Hur kör folk...

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Hur kör folk...

Postby torake » Tue 29 Mar, 2016 20:07

Låt mig förklara. Det finns många i sverige som inte kan tillräckligt med svenska för att kunna skriva körkortsteorin. Att utestänga dessa från arbetsmarknaden leder till att deras barn inte är motiverade att bli en del av samhället. Då tänder de eld på skolor och bilar samt kastar sten på bussar, brandbilar och t.o.m ambulanser. Ni två som nu blev upprörda, menar ni att ni inte känner till stenkastningen som pågått, till och från, i åratal?

Alla enkla och billiga medel man kan ta till för att inkludera människor tycker jag personligen skall tas till. Att översätta körkortsprovet är bara en liten del av detta.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Hur kör folk...

Postby Marie » Tue 29 Mar, 2016 20:43

Paco wrote:
jarlh wrote:Kanske dags att påminna om:

Snack-zon
Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.

Ja denna tråden tog otrevlig vändning.
Som person med portugisiska föräldrar så blir jag nog mer ledsen än förbannad iofs..


Jag har inte sett någon som skrivit en enda rad om portugiser ?
:scratch:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Paco
Expert
Expert
Posts: 619
Joined: Wed 15 Sep, 2010 22:29
Location: Göteborg

Re: Hur kör folk...

Postby Paco » Tue 29 Mar, 2016 21:02

Du borde bli komiker Marie...

jarlh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1080
Joined: Tue 28 Oct, 2008 13:44

Re: Hur kör folk...

Postby jarlh » Tue 29 Mar, 2016 22:23

jarlh wrote:
Mercafreaket wrote:Kan ju spana på så många fagra donnor man vill :mrgreen:

Vad tror du är huvudanledningen till att jag inte vill byta rum? 8)


Har tyvärr blivit uppflyttad en våning på jobbet, till andra änden av huset. Fick visserligen ett rum mer än dubbelt så stort som det förra, men ingen rolig utsikt alls. Ser bara en massa tåg hela tiden som kör förbi.

Får kanske sadla om från folk- och krockskådare till trainspotter?

jarlh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1080
Joined: Tue 28 Oct, 2008 13:44

Re: Hur kör folk...

Postby jarlh » Tue 26 Jul, 2016 16:08

Körde E4:n i jämnhöjd med Linköping i söndags eftermiddag (årets varmaste dag?). Hamnade i ett kilometerlångt rökmoln. Jag förväntade mig att det skulle stå en brinnande bil i vägkanten, men anledningen till den långa sträckan med rök var att föraren envist körde sin VW Sharan vidare i närapå full motorvägsfart.

Hur resonerar man då? :roll: Jag är 400 mil hemifrån, men tänker ändå pressa bilen till härdsmälta? :shock:

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Hur kör folk...

Postby torake » Tue 26 Jul, 2016 17:33

Tror det kan vara VWs senaste programvara för avgasrening som de höll på att prova ut?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Hur kör folk...

Postby torake » Thu 30 Mar, 2017 11:38

Såg ett youtubeklipp med Robert Llwellyn (Kryten från Red Dwarf om ni minns den), där han fick åka med i en självkörande bil, dock inte en mercedes men man får väl förmoda att de är på minst samma nivå.

Kom då att tänka på diskussionen vi hade i den här tråden för nått år sedan, det är ungefär 3 sidor bak. Jag tror det är mycket nära nu. Vem blir först ut till konsument med en självkörande bil på nivå 4[*], som bilen i filmen? Jag tror också jag måste ta tillbaka vad jag sade om Volvos ambition att ta över det juridiska ansvaret för färden, det kommer nog inte vara några problem som det ser ut.

https://youtu.be/cfRqNAhAe6c


[*] nivå 4 innebär att bilen själv kan köra säkert i de flesta situationer, även på platser som inte förprogrammerats, och föraren behöver bara ta över om denne inte är nöjd med bilens beslut (att t.ex. köra långsamt bakom en buss som i filmen, eller om regn- eller snö sätter sensorerna ur spel).

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
CE 36
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Mon 28 Jul, 2003 16:03
Location: Stockholm

Re: Hur kör folk...

Postby CE 36 » Thu 30 Mar, 2017 19:31

Jag hoppas att vi slipper självkörande bilar på allmänna vägar... https://www.bloomberg.com/news/articles ... g-software
Image
E36 AMG Coupé 1994, G500L 1998, E500T 4-matic 2007, Sprinter La Strada 2018

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Hur kör folk...

Postby torake » Thu 30 Mar, 2017 22:05

CE 36 wrote:Jag hoppas att vi slipper självkörande bilar på allmänna vägar... https://www.bloomberg.com/news/articles ... g-software


En bil med mänsklig förare, som borde lämnat företräde, svänger vänster och kör på den självkörande bilen som skall rakt fram. Väldigt enkelt med det juridiska ansvaret i den situationen. Kommer att fortsätta inträffa olyckor så länge det finns folk som inte kan köra bil, som ändå gör det.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

jarlh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1080
Joined: Tue 28 Oct, 2008 13:44

Re: Hur kör folk...

Postby jarlh » Fri 31 Mar, 2017 16:05

Visst kör du och jag och de flesta just här på merca-forumet väldigt bra, men ute i trafiken är det väldigt många som kör uselt. Att slippa dessa kassa förare i trafiken kommer bli ett lyft säkerhetsmässigt.

User avatar
snepo
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Fri 18 Apr, 2014 05:32
Location: Eskilstuna

Re: Hur kör folk...

Postby snepo » Fri 31 Mar, 2017 18:15

jarlh wrote:Visst kör du och jag och de flesta just här på merca-forumet väldigt bra, men ute i trafiken är det väldigt många som kör uselt. Att slippa dessa kassa förare i trafiken kommer bli ett lyft säkerhetsmässigt.

Många gånger för att mobilen är viktigare än bilkörningen. Lika med folk som går på övergångsställen. Tittar i mobilen och traskar ,utan att se sig om
Brukar tuta till på dom. Hoppas att nån skiter på sig

User avatar
CE 36
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Mon 28 Jul, 2003 16:03
Location: Stockholm

Re: Hur kör folk...

Postby CE 36 » Fri 31 Mar, 2017 19:29

jarlh wrote:Visst kör du och jag och de flesta just här på merca-forumet väldigt bra, men ute i trafiken är det väldigt många som kör uselt. Att slippa dessa kassa förare i trafiken kommer bli ett lyft säkerhetsmässigt.


Men hur ska man kommunicera med en förarlös bil..???
Image
E36 AMG Coupé 1994, G500L 1998, E500T 4-matic 2007, Sprinter La Strada 2018

User avatar
snepo
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Fri 18 Apr, 2014 05:32
Location: Eskilstuna

Re: Hur kör folk...

Postby snepo » Fri 31 Mar, 2017 19:49

CE 36 wrote:
jarlh wrote:Visst kör du och jag och de flesta just här på merca-forumet väldigt bra, men ute i trafiken är det väldigt många som kör uselt. Att slippa dessa kassa förare i trafiken kommer bli ett lyft säkerhetsmässigt.


Men hur ska man kommunicera med en förarlös bil..???


Säg det,kommer nog bli en hel del olyckor. Om man förutsätter att förarlösa kör rätt. Men många andra fel. Inget för mig dock. Ska inte jag köra,då åker jag tåg,buss eller flyg. Sitter man bakom ratten då kör man

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Hur kör folk...

Postby Marie » Fri 31 Mar, 2017 20:39

snepo wrote:
CE 36 wrote:
jarlh wrote:Visst kör du och jag och de flesta just här på merca-forumet väldigt bra, men ute i trafiken är det väldigt många som kör uselt. Att slippa dessa kassa förare i trafiken kommer bli ett lyft säkerhetsmässigt.


Men hur ska man kommunicera med en förarlös bil..???


Säg det,kommer nog bli en hel del olyckor. Om man förutsätter att förarlösa kör rätt. Men många andra fel. Inget för mig dock. Ska inte jag köra,då åker jag tåg,buss eller flyg. Sitter man bakom ratten då kör man


Jag skulle väl snarare säga att den dagen blir jag sittande hemma.
Skall jag resa med något fortskaffningsmedel så skall jag själv sitta vid spakarna, allt annat skrämmer skiten ur mig.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Hur kör folk...

Postby torake » Fri 31 Mar, 2017 21:16

CE 36 wrote:
jarlh wrote:Visst kör du och jag och de flesta just här på merca-forumet väldigt bra, men ute i trafiken är det väldigt många som kör uselt. Att slippa dessa kassa förare i trafiken kommer bli ett lyft säkerhetsmässigt.


Men hur ska man kommunicera med en förarlös bil..???


Vet inte riktigt vad du menar men man kan ju prova göra som en kille med jättestora solbrillor gjorde när jag var på väg hem till åkersberga häromdagen, först åka upp 5m bakom bilen och blinka med helljusen och sedan köra bredvid, i vänsterfilen en lång stund och visa långfingret. :-D

Nej skämt åsido, det behövs några fler tekniska genombrott på sensorområdet, "lidar" är bra men det kan inte se igenom fasta hinder och igenom andra bilar, vilket skulle underlätta när det gäller att förutse oväntat uppdykande bilar som t.ex. den vänstersvängande du länkade till. En idé är ju att man skulle kunna länka ned bilder från små kameror i lyktstolpar i närheten för att kunna se trafikantrörelser från ett annat perspektiv. En 5G-uppkopplad kamera kommer väl kosta i storleksordning som glödlampan i lyktstolpen.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests