DEBATTINLÄGG; "Det bästa eller ingenting"? av André MBSCA

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

DEBATTINLÄGG; "Det bästa eller ingenting"? av André MBSCA

Postby André MBSCA » Fri 20 Jun, 2008 02:14

Gottlieb Daimler hade på sin tid ett motto,
som sedemera också blev Mercedes-Benz filosofi,
som lyder; "Det bästa eller ingenting"!


En ambitiös filosofi att leva upp till kan tyckas,
som ju dock har speglat ambitionen att bygga Världens bästa bilar!
Denna ambition har väl, får man väl ändå säga, Mercedes-Benz levt upp till under åtskilliga årtionden -
ja, kanske till och med under ett århundrande!
En gång i tiden ansågs en Mercedes-Benz till och med hålla högre kvalitét än självaste Rolls-Roys!


Då var det kanske inte att undra på, att Mercedes var en dyr bil - ja, faktiskt en mycket dyr bil, att införskaffa, och kanske framförallt att reparera
när det vid mycket sällsynta tillfällen gick sönder någon detalj.
Men detta var framförallt en gång i tiden, Statusbilen No.1 - och kostnaderna...ja, dem fick man väl "ta som en man"
(Ursäkta mina damer; detta är endast ett vedertaget uttryck, som dock stämde mer på den tiden enär det var väldigt få kvinnor bakom ratten),
och därav myntades också så småningom uttrycket; "Det kostar att ligga på topp"!

Mmmm, "det kostar att ligga på topp" brukar vi ju fortfarande säga lite skämtsamt, när någon icke Mercedesägare, påpekar att det var väldigt vad
dyra reservdelar det är till din bil.
Eller tillexempel när man får verkstadsräkningen från den auktoriserade märkesverkstaden - shockas av den höga framförallt arbetskostnaden,
och skakar lite på huvudet och med en lite skämtsam ton försöker släta över sin egen ilska med; "det kostar att ligga på topp"!
Och inom sig tänker man; well, jag har ju faktiskt själv valt att åka Mercedes - trots att jag visste att delarna är dyra och att det
finns betydligt billigare bilar att äga.
Så att klaga högljudt känns bara som att erkänna att man själv har gjort ett dummt val som man egentligen inte har råd med.
Så istället kommer ett automatiskt;...."det kostar att ligga på topp"!

Och att arbetskostnaden på den auktoriserade Mercedes-verkstaden är hög, är det inget tvivel om;
mellan 1400 - 1500 svenska kronor i timman!
De flesta av oss får inte ut denna timkostnad ens efter en hel slitsam arbetsdag - FÖRE skatt!

Men varför kostar det då så uppåt väggarna mycket att få sin bil servad eller reparerad?
Vad motiverar en arbetskostnad på 1400 - 1500 skr/tim.?

Jag menar, min egen meck som jobbar på kvällarna efter sin ordinarie arbetstid, debiterar mig 400 kr/tim. -
för den direkt effektiva arbetstiden med fordonet!
Mao. kan det bli många effektiva småpass innan den effektiva timmen är uppnådd!

Tyvärr så är jag inte ensam om att ha upptäckt min mecks förträfflighet, så det krävs lite planering och tidsbokning på några
veckor för att få bilen ombesörjd, samt att det är ca 4 mil till hans lokaler. Därför måste jag som så många andra,
ibland vid mer akuta behov, låta den auktoriserade märkesverkstaden på orten ombesörja min Mercedes väl och ve.

Vad är då skildnaden mellan den auktoriserade Mercedesverkstaden och min meck,
som på ett rimmligt vis skulle kunna motivera den stora - riktigt stora - skildnaden i timkostnad?

Märkesverkstaden menar ju på att de måste tillhandahålla så fin och dyr utrustning/verktyg/maskiner/lokaler/etc. för de numera
så krävande fordonen ska kunna repareras och servas på ett tillfredsställande sätt, och att de förväntningsfulla Mercedesägarna
skall känna märkets status och dess trygghet vid besök i lokalerna!

Jag får jobbet gjort hos "min" meck också, och jag känner trygghet vid mina besök hos honom!
Vad gäller att känna märkets status vid inträdet i hans lokaler...så skiter jag rent ut sagt i det!
Jag får jobbet gjort - snabbt - och till ett i sammanhanget, mycket bra pris!

Ja men, säger då märkesverkstadens representanter, vi har också dyra utbildningskostnader för vår personal som hela tiden måste
uppdateras efter de olika modellernas utveckling...
Min meck utbildar sig också för att hänga med och har inga större problem med att fixa fel på en Mercedes av modell -08,
likväl som tex. en -58!

OK, ok! Men oavsett det hutlöst höga timpriset på den auktoriserade märkesverkstaden, så kunde man kanske ändock någonstans motivera,
med tanke på "det kostar att ligga på topp" -
att lämna in sin ögonsten till dem för ett tryggt och säkert reparationsarbete -
OM nu dessa höga kostnader (motiverade bl.a. av den höga kunskapsnivån i företaget) hade gett som resultat att man nöjd med
deras väl utförda jobb, åkte därifrån med en på rätt sätt åtgärdad bil!

Och här är alltså det lilla OM,et!
Låt mig få ge ett nyligen egenupplevt exempel;

Måndag för snart 2 veckor sedan, hade jag fått tid 7.30 på morgonen hos ortens auktoriserade Mercedesverkstad för en felsökning,
eftersom jag hade problem med att min Mercedes inte gick på alla 8 cylindrar som den skulle.
Jag var själv med och berättade hur jag upplevt hur det hände och hur den betedde sig osv.
När personalen tog avtalsenlig lunchrast vid 12-snåret, och efter att 3 mekaniker varit involverad i problematiken runt att V-8,an bara
gick på 4 cylindrar, konstaterade de att de inte kunde lokalisera felkällan!

Jag åkte därifrån med en gravt haltande motor och ringde en aning desperat, till Jesper (Racing här på forumet), och förklarade problemet.

Kom hit så får vi titta på det, sa Jesper och sagt och gjort; i lördags åkte jag dit för att se vad han kunde göra åt saken.

Vi tog, naturligtvis, oss en kaffe till att börja med för att sedan lyfta på motorhuven!

Tjugo (20) minuter senare hade Jesper konstaterat ett gravt överslag i ena rotorn som slagit hål rakt igenom och kapat ledaren innuti,
samt sprucket fördelarlock utan kontakt i ledarna!

Så, på 20 minuter var problemet - ett mycket elementärt fel - konstaterat,
något som den auktoriserade Mercedesverkstaden inte lyckats med på en hel förmiddag!

Vad hade nu all denna utbildning och alla fina apparater och lokaler som den auktoriserade Mercedesverkstaden stoltserade med
för att motivera sina höga arbetskostnader, gjort för nytta?

Personligen anser jag detta vara skrämmande - MYCKET skrämmande!
Dessa auktoriserade Mercedesverkstäder skall ju vara vi Mercedesägares närmsta förtroendegivande kontakter med
Mercedes-Benz och företaget Daimler AG?

Kanske dags för denna multinationella biljätte att strama upp och kvalitétssäkra sina representanter
ute verkligheten - den verklighet som vi Mercedeägare kommer i kontakt med när deras produkt
inte alla gånger når upp till Gottlieb Daimler och Mercedes-Benz gammla motto och filosofi;
"Det bästa eller ingenting"!



PS! Ett oändligt stort tack till Jesper "Racing", för din kunskap, hjälpsamhet och vänlighet!
Du är "Det bästa för att det INTE ska kosta (skjortan) att ligga på topp"!
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: DEBATTINLÄGG; "Det bästa eller ingenting"? av André MBSCA

Postby Uky » Fri 20 Jun, 2008 09:55

Det är väl litet som jag sa vid tisdagsfikan angående motivationen att köpa en Benz. Jag kan tänka mig att lägga ganska mycket pengar på en bil om jag vet att den har hög kvalitet och att servicekostnaderna därigenom blir låga.

Men att dels lägga mycket pengar på en bil, dels att upptäcka att den inte håller den höga kvalitet som priset skulle motivera och dels att verkstadspersonalen har marknadens högsta timpriser samt att verkstadspersonalen dessutom inte kan utföra sitt arbete är en ekvation som definitivt inte håller.

Jag har "också kompisar" som kan min bil, därav valet, men aldrig, aldrig, aldrig att jag hade gått och köpt en 8 år gammal CL om jag hade tvingats som kund med mössan i hand att förnedra mig hos en ÅF's kundmottagning.

Devisen är att man bör kontrollera vilka "bra" verkstäder som finns runtomkring och därefter välja bil oavsett vilket märke det handlar om.

Benz ligger i topp vad gäller skampriser på 1500/timme. Volvo (Bilia) i Göteborg ligger på en föga hedrande andraplats med 1200 och som jämförelse SAAB i Uddevalla som tar mellan 500 och 700 i timmen beroende på vilket problem det handlar om. Som någon representant för Volvo förklarade "Det är på service/reparationer vi tjänar pengar"

Eftersom jag jobbar i branschen fascineras jag av det faktum att bilfabrikanterna kan lägga miljarder på att utveckla nya fordon med all omsorg och provning som man tvingas till bara för att sedan mystiskt nog acceptera att folk blir tvärförbannade när man får ett antingen arrogant bemötande av märkets återförsäljare eller inkompetenta verkstadspersonal.

Det är litet som att man skulle säga "Ja, jag har valt en Mercedes dels för att den är en himla dyr bil, dels för att det kostar skjortan att serva den samt att jag inte sällan får dåligt utförda jobb". "Jag trivs bra med det valet"

User avatar
Racing
Guru
Guru
Posts: 3027
Joined: Sun 01 May, 2005 16:02
Location: Götelaborg

Re: DEBATTINLÄGG; "Det bästa eller ingenting"? av André MBSCA

Postby Racing » Fri 20 Jun, 2008 10:21

Andre´.
Min upfattning är att detta,som det mesta annat,handlar om pengar.
En sak e säker,å det är att det är då inte mekanikernas löner som drar upp timdebiteringen.
Av de 13-1400 du talar om går ung en dryg hundralapp till mekanikern i lön.
Den resterande tusenlappen e täckning för en JAEVLA massa utbildning å lokaler isf!
(Som alla förstår handlar det om vinster-vilket iofs e i ordning,men STÅ för det då)

Jag kan till grad ha full förståelse för att tex utrustning å utbildning samt lokaler kostar pengar,å de pengarna måste tas ngn stans ifrån.(Ta tex mitt nyinköpta Fluke 2 kanaliga oscilloskop för bilbruk...kmpl e det en affär på 96´+moms...)

Men....inte till tonen av 1300 lr 1400/tim.
Inte en chans.
Själv har jag tappat räkningen på antalet verkmästar tjänster jag varit erbjuden.
För MIN del ngt helt ointressant...läs vidare...

Den gamla tidens "meckar" e helt klart på utdöende.Utan tvivel,å dessvärre.
Har själv en kortare tid arbetat som lärare på fordonslinjen på gymnasiet,å utan tvivel har utvecklingen sprungit ifrån människan i en modern bil.
Man får idag inte längre tid att lära sig principerna å grunderna,utan fokus ligger snarare på problemlösning-eller om du vill...byte av komponenter.

Detta inte bara när det gäller elektronik.
Titta på Volvos senaste C70 med plåtcab....vilken MARDRÖM för dem som en dag skall få ett slitet system att passa när plåtcaben skall justeras på plats för automatik,å jag GARANTERAR att det inte läggs 5 korvören på att "utbilda" ngn på resp volvo verkstad för den eventualiteten.

Jag ser mig själv som en av de relativt få som har hygglig insikt i styrsystem mm i en modern bil å det som e imperativt i den meningen e ordet FÅ.
Ngt som grundar sig i rent intresse från min sida i sin tur.

Om det nu e så att det försvaras med att det kastas pengar efter mekanikers fortbildning så MÄRKS det iaf som oftast INTE ute på plats i verkstan.Det e ett som s säkert.
Att inte hitta ett såpass grundläggande fel som på din bil på en förmiddag e ett dåligt,rent av MYCKET dåligt,betyg-med den reservationen att alla e felbara å mänskliga.
Så även du å jag.

Men...det e inte där skon klämmer egentligen.
Skon kommer att klämma på riktigt i att det från ggn till annan e så att du debiteras för en felsökning som INTE har ngt utfall.Dvs,man vill ha betalt för sin tid för att ens försöka hitta felet!
DET e skandal.

Lite av grejen e ju som jag sa initialt.
Det handlar om pengar.

Men...
Om jag tex kikar på vad jag sysslar med så finns det en stor grej på ett annat plan som du tangerade, å det e förtroende.
Iom att jag uteslutande sysslar med entusiastbilar/räserbilar så ägs de bilarna oftast av folk som generellt har ett större intresse i sin bil än ägare normalt.
Om jag då inte kan förmedla att det inte ligger i mitt intresse att springa omkring att lura folk,att förstöra grejer pga inkompetens osv....så har jag till grad gjort ett dåligt jobb.
Det har gått till den punkten att jag ibland får in folk genom dörren som möter mig med föresatsen att jag e där för att lura dem på pengar.Faktiskt,vilket e fruktansvärt trist å vad vidare e en mkt mkt sur kvittens på hur illa ställt det eg är.Vart beteendet du beskriver har drivit situationen.

Som jag sa...den "gamla tidens" meckar e på utdöende.
Mitt jobb handlar i 1a hand inte om det praktiska.
Det handlar allt som oftast om att visualisera ngns ide,önskan eller tanke.
Även om jag vet att en del fashineras av att vissa av oss riktiga "hotrodders" kan skapa som vi gör med metaller å våra händer(det VI gör e dock till grad inte mindre konst än ngn som står med ett staffli å en pensel) e den tuffaste/svåraste biten oftast i det jag gör för att träffa rätt i vad killen eller tjejen som kommer in genom dörren egentligen har tänkt.
Att realisera/visualisera en tanke.

På en auktoriserad merca verkstad finns överhuvudtaget inte det behovet.
Artisteri i alla dess former har inget rättfärdig görande,å kanske e det ÅXÅ till del att skylla eftersom det abstrakta vi kallar yrkes stolthet inte ges utrymme att överleva under de förutsättningarna.
Turbocharging indeed is a blowjob!

jesper@gofastparts.se

User avatar
CE 36
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Mon 28 Jul, 2003 16:03
Location: Stockholm

Re: DEBATTINLÄGG; "Det bästa eller ingenting"? av André MBSCA

Postby CE 36 » Fri 20 Jun, 2008 10:37

Just felsökning verkar vara det verkstäderna är sämst på, om inte datorn talar om vad som är fel sätter dom igång att byta delar på kundens bekostnad, även om det inte hjälper.

Nu funderar jag allvarligt på att köpa en gammal 60-talsjänkare som man lätt kan fixa själv, är uppväxt med såna och kan inte minnas annat än att dom bara gick och gick. Kanske inte så bra att köra på våra saltade vintervägar, men resten av året. Tillgången på delar verkar inte vara sämre än på nyare bilar. Största nackdelen är väl att de flesta modeller man vill ha är lite stora när man ska parkera i stan...
Image
E36 AMG Coupé 1994, G500L 1998, E500T 4-matic 2007, Sprinter La Strada 2018

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: DEBATTINLÄGG; "Det bästa eller ingenting"? av André MBSCA

Postby Uky » Fri 20 Jun, 2008 12:02

Ett av problemen är väl det uppskruvade tempot, samt just det faktum att man inte längre felsöker utan "byter boxar" tills det fungerar. Man hinner inte lägga ner sin själ i kundens problem. Jag vill gärna själv ha en kommunikation med mekanikern. Ett av argumenten är att jag då samtidigt lär mig fordonet i fråga. samt passar på att få veta hur det skall se ut när allt är OK.

Det är ofta kommunikation av typen "Du kanske skulle ta och byta den där detaljen inom kanske en så där 1000 mil" samt "Du kan göra det själv bara Du tänker på att (osv)", dvs en ärlig kommunikation som innebär att verkstaden bjuder på kunskap vilket gör att man får förtroende för dom när man verkligen behöver hjälp och saknar nödvändiga verktyg.

Hade jag varit en okunnig "farbror" som tvingats lämna in bilen varje gång något strular hade jag säkerligen varit vansinnig vid det här laget. Som entusiastbilsägare måste man engagera sig i sitt objekt. Det faktum att man är någorlunda kunnig i ämnet gör att man reagerar hårdare när man upptäcker att de experter man vänder sig till ofta inte är det.

User avatar
Volvo suger hästb....!
Guru
Guru
Posts: 2863
Joined: Sun 18 Apr, 2004 13:29
Location: Nomad

Re: DEBATTINLÄGG; "Det bästa eller ingenting"? av André MBSCA

Postby Volvo suger hästb....! » Fri 20 Jun, 2008 12:34

Vill kort bara sammanfatta att det du Jesper skrivit ner även dessvärre drabbat den
bransch jag befinner mig i, d.v.s verkstadsbranschen.

Idag får ungdomarna tydligen endast lära sig hur man som operatör ska styra en
NC-styrd maskin. Men var har kunskapen om rätt varvtal, matnings/skärhastigheter
samt förståelse för olika materials egenskaper samt vilken skärgeometri som är mest
lämpad för respektive bearbetningsmetod tagit vägen :scratch:

Och var lär man sig numera att kunna gå in i en maskin för att utföra en ordentlig
reparation av antingen det mekaniska, elektriska, pneumatiska eller det hydrauliska,
och varför finns det inte längre något lärlingssystem på dom större industrierna :?:

När man, som jag så ofta, står ute på en stor industri och kanske håller på att skava
om ett slidverk på exempelvis en svarv/fräsmaskin eller what ever. Så får man ofta
frågan ifrån dom yngre arbetarna på plats, vad tusan gör du med den där stora skruv-
mejseln(skavstålet) och all blåfärg?

Det är vid sådana tillfällen man dessvärre börjar inse att de gamla hederliga hantverkar-
yrkena, med oändliga kunskaper, är och har varit på utdöende sedan ett X antal år tillbaka.
Vi är alltså dom sista "mammutarna".....med andra ord snart helt utplånade :-(

Förövrigt så håller jag till fullo med André, att världen vore betydligt fattigare utan sådana
eldsjälar som Jesper/Racing, med den enorma kunskap och medmänsklighet som denna
man tycks besitta :salute:
49% Son of a bitch....51% Motherfucker!
M.v.h Tomas
Image

User avatar
Razorback
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1221
Joined: Thu 09 Feb, 2006 19:49
Location: Västra Götaland

Re: DEBATTINLÄGG; "Det bästa eller ingenting"? av André MBSCA

Postby Razorback » Fri 20 Jun, 2008 12:56

1 400 till 1 500:-/timma??? :shock:

I mitt företag säljer vi diverse tjänster bland annat företagsutveckling, ledningssystem, men även konstruktion projektledning osv.

För en av våra mest erfarna företagsutvecklare tar vi 1 150:- /tim men så har han ju en lön lite kort om 50 000:-/månaden

Ja men utrustning och maskiner då? Våra 3D CAD-stationer med tillhörande mjukvara & Licenser kan i vissa fall springa iväg mot 100 000:-/st och där över för några dynamiska simmuleringsprogram

Så: En Civilingenjör (45 år) som arbetar i våra lokaler (mer centralt belägna än Hedins i Gbg) och som använder både 3D Cad och Simmuleringsprogram (Utr för drygt 230 000:-) och som har en lön om 43 000:- tar vi ut drygt 950:-/tim för.

Overhead då?

Tja, Vi har 50% av en VD, en Affärsområdeschef, 2st Enhetschefer, 4st Administrativa tjänster, Bilar, lokalhyra, el, utbildning av våra anställda, vinst till ägarna osv Så nog tusan har vi "administrativa" kostnader alltid,, vi är kanske lite större än Hedin/Gbg m.a.p. antal anställda, för vi är totalt i Gbg 38st.

Lik förbenat går vi med ordentlig vinst.

Att inom konsultbranschen i Gbg kunna ta ut timpriser på 1 500:-/tim är väldigt få förunnat vad jag vet.
Kanske det kan funka inom IT, oavsett så är du i det läget en verklig specialist, och kunden har rätt att förvänta sig toppresultat för dom pengarna!

Men som vanligt görs väl bedömningen att Mercedes är en Premiumbil och köps av människor med en viss livsstil och ekonomi
Då kan service, reservdelar mm kosta så här mycket.

Som exempel vet jag att när VOLVO för snart 40 år sedan prissatte en sats med 4 kolvar till B20 motorn och en sats med 6 kolvar till B30 motorn så var satsen till B30 mer än 50% dyrare trots att det bara var en B20 sats med två kolvar extra.

Varför? Jo för att B30 ägaren/kunden bedömdes kunna tåla ett högre prispåslag.
Tror ni att tankesättet har ändrats? Icke, jag vet vad all utrustning kostar som gör en Volvo V70 till en XC70, precis allt!
Och jag ser själv prispåslaget som du som kund får göra för att få ställa skiten på din garageuppfart och bräcka snålgrannen med din bokstavskombination XC.

Jag skulle vilja ha en E500 eller kanske en 380SL eller liknande, men det är gamla bilar idag, och jag ids inte skruva själv längre, och utan kontakter med billiga men duktiga MB kunninga mekar, är det bara att inse att det inte blir någon sådan bil för mig.

Puh,,, jag måste ha en dålig dag idag. :roll:

Ja, skönt att det finns kunnigt folk på forumet som du fick hjälp av André så att du slapp åka V4 fortsättningsvis :P
-

User avatar
MOONSHIELD
Expert
Expert
Posts: 979
Joined: Thu 20 Jul, 2006 15:49
Location: Bohuslän

Re: DEBATTINLÄGG; "Det bästa eller ingenting"? av André MBSCA

Postby MOONSHIELD » Fri 20 Jun, 2008 20:34

MYCKET BRA ÄMNE!!!!!!! kanske tom det bästa här på forumet genom tiderna!

Detta tål att diskuteras!
Det känns så befriande skönt att läsa det ni skriver, för jag inser att jag inte är ensam om att tänka såhär!

Har så mkt åsikter och tyckande i detta ämne, men vill inte "skriva av mig" ikväll,
vill helt enkelt inte bli på dåligt humör på midsommarafton :P
Men kan ta lite i korthet iaf:

För varje ny bil man köper blir det bara värre och värre.
Bilarna med årsmodell runt 2000 där klarade man hyggligt iaf att fixa vanlig service,
som stift, olja, filter o dyl.
Men bilar från 2005 och framåt, då är det kört.
De är redan på ritbordet konstruerade så att vanligt folk inte skall kunna göra service själv.
Min nuvarande bil är just en 05:a. Oljefilter är placerat så att en person med normalstora händer inte skall kunna lossa det.
Nu har jag lite mindre händer, så jag fixar det, men de brukar oftast vara rejält blodiga efter varje gång.
Röret till oljestickan görs så klent att du INTE skall kunna köra ner en slang o pumpa ur oljan den vägen.
Pluggen under sitter så att du måste hissa upp bilen för att komma åt.
Tändstift o luftfilter kan jag bara glömma att komma åt.
Över hela maskin sitter en plastkåpa och om jag försöker lossa den..så lossnar även "100" vaccumslangar...
o jag ger mig inte in på att hålla reda på var de satt....



CE 36 wrote:Just felsökning verkar vara det verkstäderna är sämst på, om inte datorn talar om vad som är fel sätter dom igång att byta delar på kundens bekostnad, även om det inte hjälper.

Nu funderar jag allvarligt på att köpa en gammal 60-talsjänkare som man lätt kan fixa själv, är uppväxt med såna och kan inte minnas annat än att dom bara gick och gick. Kanske inte så bra att köra på våra saltade vintervägar, men resten av året. Tillgången på delar verkar inte vara sämre än på nyare bilar. Största nackdelen är väl att de flesta modeller man vill ha är lite stora när man ska parkera i stan...


Just detta som CE36 nämner, har jag oxo gått o funderat på i några år.
Att skaffa en bil utan någon som helst ELEKTRONIK...skilj på detta och elektricitet.
Men man får ju tillbaka till 60-talare nästan..då....
Köpte mig en 940 nu i vår för att ha som "slit o slängbil".
De anses som lättmekade, men även där spökar elektroniken.
Så man får väl tillbaka till Amazon o dyl. Men då är ju problemet...att de är ju gamla....
utslitna....och inte alls med den komfort som man vill ha.
Man vill ha en bil som FUNGERAR..som man inte skall behöva skruva med var o varannan dag.
Och priserna på hyfsade 60-talare, även europeer...börjar ju bli sjuka.
Även det CE36 nämner i första stycket av sitt inlägg har jag råkat ut för.
"byt det.o byt det..." osv osv..ingen tanke på att kunden får betala kalaset.


Återkommer i helgen med mer exempel på verkstädernas inkompetens.
.

User avatar
E55
Guru
Guru
Posts: 2911
Joined: Thu 01 May, 2003 21:10
Location: Linköping

Re: DEBATTINLÄGG; "Det bästa eller ingenting"? av André MBSCA

Postby E55 » Fri 20 Jun, 2008 20:40

André, har du tänkt att maila detta till din MB-handlare? Vore trevligt med ett svar till varför flera märkesinriktade tekniker inte klarar av att hitta felet när en oberoende tekniker hittar felet efter 20 minuter...
Image

///Markus -73

CL 65 AMG 2008 på sommaren, Volvo V70 året om.

User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Re: DEBATTINLÄGG; "Det bästa eller ingenting"? av André MBSCA

Postby André MBSCA » Fri 20 Jun, 2008 22:44

E55 wrote:André, har du tänkt att maila detta till din MB-handlare? Vore trevligt med ett svar till varför flera märkesinriktade tekniker inte klarar av att hitta felet när en oberoende tekniker hittar felet efter 20 minuter...


Saken är den, att jag tror inte att det hjälper...jag tror inte att de kan prestera ett svar som man inte hört förr...
jag menar ett svar som på något sätt kan ses som godtagbart i frågan?!?

Istället kommer garanterat bara en massa undanflykter i form av; just då fungerade inte denna apparaten, han som kan just detta
område var ledig, detta är inget av de vanliga felen på denna modell, ...du sa ju att du bytt fördelarlock och rotorer förra sommaren...osv.

Till Jesper sa jag att jag bytt rotorer och lock förra sommaren, och jag kunde lika gärna sagt att jag bytt dessa samma morgon!
Det spelar liksom ingen roll...Jesper kollade detta ändå, eftersom det är så fundamentalt elementärt att ALLA stften behöver
streeet för att kunna antända bensin/luft-blandningen och få motorn att gå på alla cylindrar.

...så, stift - OK! ...kabelskor, kablar - OK! Fördelarlock/rotorer - Kass! ...och där gick vi i mål!

Nä, så jag tror faktiskt inte att jag kan få något ärligt svar från dem, pga. att de själva inte känner till det ärliga svaret!

Då tror jag det är mer betydande att rikta frågan till Mercedes-Benz Sverige och Stuttgart-koncernen direkt,

eftersom det är - anser i allafall jag - deras ansvar att se till att kvalitétssäkra deras auktoriserade verkstäder - where ever they are!

Jag tycker faktiskt att detta är ETT av många, många, många exempel på hur Daimler AG tydligen misslyckats med att styra upp
nivån på deras representanter och ansiktet utåt gentemot sina kunder i förlängningen, ifall man vill fortsätta att hävda företagets
syn på sin produkt med orden "Det bästa eller ingenting"!

För de kan väl inte mena att allternativet är "Ingenting"?
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

User avatar
Racing
Guru
Guru
Posts: 3027
Joined: Sun 01 May, 2005 16:02
Location: Götelaborg

Re: DEBATTINLÄGG; "Det bästa eller ingenting"? av André MBSCA

Postby Racing » Sat 21 Jun, 2008 00:07

Tomas.
Tack.

Det åsido så e jag med dig i sak,för lite av poängen e att vi som tar oss an detta med de gamla kunskaperna under skinnet...
Det har gått från att vara ett arbete till att bli konstformer.Delar av det MÅSTE föras från hand till hand för att funka.Det GÅR inte att läsa i en bok...
Å..som konstformer har det i sin tur ingen övre gräns i ekonomisk ersättning.
Vi är idag mkt mkt få som "har det" till den grad att vi löser uppgiften för handen.
Ngt jag personligen tycker e fruktansvärt trist.

I verkstan har vi som bekant "löjden".
Han har tom varit med ikväll å gjort en lugn midsommar.
Poängen e att löjden...e intresserad.
Hans intresse i sin tur e det som ngn stans säkerställer att det iaf kommer leva vidare.
Hur patetiskt VI i vår ålder än tycker det e så e det rent relativt både ovanligt å kul att han ger sig i kast med en 70a volvo 144 med dubbla SU på nå vis...

I gbg med omnejd e jag idag av rykte att vara en av de få som e kvar professionellt som tex fixar att fullständigt brisera en förgasare,oavsett vilken,felsöka eländet å faktiskt vid behov rent av designa om eländet till att fungera.

Ngt...som många vart kunniga till för blotta 25 år sen.
Who cares kanske den oinvigde tycker....
Men.
Ha i tanke hur stor bil/mc hobbyn e i sverige...å var medveten om hur många av dessa fordon som fortfarande arbetar med en förgasare...som då definitivt inte e lika service fri som ett modernt sprut.
Mao...ngt tom Andre kan kvittera...de kommer i en aldrig sinande ström.

Som en del varit inne på.Det har kommit att handla för mkt om pengar...tid...å det med yrkes stolthet har fått stryka på foten totalt.

Kommer du ihåg dina kommentarer om Colchestern?
Det e ju det som e lite av grejen...det där med att resultatet inte blir bättre än han som e förmögen att "prata" med materialet...å sen får de mata in elektronik tills faen kommer å tar dem.
Det där odefinierbara...när "flytet" kommer...när materialen liksom talar med en...en form av symbios..
DET e konst.
Turbocharging indeed is a blowjob!

jesper@gofastparts.se

User avatar
johan h
Guru
Guru
Posts: 2997
Joined: Tue 16 Dec, 2003 12:15
Location: Gävleborg Gävle
Contact:

Re: DEBATTINLÄGG; "Det bästa eller ingenting"? av André MBSCA

Postby johan h » Sat 21 Jun, 2008 03:35

Mycket bra inlägg! Håller med dig. Mercedes verkstäder är överskattade. Jag lämnade in 190n när jag precis köpt den för att kontrollera så att allt stod rätt till. Det konstaterades att det var oljeförlust vid motorn som de så fint kallade det. Jag bad dem byta det o hämtade bilen. Det läkte lik förbannat ur packningen o jag hade betalat en REJÄL slant för hela kalaset. Jag ringer upp dom o får lämna bilen igen. Skönt med garantijobb.. nänä vi ska ha 900:- för att byta ventilkåpspackning..

En annan episod är när en kille i 20-års åldern ser en annons om att de söker en reservdelsman till mercedes i Gävle.. Killen var otroligt Mercedesintresserad o hade en bra utbildning i botten. Killen skrev om sin stora passion för Mercedes o att denne gjorde vad dom gjorde på jobbet på fritiden.. Veckorna gick o det blev såklart inget svar. Nej ryktesvägen fick killen svar på att tjänsten var tillsatt en person som jobbat i korvkiosk.. förlåt bensinmack. När killen senare skulle gå in på Mercedes o beställa en så enkell sak som bromsbelägg så möttes han av en halvtrött suck som inofficiellt sa -Vad vill du? När killen kontrollerade askarna så stod det für W203, C209, A209.. Oj oj jaha det känns nog som något är lite halvfel.. Killen har därefter varit inne ett par gånger o möts av samma suck. hmm när man är ny på ett jobb så brukar man visa sig från sin bästa sida, eller hur var det? Nej nej sådär är ju alla på där. Det är ju jargongen..

Ja vad är då summan av mumman då? Att enligt mig så är jag beredd att betala för kvalitet. Vad är då kvalitet för mig? Det är produktkvalitet, kvalitet på service från personalen samt framförallt kvalitet på de arbeten som de utför. Har jag då upplevt detta ur ett kundperspektiv? Ja reservdelarna håller bra kvalitet. Servicen o kvaliteten på arbetena som de utför? Nej nej nej.. Jag tror nog många resonerar med mig när det gäller att skapa mervärde till kund. Folk kan säga att det är på tok för dyrt. Vad är egentligen dyrt? Jo det är när man betalar mycket pengar utan att egentligen få något. Hade dom kunnat kosta på sig ett leende o att, med lite större engagemang, laga bilen så fine jag hade betalat utan knorr. Jag hade dessutom kännt mig nöjd.

Sen så kan man ju disskutera huruvida de sköter rekryteringsprocessen. Ta in en person som har arbetslivserfarenhet men är slö, slapp o likgiltig eller en person som har en bra utbildning o som har Mercedesandan o intresset inmurat i benmärgen sen barnsben samt är jävulskt serviceminded? Hur var det då med att man, när man rekryterar nya medarbetare, så tar man in de som verkar stämma bäst över kravprofilen när det gäller att jobba mot samma mål o visioner som företaget strävar efter? Nja där behöver nog personalavdelningen tänka några varv till. För nu anser jag att alla som jobbar där är av samma skrot o kon. O vad det beträffar deras sätt att behandla sina kunder på så finner jag att detta skulle stå inskrivet i deras vision o målsättning högst osannolikt..
Johan Medlemsnr: #302
W124 Addict..
_______________
Bilar:
500E: -93, 326Hp/5 800rpm, 480nm/3900rpm, 0-100: 6.1s, 250km/h. 485 Rosewood, 273 Brasil. Image
C250TDT: -97, 150Hp/4400rpm, 280nm/1800-3600rpm, 0-100: 9.9s, 200km/h. 42 000mil. Image
240D :-82 58 000 mil
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124: E420 Sportline SÅLD
W124: 300E manuell SÅLD
W201: 190E 2,3-8V SÅLD

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: DEBATTINLÄGG; "Det bästa eller ingenting"? av André MBSCA

Postby Jojjet » Sat 21 Jun, 2008 07:41

Visst kan det kännas trist när verkstäderna strular.

Däremot så sitter jag och blir lika förundrad varje gång jag läser om ämnet.. Häruppe i Västernorrland så är MB-verkstäderna helt perfekta. Nu har vi ju iof lärt känna dem ganska väl under alla dessa år med Mb, men jag vill påstå att de är lika serviceminded oavsett vem det är som kommer in.

Att mekanikerna dessutom har ett genuint MB-intresse skadar inte direkt. Står många trevliga MB:s på personalparkeringarna i Sollefteå och Örnsköldsvik. :-D
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

User avatar
Volvo suger hästb....!
Guru
Guru
Posts: 2863
Joined: Sun 18 Apr, 2004 13:29
Location: Nomad

Re: DEBATTINLÄGG; "Det bästa eller ingenting"? av André MBSCA

Postby Volvo suger hästb....! » Sat 21 Jun, 2008 14:15

Racing wrote:DET e konst.


Nog är det så alltid.....fick många igenkännande aha-upplevelser redan i ditt första
inlägg. Där av att jag bara var tvungen att skriva av mig lite....tror vi i mitt fall kan
kalla det för frustration och vanmakt inför det rådanande läge som numera tycks vara
gällande inom ett flertal likvärdiga branscher, där profithunger får gå före kunskap :roll:
49% Son of a bitch....51% Motherfucker!
M.v.h Tomas
Image

N!
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2137
Joined: Wed 01 Aug, 2007 17:22

Re: DEBATTINLÄGG; "Det bästa eller ingenting"? av André MBSCA

Postby N! » Sat 21 Jun, 2008 15:01

Detta är väl ändå inget unikt för Mercedes verkstäder, nae... Kanske de bara "lurar" en på lite mer stålar än andra, men på det stora hela så upplever jag det som att man får verkligen betala en massa (och det är inte bara MIN upplevelse!) en hel massa, verkligen mycket pengar i service mm för att bilhandeln så att säga måste gå i vinst - Självfallet eller? Jag blir inte ens arg längre, bara ledsen :drinking:
...sålt min AMG E60 T S210 -98 7-sitsig med avtagbar dragkrok.


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests