Husköp, Fallgropar?

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Husköp, Fallgropar?

Postby snowman » Thu 04 Mar, 2010 20:08

Tjo!

Jag har bott i lägenhet nu i några år och känner att jag håller på att kvävas! :|

Nu får det vara nog, I morgon ska jag åka och titta på ett hus men vilka fallgropar finns det?

Besiktning? Besiktningsman i från SBR, Svenska Byggingenjörers Riksförbund
Fuktmätning? Anticimex?
Radon? -?

Tar besiktningsmannen bara huset eller ingår också garage och uthus?

Vad ska man mer tänka på?
Huset är 1-plans tegel villa på 85 kvadrat med källare som rymmer tvättstuga och pannrum.
Oisolerat dubbelgarage och murad uthuslänga.

Uppvärmningen är vedpanna, 2 st 500l ak-tankar och el-patron.
Är luftvärmepump ett hållbart alternativ för att komplettera uppvärmningen eller ska man börja fundera på berg eller jordvärme?

Tomten är på 4600 kvadrat,

Annat som är värt att känna till?
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

Merca300CECab
Guru
Guru
Posts: 2798
Joined: Sat 31 May, 2003 23:27
Location: Skåne, Åstorp
Contact:

Re: Husköp, Fallgropar?

Postby Merca300CECab » Thu 04 Mar, 2010 20:23

kolla in den i särklass bästa sidan när det hjäller hus å hem.

www.byggahus.se

Lycka till !
Kör Audi R8 V10 Spyder...............Audi A6 Avant 2.0 Tdi 2013 ...............Audi A4 Avant 2.0 Tdi 2009(Frugans)

http://www.dperssonbilrekond.se

Dan -78;a

User avatar
201 035
Expert
Expert
Posts: 471
Joined: Sun 06 May, 2007 20:57
Location: vaggeryd,malmbäck

Re: Husköp, Fallgropar?

Postby 201 035 » Thu 04 Mar, 2010 20:32

När du har ved mot acktankar så skulle jag titta på solpaneler.
Är det du som besiktigar eller är det nuvarande ägare??
Besiktning eller annat tjafs som mäklare lockar med täcker INGENTING utan man måste själv besiktiga huset, är tak och andra byggnader gamla så täcker de ännu mindre... :mrgreen: tro mig :|

Själv har jag lärt mig mycket om olika saker som man ska kolla på så bara fråga, det jag vet något om svarar jag gärna på :-D

Var är detta någonstans här i småland?
2,5-16 (3,2-24) min lilla hobby
2,5-16 tjejens pärla
Hyundai Terracan vinterbilen
E320T CDI -00
Jerry Kjellgren

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: Husköp, Fallgropar?

Postby snowman » Thu 04 Mar, 2010 21:05

201 035 wrote:När du har ved mot acktankar så skulle jag titta på solpaneler.
Är det du som besiktigar eller är det nuvarande ägare??
Besiktning eller annat tjafs som mäklare lockar med täcker INGENTING utan man måste själv besiktiga huset, är tak och andra byggnader gamla så täcker de ännu mindre... :mrgreen: tro mig :|

Själv har jag lärt mig mycket om olika saker som man ska kolla på så bara fråga, det jag vet något om svarar jag gärna på :-D

Var är detta någonstans här i småland?


Det står att nuvarande ägare alltså säljare vid köp kommer att friskriva sig från fel och brister.
Jag tänkte att innan det går så långt som köpeskontrakt så vill jag ha dit en oberoende besiktningsman som får kolla på huset och jag kommer också vara med då så att jag också får se dom fel som finns.

För att kolla radon halt, är det komunen som man ska ta kontakt med då?

garaget och speciellt uthuset är väl ganska gamla men dom fyller förhoppningsvis sin funktion, och det borde inte vara så mycket galet.
Inte många delar på ett järnspett :wink:

Det är mellan emmaboda och karlskrona, välkommen förbi om du vill hjälpa till! :wink:

Om det blir affär så är det första huset som jag har så jag är helt grön på detta
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

User avatar
Scoop
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2213
Joined: Wed 10 Sep, 2008 16:05
Location: Mora
Contact:

Re: Husköp, Fallgropar?

Postby Scoop » Thu 04 Mar, 2010 21:05

f-n vilken bra trådstart Anton, för ja har typ ett par frågor :lol:

Hur pass mycket utöver själva husköpet är det som man måste "köpa" då menar jag papper och tomt o.s.v? vad är det mer som kostar i själva köpet?!!

Samt hur är det med handpenning, går det att låna till sig den? Eller lär man sitta på de pengarna? Topplån, hur funkar sådant??

Vafalls anton, ja som trodde du trivdes i lägenhet? :-D
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: Husköp, Fallgropar?

Postby snowman » Thu 04 Mar, 2010 22:02

Scoop wrote:f-n vilken bra trådstart Anton, för ja har typ ett par frågor :lol:

Hur pass mycket utöver själva husköpet är det som man måste "köpa" då menar jag papper och tomt o.s.v? vad är det mer som kostar i själva köpet?!!

Samt hur är det med handpenning, går det att låna till sig den? Eller lär man sitta på de pengarna? Topplån, hur funkar sådant??

Vafalls anton, ja som trodde du trivdes i lägenhet? :-D


Haha, nej du ronny, ska jag vara ärlig så vantrivs jag i lägenhet. :wink:

Bra punkter! Just det där med lånen är jag också lite fundersam inför.
Topplån har jag fått för mig är nått negativt, kan man komma undan ifrån det om man lägger mycket pengar cash?

Papperen är väl Lagfart och pantbrev ifrån läntmäteriet och sen ett köpeskontrakt?
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

Bamse
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1585
Joined: Wed 25 Jun, 2003 21:58
Location: Skåne Kristianstad
Contact:

Re: Husköp, Fallgropar?

Postby Bamse » Thu 04 Mar, 2010 22:23

Jag skulle kolla över isolering på huset, det visste jag knappt när jag köpte min kåk byggd 1900 för 3 år sen, med dagens stigande energi-priser blir det inte så billigt att värma upp en dragigt kåk på vinter-perioder.

Jag skulle syna driftkostnader,isolering ,grund och tak extra om jag skulle köpa hus idag.

Mycket att tänka på innan man köper hus, jag rekommederar dej att kolla flera st objekt innan du slår till gärna minst 5 st objekt.

Jag själv har gått på visningar ca 10 st och budgivning 2 ggr.

Besiktning är dyr tycker jag, varit med en besiktning av en kåk som jag avstod, loser 8000 kr på det, jag följde besiktningmannen i 4 timmar och lärde mig det, jag märkte att bes-mannen riktar sig mest yt sikt både ut och invändigt.
Kollar inte varken el och VA system bla avlopp och vatten och isolering.

Viktigaste är använda näsan och sunt förnuft.

Var på en husvisning det luktar f-n och fukt i källaren avsaknad av dränering, som sagt använda näsan och gå gärna ut och in flera ggr så man märker det eller inte.

Lycka till
Äger:
450SE-76 Avstannad ren-objekt
280E-77 om617turbo
200b-85 1ägarebil
C320T-02 Fullutr rostburk andrabil
E300TDT-99 smälld
E220TD-12 Bruksbil
L608D Turbo Motorhome

User avatar
THHO
Expert
Expert
Posts: 622
Joined: Fri 11 Nov, 2005 01:56
Location: Stockholm

Re: Husköp, Fallgropar?

Postby THHO » Thu 04 Mar, 2010 23:16

Läget är det viktigaste, huset kan man alltid fixa.

Sen kommer tak&vind (tätt och inget mögel)
Ytterväggar (Skick och isolering - dyrt att fixa)
Grunden (Isolering och dränering, vatten avlopp)

Är dessa saker ok har du i alla fall ett ok objekt att ev gå vidare med.

Sedan är det planlösningen (Lite svårt men ej omöjligt att ändra)
Uppvärmning/energikostnad (Kan bli dyrt att värma upp och det är dyrt att investera i billigare alternativ)
Badrum (Fuktskador vanliga, dyrt att fixa då man i princip måste göra allt nytt)
Kök (sällan stora problem men dyrt att fixa om det är sunkigt eller fel stil)
El (dyrt att fixa)
Resten dvs golv, väggar osv är lätt att fixa och inte särskilt dyrt

En annan sak är själva området huset ligger i (Närhet till kommunikation, butiker/matbutiker, tyst/bullrigt osv)

En besiktningsman bör du anlita. Detta även omsäljaren/mäklaren säljer huset som BESIKTIGAT. Du kan ta med en besiktningsklausul i avtalet så kan du besiktiga EFTER avtalet är skrivet så minskar du risken för att besiktningen kan vara bortkastad. Det finns olika nivåer på besiktning. Diskutera med besiktningsföretaget vad som ingår i de olika alternativen, garage och uthus brukar ingå.

Behövs fukt/radonmätning får du veta detta av besiktningsmannen.

Anticimex brukar inte behövas och särskilt INTE som besiktningsföretag. Dom suger fårp-ng vad gäller detta!

Luftvärmepump kan vara ett alternativ. Berg/jordvärme troligen inte.

Friskrivning KAN (men behöver inte) vara en varningssignal att allt inte står rätt till. Ett ordentligt prisavdrag börman dock ha i detta fall.

Det var lite små råd i alla fall. Orkar inte skriva mer men det finns massor. Sök på nätet på tex "Köpa hus"

User avatar
Jörgen K
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1054
Joined: Sun 28 Mar, 2004 19:46
Location: Värmland, Torsby (Västanvik)

Re: Husköp, Fallgropar?

Postby Jörgen K » Fri 05 Mar, 2010 01:22

Scoop wrote:Hur pass mycket utöver själva husköpet är det som man måste "köpa" då menar jag papper och tomt o.s.v? vad är det mer som kostar i själva köpet?!!

Samt hur är det med handpenning, går det att låna till sig den? Eller lär man sitta på de pengarna? Topplån, hur funkar sådant??


Lagfarten kostar 825kr vill jag minnas att jag betalade sist. Pantbrev, dvs om det inte redan finns på fastigheten kostar de två procent av lånebeloppet. En miljon = 20 000kr för pantbrev

Det är nog olika från bank till bank samt hur hög inkomst man har som avgör hur mycket man får låna, fast i glesbyggd med huspriser vanligtvis under en miljon så bör det inte va nåt problem att få låna hela beloppet. Bara banken ser att det finns möjlighet att betala, även med höjda räntor.

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: Husköp, Fallgropar?

Postby Jojjet » Fri 05 Mar, 2010 01:31

Har de gjort om lagfarterna nu? För när jag köpte så betalade jag över 8000kr för lagfarten...
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Husköp, Fallgropar?

Postby Mimmi » Fri 05 Mar, 2010 02:02

Hej!
Kostnaden för lagfarten är 1,5% på köpesumman. Läs vidare här... http://www.kapitalnet.se/lana/lagfartpantbrev.aspx
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

230E-85
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1459
Joined: Thu 20 Dec, 2007 21:44
Location: Trollhättan

Re: Husköp, Fallgropar?

Postby 230E-85 » Fri 05 Mar, 2010 07:50

Det är viktigt att man köper ett hus på lång sikt. Dvs att man tror att det kommer att fungera bra åtminstone fem år framåt. Eftersom hus är mycket av spekulation är det viktigt att inte hamna i ett läge, att man är tvungen att sälja i dåliga tider.

Tänk funktion och trivsel mera än design och moderniteter. Tänk på vad du skall ha huset till. Är du skruvare behöver du ett bra garage, är du jägare måste du få plats med flera frysboxar, har du mycket släkt som kommer så måste du få in ett stort bord, är du hemkär skall du ha en öppen spis, etc.

Ventilation är A och O i ett hus. Jag föredrar hus från 50-60 talet med självdragsventilation framför de moderna "plastpåsehusen" med tvångsstyrd ventilation. Plana tak och komplicerade väggkonstruktioner är bara källor till bekymmer. Självklart skall man ha vattenburet värmesystem och räkna med att installera bergvärme om det inte redan finns (120.000). Fukt i ett hus, är som rost i en bil. Se till att huset är högt beläget i omgivningen, så att inte vattnet rinner ner till ditt hus.

En besiktning av en kunnig besiktningsman är viktigt om du inte själv har den kunskapen.

User avatar
Scoop
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2213
Joined: Wed 10 Sep, 2008 16:05
Location: Mora
Contact:

Re: Husköp, Fallgropar?

Postby Scoop » Fri 05 Mar, 2010 10:08

Wow vilka bra svar :-D jag ska fanimig ta å traska ner på banken och ta en pratstund för att få klartecken om allt som har med pengarna att göra, har helt noll koll på hur de funkar.. Även om de troligtvis blir att stanna kvar i lägenheten i 1-2 år till :wink:
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker

jarlh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1080
Joined: Tue 28 Oct, 2008 13:44

Re: Husköp, Fallgropar?

Postby jarlh » Fri 05 Mar, 2010 11:58

Även jag säger: www.byggahus.se

Oslagbart forum när det gäller bostäder och byggnader!

Biörn Bladh
Guru
Guru
Posts: 4038
Joined: Sun 25 Apr, 2004 09:31
Location: Ösmo

Re: Husköp, Fallgropar?

Postby Biörn Bladh » Fri 05 Mar, 2010 15:35

Scoop wrote:f-n vilken bra trådstart Anton, för ja har typ ett par frågor :lol:

Hur pass mycket utöver själva husköpet är det som man måste "köpa" då menar jag papper och tomt o.s.v? vad är det mer som kostar i själva köpet?!!

Samt hur är det med handpenning, går det att låna till sig den? Eller lär man sitta på de pengarna? Topplån, hur funkar sådant??

Vafalls anton, ja som trodde du trivdes i lägenhet? :-D


He! Trivas i lägenhet kommer han att göra när han "krånglat" med "vraket" i några år och det känns som allt är kvar att göra... :wink:
220D -77 w123 34200 mil såld 1997 (Gul)
300D -82 w123 36600 mil krockad av kärringen numera reservdelsbil. (Helelfenben)
300SD -87 w126 35100 mil sommarbilen (Pärlemogråmetallic)
240TD -83 w123 54000 mil (Helelfenben). Avställd. Har fått Pension.
240D -82 w123 42000 mil vinterbilen (Vit). Tyvärr såld nu. Exporterad till Marocko.
Nissan Serena Cargo -98 21500 mil. Nya Arbetsredskapet (vit) Rejält sliten efter tjänst hos skogshuggar firma.
Alfa 75 "Grym" banpreppad men inte lättad, det kommer....He Den heter: Gulöra.
Alfa 155 TD 2,5 -97 Unik bil med sportsetupen, ytterst sällsynt...he!


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests