Kompressor ut, turbo in!

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.

Ska Merca ha kvar sin kompressor eller ska dom häda och stressfläktskonvertera i stället?

Behåll den konstgjorda andningen=kompressor!
47
87%
Byt kompressorn mot höfläkt i stället=turbo!
7
13%
 
Total votes: 54

Biörn Bladh
Guru
Guru
Posts: 4038
Joined: Sun 25 Apr, 2004 09:31
Location: Ösmo

Postby Biörn Bladh » Tue 03 Aug, 2004 19:40

Varför inte kombinera på något vis??
Kompressorn funkar ju bättre på låga varv och turbon funkar bra på höga varv borde gå att få till något suveränt system där de är integrerade eller samarbetar med varandra... det kallas visst utveckling.?. ...
...Obs tänker fritt och förutsättningslöst.... vet egentligen ingenting om dessa skapelser... men utvecklingen är nog inte slut ännu...?

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Postby Winis Mbsca » Tue 03 Aug, 2004 20:17

Kompressorn har en STOR fördel som turbon aldrig kan komma ifrån, och det är att turbon allstrar mycket värme. Och alla som är något så när bekanta med energi/rörelselagarna vet att värmeenergi betyder minskad rörelseenergi, dvs. turbon förlorar mycket kraft i form av värme. Det är därför extraktorgrenrör, lindning av grenrör och fullflödeskattar är så pass viktiga vid trimmning av en turbobil.
Kompressorn har inte de förlusterna i värme.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

User avatar
PierreAMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Sun 11 May, 2003 10:38
Location: Malmö
Contact:

Postby PierreAMG » Tue 03 Aug, 2004 20:23

remdriven turbo då?
SIR_Pierre
http://www.sirpierre.se/

GOLDEN 350Z-RS
Lexus LS 400 "UCF21 Series IV"
Lexus LS 600h L
Mercedes SL 500 (1995)
Mazda Miata - Stance (1995)


http://www.garaget.org/SIR_Pierre

Biörn Bladh
Guru
Guru
Posts: 4038
Joined: Sun 25 Apr, 2004 09:31
Location: Ösmo

Postby Biörn Bladh » Tue 03 Aug, 2004 20:32

Ja, något nytt måste väl gå att hitta på. BMW kommer med sin twinturbo.
Där en turbo är liten för lägre varvtal och en är större för högre varvtal.
MB kommer... med.... "KompressorTurbon"... leder utvecklingen igen?

User avatar
PierreAMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Sun 11 May, 2003 10:38
Location: Malmö
Contact:

Postby PierreAMG » Tue 03 Aug, 2004 20:34

kompressor turbo är inget nytt..subaru har det..remdriven turbo..

amerikanare använder sej utav en "halv" kompressor som funkar som en turbo..på nån j#$%&a vänster...
SIR_Pierre
http://www.sirpierre.se/

GOLDEN 350Z-RS
Lexus LS 400 "UCF21 Series IV"
Lexus LS 600h L
Mercedes SL 500 (1995)
Mazda Miata - Stance (1995)


http://www.garaget.org/SIR_Pierre

Biörn Bladh
Guru
Guru
Posts: 4038
Joined: Sun 25 Apr, 2004 09:31
Location: Ösmo

Postby Biörn Bladh » Tue 03 Aug, 2004 20:40

Jaha då finns det redan. Bara för MB att förbättra, förädla, förfina och lägga till lite "nytt" så blir det nog bra.

User avatar
Volvo suger hästb....!
Guru
Guru
Posts: 2863
Joined: Sun 18 Apr, 2004 13:29
Location: Nomad

Postby Volvo suger hästb....! » Tue 03 Aug, 2004 20:49

Biörn Bladh wrote:Jaha då finns det redan. Bara för MB att förbättra, förädla, förfina och lägga till lite "nytt" så blir det nog bra.


Menar du så här, eller :?: :wink:

Image

Nä fy f*n :pukeright:
49% Son of a bitch....51% Motherfucker!
M.v.h Tomas
Image

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Postby JQ » Tue 03 Aug, 2004 21:01

Senast trenden inom dieselmotorer är ju dubbel överladdning. Mercedes har en kombinerad Turbo/kompressor på gång där den mindre kompressorn är eldriven och laddar på riktigt låga vartal. Liknande system har BMW, fast med en större och en mindre turbo. Den lilla turbon laddar vid låga varvtal och mindre flöden (som inte den större grejar). Samtidgt kan den andra turbon göras större än normalt vilket ger högre toppeffekt.

Koenig hade ju föresten en kombinerad Turbo/Kompressor redan på 80-talet i sin 800-hästars Testarossa.

Biörn Bladh
Guru
Guru
Posts: 4038
Joined: Sun 25 Apr, 2004 09:31
Location: Ösmo

Postby Biörn Bladh » Tue 03 Aug, 2004 21:01

Var är själva motorn.?.?

Biörn Bladh
Guru
Guru
Posts: 4038
Joined: Sun 25 Apr, 2004 09:31
Location: Ösmo

Postby Biörn Bladh » Tue 03 Aug, 2004 21:03

Tyckte JQ:s berättelse visar tydligt var utvecklingen är på väg...!

User avatar
Jörgen K
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1054
Joined: Sun 28 Mar, 2004 19:46
Location: Värmland, Torsby (Västanvik)

Postby Jörgen K » Tue 03 Aug, 2004 21:09

JQ wrote:Jag tycker att Mercedes skulle gå tillbaka till raka sexor (utan överladdning). Men det kommer nog inte att ske tyvärr.

Tror dock inte att Mercedes bör konkurera med de starkaste konkurenterna (tex BMW M5) med sugmotorer, det blir för högvarvigt och sportigt för Mercedes. De starkaste AMGmodellerna bör därför vara överladdade, precis som idag. Turbo eller Kompressor får teknikerna avgöra vad som är bäst, men kompressor känns mer passande med Mercedes historia i minne.


Håller fullständigt med rak sexa är det härligaste som finns :-) O ska det vara överladdning från fabrik så ska det ju vara kompressor, man ska inte behöva växla ner för att göra omkörningar.....

User avatar
Volvo suger hästb....!
Guru
Guru
Posts: 2863
Joined: Sun 18 Apr, 2004 13:29
Location: Nomad

Postby Volvo suger hästb....! » Tue 03 Aug, 2004 21:09

Biörn Bladh wrote:Var är själva motorn.?.?


Ser du inte skogen för alla träden, eller :?: :wink:

Image

En V8 med 8st "hötorkar" framför motorn :shock:
49% Son of a bitch....51% Motherfucker!
M.v.h Tomas
Image

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Postby Scorpio » Wed 04 Aug, 2004 10:16

Mercedes-Benz wrote:
JQ wrote:Jag tycker att Mercedes skulle gå tillbaka till raka sexor (utan överladdning). Men det kommer nog inte att ske tyvärr.

Tror dock inte att Mercedes bör konkurera med de starkaste konkurenterna (tex BMW M5) med sugmotorer, det blir för högvarvigt och sportigt för Mercedes. De starkaste AMGmodellerna bör därför vara överladdade, precis som idag. Turbo eller Kompressor får teknikerna avgöra vad som är bäst, men kompressor känns mer passande med Mercedes historia i minne.


Amen!! Speciellt den översta raden!!


Kunde inte sagt det bättre själv!
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

Sundman

Postby Sundman » Wed 04 Aug, 2004 10:18

Helt klart Kompressor i mercorna :!: Fanns ju i mercor redan på trettiotalet ju!

Kompressor - gärna i kombination med raka åttor som på de gamla bilarna.... ;-) Skämt åsido, Jag håller med JQ om att de raka sexorna skulle vara trevligt att se igen, men det lär vi väl inte få se efterssom de praktiska/ekonomiska aspekterna överväger känslan i en radmotor om man heter tillverkare i efternamn....

190 2.3

Postby 190 2.3 » Wed 04 Aug, 2004 12:16

spelar väll inte någon större roll igentligen, bara det är en driftsäker metod. Dagens avgasdrivna turbiner(turbo) har ju lite problem med det. Vilket inte en kompressor har eftersom den tvångs-drivs av vevaxeln.

finns väll inga fördelar med kompressorn idag förutom just driftsäkerheten, VNT-turbinerna (variable Nossle Turbine)som suttit på diselbilar ett tag kommer på Bensinare också snart, och då får du övertryck redan vid tomgång om man vill.


mvh


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests