Hur kör folk...

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
AMG108
Proffs
Proffs
Posts: 252
Joined: Sun 06 Nov, 2016 14:19

Re: Hur kör folk...

Postby AMG108 » Fri 31 Mar, 2017 21:49

Alltså, vi alla kommer häpna över framtida teknik, det vi kan föreställa oss idag är basic imorgon. Vår fantasi är inte på långa vägar med på noterna.
Jag vill INTE ha förarlösa bilar, eftersom jag verkligen älskar att köra själv. Men en dag kommer dom. Det fanns en tid då jag heller inte ville ha automatlåda, nu vill jag inte ha något annat.

Ett scenario jag tänker på är i en korsning, när den korsande vägen är huvudled. Om jag kommer dit samtidigt som en mötande bil, och vi båda skall köra åt vänster (Mitt vänster, mötande bils vänster). Det är så sjukt ofta man som observant tänkande människa i samförstånd passerar varandra, ibland på insidan, ibland på utsidan. Vi ser vad motparten vill göra eller visar själva vad vi tänker oss. Allt flyter. Det måste vara jäkligt svårt att med datakraft efterlikna denna samförståndsflexibilitet ( Jag hittade på ett ord där för att inget vedertaget finns) :-D Många saker kommer säkerligen fungera, men inte alltid bättre än idag.

Inom tio år så lär jag få dementera detta mitt påstående, Teknikutvecklingen är makalös. Jag själv tycker det var bättre förr :drinking:

User avatar
snepo
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Fri 18 Apr, 2014 05:32
Location: Eskilstuna

Re: Hur kör folk...

Postby snepo » Fri 31 Mar, 2017 22:40

Nej och ska man sitta bakom ratten hela tiden och vara beredd,ifall det inte funkar. Då kan man lika gärna styra allt själv. Eller åka kommunalt. Snacka om att förstöra körglädjen. Tror säkert det funkar på motorväg.

User avatar
CE 36
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Mon 28 Jul, 2003 16:03
Location: Stockholm

Re: Hur kör folk...

Postby CE 36 » Sat 01 Apr, 2017 13:01

Det här med självkörande bilar har ju varit uppe flera gånger och visst kommer det att finnas delvis självkörande bilar, som MB:s Distronic och avläsning av filer och vägmärken. Men att blanda helt självkörande bilar med övrig trafik är en utopi som troligen aldrig kommer att fungera i verkligheten. Det vågar jag påstå för att det inte ens fungerar i fantasin, det finns hur många situationer som helst där självkörande bilar skulle få problem, om inte annat för att vi andra skulle utnyttja situationen. Och i dåligt väglag ökar problemen.

Att politiker och lycksökare tror och hoppas på såna bilar är inte så konstigt, det är samma optimister som tycker att vi ska ha automatiska kylskåp som beställer ny mat när den gamla tar slut. Det är ju kul första veckan... Ungefär som min spis som har en funktion där maten inte ska brännas, det funkar bra, men den blir torr och oätlig istället...

Det är för övrigt ganska motsägelsefullt när biltillverkare bygger stora familjebilar som gör 0-100 på 3,5 sekunder, hur ska dom gå att använda tillsammans med självkörande bilar som ska frakta våra barn till skolan..?
Image
E36 AMG Coupé 1994, G500L 1998, E500T 4-matic 2007, Sprinter La Strada 2018

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Hur kör folk...

Postby torake » Sat 01 Apr, 2017 13:25

Sååå... du tror Google, Nissan, Volvo/Autoliv m.fl (alla stora biltillverkare) kommer att plötsligt säga "vi ger upp", och sluta utveckla självkörningsfunktioner? Om du kollade på filmklippet jag länkade så ser du att bilen kör själv, i vanlig trafik och klarar sig i princip utan hjälp. Men som japanen bakom ratten säger, det behövs mycket datakraft, och däri ligger begränsningen idag. Men utvecklingen går ju bara åt ett håll inom det området...

Automatiska kylskåp är däremot ingen vidare idé, det håller jag med om. Det har visat sig att kunderna vill knappa i telefonen för att beställa hem mat (Linas matkasse m.fl.) och det är ju egentligen mer logiskt än att på något sätt blanda in kylskåpet som ju bara skall förvara maten.

Att en bil kan göra 0-100 på 3,5 sekunder och samtidigt är en snäll familjebil är ju inget motsägelsefullt, det är bara en följd av att den har elektrisk motor och stort batteri. Anledningen till att inte fler bilar redan gör det är ju en teknisk begränsning i förbränningsmotorn, att den inte kan lämna full effekt vid 0 rpm.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
CE 36
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Mon 28 Jul, 2003 16:03
Location: Stockholm

Re: Hur kör folk...

Postby CE 36 » Sat 01 Apr, 2017 13:45

Den här bilen har bara förbränningsmotor vad jag vet? http://teknikensvarld.se/mercedes-amg-e ... rt-393023/

Och ja, jag hoppas och tror att man kommer att inse att vi inte kan blanda självkörande bilar med övrig trafik. Visst vore det toppen om det funkade, då hade politiker och industri 100 procent koll på oss, men som sagt, jag tror inte att alla är så pigga på det och därför kommer det inte att fungera...
Image
E36 AMG Coupé 1994, G500L 1998, E500T 4-matic 2007, Sprinter La Strada 2018

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Hur kör folk...

Postby torake » Sat 01 Apr, 2017 14:30

CE 36 wrote:Den här bilen har bara förbränningsmotor vad jag vet? http://teknikensvarld.se/mercedes-amg-e ... rt-393023/

Jo den är rätt snabb. Men den är över en sekund långsammare till 100 än en en snäll elektrisk familjesedan från en annan tillverkare.
http://www.motortrend.com/cars/tesla/mo ... eview/amp/

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
CE 36
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Mon 28 Jul, 2003 16:03
Location: Stockholm

Re: Hur kör folk...

Postby CE 36 » Sat 01 Apr, 2017 15:26

torake wrote:
CE 36 wrote:Den här bilen har bara förbränningsmotor vad jag vet? http://teknikensvarld.se/mercedes-amg-e ... rt-393023/

Jo den är rätt snabb. Men den är över en sekund långsammare till 100 än en en snäll elektrisk familjesedan från en annan tillverkare.
http://www.motortrend.com/cars/tesla/mo ... eview/amp/


Ännu mer olämplig bland självkörande bilar med andra ord... Men allvarligt talat, hade det inte varit intelligentare att utveckla elbilar med lång räckvidd än snabb acceleration..? Jag skulle i alla fall aldrig köpa en elbil (av den typen) som inte går minst 60 mil, helst det dubbla, på en laddning.
Image
E36 AMG Coupé 1994, G500L 1998, E500T 4-matic 2007, Sprinter La Strada 2018

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Hur kör folk...

Postby torake » Sat 01 Apr, 2017 16:23

Som jag nämnde blir de våldsamma prestanda en följd av stora batteripack. Det är ju frivilligt att använda prestandan. Man kan begränsa effekten i mjukvara. Räckvidden blir dock inte längre, det är den faktiska farten som påverkar förbrukningen.

120 mils räckvidd får du nog vänta på i många år. Finns ingen som vill betala för något man i princip inte behöver. Om man stannar och käkar och pissar var fjärde timme så kan man köra vidare sedan, med nuvarande bilar. Tesla's laddare fyller batteriet på lite drygt en timme och behöver man bara något tiotal mil extra så går det på några minuter.

Större batteripack kommer sitta i bussar och andra tunga fordon där kapaciteten behövs.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Henrik
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2255
Joined: Wed 18 Jun, 2003 13:23
Location: Göteborg

Re: Hur kör folk...

Postby Henrik » Sun 02 Apr, 2017 18:24

Hur ofta kör de flesta mer än 50 mil utan matpaus? Jag tycker det viktigaste är att få ned priset. Samt kanske att förse diverse p-platser för boende med el.
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92

Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Hur kör folk...

Postby torake » Sun 02 Apr, 2017 18:35

Det finns ju ett litet problem och det är ju husvagnsdragande, till det behövs ett rejält batteri. Tror en model X tömmer sitt 100kwh-batteri på ca 20-25 mil med en husvagn bakom.

Gällande laddplats vid boendeparkeringar, varken svårt eller dyrt att lösa. Asfalten på parkeringsplatsen kostar oftast mer än kablar och laddbox. Går bra med ett vanligt 16A uttag i värsta fall. Tyvärr saknas ofta vilja och visioner så det krävs politisk styrning för att det skall hända något verkar det som.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Hur kör folk...

Postby Marie » Sun 02 Apr, 2017 21:17

Henrik wrote:Hur ofta kör de flesta mer än 50 mil utan matpaus?
Flera gånger per år.

Och då är matpausen efter 60 mil inte mer än en halvtimme. Längre eller fler raster skulle innebära en övernattning på en kortdistans om bara 120mil med släp, vilket är fullständigt otänkbart. Eftersom sträckan utöver att det handlar om släpdragning även innefattar nivåskillnader om över 1000 meter mot slutet av sträckan gör batteridrift fullständigt otänkbar.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Hur kör folk...

Postby torake » Sun 02 Apr, 2017 21:51

Den allmänna inställningen är ju för närvarande att fossila drivmedel skall fasas ut där det går att fasa ut dem, så man kommer få betala rejält för möjligheten att dra husvagn på Maries vis. Bonus/Malus-förslaget som regeringen lagt trissar upp skatten rejält på motorstarka bilar, samtidigt som den ger en liten ökning på redan befintliga bonusar för snålbilar. Små pyttedieslar skall få samma skatt som idag, medan allt som drar mer än 0,4l/mil får saftig skattehöjning. En typisk bensindriven Volvo skall få en extra straffskatt på 15'000kr fördelat på de tre första åren är det tänkt.
Bilar som drar mindre än 0,3l/mil skall få en bonus på 7'500 och upp till maximalt 45'000 för helt utsläppsfria bilar.

http://www.dn.se/ekonomi/motor/bonus-ma ... -modeller/

Detta är väl gissningsvis bara en i raden av skattehöjningar som kommer användas för att slå ut fossildrift. När bensin/diesel väl blivit väsentligt dyrare att köpa och köra kommer försäljningen av sådana bilar krascha, vilket leder till att bensinmackarna slutar sälja bensin/diesel och bara har några laddsladdar, biltvätt och korvförsäljning kvar.

Välkommen till framtiden! :|

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
CE 36
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Mon 28 Jul, 2003 16:03
Location: Stockholm

Re: Hur kör folk...

Postby CE 36 » Sun 02 Apr, 2017 23:09

torake wrote:Välkommen till framtiden! :|


Eller kanske hejdå till dagens politiker...
Image
E36 AMG Coupé 1994, G500L 1998, E500T 4-matic 2007, Sprinter La Strada 2018

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: Hur kör folk...

Postby Jojjet » Sun 02 Apr, 2017 23:40

CE 36 wrote:
torake wrote:Välkommen till framtiden! :|


Eller kanske hejdå till dagens politiker...


+1...

De som har bränslemonster betalar redan mer i skatt, via bensinen. Enda fördelen med elbilar är att få se miljöfanatikerna krypa till korset och tokhöjja skatten på elbilarna när alla har sådana. Pengarna ska in, punkt slut.. Å ju färre som skattar via bränslet, ju högre blir skatten för de som inte har bränslemonster.
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Hur kör folk...

Postby Marie » Sun 02 Apr, 2017 23:52

torake wrote:Den allmänna inställningen är ju för närvarande att fossila drivmedel skall fasas ut där det går att fasa ut dem, så man kommer få betala rejält för möjligheten att dra husvagn på Maries vis. Bonus/Malus-förslaget som regeringen lagt trissar upp skatten rejält på motorstarka bilar, samtidigt som den ger en liten ökning på redan befintliga bonusar för snålbilar. Små pyttedieslar skall få samma skatt som idag, medan allt som drar mer än 0,4l/mil får saftig skattehöjning. En typisk bensindriven Volvo skall få en extra straffskatt på 15'000kr fördelat på de tre första åren är det tänkt.
Bilar som drar mindre än 0,3l/mil skall få en bonus på 7'500 och upp till maximalt 45'000 för helt utsläppsfria bilar.

http://www.dn.se/ekonomi/motor/bonus-ma ... -modeller/

Detta är väl gissningsvis bara en i raden av skattehöjningar som kommer användas för att slå ut fossildrift. När bensin/diesel väl blivit väsentligt dyrare att köpa och köra kommer försäljningen av sådana bilar krascha, vilket leder till att bensinmackarna slutar sälja bensin/diesel och bara har några laddsladdar, biltvätt och korvförsäljning kvar.

Välkommen till framtiden! :|


Siffrorna i länken ser jag inte som nämnvärt upprörande. Skatten på V90:n blir enligt förslaget ungefär vad skatten på en W140 är idag, och siffran är ungefär samma som årsskatten på en W140 är idag i Österrike - fast där handlar det om euro och inte kronor... :shock:

Husvagnen drar jag inte runt så mycket. Den är en aning svårflyttad numera... :mrgreen:

Image

Nej, släpet som åker fram och åter mellan Sverige och Österrike ser snarast ut så här:

Image
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests