Kompressor ut, turbo in!
-
- Guru
- Posts: 4038
- Joined: Sun 25 Apr, 2004 09:31
- Location: Ösmo
Varför inte kombinera på något vis??
Kompressorn funkar ju bättre på låga varv och turbon funkar bra på höga varv borde gå att få till något suveränt system där de är integrerade eller samarbetar med varandra... det kallas visst utveckling.?. ...
...Obs tänker fritt och förutsättningslöst.... vet egentligen ingenting om dessa skapelser... men utvecklingen är nog inte slut ännu...?
Kompressorn funkar ju bättre på låga varv och turbon funkar bra på höga varv borde gå att få till något suveränt system där de är integrerade eller samarbetar med varandra... det kallas visst utveckling.?. ...
...Obs tänker fritt och förutsättningslöst.... vet egentligen ingenting om dessa skapelser... men utvecklingen är nog inte slut ännu...?
- Winis Mbsca
- Site Admin
- Posts: 6380
- Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
- Location: Tomelilla, Skåne
- Contact:
Kompressorn har en STOR fördel som turbon aldrig kan komma ifrån, och det är att turbon allstrar mycket värme. Och alla som är något så när bekanta med energi/rörelselagarna vet att värmeenergi betyder minskad rörelseenergi, dvs. turbon förlorar mycket kraft i form av värme. Det är därför extraktorgrenrör, lindning av grenrör och fullflödeskattar är så pass viktiga vid trimmning av en turbobil.
Kompressorn har inte de förlusterna i värme.
Kompressorn har inte de förlusterna i värme.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
remdriven turbo då?
SIR_Pierre
http://www.sirpierre.se/
GOLDEN 350Z-RS
Lexus LS 400 "UCF21 Series IV"
Lexus LS 600h L
Mercedes SL 500 (1995)
Mazda Miata - Stance (1995)
http://www.garaget.org/SIR_Pierre
http://www.sirpierre.se/
GOLDEN 350Z-RS
Lexus LS 400 "UCF21 Series IV"
Lexus LS 600h L
Mercedes SL 500 (1995)
Mazda Miata - Stance (1995)
http://www.garaget.org/SIR_Pierre
-
- Guru
- Posts: 4038
- Joined: Sun 25 Apr, 2004 09:31
- Location: Ösmo
kompressor turbo är inget nytt..subaru har det..remdriven turbo..
amerikanare använder sej utav en "halv" kompressor som funkar som en turbo..på nån j#$%&a vänster...
amerikanare använder sej utav en "halv" kompressor som funkar som en turbo..på nån j#$%&a vänster...
SIR_Pierre
http://www.sirpierre.se/
GOLDEN 350Z-RS
Lexus LS 400 "UCF21 Series IV"
Lexus LS 600h L
Mercedes SL 500 (1995)
Mazda Miata - Stance (1995)
http://www.garaget.org/SIR_Pierre
http://www.sirpierre.se/
GOLDEN 350Z-RS
Lexus LS 400 "UCF21 Series IV"
Lexus LS 600h L
Mercedes SL 500 (1995)
Mazda Miata - Stance (1995)
http://www.garaget.org/SIR_Pierre
-
- Guru
- Posts: 4038
- Joined: Sun 25 Apr, 2004 09:31
- Location: Ösmo
- Volvo suger hästb....!
- Guru
- Posts: 2863
- Joined: Sun 18 Apr, 2004 13:29
- Location: Nomad
Senast trenden inom dieselmotorer är ju dubbel överladdning. Mercedes har en kombinerad Turbo/kompressor på gång där den mindre kompressorn är eldriven och laddar på riktigt låga vartal. Liknande system har BMW, fast med en större och en mindre turbo. Den lilla turbon laddar vid låga varvtal och mindre flöden (som inte den större grejar). Samtidgt kan den andra turbon göras större än normalt vilket ger högre toppeffekt.
Koenig hade ju föresten en kombinerad Turbo/Kompressor redan på 80-talet i sin 800-hästars Testarossa.
Koenig hade ju föresten en kombinerad Turbo/Kompressor redan på 80-talet i sin 800-hästars Testarossa.
-
- Guru
- Posts: 4038
- Joined: Sun 25 Apr, 2004 09:31
- Location: Ösmo
-
- Guru
- Posts: 4038
- Joined: Sun 25 Apr, 2004 09:31
- Location: Ösmo
- Jörgen K
- Hedersmedlem
- Posts: 1054
- Joined: Sun 28 Mar, 2004 19:46
- Location: Värmland, Torsby (Västanvik)
JQ wrote:Jag tycker att Mercedes skulle gå tillbaka till raka sexor (utan överladdning). Men det kommer nog inte att ske tyvärr.
Tror dock inte att Mercedes bör konkurera med de starkaste konkurenterna (tex BMW M5) med sugmotorer, det blir för högvarvigt och sportigt för Mercedes. De starkaste AMGmodellerna bör därför vara överladdade, precis som idag. Turbo eller Kompressor får teknikerna avgöra vad som är bäst, men kompressor känns mer passande med Mercedes historia i minne.
Håller fullständigt med rak sexa är det härligaste som finns O ska det vara överladdning från fabrik så ska det ju vara kompressor, man ska inte behöva växla ner för att göra omkörningar.....
- Volvo suger hästb....!
- Guru
- Posts: 2863
- Joined: Sun 18 Apr, 2004 13:29
- Location: Nomad
Mercedes-Benz wrote:JQ wrote:Jag tycker att Mercedes skulle gå tillbaka till raka sexor (utan överladdning). Men det kommer nog inte att ske tyvärr.
Tror dock inte att Mercedes bör konkurera med de starkaste konkurenterna (tex BMW M5) med sugmotorer, det blir för högvarvigt och sportigt för Mercedes. De starkaste AMGmodellerna bör därför vara överladdade, precis som idag. Turbo eller Kompressor får teknikerna avgöra vad som är bäst, men kompressor känns mer passande med Mercedes historia i minne.
Amen!! Speciellt den översta raden!!
Kunde inte sagt det bättre själv!
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Helt klart Kompressor i mercorna Fanns ju i mercor redan på trettiotalet ju!
Kompressor - gärna i kombination med raka åttor som på de gamla bilarna.... Skämt åsido, Jag håller med JQ om att de raka sexorna skulle vara trevligt att se igen, men det lär vi väl inte få se efterssom de praktiska/ekonomiska aspekterna överväger känslan i en radmotor om man heter tillverkare i efternamn....
Kompressor - gärna i kombination med raka åttor som på de gamla bilarna.... Skämt åsido, Jag håller med JQ om att de raka sexorna skulle vara trevligt att se igen, men det lär vi väl inte få se efterssom de praktiska/ekonomiska aspekterna överväger känslan i en radmotor om man heter tillverkare i efternamn....
spelar väll inte någon större roll igentligen, bara det är en driftsäker metod. Dagens avgasdrivna turbiner(turbo) har ju lite problem med det. Vilket inte en kompressor har eftersom den tvångs-drivs av vevaxeln.
finns väll inga fördelar med kompressorn idag förutom just driftsäkerheten, VNT-turbinerna (variable Nossle Turbine)som suttit på diselbilar ett tag kommer på Bensinare också snart, och då får du övertryck redan vid tomgång om man vill.
mvh
finns väll inga fördelar med kompressorn idag förutom just driftsäkerheten, VNT-turbinerna (variable Nossle Turbine)som suttit på diselbilar ett tag kommer på Bensinare också snart, och då får du övertryck redan vid tomgång om man vill.
mvh
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 37 guests