Alltså, vi alla kommer häpna över framtida teknik, det vi kan föreställa oss idag är basic imorgon. Vår fantasi är inte på långa vägar med på noterna.
Jag vill INTE ha förarlösa bilar, eftersom jag verkligen älskar att köra själv. Men en dag kommer dom. Det fanns en tid då jag heller inte ville ha automatlåda, nu vill jag inte ha något annat.
Ett scenario jag tänker på är i en korsning, när den korsande vägen är huvudled. Om jag kommer dit samtidigt som en mötande bil, och vi båda skall köra åt vänster (Mitt vänster, mötande bils vänster). Det är så sjukt ofta man som observant tänkande människa i samförstånd passerar varandra, ibland på insidan, ibland på utsidan. Vi ser vad motparten vill göra eller visar själva vad vi tänker oss. Allt flyter. Det måste vara jäkligt svårt att med datakraft efterlikna denna samförståndsflexibilitet ( Jag hittade på ett ord där för att inget vedertaget finns) Många saker kommer säkerligen fungera, men inte alltid bättre än idag.
Inom tio år så lär jag få dementera detta mitt påstående, Teknikutvecklingen är makalös. Jag själv tycker det var bättre förr
Hur kör folk...
Re: Hur kör folk...
Nej och ska man sitta bakom ratten hela tiden och vara beredd,ifall det inte funkar. Då kan man lika gärna styra allt själv. Eller åka kommunalt. Snacka om att förstöra körglädjen. Tror säkert det funkar på motorväg.
Re: Hur kör folk...
Det här med självkörande bilar har ju varit uppe flera gånger och visst kommer det att finnas delvis självkörande bilar, som MB:s Distronic och avläsning av filer och vägmärken. Men att blanda helt självkörande bilar med övrig trafik är en utopi som troligen aldrig kommer att fungera i verkligheten. Det vågar jag påstå för att det inte ens fungerar i fantasin, det finns hur många situationer som helst där självkörande bilar skulle få problem, om inte annat för att vi andra skulle utnyttja situationen. Och i dåligt väglag ökar problemen.
Att politiker och lycksökare tror och hoppas på såna bilar är inte så konstigt, det är samma optimister som tycker att vi ska ha automatiska kylskåp som beställer ny mat när den gamla tar slut. Det är ju kul första veckan... Ungefär som min spis som har en funktion där maten inte ska brännas, det funkar bra, men den blir torr och oätlig istället...
Det är för övrigt ganska motsägelsefullt när biltillverkare bygger stora familjebilar som gör 0-100 på 3,5 sekunder, hur ska dom gå att använda tillsammans med självkörande bilar som ska frakta våra barn till skolan..?
Att politiker och lycksökare tror och hoppas på såna bilar är inte så konstigt, det är samma optimister som tycker att vi ska ha automatiska kylskåp som beställer ny mat när den gamla tar slut. Det är ju kul första veckan... Ungefär som min spis som har en funktion där maten inte ska brännas, det funkar bra, men den blir torr och oätlig istället...
Det är för övrigt ganska motsägelsefullt när biltillverkare bygger stora familjebilar som gör 0-100 på 3,5 sekunder, hur ska dom gå att använda tillsammans med självkörande bilar som ska frakta våra barn till skolan..?
Re: Hur kör folk...
Sååå... du tror Google, Nissan, Volvo/Autoliv m.fl (alla stora biltillverkare) kommer att plötsligt säga "vi ger upp", och sluta utveckla självkörningsfunktioner? Om du kollade på filmklippet jag länkade så ser du att bilen kör själv, i vanlig trafik och klarar sig i princip utan hjälp. Men som japanen bakom ratten säger, det behövs mycket datakraft, och däri ligger begränsningen idag. Men utvecklingen går ju bara åt ett håll inom det området...
Automatiska kylskåp är däremot ingen vidare idé, det håller jag med om. Det har visat sig att kunderna vill knappa i telefonen för att beställa hem mat (Linas matkasse m.fl.) och det är ju egentligen mer logiskt än att på något sätt blanda in kylskåpet som ju bara skall förvara maten.
Att en bil kan göra 0-100 på 3,5 sekunder och samtidigt är en snäll familjebil är ju inget motsägelsefullt, det är bara en följd av att den har elektrisk motor och stort batteri. Anledningen till att inte fler bilar redan gör det är ju en teknisk begränsning i förbränningsmotorn, att den inte kan lämna full effekt vid 0 rpm.
Automatiska kylskåp är däremot ingen vidare idé, det håller jag med om. Det har visat sig att kunderna vill knappa i telefonen för att beställa hem mat (Linas matkasse m.fl.) och det är ju egentligen mer logiskt än att på något sätt blanda in kylskåpet som ju bara skall förvara maten.
Att en bil kan göra 0-100 på 3,5 sekunder och samtidigt är en snäll familjebil är ju inget motsägelsefullt, det är bara en följd av att den har elektrisk motor och stort batteri. Anledningen till att inte fler bilar redan gör det är ju en teknisk begränsning i förbränningsmotorn, att den inte kan lämna full effekt vid 0 rpm.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Hur kör folk...
Den här bilen har bara förbränningsmotor vad jag vet? http://teknikensvarld.se/mercedes-amg-e ... rt-393023/
Och ja, jag hoppas och tror att man kommer att inse att vi inte kan blanda självkörande bilar med övrig trafik. Visst vore det toppen om det funkade, då hade politiker och industri 100 procent koll på oss, men som sagt, jag tror inte att alla är så pigga på det och därför kommer det inte att fungera...
Och ja, jag hoppas och tror att man kommer att inse att vi inte kan blanda självkörande bilar med övrig trafik. Visst vore det toppen om det funkade, då hade politiker och industri 100 procent koll på oss, men som sagt, jag tror inte att alla är så pigga på det och därför kommer det inte att fungera...
Re: Hur kör folk...
CE 36 wrote:Den här bilen har bara förbränningsmotor vad jag vet? http://teknikensvarld.se/mercedes-amg-e ... rt-393023/
Jo den är rätt snabb. Men den är över en sekund långsammare till 100 än en en snäll elektrisk familjesedan från en annan tillverkare.
http://www.motortrend.com/cars/tesla/mo ... eview/amp/
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Hur kör folk...
torake wrote:CE 36 wrote:Den här bilen har bara förbränningsmotor vad jag vet? http://teknikensvarld.se/mercedes-amg-e ... rt-393023/
Jo den är rätt snabb. Men den är över en sekund långsammare till 100 än en en snäll elektrisk familjesedan från en annan tillverkare.
http://www.motortrend.com/cars/tesla/mo ... eview/amp/
Ännu mer olämplig bland självkörande bilar med andra ord... Men allvarligt talat, hade det inte varit intelligentare att utveckla elbilar med lång räckvidd än snabb acceleration..? Jag skulle i alla fall aldrig köpa en elbil (av den typen) som inte går minst 60 mil, helst det dubbla, på en laddning.
Re: Hur kör folk...
Som jag nämnde blir de våldsamma prestanda en följd av stora batteripack. Det är ju frivilligt att använda prestandan. Man kan begränsa effekten i mjukvara. Räckvidden blir dock inte längre, det är den faktiska farten som påverkar förbrukningen.
120 mils räckvidd får du nog vänta på i många år. Finns ingen som vill betala för något man i princip inte behöver. Om man stannar och käkar och pissar var fjärde timme så kan man köra vidare sedan, med nuvarande bilar. Tesla's laddare fyller batteriet på lite drygt en timme och behöver man bara något tiotal mil extra så går det på några minuter.
Större batteripack kommer sitta i bussar och andra tunga fordon där kapaciteten behövs.
120 mils räckvidd får du nog vänta på i många år. Finns ingen som vill betala för något man i princip inte behöver. Om man stannar och käkar och pissar var fjärde timme så kan man köra vidare sedan, med nuvarande bilar. Tesla's laddare fyller batteriet på lite drygt en timme och behöver man bara något tiotal mil extra så går det på några minuter.
Större batteripack kommer sitta i bussar och andra tunga fordon där kapaciteten behövs.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Hur kör folk...
Hur ofta kör de flesta mer än 50 mil utan matpaus? Jag tycker det viktigaste är att få ned priset. Samt kanske att förse diverse p-platser för boende med el.
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92
Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad
E430 4-Matic -01, 500E -92
Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad
Re: Hur kör folk...
Det finns ju ett litet problem och det är ju husvagnsdragande, till det behövs ett rejält batteri. Tror en model X tömmer sitt 100kwh-batteri på ca 20-25 mil med en husvagn bakom.
Gällande laddplats vid boendeparkeringar, varken svårt eller dyrt att lösa. Asfalten på parkeringsplatsen kostar oftast mer än kablar och laddbox. Går bra med ett vanligt 16A uttag i värsta fall. Tyvärr saknas ofta vilja och visioner så det krävs politisk styrning för att det skall hända något verkar det som.
Gällande laddplats vid boendeparkeringar, varken svårt eller dyrt att lösa. Asfalten på parkeringsplatsen kostar oftast mer än kablar och laddbox. Går bra med ett vanligt 16A uttag i värsta fall. Tyvärr saknas ofta vilja och visioner så det krävs politisk styrning för att det skall hända något verkar det som.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Hur kör folk...
Flera gånger per år.Henrik wrote:Hur ofta kör de flesta mer än 50 mil utan matpaus?
Och då är matpausen efter 60 mil inte mer än en halvtimme. Längre eller fler raster skulle innebära en övernattning på en kortdistans om bara 120mil med släp, vilket är fullständigt otänkbart. Eftersom sträckan utöver att det handlar om släpdragning även innefattar nivåskillnader om över 1000 meter mot slutet av sträckan gör batteridrift fullständigt otänkbar.
Re: Hur kör folk...
Den allmänna inställningen är ju för närvarande att fossila drivmedel skall fasas ut där det går att fasa ut dem, så man kommer få betala rejält för möjligheten att dra husvagn på Maries vis. Bonus/Malus-förslaget som regeringen lagt trissar upp skatten rejält på motorstarka bilar, samtidigt som den ger en liten ökning på redan befintliga bonusar för snålbilar. Små pyttedieslar skall få samma skatt som idag, medan allt som drar mer än 0,4l/mil får saftig skattehöjning. En typisk bensindriven Volvo skall få en extra straffskatt på 15'000kr fördelat på de tre första åren är det tänkt.
Bilar som drar mindre än 0,3l/mil skall få en bonus på 7'500 och upp till maximalt 45'000 för helt utsläppsfria bilar.
http://www.dn.se/ekonomi/motor/bonus-ma ... -modeller/
Detta är väl gissningsvis bara en i raden av skattehöjningar som kommer användas för att slå ut fossildrift. När bensin/diesel väl blivit väsentligt dyrare att köpa och köra kommer försäljningen av sådana bilar krascha, vilket leder till att bensinmackarna slutar sälja bensin/diesel och bara har några laddsladdar, biltvätt och korvförsäljning kvar.
Välkommen till framtiden!
Bilar som drar mindre än 0,3l/mil skall få en bonus på 7'500 och upp till maximalt 45'000 för helt utsläppsfria bilar.
http://www.dn.se/ekonomi/motor/bonus-ma ... -modeller/
Detta är väl gissningsvis bara en i raden av skattehöjningar som kommer användas för att slå ut fossildrift. När bensin/diesel väl blivit väsentligt dyrare att köpa och köra kommer försäljningen av sådana bilar krascha, vilket leder till att bensinmackarna slutar sälja bensin/diesel och bara har några laddsladdar, biltvätt och korvförsäljning kvar.
Välkommen till framtiden!
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Hur kör folk...
torake wrote:Välkommen till framtiden!
Eller kanske hejdå till dagens politiker...
Re: Hur kör folk...
CE 36 wrote:torake wrote:Välkommen till framtiden!
Eller kanske hejdå till dagens politiker...
+1...
De som har bränslemonster betalar redan mer i skatt, via bensinen. Enda fördelen med elbilar är att få se miljöfanatikerna krypa till korset och tokhöjja skatten på elbilarna när alla har sådana. Pengarna ska in, punkt slut.. Å ju färre som skattar via bränslet, ju högre blir skatten för de som inte har bränslemonster.
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Re: Hur kör folk...
torake wrote:Den allmänna inställningen är ju för närvarande att fossila drivmedel skall fasas ut där det går att fasa ut dem, så man kommer få betala rejält för möjligheten att dra husvagn på Maries vis. Bonus/Malus-förslaget som regeringen lagt trissar upp skatten rejält på motorstarka bilar, samtidigt som den ger en liten ökning på redan befintliga bonusar för snålbilar. Små pyttedieslar skall få samma skatt som idag, medan allt som drar mer än 0,4l/mil får saftig skattehöjning. En typisk bensindriven Volvo skall få en extra straffskatt på 15'000kr fördelat på de tre första åren är det tänkt.
Bilar som drar mindre än 0,3l/mil skall få en bonus på 7'500 och upp till maximalt 45'000 för helt utsläppsfria bilar.
http://www.dn.se/ekonomi/motor/bonus-ma ... -modeller/
Detta är väl gissningsvis bara en i raden av skattehöjningar som kommer användas för att slå ut fossildrift. När bensin/diesel väl blivit väsentligt dyrare att köpa och köra kommer försäljningen av sådana bilar krascha, vilket leder till att bensinmackarna slutar sälja bensin/diesel och bara har några laddsladdar, biltvätt och korvförsäljning kvar.
Välkommen till framtiden!
Siffrorna i länken ser jag inte som nämnvärt upprörande. Skatten på V90:n blir enligt förslaget ungefär vad skatten på en W140 är idag, och siffran är ungefär samma som årsskatten på en W140 är idag i Österrike - fast där handlar det om euro och inte kronor...
Husvagnen drar jag inte runt så mycket. Den är en aning svårflyttad numera...
Nej, släpet som åker fram och åter mellan Sverige och Österrike ser snarast ut så här:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 16 guests