Mercededes långmilare

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
User avatar
w123diesel
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1087
Joined: Thu 10 Nov, 2005 20:35
Location: Arvidsjaur>JÖRN<Skellefteå

Re: Mercededes långmilare

Postby w123diesel » Sat 16 Feb, 2013 18:58

huckstar wrote:
Hynboholm wrote:Nu känns det som vi tappat tråden lite... :roll:

On topic,

Det fanns en 300D 123:a i grannkommun som gått runt 120000mil i början på 90-talet.
Anmärkningsvärt med den var att den skar/gick varm när den var ny och hade gått ca 2000mil,
motorn renoverades och gick alltså över 115000mil efter det :!:


Det är ganska ofattbart men respektingivande!

Har dem inte en w123 300D på muséet i tyskland som rullat 460 000mil eller vad de nu var?
Dock på 2 eller 3 motorer, men det är ändå långt per motor. :wink:

Undrar vilken av dagens Mercedes karosser eller annat fabrikat som fortfarande rullar efter en halv miljon mil?
Sen påstår folk att mb rostar bort. :roll:


Tror den bilen du menar är en w115, 240D? en taxi som gått hela sitt liv i grekland där det kanske inte rostar så mycket :-)
Image
Nisse W
guld 300D -83 77000 mil
vit 300D Lang -81
(240D -83, 240D -76, 240D -80, 300D -83, 300TD -88, E250D -94, 300D -85, 250 -80, 200 -85, 240D -83, 200 -85, 190D -84,
220D -78, 300D STT -82, 280SE/300DT -79, 240TD -79, 250D -91, 240D -83, 350SE/300DT -75, Sprinter 316CDI -04)

Kobelco
Expert
Expert
Posts: 763
Joined: Mon 09 Aug, 2004 14:56
Location: Skellefte
Contact:

Re: Mercededes långmilare

Postby Kobelco » Wed 27 Feb, 2013 01:46

moffa699 wrote:
Mercedes-Benz wrote:
moffa699 wrote:I min närhet så fanns det en skrothandlare för ett par år sedan(tyvärr är han borta nu)som hade en 300d,den hade gått 149000 mil,en gång när vi stog och pratade så sa han att det enda felet med Mercedes var att dom bara går och går.Det enda som var gjort med den bilen var att toppen var renoverad en gång.


Tycker inte att det nått anmärkningsvärt att få en motor med 80hk ur 3 liter (26 hk/liter) och som får gå på låglast större delen av sitt liv att hålla i mer än 100.000 mil

Lastbilsdieslar ligger på runt 30-40 hk/liter och får gå på fullast under stordel av sitt liv, och dom klarar oftast att passera 100k mil innan det är dags för renovering.


Det skall höra till också att den bilen gick aldrig utan släpkärra med massa skrot på,tycker det inponerande ändå med tanke vilka lass den bilen fick dra.

Intressant jämförelse med lastbilar men närmast jämförbart där blir väl en Scania 141 eller 111 141:an har 14 liter 375hk 26,7 hk/liter 111:an 11 liter 275hk 25hk/liter om du tar den med turbo annars är den bara på 190hk. 300:an fanns ju även den med turbo och var då på 41,6 hk/liter och dom håller då lika bra ändå. Gick några år till innan dom var på 40 hk /liter ganksa många år vid närmare eftertanke kan jag då faktiskt inte komma på någon lastbil före Fh16 660 på 41,25hk/liter o den kom väl typ 2007 ?

Jag har själv en 124 250 diesel som passerat 80000mil nyligen turbokonverterad motorn är original men lådan är nybytt. Står även en 210 220cdi i förrådet den har rullat 75000mil. En av mina anställda har en w124 250 som har gått drygt 80000 nu också faktiskt inte fd taxi heller. en annan har en 250
som rullat 50000 men det är ju mer en lågmilare då...

Mest imponerad är jag nog ändå av mina 2 OM617 inte så många mil men desto hårdare mil. Den ena hade gått ca 30000mil då den hamnade i min plogbil den fick även en 7mm dieselmeken pump för nåt år sen den går väl på ett effekt uttag på typ 150hk i snitt timme efter timme ibland rundskift t.o.m. Resten av bilen får ju lite stryk också då det blir plogstopp och man blir kastad till vänster gansla hårt lite då o då. Den andra motorn har ett ännu hårdare liv då den driver en snöslunga har en 128cc bränslepump med varvtalsreglering en stor turbo en jättestor intercooler och ett slunghjul o 2 hydraulpumpar som slukar hur mycket effekt som helst. Går på fullgas jämt. Ingen av motorerna verkar då bli sämre med åren däremot går det sönder en hel del andra saker runtomkring.
Jonas -85
600 sel w140
300d turbo 5vxl w123 (bruksbil)
200 med 300dt w123 (plogbil)
220d med 300d 5vxl w115
toyota celica gt4 (isbil)
mazda323 gtx Nat spec (isbil)
saab v4 4wd (fd isbil utan motor)
240d w123 (reservdelsbil)
BMW 325i (isbil)
Yamaha RS Vector
crosskart 65 hk

pinewood
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 123
Joined: Tue 16 Oct, 2012 15:01

Re: Mercededes långmilare

Postby pinewood » Wed 27 Feb, 2013 20:58

våran C-klass 250 turbodiesel-96 som rullat 19500 mil räknas kanske inte som en långmilare precis? :lol:

Tror nog dem äldre merca att det är rosten som tar dem och inte milen
Diesel ska en bil drivas på...

TRUCKER
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 126
Joined: Tue 29 Jul, 2008 17:11
Location: Vimmerby

Re: Mercededes långmilare

Postby TRUCKER » Sun 10 Mar, 2013 18:45

trucker164 wrote:
s500lang wrote: Däremot lyfter jag på hatten för v8 och v12 som har gått mer än 50k mil.


Och vad är skillnaden på dessa?
Om 4,5,6,8,10 eller 12 kolvar åker upp och ner spelar ingen roll då det i stort krävs samma komponenter i både bensin eller diesel motorerna för att dom skall fungera.
.


Nja...
Alltså ska man vara krånglig är det skillnad på interna laster,torsionssvängningar medmera men då snöar man in sig på fysik och dynamik vad gäller stelkroppsmekanik och sånt tråkigt. Sen har vi ju avsevärda skillnader otto kontra dieselmotor avseende förbränningstakten där ex bensin har periodiskt sett kortare flamfront + tryckstegring med lidande momentdalar. Dieselmotorer har ju även tyngre komponenter i motorns rörlig delar,tjockare gods.



huckstar wrote:Då är jag väldigt nöjd med att vara insnöad, nog för att det finns andra bra bilar ja, självklart, men det blir aldrig som en gammal merca diesel punkt slut.


Håller med. Visst är B18 block och mycket gamla Volvobilar relativt slittåliga men det är ju endast pga
hur simpel konstruktion det egentligen var. En 4 cylindrig motor må ha tjocka gods,dimensioner men till slut äts ju det upp kemiskt och mekaniskt.
varför man sällan ser bensinmotorer från den eran gå särskilt långt. Därför håller jag exempelvis fast vid min åsikt att en omryktad P1800 som påståtts gått 300 000 +++ mil vara bluff.

Kriget mellan Volvofantaster och Mercedes är såklart ett svenskt fenomen.
Man ska dock ha i åtanke hur ofantlig stor bilflotta som rullar där ute i världen med Mercedes-Benz motorer.... är det inte miljontals w123,124 taxis där ute som säker tillsammans rullat långt än många andra bilmärken genom historien. Dra egna slutsatser.


Mercedes är fortfarande den största leverantören av F-1 motorer idag (dvs levererar till mer än hälften av teamen)
Mercedes har byggt lastbilar, världsledande ända sedan början 1900talet...
Koncernen har väl konstant ca 100 000 anställda
o s v

trucker164

Re: Mercededes långmilare

Postby trucker164 » Sun 10 Mar, 2013 21:04

TRUCKER wrote:
trucker164 wrote:
s500lang wrote: Däremot lyfter jag på hatten för v8 och v12 som har gått mer än 50k mil.


Och vad är skillnaden på dessa?
Om 4,5,6,8,10 eller 12 kolvar åker upp och ner spelar ingen roll då det i stort krävs samma komponenter i både bensin eller diesel motorerna för att dom skall fungera.
.


[b]Nja...
Alltså ska man vara krånglig är det skillnad på interna laster,torsionssvängningar medmera men då snöar man in sig på fysik och dynamik vad gäller stelkroppsmekanik och sånt tråkigt. Sen har vi ju avsevärda skillnader otto kontra dieselmotor avseende förbränningstakten där ex bensin har periodiskt sett kortare flamfront + tryckstegring med lidande momentdalar. Dieselmotorer har ju även tyngre komponenter i motorns rörlig delar,tjockare gods.


Du missade bara delen om att dom var " tekniskt okomplicerade motorer" då det gällde dieselmotorer.
Att du har olika interna påfrestningar hade vi inte kommit till ännu.

User avatar
frankbuick
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1282
Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
Location: dalsland
Contact:

Re: Mercededes långmilare

Postby frankbuick » Mon 08 Apr, 2013 21:31

S124 220te -94
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63

User avatar
Karlie
Expert
Expert
Posts: 662
Joined: Mon 11 Jan, 2010 20:37
Location: Karlstad
Contact:

Re: Mercededes långmilare

Postby Karlie » Mon 12 Aug, 2013 17:46

124an börjar sakta men säkert närma sig.. 8)

Image
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72

crister
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1043
Joined: Wed 11 Feb, 2009 00:25

Re: Mercededes långmilare

Postby crister » Mon 12 Aug, 2013 23:14

Karlie wrote:124an börjar sakta men säkert närma sig.. 8)

Image

vad är det för årsm och motor i den?

User avatar
Karlie
Expert
Expert
Posts: 662
Joined: Mon 11 Jan, 2010 20:37
Location: Karlstad
Contact:

Re: Mercededes långmilare

Postby Karlie » Tue 13 Aug, 2013 07:23

crister wrote:vad är det för årsm och motor i den?


96:a, 250D. OM605. Oöppnad. 8)
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72

User avatar
frankbuick
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1282
Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
Location: dalsland
Contact:

Re: Mercededes långmilare

Postby frankbuick » Wed 14 Aug, 2013 21:28

sweeet :-D
S124 220te -94
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63

User avatar
frankbuick
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1282
Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
Location: dalsland
Contact:

Re: Mercededes långmilare

Postby frankbuick » Tue 27 Aug, 2013 20:51

min s124a (om605) rundade 86K mil igår :bday:
S124 220te -94
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63

meki
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1673
Joined: Sat 12 Nov, 2005 13:30

Re: Mercededes långmilare

Postby meki » Sat 28 Sep, 2013 21:48

frankbuick wrote:min s124a (om605) rundade 86K mil igår :bday:

aktvärt miltal :-)
Ett hundratal mb

malåraggarn
Proffs
Proffs
Posts: 297
Joined: Tue 13 Apr, 2010 11:34
Location: malå
Contact:

Re: Mercededes långmilare

Postby malåraggarn » Sun 29 Sep, 2013 01:07

har en som gått 87k, den går även finast av alla min mb :P Dock är ventilerna slipade vid 45k enligt sägen. Taxikillen som hade den hade som motto att de skulle göras just då.
nuvarande bilar:

compakt 240D Bruks
compakt 220D Rosthögen som blir finare
compakt 240D 3.0 min å en polares
compakt 220D reservdels
compakt 220D Till salu
w123 200D -80 Snik auktionsfynd
w124 300D -88 87000 milarn
w126 500SEL-85
W110 240D Projekt till salu
Cheva Impala -65 350

User avatar
Karlie
Expert
Expert
Posts: 662
Joined: Mon 11 Jan, 2010 20:37
Location: Karlstad
Contact:

Re: Mercededes långmilare

Postby Karlie » Sun 12 Jan, 2014 18:36

Tickat på lite till.. Fick hämta hem den från Göteborg i veckan som var på släp, då att den stendog nedanför Kungsbacka.. Blev 62mil med släp tur och retur, för ett haveri som visade sig bestå av en skjuten säkring! :-D

Image
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Mercededes långmilare

Postby Dieselpower » Sun 12 Jan, 2014 21:00

Bra oljetryck med avslagen motor. :lol:
När man slutar leka är man inte vuxen, då är man död!


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests