varför är det så svårt att sälja en bil nuförtiden?

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
jocke t5
Wannabe
Wannabe
Posts: 6
Joined: Fri 31 Jul, 2009 10:03

varför är det så svårt att sälja en bil nuförtiden?

Postby jocke t5 » Sat 01 Aug, 2009 10:56

jah ar en fin mercedes s320 som ja tycker borde kunna bli såld ganska lätt
ni kan titta på den på länken nedan..

http://www.blocket.se/vi/22416923.htm

ja har haft den ute i över en månad o inte haft nån som har kommit o titta på den,massa mail o osäriösa budgivare!tidigare har det gått max en vecka så är bilen såld men nu verkar det väldigt svårt att sälja en bil,ser att folk drar ner på priset ganska kraftigt på sina bilar,


får ni iväg era mb s320 eller ska man börja fundera över ett byte kanske?
har ju ringt några privata bilsäljare som säger att du får dina pengar men ja måste ha din bil i 10 dagar någon som provat på detta?
ja är ju den som inte vill lämna ifrån mej bilen då ja har hört om dessa bilskojjare...


mvh jocke

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: varför är det så svårt att sälja en bil nuförtiden?

Postby torake » Sat 01 Aug, 2009 12:27

Det är den rådande konjunkturen, och det har varit så här i över ett år. När TV varje dag talar om att arbetslösheten stiger och kris kris konkurs etc, då väntar man med att köpa den där bilen, båten eller det där huset, för efter lågkonjunktur blir det ju på nått sätt altid högkonjunktur igen.
De som fortfarande handlar trots detta är de som förväntar sig att göra ett klipp, och då är de bara intresserade av att betala en del av värdet, säg 100' för en bil som är värd 150'.
Till detta kommer koldioxid-klimatförändringshysterin som gör att stora bensinbilar ratas framför snålare alternativ, om jag förstått statistiken rätt så är nyregistreringar kraftigt ned, och av dessa så är andelen miljöbilar och diesel kraftigt upp.

Därför har man valet att behålla sin bil, eller sälja den till underpris. Jag hade min C230 ute i 8 månader på blocket, och under den tiden såg jag priserna på liknande bilar falla från över 200 ned till 140-150 innan annonserna försvann. En seriös spekulant kom, resten var bara skojare som gav skambud 50'-60' under vad jag begärde. Jag insåg att när konjunkturen vänder kan jag aldrig köpa tillbaka bilen till samma pengar om jag ångrar mig, så jag behåller den tills vidare.

Tack vare att Euron är stark och att efterfrågan är lite större nere på kontinenten så kan du kanske få ett bättre pris där, men vill du få den sålt här är det bara att dumpa priset som gäller. Har inte mycket erfarenhet av "bilagenter", men de jag träffat vill man definitivt inte göra affärer med, bättre att förlora några tusen själv än att förlora hela bilen eller spendera dagar och nätter för att ordna upp trassel som de ställer till med. Ofta kan de lura flera köpare att betala t.ex. handpenning eller hela bilar, och sedan är det ditt namn som figurerar för att du äger bilen. Obs säger inte att det gäller alla "bilagenter" och privata försäljare, bara alla som jag har träffat.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
CE 36
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Mon 28 Jul, 2003 16:03
Location: Stockholm

Re: varför är det så svårt att sälja en bil nuförtiden?

Postby CE 36 » Sat 01 Aug, 2009 13:00

jocke t5 wrote:jah ar en fin mercedes s320 som ja tycker borde kunna bli såld ganska lätt, har haft den ute i över en månad o inte haft nån som har kommit o titta på den.
mvh jocke


Bilen verkar helrätt, men om jag ska tycka något som kanske inte alla här håller med om, så skulle jag plocka av 19-tummarna och sätta dit standard eller AMG max 18", tidsenliga fälgar. Själv är jag i alla fall alltid misstänksam mot bilar med alltför sportig utrustning...
Image
E36 AMG Coupé 1994, G500L 1998, E500T 4-matic 2007, Sprinter La Strada 2018

jocke t5
Wannabe
Wannabe
Posts: 6
Joined: Fri 31 Jul, 2009 10:03

Re: varför är det så svårt att sälja en bil nuförtiden?

Postby jocke t5 » Sat 01 Aug, 2009 15:23

tack för ditt svar "torake"
ja man får väl helt enkelt vänta in rätta köparen,tror bara nån kommer
o titta på den så blir den nog såld,för fin är den!ja skulle ha haft kvar den om ja inte blivit arbetslös..tänkte mej ett byte kunde även vara aktuellt mot en bil för ca 30-40 tusen + pengar då har man iallafall en back up..


"CE 36"
alla har sin smak när det gäller fälgar,,
därför skickar ja med 3 uppsättningar
standard fälgarna medföljer också..




mvh jocke

User avatar
CE 36
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Mon 28 Jul, 2003 16:03
Location: Stockholm

Re: varför är det så svårt att sälja en bil nuförtiden?

Postby CE 36 » Sat 01 Aug, 2009 18:30

jocke t5 wrote:"CE 36"
alla har sin smak när det gäller fälgar,,
därför skickar ja med 3 uppsättningar
standard fälgarna medföljer också..

mvh jocke


Du förstod nog inte vad jag menade. En bil med specialfälgar tyder oftast på att ägaren har en sportigare körstil som innebär större slitage på bilen. Därför undviker jag såna bilar hur fin bilen än ser ut och hur fina fälgarna än är. Det har inget med smak att göra.
Image
E36 AMG Coupé 1994, G500L 1998, E500T 4-matic 2007, Sprinter La Strada 2018

jocke t5
Wannabe
Wannabe
Posts: 6
Joined: Fri 31 Jul, 2009 10:03

Re: varför är det så svårt att sälja en bil nuförtiden?

Postby jocke t5 » Sat 01 Aug, 2009 19:07

ok då förstår jag vad du menar,så kan man också se på saken..
denna bil är iallafall omhändertagen med omsorg och körd därefter i min ego

mvh jocke

Mäster
Expert
Expert
Posts: 730
Joined: Sun 06 Jul, 2008 00:00
Location: Dalarna

Re: varför är det så svårt att sälja en bil nuförtiden?

Postby Mäster » Sat 01 Aug, 2009 22:41

Håller med CE 36, släng upp en bild med andra fälgar monterade, blingfälgarna kan du fota lösa och lägga på en separat bild.
Första intrycket många får, med blingfälgarna monterade, är att den gått hårt i Rinkeby..

dekewi
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 139
Joined: Fri 16 Jul, 2004 16:28

Re: varför är det så svårt att sälja en bil nuförtiden?

Postby dekewi » Sun 02 Aug, 2009 13:11

Vill Du ha lite feedback på annonsen??

Den är mycket utförlig och har fina bilder- bilen ser "läcker" ut- fälgarna en smaksak..

Det jag saknar i annonsen(som jag verkligen vill veta OM jag vore spekulant) är bilens bakgrund..Jag skulle vilja vet när den importerades, av vem, och antal ägare i hemlandet(Tyskland).. Finns kopia på brief osv.. Antal ägare i Sverige mm.. Visst, man kan ringa och fråga, men det gäller ju att fånga köparnas intresse- annars är risken stor man kikar vidare och bilar på beg.marknaden är det ingen brist på..

Och att det är svårsålt.. Nyare, moderna bilar, verkar sälja lätt.. Äldre "lyxbilar" är desto svårare att sälja- folk räds de dyra reparationerna och underhållet..

Hur som helst, lycka till!

dekewi
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 139
Joined: Fri 16 Jul, 2004 16:28

Re: varför är det så svårt att sälja en bil nuförtiden?

Postby dekewi » Sun 02 Aug, 2009 13:30

Sorry!
Skall man ge feedback är det ju bra om man läser annonsen noga :twisted:
Ser att Du skrivit import av firma och från Tyskland.. Borde väl räcka..

jocke t5
Wannabe
Wannabe
Posts: 6
Joined: Fri 31 Jul, 2009 10:03

Re: varför är det så svårt att sälja en bil nuförtiden?

Postby jocke t5 » Sun 02 Aug, 2009 18:31

"dekewi "
bilens bakgrund ser bra ut,all dokumentation finns sen importen har även dem nödvändiga papprena sen tyskland,i sverige har den haft 6 ägare sen 2004 av dem är det två bilfirmor..

mvh jocke

sweroll
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 320
Joined: Tue 22 Jan, 2008 20:00
Location: Siljansnäs Dalarna

Re: varför är det så svårt att sälja en bil nuförtiden?

Postby sweroll » Mon 03 Aug, 2009 08:16

Passa dig för privatsäljarna, det finns säkert någon som är seriös och hederlig, jag har dock inte hört talas om nån än........
Present:
E 280t cdi 4-matic -07
190dc safari -65
C320 4-matic -06

Past:
200-66
E 250td -94
200dc -67
300td -80
300d -77
240d -80
190e -84
230e sedemera 240d -78
220d -76
300d -85 (w124)
250td -86
300td -87
300d 4matic -88
+ nåt 20 - 30 tal italianos, svennar, britter och jänkare och nån enstaka ointressant tysk. Våga vägra japan!

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: varför är det så svårt att sälja en bil nuförtiden?

Postby torake » Mon 03 Aug, 2009 09:39

Kollade runt lite på just s320 på blocket, och din verkar ligga i pris som de andra, och annonsen tycker jag ser bra ut, fälgarna tycker jag inte stör. Plocka bort "överklass", har haft bäst tur med annonser helt utan personliga värderingar, bara info om bilen skall det vara. Förnya så att du inte halkar ned från förstasidan om man söker på "s320" (ingen risk) men även "mercedes 320".
Eftersom det inte finns så många ute på blocket så antar jag att du håller koll på dina konkurrent-annonser, och ser om de försvinner? Tänk också på att här strax innan finanskrisen så var medellagertiden för begagnade bilar c:a 3 månader hos handlarna så ha lite (mycket) tålamod.
Håll också ett öga på hur det verkar i stockholms- och öresundstrakten, dessa bilar kanske går lättare att sälja där? På blocket får du ju inte ha bilen ute i flera regioner samtidigt, men du kanske kan prova en månad i varje? Gäller ju iofs att vara beredd på att åka ned och visa bilen för seriösa spekulanter då...

Lycka till!

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
CE 36
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Mon 28 Jul, 2003 16:03
Location: Stockholm

Re: varför är det så svårt att sälja en bil nuförtiden?

Postby CE 36 » Mon 03 Aug, 2009 10:15

torake wrote:På blocket får du ju inte ha bilen ute i flera regioner samtidigt, men du kanske kan prova en månad i varje?


Hur många söker på bara en region..? Jag söker på hela landet om det inte handlar om att köpa hus eller liknande...
Image
E36 AMG Coupé 1994, G500L 1998, E500T 4-matic 2007, Sprinter La Strada 2018

User avatar
tomsa
Guru
Guru
Posts: 3382
Joined: Sun 28 Aug, 2005 21:02

Re: varför är det så svårt att sälja en bil nuförtiden?

Postby tomsa » Mon 03 Aug, 2009 10:25

CE 36 wrote:Hur många söker på bara en region..? Jag söker på hela landet om det inte handlar om att köpa hus eller liknande...


Beror ju på hur långt man är beredd att åka såklart
Men när jag hade förra ådin 100 på blocket för 20 000 så ringde det folk från övre norrland dvs 120 mil norrut eller så å ställde frågor om bilen å sen på slutet kom frågan: Vart bor du? :shock:
Borde man inte kollat det innan man ringde eller sökte de på bilar upp till 20 000 i hela sverige å sen bara ringde,det kostar ju nästan lika mycket att åka å kolla som bilen är värd kändes det som :-D
Image
"Life is a tragedy for those who feel, but a comedy to those who think."

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: varför är det så svårt att sälja en bil nuförtiden?

Postby torake » Mon 03 Aug, 2009 10:41

CE 36 wrote:
torake wrote:På blocket får du ju inte ha bilen ute i flera regioner samtidigt, men du kanske kan prova en månad i varje?


Hur många söker på bara en region..? Jag söker på hela landet om det inte handlar om att köpa hus eller liknande...


Om det finns flera likvärdiga bilar tar man ju de som är närmast såklart. Om man har kollat på en bil som är Ok i Södertälje sätter man ju inte sig och åker upp till Hudiksvall för att se om bilen där också är Ok. De mest långväga bilköparna jag haft var från Västerås, 10 mil, och jag har aldrig ens övervägt att åka längre bort än Uppsala (8 mil) för att titta på en bil. Är för många bomskott på blocket.
Däremot skulle jag kunna tänka mig, både om jag vore köpare och säljare, att säljaren bestämmer samma dag med några spekulanter och så åker säljaren och visar bilen i t.ex. Malmö, och så är säljaren beredd på att ta tåget hem.

Men, ska jag säga, jag har aldrig provat själv, är en idé bara.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 53 guests