moffa699 wrote:Mercedes-Benz wrote:moffa699 wrote:I min närhet så fanns det en skrothandlare för ett par år sedan(tyvärr är han borta nu)som hade en 300d,den hade gått 149000 mil,en gång när vi stog och pratade så sa han att det enda felet med Mercedes var att dom bara går och går.Det enda som var gjort med den bilen var att toppen var renoverad en gång.
Tycker inte att det nått anmärkningsvärt att få en motor med 80hk ur 3 liter (26 hk/liter) och som får gå på låglast större delen av sitt liv att hålla i mer än 100.000 mil
Lastbilsdieslar ligger på runt 30-40 hk/liter och får gå på fullast under stordel av sitt liv, och dom klarar oftast att passera 100k mil innan det är dags för renovering.
Det skall höra till också att den bilen gick aldrig utan släpkärra med massa skrot på,tycker det inponerande ändå med tanke vilka lass den bilen fick dra.
Intressant jämförelse med lastbilar men närmast jämförbart där blir väl en Scania 141 eller 111 141:an har 14 liter 375hk 26,7 hk/liter 111:an 11 liter 275hk 25hk/liter om du tar den med turbo annars är den bara på 190hk. 300:an fanns ju även den med turbo och var då på 41,6 hk/liter och dom håller då lika bra ändå. Gick några år till innan dom var på 40 hk /liter ganksa många år vid närmare eftertanke kan jag då faktiskt inte komma på någon lastbil före Fh16 660 på 41,25hk/liter o den kom väl typ 2007 ?
Jag har själv en 124 250 diesel som passerat 80000mil nyligen turbokonverterad motorn är original men lådan är nybytt. Står även en 210 220cdi i förrådet den har rullat 75000mil. En av mina anställda har en w124 250 som har gått drygt 80000 nu också faktiskt inte fd taxi heller. en annan har en 250
som rullat 50000 men det är ju mer en lågmilare då...
Mest imponerad är jag nog ändå av mina 2 OM617 inte så många mil men desto hårdare mil. Den ena hade gått ca 30000mil då den hamnade i min plogbil den fick även en 7mm dieselmeken pump för nåt år sen den går väl på ett effekt uttag på typ 150hk i snitt timme efter timme ibland rundskift t.o.m. Resten av bilen får ju lite stryk också då det blir plogstopp och man blir kastad till vänster gansla hårt lite då o då. Den andra motorn har ett ännu hårdare liv då den driver en snöslunga har en 128cc bränslepump med varvtalsreglering en stor turbo en jättestor intercooler och ett slunghjul o 2 hydraulpumpar som slukar hur mycket effekt som helst. Går på fullgas jämt. Ingen av motorerna verkar då bli sämre med åren däremot går det sönder en hel del andra saker runtomkring.