Efter en massa velande och räknande var jag bestämd: åker till Tyskland och köper en CLK280 eller en CLK350. Motorer som fått mycket beröm och som sätter lite guldkant på vardagen i en CLK.. Kanske kunde en vanlig 1,8 kompressor duga, men en sexa är något speciellt. Har hört att 280:n är snål och att 350n egentligen inte tillför så mycket..
Surfade in på tyska motortalk.de och blev riktigt orolig.
Är det någon som kan tyska bra som kan bekräfta att man har stora problem med ovan motorgeneration?? Kamkedjorna tar stryk- extremt dyra reparationer väntar??
Detta kan väl inte missförstås: anmerkung hierzu : Der Meister sagte dieser Fehler betrifft alle M272er Motoren und die kommen alle irgendwann dran (früher oder später)"
Hänvisar till den här tråden: http://www.motor-talk.de/forum/motorwar ... tml?page=1
Någon som känner till problemet- kanske själv har drabbats? Törs man köpa en bil med denna motortyp??
Blev väldigt tveksam...
Allvarliga problem med MB:s motorer i serien M272??
Re: Allvarliga problem med MB:s motorer i serien M272??
Jag har tyvärr inte något svar på din fråga.
Men gällande CLK280 vs CLK350 så är det ju samma motor fast 3.0 vs 3.5 liters volym. Effekt och vridmoment är 231 hk/300 nm vs 272 hk/350 nm. Vid acceleration 0-100 km/h skiljer det en knapp sekund till 350:ns fördel(har för mig att det är 7.2 vs 6.4 sekunder). 280 toppar 246 km/h medan 350 är strypt till 250 km/h. Inga radikala skillnader även om 350 är snabbare.
Men någon större skillnad i förbrukning är det enligt Mercedes inte. Den uppgivna förbrukningen är 0.92/1.33/0.68 vs 1.00/1.40/0.70 liter per mil. Dvs en skillnad på 0.02-0.08 liter per mil.
Kanske är det någon 280-ägare som säger att 280:n är snål och att 350:n egentligen inte tillför så mycket..?
Men gällande CLK280 vs CLK350 så är det ju samma motor fast 3.0 vs 3.5 liters volym. Effekt och vridmoment är 231 hk/300 nm vs 272 hk/350 nm. Vid acceleration 0-100 km/h skiljer det en knapp sekund till 350:ns fördel(har för mig att det är 7.2 vs 6.4 sekunder). 280 toppar 246 km/h medan 350 är strypt till 250 km/h. Inga radikala skillnader även om 350 är snabbare.
Men någon större skillnad i förbrukning är det enligt Mercedes inte. Den uppgivna förbrukningen är 0.92/1.33/0.68 vs 1.00/1.40/0.70 liter per mil. Dvs en skillnad på 0.02-0.08 liter per mil.
Kanske är det någon 280-ägare som säger att 280:n är snål och att 350:n egentligen inte tillför så mycket..?
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-
- Guru
- Posts: 2798
- Joined: Sat 31 May, 2003 23:27
- Location: Skåne, Åstorp
- Contact:
Re: Allvarliga problem med MB:s motorer i serien M272??
har själv en 350 å tycker denna e helfin med 7G lådan. Har inte läst någon direkt om ras påp denna motor ( i sverige) Tvärtom så har den fått mycket bra kritik å press. Gillar att den drar "lite" soppa och ändå väldigt rapp. Iaf i min SLK
Kör Audi R8 V10 Spyder...............Audi A6 Avant 2.0 Tdi 2013 ...............Audi A4 Avant 2.0 Tdi 2009(Frugans)
http://www.dperssonbilrekond.se
Dan -78;a
http://www.dperssonbilrekond.se
Dan -78;a
Re: Allvarliga problem med MB:s motorer i serien M272??
Vad jag förstått (jag kan ha fel) så är det/har varit stora problem med kamaxlar/balansaxlar. Vi har två st E350 på jobbet, en S211 och en w211. Båda 2006'or (eller om det är -05'or). Båda dessa har kostat i storleksordningen 100k/st att åtgärda. (Om någon är extremt intresserad av detaljer, så kan jag ta en titt bland fakturorna från verktan).
Den ena blev ett fall för försäkringsbolaget och den andra åkte vi på en kostnad på ca 50-75k (ca hälften av totalen). Det är ju verkligen kul, med tanke på att båda dessa kostade runt 700-750k nya...
Jag skulle ALDRIG, överhuvudtaget, överväga att köpa en bil med M272.
Den ena blev ett fall för försäkringsbolaget och den andra åkte vi på en kostnad på ca 50-75k (ca hälften av totalen). Det är ju verkligen kul, med tanke på att båda dessa kostade runt 700-750k nya...
Jag skulle ALDRIG, överhuvudtaget, överväga att köpa en bil med M272.
GL 350 Bluetec 4-Matic AMG 2015
Re: Allvarliga problem med MB:s motorer i serien M272??
Jag har fått samma information.
Problemen finns enligt min mekanikerbekant i samtliga MB's nyare motorer med balansaxlar.
Även V8'orna.
Rivna motorer har visat sig ha balansmekanismer där dreven är totalt slut.
Problemen finns enligt min mekanikerbekant i samtliga MB's nyare motorer med balansaxlar.
Även V8'orna.
Rivna motorer har visat sig ha balansmekanismer där dreven är totalt slut.
Re: Allvarliga problem med MB:s motorer i serien M272??
Jag har funderat på en E500 -07-08 med 388 hk V8:an, är det samma motorfamilj eller kan den vara förbättrad?
Re: Allvarliga problem med MB:s motorer i serien M272??
Uky wrote:Jag har fått samma information.
Problemen finns enligt min mekanikerbekant i samtliga MB's nyare motorer med balansaxlar.
Även V8'orna.
Rivna motorer har visat sig ha balansmekanismer där dreven är totalt slut.
Har V8:orna också balansaxlar?
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Allvarliga problem med MB:s motorer i serien M272??
SUMO wrote:Vad jag förstått (jag kan ha fel) så är det/har varit stora problem med kamaxlar/balansaxlar. Vi har två st E350 på jobbet, en S211 och en w211. Båda 2006'or (eller om det är -05'or). Båda dessa har kostat i storleksordningen 100k/st att åtgärda. (Om någon är extremt intresserad av detaljer, så kan jag ta en titt bland fakturorna från verktan).
Den ena blev ett fall för försäkringsbolaget och den andra åkte vi på en kostnad på ca 50-75k (ca hälften av totalen). Det är ju verkligen kul, med tanke på att båda dessa kostade runt 700-750k nya...
Jag skulle ALDRIG, överhuvudtaget, överväga att köpa en bil med M272.
Tack för svaren!!
Helvete också, jag som precis hade bestämt mig!!
Kan hyfsad tyska, men att läsa långa inlägg med lite slang och moderna förkortningar gör det svårt att riktigt fatta, men det var alltså lika illa som jag trodde/befarade..
Har inte hört om detta problem innan- blev väldigt besviken..
En CLK med en 1,8L 4-cylindrig motor känns som att vilja men inte kunna..
Helt klart: jag struntar i denna motortyp. Planen var att köpa en fräsch bil och ha den i ett antal år. Kör väldigt lite, max 1000 mil per år, och kommer inte kunna nyttja ev. försäkring för en sådan reparation. Köper ingen bil som kan kräva en reparation på kanske 150k för en uppenbar felkonstruktion.. Var är tysk bilbyggarkonst på väg??
MB har rostproblem och elektronikstrul., och så nu detta, Audi har samma problem som MB- kamkedjorna på sexorna, BMW har rostproblem..
Får nog köpa någon tråkig koreansk transportlåda i stället, eller??
Re: Allvarliga problem med MB:s motorer i serien M272??
Senior har en -04 CLK320. Den har förvisso inte M272-maskinen, 320 är av den äldre V6-generationen M112. Men M112 har ju också balansaxel.
Nu har han också bara kört 5000 mil med sin bil så det är kanske lite tidigt att uttala sig om eventuella motorproblem, men än så länge finns i alla fall inga tecken på driftstörningar.
Nu har han också bara kört 5000 mil med sin bil så det är kanske lite tidigt att uttala sig om eventuella motorproblem, men än så länge finns i alla fall inga tecken på driftstörningar.
Last edited by Scorpio on Thu 19 Aug, 2010 11:58, edited 1 time in total.
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Allvarliga problem med MB:s motorer i serien M272??
Blev så nyfiken att jag var tvungen att leta lite själv om detta.
Hittade följande:
http://www.peachparts.com/shopforum/sho ... p?t=271866
Och:
http://www.motor-talk.de/forum/aktion/A ... tId=681441
Tydligen gäller det de första årgångarna(2005-2008) av BÅDE M272 V6 och M273 V8. Det ska tydligen också finnas en uppdaterad balansaxelmekanism och kamtimingmekanism("Vanos") varför Mercedes bevisligen är medvetna om problemet/felkonstruktionen..
MEN, det allvarliga i det hela är ju att Mercedes tydligen inte alltid tar fullt ansvar för problemet/felkonstruktionen om garantin gått ut, vilket i så fall kan drabba bilägaren i form av stora kostnader! GIVETVIS borde de återkalla samtliga berörda chassinummer och byta till de uppdaterade komponenterna!
Hittade följande:
http://www.peachparts.com/shopforum/sho ... p?t=271866
Och:
http://www.motor-talk.de/forum/aktion/A ... tId=681441
Tydligen gäller det de första årgångarna(2005-2008) av BÅDE M272 V6 och M273 V8. Det ska tydligen också finnas en uppdaterad balansaxelmekanism och kamtimingmekanism("Vanos") varför Mercedes bevisligen är medvetna om problemet/felkonstruktionen..
MEN, det allvarliga i det hela är ju att Mercedes tydligen inte alltid tar fullt ansvar för problemet/felkonstruktionen om garantin gått ut, vilket i så fall kan drabba bilägaren i form av stora kostnader! GIVETVIS borde de återkalla samtliga berörda chassinummer och byta till de uppdaterade komponenterna!
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Allvarliga problem med MB:s motorer i serien M272??
dekewi wrote:SUMO wrote:Vad jag förstått (jag kan ha fel) så är det/har varit stora problem med kamaxlar/balansaxlar. Vi har två st E350 på jobbet, en S211 och en w211. Båda 2006'or (eller om det är -05'or). Båda dessa har kostat i storleksordningen 100k/st att åtgärda. (Om någon är extremt intresserad av detaljer, så kan jag ta en titt bland fakturorna från verktan).
Den ena blev ett fall för försäkringsbolaget och den andra åkte vi på en kostnad på ca 50-75k (ca hälften av totalen). Det är ju verkligen kul, med tanke på att båda dessa kostade runt 700-750k nya...
Jag skulle ALDRIG, överhuvudtaget, överväga att köpa en bil med M272.
Tack för svaren!!
Helvete också, jag som precis hade bestämt mig!!
Kan hyfsad tyska, men att läsa långa inlägg med lite slang och moderna förkortningar gör det svårt att riktigt fatta, men det var alltså lika illa som jag trodde/befarade..
Har inte hört om detta problem innan- blev väldigt besviken..
En CLK med en 1,8L 4-cylindrig motor känns som att vilja men inte kunna..
Helt klart: jag struntar i denna motortyp. Planen var att köpa en fräsch bil och ha den i ett antal år. Kör väldigt lite, max 1000 mil per år, och kommer inte kunna nyttja ev. försäkring för en sådan reparation. Köper ingen bil som kan kräva en reparation på kanske 150k för en uppenbar felkonstruktion.. Var är tysk bilbyggarkonst på väg??
MB har rostproblem och elektronikstrul., och så nu detta, Audi har samma problem som MB- kamkedjorna på sexorna, BMW har rostproblem..
Får nog köpa någon tråkig koreansk transportlåda i stället, eller??
Jaa..med facit i hand kan det tydligen vara riskabelt för dig att köpa en CLK 280/350 där garantin gått ut
Om du inte vill ha en fyrcylindrig återstår i så fall att satsa på ett toppexemplar av den äldre CLK 320(eller CLK500 med M113 V8). Eller att köpa en helt annan bil.
Kanske skulle något i den här stilen kunna vara intressant?
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=2
En ägare, 5700 mil, fullservad, 24 månader Junge Sterne Garanti mm
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Allvarliga problem med MB:s motorer i serien M272??
Brorsans kommentar:
Det är ett drev till balansaxlarna som gjorts av en för mjuk legering och därför slits ner extremt fort... Tydligen maste man först dra ur växelladan för att sedan demontera i princip hela motorn för att komma at att byta drevet.
Utgar fran att man bör byta drevet direkt da det pavisar försliting sa att inte en massa avlagringar dras runt i motorn... Har fatt tips pa en motorskadeförsäkring man kan teckna här för gamla bilar. Hoppas de inte har hört talas om fenomenet.... Funderar pa att aka förbi mercedes och se om de kan göra en bedömning om min bil och samtidigt fraga om deras policy i just mitt fall utifall nagot händer.
Fast det billigaste och enklaste är nog bara att teckna en försäkring och sedan tuta och köra....
Tur nog har jag bara 4-cylindriga mercor.
Det är ett drev till balansaxlarna som gjorts av en för mjuk legering och därför slits ner extremt fort... Tydligen maste man först dra ur växelladan för att sedan demontera i princip hela motorn för att komma at att byta drevet.
Utgar fran att man bör byta drevet direkt da det pavisar försliting sa att inte en massa avlagringar dras runt i motorn... Har fatt tips pa en motorskadeförsäkring man kan teckna här för gamla bilar. Hoppas de inte har hört talas om fenomenet.... Funderar pa att aka förbi mercedes och se om de kan göra en bedömning om min bil och samtidigt fraga om deras policy i just mitt fall utifall nagot händer.
Fast det billigaste och enklaste är nog bara att teckna en försäkring och sedan tuta och köra....
Tur nog har jag bara 4-cylindriga mercor.
Re: Allvarliga problem med MB:s motorer i serien M272??
Vid vilka mil har detta problem dykt upp ungefär på 350 motorn ?
Re: Allvarliga problem med MB:s motorer i serien M272??
Jaa..med facit i hand kan det tydligen vara riskabelt för dig att köpa en CLK 280/350 där garantin gått ut
Om du inte vill ha en fyrcylindrig återstår i så fall att satsa på ett toppexemplar av den äldre CLK 320(eller CLK500 med M113 V8). Eller att köpa en helt annan bil.
Kanske skulle något i den här stilen kunna vara intressant?
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=2
En ägare, 5700 mil, fullservad, 24 månader Junge Sterne Garanti mm[/quote]
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tack för tipset!! Tyvärr så är det nog så att det är 320 el. 500 CLK som gäller.. Här är problemet dock att de är ganska gamla.. Tänker köpa en bil och ha den i minst 5 år- kanske 10! Skulle därför ha känns vettigt att köpa en 2007-2008, inte minst med tanke på MB:s rostproblem på tidiga 2000-talsmodeller..
Får väl bita i det sura och köpa ett annat fabrikat- Audi A5 ligger bra till.. Tyvärr blir det i så fall också en riktig kompromiss.. 6-cylindriga 3,2-litersmodellen är ruskigt dyr och käkar kamkedjor med en ryslig aptit- går helt bort således.. Och helst hade jag köpt en 6-cylindrig med automat.. Blir då en fyrcylindrig med manuell.. En verklig kompromiss. Designmässigt anser jag dock att Audi A5 är outstanding- vansinnigt snygg..
Känns lite hopplöst just nu- får nog skrinlägga planerna på att skaffa min nya coupé nu i höst. Måste nog bestämma mig för en speciell modell innan jag kan komma till skott...
Ursvagt av MB att inte åtgärda ovan nämnda motorgeneration genom en frikostig goodwill.. Är problemet lika stort som det verkar- ja då är ägare till dessa vagnar bara att beklaga- gigantiska reparationskostnader väntar..
Kanske man borde tipsa någon motortidning om MB:s problem och det elände bilägarna drabbas/ kommer drabbas av??? Vore intressant att få det belyst i vilken omfattning problemet drabbar bilägarna och vad man eventuellt som bilägare kan göra i förebyggande syfte..
Om du inte vill ha en fyrcylindrig återstår i så fall att satsa på ett toppexemplar av den äldre CLK 320(eller CLK500 med M113 V8). Eller att köpa en helt annan bil.
Kanske skulle något i den här stilen kunna vara intressant?
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=2
En ägare, 5700 mil, fullservad, 24 månader Junge Sterne Garanti mm[/quote]
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tack för tipset!! Tyvärr så är det nog så att det är 320 el. 500 CLK som gäller.. Här är problemet dock att de är ganska gamla.. Tänker köpa en bil och ha den i minst 5 år- kanske 10! Skulle därför ha känns vettigt att köpa en 2007-2008, inte minst med tanke på MB:s rostproblem på tidiga 2000-talsmodeller..
Får väl bita i det sura och köpa ett annat fabrikat- Audi A5 ligger bra till.. Tyvärr blir det i så fall också en riktig kompromiss.. 6-cylindriga 3,2-litersmodellen är ruskigt dyr och käkar kamkedjor med en ryslig aptit- går helt bort således.. Och helst hade jag köpt en 6-cylindrig med automat.. Blir då en fyrcylindrig med manuell.. En verklig kompromiss. Designmässigt anser jag dock att Audi A5 är outstanding- vansinnigt snygg..
Känns lite hopplöst just nu- får nog skrinlägga planerna på att skaffa min nya coupé nu i höst. Måste nog bestämma mig för en speciell modell innan jag kan komma till skott...
Ursvagt av MB att inte åtgärda ovan nämnda motorgeneration genom en frikostig goodwill.. Är problemet lika stort som det verkar- ja då är ägare till dessa vagnar bara att beklaga- gigantiska reparationskostnader väntar..
Kanske man borde tipsa någon motortidning om MB:s problem och det elände bilägarna drabbas/ kommer drabbas av??? Vore intressant att få det belyst i vilken omfattning problemet drabbar bilägarna och vad man eventuellt som bilägare kan göra i förebyggande syfte..
Re: Allvarliga problem med MB:s motorer i serien M272??
Ett alterantiv kan väl kanske vara att leta upp en 350 som redan är åtgärdad och friskförklarad..? Dokumentation om åtgärd finns ju hos Mercedes.
De två S/W211 E350 som vi har på jobbet åtgärdades vid väldigt låga miltal (kommer inte ihåg exakt, men det går ju att kolla upp).
De två S/W211 E350 som vi har på jobbet åtgärdades vid väldigt låga miltal (kommer inte ihåg exakt, men det går ju att kolla upp).
GL 350 Bluetec 4-Matic AMG 2015
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 32 guests