kr.
* Cykelförarens ansvar att se till att passagerare under
15 år använt cykelhjälm, 500 kronor.

Fört fordon mot rött ljus

* Motordrivet fordon, ej moped klass II, 3.000 kronor.
* Cykel/moped klass II, hästfordon, 1.500 kronor.

Fört fordon i körfält som anvisats för annat/andra slag av fordon


* Motordrivet fordon, ej moped klass II, 1.000 kronor.
* Cykel, moped klass II, hästfordon, 500 kronor.

Fört fordon utan att ha belysning tänd under mörker/gryning/skymning
eller då sikten är nedsatt på grund av väderförhållanden eller liknande


* Bil/motorcykel/moped klass I, traktor, motorredskap
släpfordon/efterfordon 1.200 kronor.
* Moped klass II, 500 kronor.
* Cykel/hästfordon, 500 kronor.

Fordonslast som inte är fastgjord eller övertäckt

* Motordrivet fordon, ej moped klass II, 1.500 kronor.
* Moped klass II eller annat fordon 500 kronor.

Otillåten paråkning på cykel/moped, det vill säga skjutsning


* Förare och passagerare, 500 kronor.


Överträdelse av omkörningsförbud,
3.000 kronor.

Ej iakttagit stopplikt

* Motordrivet fordon, utom moped klass II, 2.500 kronor.
* Cykel, moped klass II, hästfordon, 1.000 kronor

Ej iakttagit väjningsplikt

* Motordrivet fordon, utom moped klass II, 2.000 kronor.
* Cykel/moped klass II/hästfordon, 1.000 kronor.

Ej givit tecken vid sväng

* Motorfordon, ej moped klass II, 500 kronor.
* För cykel och moped klass II, 500 kronor.

Ej iakttagit väjningsplikt mot gående som gått ut/
just ska gå ut på obevakat övergångsställe


* Motorfordon, ej moped klass II, 3.000 kronor.
* För cykel och moped klass II, 1.000 kronor.

Ej anpassat avstånd till framförvarande fordon

* Motordrivet fordon, ej klass II moped, 2.000 kronor.
* Övriga fordon, 1.000 kronor.

Däck

* Däck med otillräckligt profildjup för bil/mc 1.200 kronor.
(Gällande profildjup är för sommardäck 1,6 millimeter på det mest
slitna stället i huvudmönstrets mittersta 75% av slitbanans bredd och
för vinterdäck 3 mm på det mest slitna stället i huvudmönstret.
Observera att vinterdäckslagen gäller 1 dec -31 mars när vinterväglag råder,
det vill säga att is,frost,eller snö finns på någon del av vägbanan).
* Dubbade däck under otillåten tid, 500 kronor.
* Ej använt vinterdäck under föreskriven tid 1.200 kronor.

Utrustning

* Baklyktan saknades/ur funktion/bristfällig under mörker 1.600 kr.
* Reflex(er) saknades/bristfällig(a )under mörker 1.000 kr.
* Strålkastare framtill saknades/ur funktion/bristfällig under mörker 1.600 kronor
(I dagsljus är dessa brott halverade).


Registreringsskyltar

* Fordon utan registreringsskylt, 1.500 kronor.
* Ej väl synlig registreringsskylt, eller i sådant skick att
den inte går att avläsa, 1.500 kronor.
* Underlåtenhet att snarast sätta fast kontrollmärke på
registreringsskylt, 500 kronor.

Körkort

Vid färd ej medfört körkort/bevis om att körkort utfärdats och handling som styrker förarens identitet.
Gäller personbil, lastbil, buss, motorcykel, terrängvagn och motorredskap klass I, är bötesbeloppet 500 kronor.


Jag har frågor om parkeringsböter. Vart vänder jag mig?

Om du har fått parkeringsavgift som du anser vara felaktig kan du överklaga.
Vänd dig då till polismyndigheten i det län som du har fått böterna och överklaga skriftligen.
Övriga frågor om felparkeringsavgifter ställer du till Vägverket 0771-119 119.

Bestämmelser om felparkeringsavgifter finns att läsa i Svensk Författningssamling (SFS 1976:206)

Det är Vägverket som administrerar kommunernas parkeringsanmärkningar.
Läs mer på Vägverkets webbplats

(2007-01-02)


Fortkörning

Tabellerna omfattar hastighetsöverträdelse med uppemot och i vissa fall över den dubbla hastigheten jämfört med den tillåtna.
Det bör därför påpekas att, beroende på omständigheterna i det enskilda fallet,
en hastighetsöverträdelse kan straffas som vårdslöshet i trafik respektive grov vårdslöshet i trafik,
varvid en längre återkallelsetid än den i denna tabell angivna tiden kan komma beslutas av länsstyrelsen.
Bedöms riskerna vid en extrem fortkörningen som mindre ogynnsamma,
t.ex. en i övrigt bilfri motorväg en ljus sommarnatt,
straffas gärningen inte sällan som en fortkörning och inte som vårdslöshet i trafik (se t.ex. detta fall).

Varning istället för återkallelse vid överskridande med mer än 30 km/h på 50-, 70-, 90- och 110-väg är extremt sällsynt.
Rent formellt finns det goda möjligheter för länsstyrelserna att besluta om varning istället för återkallelse
vid exempelvis en tillfällig hastighetsöverträdelse med 141 km/h på en i övrigt trafikfri motorväg,
men i praktiken inträffar det nästan aldrig, inte ens då körkortsinnehavaren har ett mycket
långt och tidigare anmärkningsfritt körkortsinnehav samt kan påvisa stort behov av körkort.
Man kan ju rimligen tycka att en mer nyanserad bedömning borde ske -
inte minst för att systemet ska ha acceptans hos allmänheten och påverka det allmänna rättsmedvetandet i positivt riktning -
men så är alltså inte fallet.

FORTKÖRNING

Km/h, Normalpåföljd, Kommentar

På väg med hastighetsbegränsningen 30km/h

46-49; Varning , Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen
50-59; 2 månader
60-69; 3 månader
70-79; 4 månader
80-89; minst 5 månader
90-99; minst 6 månader

På väg med hastighetsbegränsningen 50 km/h

75-80; Varning, Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen
81-90; 2 månader, Varning vid "särskilda skäl".
91-100; 3 månader
101-110; 4 månader
111-120; 5 månader
121-130; 6 månader

På väg med hastighetsbegränsningen 70 km/h

95-100; Varning, Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen
101-110; 2 månader, Varning vid "särskilda skäl".
111-120; 3 månader
121-130; 4 månader
131-140; 5 månader
141-150; 6 månader
151-160; 8 månader

På väg med hastighetsbegränsningen 90 km/h


115-120; Varning; Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen
121-130; 2 månader, Varning vid "särskilda skäl".
131-140; 3 månader
141-150; 4 månader
151-160; 5 månader
161-170; 6 månader
171-180; 8 månader

På väg med hastighetsbegränsningen 110 km/h


135-140; Varning, Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen
141-150; 2 månader, Varning vid "särskilda skäl".
151-160; 3 månader
161-170; 4 månader
171-180; 5 månader
181-190; 6 månader
191-200; 8 månader


Källa; http://www.trafikjuristen.se
Last edited by André MBSCA on Thu 24 May, 2007 10:23, edited 1 time in total.
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

User avatar
Lighter
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2116
Joined: Thu 24 Feb, 2005 00:42
Location: Skåne Lund Lund

Postby Lighter » Tue 01 May, 2007 07:44

Gällande profildjup är för sommardäck 1,6 millimeter på det mest
slitna stället i huvudmönstrets mittersta 75% av slitbanans bredd...
Hur f-n är det där skrivet, vad kan man utläsa av detta?

1. Sommardäcken är 1,6 millimeter?
2. Profildjupet ska vara 1,6 millimeter på det mest slitna stället i huvudmönstrets mittersta 75% av slitbanans bredd?
3. Detta gäller endast 75 % av däckets bredd och det är då mitten som räknas, kanterna spelar ingen roll? Är det så?
Die Eifersucht ist eine Leidenschaft, die mit Eifer sucht, was Leiden schafft.

Kaj -72
Vito 120 CDi

MB 300D -76
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 387
Joined: Wed 22 Mar, 2006 20:44
Location: Norrbotten

Postby MB 300D -76 » Tue 01 May, 2007 08:47

Lighter wrote:
Gällande profildjup är för sommardäck 1,6 millimeter på det mest
slitna stället i huvudmönstrets mittersta 75% av slitbanans bredd...
Hur f-n är det där skrivet, vad kan man utläsa av detta?

1. Sommardäcken är 1,6 millimeter?
2. Profildjupet ska vara 1,6 millimeter på det mest slitna stället i huvudmönstrets mittersta 75% av slitbanans bredd?
3. Detta gäller endast 75 % av däckets bredd och det är då mitten som räknas, kanterna spelar ingen roll? Är det så?



De yttersta kanterna räknas inte, men 75% av slitbanans bredd är ju betydligt mer än bara i mitten och där får inte mönsterdjupet vara mindre än 1,6mm.

________________________________

MB 300D -76
MB 300D -81
MB 240D -81 (såld)
MB 200E -90 (såld)
MB 290 TDT - 97 (såld)

MBFL
Guru
Guru
Posts: 3678
Joined: Thu 20 Oct, 2005 22:44

Postby MBFL » Tue 01 May, 2007 08:59

intressant läsning, men ärligt talat, är det någon som "tänker i kronor och ören"

alltså att man kör ex 19Km/h för fort istället för 21km/h för då ostar det 400 mer..?

kanske har man blivit lite bortskämmd genom att aldrig ha åkt dit för fortkörning, men jag ägnar knappt 30km/h för fort "regeln" nå´n tanke.

iofs kör jag sällan jätte fort, men känner jag för det och tycker att det passar sig då är inte dom där straffen avskräckande.

User avatar
Lighter
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2116
Joined: Thu 24 Feb, 2005 00:42
Location: Skåne Lund Lund

Postby Lighter » Tue 01 May, 2007 08:59

MB 300D -76 wrote:
Lighter wrote:
Gällande profildjup är för sommardäck 1,6 millimeter på det mest
slitna stället i huvudmönstrets mittersta 75% av slitbanans bredd...
Hur f-n är det där skrivet, vad kan man utläsa av detta?

1. Sommardäcken är 1,6 millimeter?
2. Profildjupet ska vara 1,6 millimeter på det mest slitna stället i huvudmönstrets mittersta 75% av slitbanans bredd?
3. Detta gäller endast 75 % av däckets bredd och det är då mitten som räknas, kanterna spelar ingen roll? Är det så?



De yttersta kanterna räknas inte, men 75% av slitbanans bredd är ju betydligt mer än bara i mitten och där får inte mönsterdjupet vara mindre än 1,6mm.
Ok, så 12,5 % av däckets bredd på varje sida spelar ingen roll då?
Die Eifersucht ist eine Leidenschaft, die mit Eifer sucht, was Leiden schafft.

Kaj -72
Vito 120 CDi

User avatar
tomsa
Guru
Guru
Posts: 3382
Joined: Sun 28 Aug, 2005 21:02

Postby tomsa » Tue 01 May, 2007 13:34

Lighter wrote:
MB 300D -76 wrote:
Lighter wrote:
Gällande profildjup är för sommardäck 1,6 millimeter på det mest
slitna stället i huvudmönstrets mittersta 75% av slitbanans bredd...
Hur f-n är det där skrivet, vad kan man utläsa av detta?

1. Sommardäcken är 1,6 millimeter?
2. Profildjupet ska vara 1,6 millimeter på det mest slitna stället i huvudmönstrets mittersta 75% av slitbanans bredd?
3. Detta gäller endast 75 % av däckets bredd och det är då mitten som räknas, kanterna spelar ingen roll? Är det så?



De yttersta kanterna räknas inte, men 75% av slitbanans bredd är ju betydligt mer än bara i mitten och där får inte mönsterdjupet vara mindre än 1,6mm.
Ok, så 12,5 % av däckets bredd på varje sida spelar ingen roll då?


Det skulle isåfall betyda ~2.5 cm på varje yttersida av ett 215 däck som kan vara mindre än 1.6 mm
Image
"Life is a tragedy for those who feel, but a comedy to those who think."

User avatar
alx
Proffs
Proffs
Posts: 264
Joined: Wed 01 Nov, 2006 20:33

denna var fin heheh

Postby alx » Tue 01 May, 2007 15:37

Ej givit tecken vid sväng

* Motorfordon, ej moped klass II, 500 kronor.
* För cykel och moped klass II, 500 kronor.


det borde ta typ 20 minuter att få ihop en budget för hela polisåret i Malmö....jag tror att det finns en lokal regel här att man inte får använda blinkers.......eller det verkar så.... 8)

Kobelco
Expert
Expert
Posts: 763
Joined: Mon 09 Aug, 2004 14:56
Location: Skellefte
Contact:

Postby Kobelco » Tue 01 May, 2007 21:56

MBFL wrote:intressant läsning, men ärligt talat, är det någon som "tänker i kronor och ören"

alltså att man kör ex 19Km/h för fort istället för 21km/h för då ostar det 400 mer..?

kanske har man blivit lite bortskämmd genom att aldrig ha åkt dit för fortkörning, men jag ägnar knappt 30km/h för fort "regeln" nå´n tanke.

iofs kör jag sällan jätte fort, men känner jag för det och tycker att det passar sig då är inte dom där straffen avskräckande.
böterna är väl inget man bryr sig om det är ju värre att man blir av med körkortet vid 30 över på 50, 70, 90, 110 väg. 20 över på 30 väg det tycker då åtminstone jag. 3200kr i böter eller att inte kunna arbeta eller ta sig nånstans på en månad iof kanske man kör lika bra utan körkort men det är ju dumt och åka dit för det också.
Jonas -85
600 sel w140
300d turbo 5vxl w123 (bruksbil)
200 med 300dt w123 (plogbil)
220d med 300d 5vxl w115
toyota celica gt4 (isbil)
mazda323 gtx Nat spec (isbil)
saab v4 4wd (fd isbil utan motor)
240d w123 (reservdelsbil)
BMW 325i (isbil)
Yamaha RS Vector
crosskart 65 hk

Haagbard
Guru
Guru
Posts: 3480
Joined: Sun 10 Aug, 2003 05:59
Location: Nora

Re: denna var fin heheh

Postby Haagbard » Tue 01 May, 2007 22:28

alx wrote:Ej givit tecken vid sväng

* För cykel och moped klass II, 500 kronor.

det borde ta typ 20 minuter att få ihop en budget för hela polisåret i Malmö....


Ja när tusan såg man en cyklist som vevade ned armen senast :lol:
MB 500E -92, 280SE 3,5 coupé -70, MB 200T -85
(Fiat Strada -06, Volvo 240 Turbo -81, Volvo Amazon kombi -69 f.d civilpolisbil)

MBFL
Guru
Guru
Posts: 3678
Joined: Thu 20 Oct, 2005 22:44

Re: denna var fin heheh

Postby MBFL » Tue 01 May, 2007 23:36

Haagbard wrote:Ja när tusan såg man en cyklist som vevade ned armen senast :lol:


här åker den allt ut, så föredömligt så. men när du säger det har jag f´n inte sett nå´n annan, överhuvudtaget, under flera år, som gjort det :lol:


Kobelco wrote:böterna är väl inget man bryr sig om det är ju värre att man blir av med körkortet vid 30 över på 50, 70, 90, 110 väg. 20 över på 30 väg det tycker då åtminstone jag. 3200kr i böter eller att inte kunna arbeta eller ta sig nånstans på en månad iof kanske man kör lika bra utan körkort men det är ju dumt och åka dit för det också.


jo, man borde nog vara lite mer försiktig, men som sagt efter mer än 20år ute i trafiken utan att vid ett enda tillfälle fått fortkörningsböter har man nog tappat respekten lite.

en annan faktor är ju också att den här stans vägnät till 99% består av broar och tunnlar, eller på andra sätt är lagt så det i pricip är omöjligt att ha några fartkontroller. det är i alla fall ganska lätt att "läsa av" var dom rent praktiskt kan arrangera en och det har man ju lite i bakhuvudet.

User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Re: denna var fin heheh

Postby André MBSCA » Wed 02 May, 2007 01:23

MBFL wrote: det är i alla fall ganska lätt att "läsa av" var dom rent praktiskt kan arrangera en och det har man ju lite i bakhuvudet.


Jo, så kan det nog vara ganska ofta, men jä.....st är ju "trafipaxarna"!
Det kan ju vara vilken bil som helst som du kör om!
Här i Göteborg är de så jäv..ga att de tom kör omkring och hetsar i en Porsche!
:evil: :wink:
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

MBFL
Guru
Guru
Posts: 3678
Joined: Thu 20 Oct, 2005 22:44

Re: denna var fin heheh

Postby MBFL » Wed 02 May, 2007 06:17

André MBSCA wrote:
MBFL wrote: det är i alla fall ganska lätt att "läsa av" var dom rent praktiskt kan arrangera en och det har man ju lite i bakhuvudet.


Jo, så kan det nog vara ganska ofta, men jä.....st är ju "trafipaxarna"!
Det kan ju vara vilken bil som helst som du kör om!
Här i Göteborg är de så jäv..ga att de tom kör omkring och hetsar i en Porsche!
:evil: :wink:



å-f´n.. det är ju snudd på brottsprovokation. nej, nå´t sånt har jag aldrig sett här, nån enstaka gång ser man en civilbil som stoppat någon efter vägkanten, men inte är det ofta.

ofta har ju trafiken här sin givna rytm, under dagtid är det ju svårt både att köra i 70 och 130. trafiken lunkar på i 80-85, på 70 sträckorna och den hastigheten håller ju nästan alla inkl polisen själva...

User avatar
twostroke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1228
Joined: Mon 25 Sep, 2006 22:57
Location: Gällivare

Postby twostroke » Wed 02 May, 2007 23:35

ibland känns det som om polisen har span på en, blir stoppad ofta... spelar ingen roll vilken bil jag kör, ser dom att det är jag så vänder dom och blinkar med deras disco ljus! måste fråga nästa gång om dom har nå fuffens på g!

FrodeS
Expert
Expert
Posts: 704
Joined: Tue 21 Dec, 2004 16:54
Location: Råholt / Norge
Contact:

Re: BÖTES-LISTAN

Postby FrodeS » Thu 03 May, 2007 10:36

André MBSCA wrote:Image

Böter


Kanskje jeg skal legge ut tilsvarende for Norge, så dere skjønner hvor bra dere har det??

Er jo "gratis" å få bøter i Sverige, jo !
-fS ---- '92 MB 300 TD Turbo ----
Styreformann MB Entusiastklubb
Image

Haagbard
Guru
Guru
Posts: 3480
Joined: Sun 10 Aug, 2003 05:59
Location: Nora

Re: BÖTES-LISTAN

Postby Haagbard » Thu 03 May, 2007 11:09

FrodeS wrote:Kanskje jeg skal legge ut tilsvarende for Norge, så dere skjønner hvor bra dere har det??


Ja gör gärna det :-)

FrodeS wrote:Er jo "gratis" å få bøter i Sverige, jo !


Jahaja, så det var därför din GPS tyckte att bästa vägen ur örebro var över ett torg och ut på en gata där bara buss och cykeltrafik är tillåten :P
MB 500E -92, 280SE 3,5 coupé -70, MB 200T -85
(Fiat Strada -06, Volvo 240 Turbo -81, Volvo Amazon kombi -69 f.d civilpolisbil)


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests