Mercededes långmilare

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
User avatar
TheMPG
Moderator
Moderator
Posts: 1092
Joined: Sat 30 Aug, 2003 02:23
Location: Sthlm/Järfälla
Contact:

Re: Mercededes långmilare

Postby TheMPG » Fri 08 Feb, 2013 18:35

huckstar wrote:
Tyckande? jag skrev väl just att det är ren och skär fakta, och just det kanske svider i andras ögon? :roll:
Ren fakta är just att B18 ÄR STRYKTÅLIG, resterande motorer ÄR INTE stryktåliga i längden, b20 till b23, kommer inte i närheten av en B18 i hållbarhet och det är just B18 som har ett rykte om sig att vara slitstarka, b20 toppen t.ex tål inte speciellt mycket innan den säger upp sig och den har inget bra rykte.
Definitivt inte pålitliga vintertid heller, allt är fakta då frugan ägt både 240 och 740 bilar, kan inte annat än säga att det är alltid någonting som ska krångla.
Mor min har ägt några 240 och även där har det allt som oftast krånglat, och flera bekanter kör just också 240/740 och amazoner, och det är en ganska vanlig upplevelse att man blir ståendes utefter någon skogsväg...

Vi har aldrig blivit ståendes med en Merca diesel och aldrig behövt krångla med någonting mer än oljebyten och filterbyten heller, det är bara att glöda och starta, tuta köra och se glad ut, förutom om man lyckas få punktering.

Det är ju konstigt att det är "tyckande" när folk får skruva med sina gamla 240/740 för att dem strejkar titt som tätt?
Lite roligt är det ju att volvo folk alltid har haft något ont att säga om Mercedes bilar, trots att det oftast är en gammal mb diesel som får komma till undsättning
när deras "stryktåliga" bilar har strejkat efter vägen. :wink:

Mycket ligger nog i att dem aldrig har ägt en MB, en barndomsvän som har åkt volvo hela livet och varit stolt volvoägare, allt från amazon till v70, köpte sin första Mercedes för ca 1 år sedan, en w210 kombi.
Hans syn på bil idag är en helt annan än vad det var innan han bytte märke, han är så nöjd med sin w210 att han aldrig mer kommer byta till volvo, konstigt? :wink:

Och då gäller det den krångelberyktade w210 :shock: , vad är det då som är så slitstarkt och pålitligt med en gammal volvo om vi nu jämför med slitstyrkan och pålitligheten hos en gammal mb diesel som också är otroligt lättskruvad?
Lättskruvat ja, och det bör ju vara ett plus då man allt som oftast måste skruva för att kunna köra en volvo...

Nej varför byta ner sig när det är som bäst?


Det där kallas att vara insnöad, vidga vyerna lite. Det finns bra bilar som inte heter MB, faktiskt! Även om jag inte heller är något volvo-fan så är det relativt bra bilar
Jag fixar din AC!
W108 280SE 3.5, W124 E420, S203 C200T K, S202 C220 CDI, W124 200E, W202 C180, S202 C43T AMG, W123 200, W220 S500, W208 CLK 320 cab Högerstyrd, S210 E420T, W126 300 SE, W126 500 SEL B2 Armored, W116 450 SEL, W126 280SE, W124 200, W123 230E

User avatar
huckstar
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1859
Joined: Sat 06 May, 2006 14:02
Location: Älvdalen norra Dalarna

Re: Mercededes långmilare

Postby huckstar » Fri 08 Feb, 2013 20:28

Då är jag väldigt nöjd med att vara insnöad, nog för att det finns andra bra bilar ja, självklart, men det blir aldrig som en gammal merca diesel punkt slut.
Kan inte bli mer nöjd än jag är med komforten och pålitligheten.

När det sen bara går och går så länge servicen sköts på slitdelar, vätskebyten och att det finns soppa i tanken så är det perfekt som det är.
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03

Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz

s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Re: Mercededes långmilare

Postby s500lang » Fri 08 Feb, 2013 22:05

Jag är inte särskilt imponerad av taxidieselbilarna som går mer än 100k mil. Det är ändå fråga om tekniskt okomplicerade motorer som servas enligt bok. Däremot lyfter jag på hatten för v8 och v12 som har gått mer än 50k mil.

trucker164

Re: Mercededes långmilare

Postby trucker164 » Fri 08 Feb, 2013 22:38

TheMPG wrote:
huckstar wrote:
Tyckande? jag skrev väl just att det är ren och skär fakta, och just det kanske svider i andras ögon? :roll:
Ren fakta är just att B18 ÄR STRYKTÅLIG, resterande motorer ÄR INTE stryktåliga i längden, b20 till b23, kommer inte i närheten av en B18 i hållbarhet och det är just B18 som har ett rykte om sig att vara slitstarka, b20 toppen t.ex tål inte speciellt mycket innan den säger upp sig och den har inget bra rykte.
Definitivt inte pålitliga vintertid heller, allt är fakta då frugan ägt både 240 och 740 bilar, kan inte annat än säga att det är alltid någonting som ska krångla.
Mor min har ägt några 240 och även där har det allt som oftast krånglat, och flera bekanter kör just också 240/740 och amazoner, och det är en ganska vanlig upplevelse att man blir ståendes utefter någon skogsväg...

Vi har aldrig blivit ståendes med en Merca diesel och aldrig behövt krångla med någonting mer än oljebyten och filterbyten heller, det är bara att glöda och starta, tuta köra och se glad ut, förutom om man lyckas få punktering.

Det är ju konstigt att det är "tyckande" när folk får skruva med sina gamla 240/740 för att dem strejkar titt som tätt?
Lite roligt är det ju att volvo folk alltid har haft något ont att säga om Mercedes bilar, trots att det oftast är en gammal mb diesel som får komma till undsättning
när deras "stryktåliga" bilar har strejkat efter vägen. :wink:

Mycket ligger nog i att dem aldrig har ägt en MB, en barndomsvän som har åkt volvo hela livet och varit stolt volvoägare, allt från amazon till v70, köpte sin första Mercedes för ca 1 år sedan, en w210 kombi.
Hans syn på bil idag är en helt annan än vad det var innan han bytte märke, han är så nöjd med sin w210 att han aldrig mer kommer byta till volvo, konstigt? :wink:

Och då gäller det den krångelberyktade w210 :shock: , vad är det då som är så slitstarkt och pålitligt med en gammal volvo om vi nu jämför med slitstyrkan och pålitligheten hos en gammal mb diesel som också är otroligt lättskruvad?
Lättskruvat ja, och det bör ju vara ett plus då man allt som oftast måste skruva för att kunna köra en volvo...

Nej varför byta ner sig när det är som bäst?


Det där kallas att vara insnöad, vidga vyerna lite. Det finns bra bilar som inte heter MB, faktiskt! Även om jag inte heller är något volvo-fan så är det relativt bra bilar


Jag har praktiskt testat att ha andra bilar som taxi (även volvo) och skall man ha bilar man litar på som inte blir stående under körningarna så får man faktisk välja mercedes.

trucker164

Re: Mercededes långmilare

Postby trucker164 » Fri 08 Feb, 2013 22:50

s500lang wrote:Jag är inte särskilt imponerad av taxidieselbilarna som går mer än 100k mil. Det är ändå fråga om tekniskt okomplicerade motorer som servas enligt bok. Däremot lyfter jag på hatten för v8 och v12 som har gått mer än 50k mil.


Och vad är skillnaden på dessa?
Om 4,5,6,8,10 eller 12 kolvar åker upp och ner spelar ingen roll då det i stort krävs samma komponenter i både bensin eller diesel motorerna för att dom skall fungera.
Tekniken på dessa "okomplicerade" motorer är samma som i dito bensinbilar.

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: Mercededes långmilare

Postby Mercafreaket » Fri 08 Feb, 2013 22:53

Vid ett antal tillfällen då jag åkt taxi, har jag frågat chaufförerna om resp. bilmärken. Genomgående Mercedes-tycka-bra-om, medans någon enstaka har vurmat för Vofflo. Majoriteten syftar mkt på driftsäkerhet etc, att det är Mercedes som får stå minst på verkstan för lagning.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Re: Mercededes långmilare

Postby s500lang » Fri 08 Feb, 2013 23:44

trucker164 wrote:
s500lang wrote:Jag är inte särskilt imponerad av taxidieselbilarna som går mer än 100k mil. Det är ändå fråga om tekniskt okomplicerade motorer som servas enligt bok. Däremot lyfter jag på hatten för v8 och v12 som har gått mer än 50k mil.


Och vad är skillnaden på dessa?
Om 4,5,6,8,10 eller 12 kolvar åker upp och ner spelar ingen roll då det i stort krävs samma komponenter i både bensin eller diesel motorerna för att dom skall fungera.
Tekniken på dessa "okomplicerade" motorer är samma som i dito bensinbilar.


Bara för att nämna ett exempel: kamkedjedrivningen. Den har betydligt fler delar än en vanlig rak motor. Dessutom används v8 och v12 för att ligga i 200+ på autobahn och inte att för att köra hem fylle-Ylva i en seeeegdiesel från krogen i 70 km/h som högst.
Last edited by s500lang on Sat 09 Feb, 2013 02:40, edited 1 time in total.

User avatar
huckstar
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1859
Joined: Sat 06 May, 2006 14:02
Location: Älvdalen norra Dalarna

Re: Mercededes långmilare

Postby huckstar » Sat 09 Feb, 2013 01:28

s500lang wrote:Jag är inte särskilt imponerad av taxidieselbilarna som går mer än 100k mil. Det är ändå fråga om tekniskt okomplicerade motorer som servas enligt bok. Däremot lyfter jag på hatten för v8 och v12 som har gått mer än 50k mil.


När det gäller m117 så kan jag bara säga att det är en underbar v8, bombsäker enligt mig.
Vi använde våran w126 500sel under 2 vintrar i brist på annan bil, startade ALLTID, finns ingen motorvärmare på den heller,
spelade ingen roll om det var -5 eller -40, nog hoppade stortysken igång, den bilen kunde man lita på, även fast det är en bensinare. :wink:

Under vintern 2011 stod den still 4 dygn, på morgonen visade termometern -41.2.. usch tänkte man hur ska det här gå, ut vrider på nyckeln
och igång mullrar den åttacylindrade soppahuliganen, som just slagit över 50kmil. :mrgreen:

Nu får den tjänstgöra sommartid, och dieseln får sköta grovjobbet.
Det enda minus jag kan komma på med den är att om det skulle bli strömlöst i batteriet pga en trött generator så stannar ju även bilen, detta händer inte på en diesel upp till -95 årsm, då tar man sig åtminstone troget hem. :wink:
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03

Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz

SUMO
Expert
Expert
Posts: 773
Joined: Sat 13 Nov, 2004 18:07

Re: Mercededes långmilare

Postby SUMO » Sat 09 Feb, 2013 02:04

Herregud vad den här tråden spårade ur och blev patetisk...

-"Min pappa är starkare än din pappa..!" :roll:

trucker164

Re: Mercededes långmilare

Postby trucker164 » Sat 09 Feb, 2013 09:13

s500lang wrote:
trucker164 wrote:
s500lang wrote:Jag är inte särskilt imponerad av taxidieselbilarna som går mer än 100k mil. Det är ändå fråga om tekniskt okomplicerade motorer som servas enligt bok. Däremot lyfter jag på hatten för v8 och v12 som har gått mer än 50k mil.


Och vad är skillnaden på dessa?
Om 4,5,6,8,10 eller 12 kolvar åker upp och ner spelar ingen roll då det i stort krävs samma komponenter i både bensin eller diesel motorerna för att dom skall fungera.
Tekniken på dessa "okomplicerade" motorer är samma som i dito bensinbilar.


Bara för att nämna ett exempel: kamkedjedrivningen. Den har betydligt fler delar än en vanlig rak motor. Dessutom används v8 och v12 för att ligga i 200+ på autobahn och inte att för att köra hem fylle-Ylva i en seeeegdiesel från krogen i 70 km/h som högst.


Du har med andra ord inte öppnat huven på en nyare diesel och sett att många av tillverkarna väljer V motorer även på dieselbilarna.
Och detta med 200+ är inget problem med en diesel idag, det klarar en E 200 cdi också.

s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Re: Mercededes långmilare

Postby s500lang » Sat 09 Feb, 2013 17:21

När det gäller m117 så kan jag bara säga att det är en underbar v8, bombsäker enligt mig.
Vi använde våran w126 500sel under 2 vintrar i brist på annan bil, startade ALLTID, finns ingen motorvärmare på den heller,
spelade ingen roll om det var -5 eller -40, nog hoppade stortysken igång, den bilen kunde man lita på, även fast det är en bensinare. :wink:

Under vintern 2011 stod den still 4 dygn, på morgonen visade termometern -41.2.. usch tänkte man hur ska det här gå, ut vrider på nyckeln
och igång mullrar den åttacylindrade soppahuliganen, som just slagit över 50kmil. :mrgreen:

Nu får den tjänstgöra sommartid, och dieseln får sköta grovjobbet.
Det enda minus jag kan komma på med den är att om det skulle bli strömlöst i batteriet pga en trött generator så stannar ju även bilen, detta händer inte på en diesel upp till -95 årsm, då tar man sig åtminstone troget hem. :wink:


Tummen upp för den bilen!

s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Re: Mercededes långmilare

Postby s500lang » Sat 09 Feb, 2013 17:25


Du har med andra ord inte öppnat huven på en nyare diesel och sett att många av tillverkarna väljer V motorer även på dieselbilarna.
Och detta med 200+ är inget problem med en diesel idag, det klarar en E 200 cdi också.


Det är ändå ganska sällan man blir omkörd av en e200 taxi med v-motor över 200 km/h

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Mercededes långmilare

Postby Hynboholm » Sat 09 Feb, 2013 18:11

Nu känns det som vi tappat tråden lite... :roll:

On topic,

Det fanns en 300D 123:a i grannkommun som gått runt 120000mil i början på 90-talet.
Anmärkningsvärt med den var att den skar/gick varm när den var ny och hade gått ca 2000mil,
motorn renoverades och gick alltså över 115000mil efter det :!:

trucker164

Re: Mercededes långmilare

Postby trucker164 » Sat 09 Feb, 2013 18:41

s500lang wrote:

Du har med andra ord inte öppnat huven på en nyare diesel och sett att många av tillverkarna väljer V motorer även på dieselbilarna.
Och detta med 200+ är inget problem med en diesel idag, det klarar en E 200 cdi också.


Det är ändå ganska sällan man blir omkörd av en e200 taxi med v-motor över 200 km/h


Just e 200 har rak motor men utbudet om man vill åka riktigt fort finns även i diesel träsket.

User avatar
huckstar
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1859
Joined: Sat 06 May, 2006 14:02
Location: Älvdalen norra Dalarna

Re: Mercededes långmilare

Postby huckstar » Sun 10 Feb, 2013 00:53

Hynboholm wrote:Nu känns det som vi tappat tråden lite... :roll:

On topic,

Det fanns en 300D 123:a i grannkommun som gått runt 120000mil i början på 90-talet.
Anmärkningsvärt med den var att den skar/gick varm när den var ny och hade gått ca 2000mil,
motorn renoverades och gick alltså över 115000mil efter det :!:


Det är ganska ofattbart men respektingivande!

Har dem inte en w123 300D på muséet i tyskland som rullat 460 000mil eller vad de nu var?
Dock på 2 eller 3 motorer, men det är ändå långt per motor. :wink:

Undrar vilken av dagens Mercedes karosser eller annat fabrikat som fortfarande rullar efter en halv miljon mil?
Sen påstår folk att mb rostar bort. :roll:
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03

Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests